Aanschaf nieuwe motor, specifieke aandachtspunten?

stefan118

Die hard MF'er
25 mei 2012
451
0
Ik sta op het punt om een andere motor aan te schaffen, en wel een YZF 600 (thundercat).
Zijn er bij deze fiets ook dingen bekend waar ik met zeg maar meer aandacht naar moet kijken als naar de rest van de standaard aankoop checklist?

Nu is er ook een thundercat forum waar ik deze vraag misschien beter kan plaatsen, maar blijkbaar willen ze daar geen nieuwe leden hebben, want ik wacht al 3 dagen op activatie door een moderator.
Dat forum heeft dus een beetje afgedaan bij mij, en aan de postings te zien is die toch zo goed als dood.
 
Vraag welk voer hij het lekkerst vind want als dat beest straks alleen maar A-merken vreet moet jij je portemonnee trekken. Op zich niks mis met whiskas enzo maar je hoeft ze ook weer niet teveel te verwennen.
 
2e versnelling even doortrekken tot 10k toeren, en dan gas loslaten en toeren terug laten vallen. Als hij dan uit de versnelling schiet, mooi laten staan. Dat is een teken dat de schakelvork(en) krom zijn geraakt en daarvoor moet het blok helemaal open (carter splitsen) en da's een duur geintje.

Verder zijn er geen bekende problemen bij thundercats. Olieverbruik kan het geval zijn, maar is niet echt ernstig. Zolang het maar geen liter per 1000 km is. 1 liter per 7000-10000 km is heel normaal, ook voor andere merken/types. Olieverbruik is dan wel weer een bekend euvel bij thunderACES...
 
2e versnelling even doortrekken tot 10k toeren, en dan gas loslaten en toeren terug laten vallen. Als hij dan uit de versnelling schiet, mooi laten staan. Dat is een teken dat de schakelvork(en) krom zijn geraakt en daarvoor moet het blok helemaal open (carter splitsen) en da's een duur geintje.

Verder zijn er geen bekende problemen bij thundercats. Olieverbruik kan het geval zijn, maar is niet echt ernstig. Zolang het maar geen liter per 1000 km is. 1 liter per 7000-10000 km is heel normaal, ook voor andere merken/types. Olieverbruik is dan wel weer een bekend euvel bij thunderACES...


Gewoon uit laten rollen, of koppelingshandel intrekken?
 
Olieverbruik....

Mooi, maar hoe check je dat?
Oliepeilen voor en na een proefritje van misschien 20 km. werkt niet. Meer dan naar de kleur van de uitlaatgassen kijken kun je volgens mij niet doen. Of zijn er andere manieren?
 
Mooi, maar hoe check je dat?
Oliepeilen voor en na een proefritje van misschien 20 km. werkt niet. Meer dan naar de kleur van de uitlaatgassen kijken kun je volgens mij niet doen. Of zijn er andere manieren?
Als de motor niet blauwe rook uitspuugt bij het rijden of gas oppakken zou ik mij geen zorgen maken.
 
Als de motor niet blauwe rook uitspuugt bij het rijden of gas oppakken zou ik mij geen zorgen maken.

Ik draai het blok tijdens een testrit goed warm,en als deze dan warm is zoek ik een plekje om te gaan staan en draai enkele keren het gas goed open,en check idd de uitlaat gassen op blauwe rook :)
Wel eerst de "condens"eruit stoken,zeker nu het wat kouder is.
Pluimt ie dan lekker terug rijden en bedanken voor de rit O-)
Werkt tot nu toe goed,ik heb nog nooit een olieslurper gekocht 8-)
 
Mooi, maar hoe check je dat?
Oliepeilen voor en na een proefritje van misschien 20 km. werkt niet. Meer dan naar de kleur van de uitlaatgassen kijken kun je volgens mij niet doen. Of zijn er andere manieren?
Zie hierboven, niets meer aan toe te voegen.
 
Ik draai het blok tijdens een testrit goed warm,en als deze dan warm is zoek ik een plekje om te gaan staan en draai enkele keren het gas goed open,en check idd de uitlaat gassen op blauwe rook :)
Wel eerst de "condens"eruit stoken,zeker nu het wat kouder is.
Pluimt ie dan lekker terug rijden en bedanken voor de rit O-)
Werkt tot nu toe goed,ik heb nog nooit een olieslurper gekocht 8-)

Als aanvulling (tenminste van toepassing op mijn TC)
De temperatuurmeter bij je tellers heeft nogal de voorkeur voor een lage waarde, meestal net boven de 60 graden, dan is het blok dus redelijk / goed warm. Ikzelf houd altijd een kilometer of 10 aan, voordat het gas enthousiast open gaat. Pas bij zwaar file rijden / stadsverkeer wil de temperatuurmeter nog wel eens hoger uitkomen.

Kijk ook met dit weer gelijk of de ThunderCat de modificatie tegen het bevriezen van de carbs gehad heeft, of vraag dit aan de vorige eigenaar.

Verder topfiets :}
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt!
Op bezoek geweest, kleding mee, hoop centen mee, gekeken, gevoeld, gehoord, gereden, en ineens een hoop centen minder, maar een mooie poes er bij :)
 
Olieverbruik....

Nee, dat speelt bij de T-Cat geen rol. Dat was wel zo bij de oudere Yam's.

Uiteraard, zoals bij elke fiets, kan achterstallig onderhoud (bv. slechte schraapveren) wel een oorzaak vormen voor hoger olieverbruik.
 
Oerdegelijke motoren. Let alleen zoals al aangegeven op de versnellingsbak. Tijdens proefrit even goed op het gas gaan in zn 2. Als hij uit de versnelling klapt: weglopen. Afgesleten nokken op tandwiel 2e versnelling wil nog wel eens voorkomen bij Thundercats, is fors dure reparatie want daar moet de hele bak voor uit elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan