Aanschaf nieuwe motor, r6 (2000) of Gsx srad (98' 99')

024

MF'er
13 mrt 2012
40
0
Nijmegen
Beste MF'ers,

Zo'n 3 weken geleden heb ik een aanrijding gehad met mijn fzr 600, deze is total loss. Het officiële bericht van wie er schuldig is moet ik nog krijgen, maar aangezien het verhaal redelijk duidelijk is en ik niet fout ben omdat meneer mij niet zag en vanuit een uitrit kwam, ga ik er vanuit dat er zeer binnenkort wat munten mijn kant op komen.

Uiteraard gaat er een nieuwe motor komen en nou heb ik eigenlijk mijn oog laten vallen op 2 motoren. Een Yamaha r6 uit 2000/2001 of een Suzuki Gsx Srad van eind jaren 90. Mijn voorkeur gaat uit naar deze motoren omdat ik ze beide qua uiterlijk er goed uit vind zien en omdat ik ze aangenaam vind rijden.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk als volgt, zijn er dingen die ik moet weten over deze motoren die van belang zijn zoals technische mankementen die zich kunnen voordoen? Ook zou ik graag horen wat jullie mening is wat betreft de keuze tussen deze 2 motoren. Ik ben student en heb een beperkt budget, aan de hand van het budget neig ik eerder naar een Srad omdat deze in verhouding met de r6 al gauw 500/1000 euro kan schelen in aanschaf ( R6 gemiddeld 3000+ , Srad 2000/2500 ).

Van jongs af aan ben ik eigenlijk al een enorme R6 fan en zit ik momenteel dus op meerdere vlakken in dubio van wat ik het beste kan doen. Deze zomer niet rijden en na de zomer een R6 kopen zou bijvoorbeeld een optie zijn ivm prijzen die dalen na het seizoen, maar een Srad kopen en de zomer wel rijden is ook erg verleidelijk. '

Hopelijk kunnen jullie mij informeren, en helpen bij het maken van deze voor mij moeilijke keuze.

Bijvoorbaat dank!
 
Persoonlijk vind ik de srad het lelijkste model van de gsxr, niet omdat ik zelf een R6 heb. ;)
Al zoekfunctie gebruikt voor wat betreft de R6 ?

R6 van 2000-2002 is een prima motor maar heeft een slechte naam door het cilinderwand probleem......
Bij dit model kan de cilinderwand van meestal de eerste cilinder afbrokkelen, de cilinders en carter zijn uit één geheel dus vervangen is geen/een hele dure optie.
(cilinders laten vervangen +/- 2500 €, ander blok +/- 1000 €)
Als dit gebeurd kan je dus op zoek naar een ander motorblok welke steeds schaarser worden en vrij aan de prijs zijn.

Mocht je toch voor de R6 gaan en deze bij een dealer willen kopen laat dan een compressietest doen.
Ga je voor particulier kan je vrij makkelijk er achter komen of deze motor goed of slecht is.

- motor blijft slecht of niet lopen bij een temperatuur rond 82- 85 graden.
- blijft de motor wel lopen is er kans dat de carterontluchting losgekoppeld is van luchtfilterhuis, in dit geval hangt er een slang los waar (flinke) rook uit komt.
- motor kan slecht starten bij warme motor.

Als de motor dit probleem heeft hoeft het niet te betekenen dat je tijdens het rijden iets merkt.
Hoe ik dit allemaal weet ?

Ik heb dit dus gehad. :')
Ben er zelfs nog een week mee de Eifel in geweest, daarna was het wel einde oefening.....

11092009357.jpg
 
Artie, bedankt voor je reactie! Ziet er slecht uit ja die cilinder, is dit een kwaal die veel voor komt of is het gewoon een beetje pech hebben? Is er bijvoorbeeld een verband tussen het kapot gaan van de cilinderwand en een kilometerstand?

Ik neem het natuurlijk mee bij het kiezen van een motor maar ik neem aan dat we wel kunnen concluderen dat elke motor zo wel zijn "kwaal" heeft en bij goed onderhoud er toch altijd nog wat kapot kan gaan maar dat is nou eenmaal een risico wat je neemt wanneer je een motorvoertuig koopt toch?!

Zou jou ervaring in de toekomst er voor kunnen zorgen dat je eenzelfde motor niet meer zou kopen? En wat is jou persoonlijke ervaring met een r6? Ben je tevreden en waarom?
 
Helaas is dit een kwaal die veel voor komt, kilometerstand zegt niets.
Ik ben bij een blok gaan kijken waar nog geen 18.000 km op stond en deze had al aanzienlijk minder compressie op de 1e cilinder.

Ook de verhalen dat het zou komen door een sportpijp monteren en niet afstellen is bullshit, mijn motor heeft sportdemper en K&N filter én is afgesteld en toch kapot gegaan.Zelfde bij een vriend van mij, ook afgesteld en toch blok kapot.
Er zijn ook gevallen waarbij de motor nog geheel standaard was....

Of ik weer een R6 2000-2002 zou kopen ?
Denk het niet maar dat heeft niets met deze kwaal te maken.
Motor bevalt nog steeds uitstekend en kan nog steeds meer dan ik kan/durf dus ben er nog niet op uitgekeken. :)
Vind het 2000-2002 model mooier dan het 2003-2005 model, 2006-2007 model heb ik lang aan moeten wennen.
Sinds m'n vriendin (Bianca1) een R6 2009 heeft vind ik dat model toch wel porno.
Mocht ik het geld hebben voor een andere motor zou dit model best eens in aanmerking kunnen komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan