Aanschaf occasion - zegt loslaten lak op velg iets over de staat van de motor?

Toy

MF'er
22 sep 2022
31
30
Goedemiddag,

Ik ben aan het kijken voor een motor en heb via marktplaats iets gevonden wat qua model en budget bij mij past.
De motor heeft valschade waardoor je aan 1 zijde schaafplekken hebt. Daar kan ik mee leven. Motorisch zou de motor in orde zijn.
Het enige wat mij verder opvalt is dat de lak van de velg op sommige plekken los laat. Ik kan er online maar weinig over vinden, behalve dan dat een spuiter dit kan repareren voor +- €100.
Het loslaten van de verf is op dit moment ook niet mijn grootste zorg, ik vraag me alleen af of dit iets zegt over de staat van de rest van de motor. Ik kan verder amper roest ontdekken op de motor.
Kan dit bijvoorbeeld betekenen dat er (veel) mee door pekel is gereden of dat hij niet binnen gestald is?

2022-09-22 15_46_13-https___www.marktplaats.nl.png
 
Vind de prijs overigens prima. Hoge kilometerstand, kapotte choke en bekrast kuipwerk. Hij zet hem scherp weg ja, wellicht is hij zelf tot het inzicht gekomen dat 1600 te laag was. Of wellicht stond er nog een goedkope ZXR op marktplaats waarvan de advertentie nu weg is. 1850 laat ruimte om het kuipwerk te herstellen/vervangen en de choke te fixen. Er zijn ook maar weinig mensen die een 'nieuwe' motor willen kopen waar schuifschade op zit, voor de meeste is het vooral hobby en dan wil je dat hij er mooi uitziet. Dus dan moet je wel laag inzetten.

Velgen zou ik me dan niet druk om maken, met een vorige motor ook wel eens gehad dat de verf los kwam terwijl de motor tip-top in orde was. Zodra er ergens een beschadiging is ontstaan (steentje) waar vocht onder de lak kan komen, begint de ellende.
 
Ik denk dat de motor "in het echie" tegenvalt.
Zie op beide vieze velgen volop plekjes.
Plekjes boven de tellerunit.
Overal corrosie. (buddy voetsteunhangers)

Iemand die 7 jaar door rijdt met deze schaafplekken (uitlaat, uitlaatpijp, koppelingsdeksel); dat geeft toch een indruk hoe belangrijk hij de staat van de motor vindt.

Leuk winterproject, dat wel.
 
  • Eens
Waarderingen: Brnk
De vraagprijs is erg laag. Vraagprijs €1600.
Model uit 2003
Kmstand 60.0000

De kmstand is hoog maar behalve de schaaf schade en de velg zoals op de foto lijkt hij in orde. Het is de lage vraagprijs die mij zo laat twijfelen. Gek genoeg zou ik er een beter gevoel bij hebben als hij er €1000 meer voor vroeg.
Lage vraagprijs? Dat ding is bijna 20 jaar oud; ik vind het aan de hoge kant, maar tegenwoordig vraagt iedereen de hoofdprijs, dus ik zal het wel niet snappen :/.

De km-stand valt dan weer meer: omgerekend ongeveer 3.000 km per jaar.
 
Ik denk dat de motor "in het echie" tegenvalt.
Zie op beide vieze velgen volop plekjes.
Plekjes boven de tellerunit.
Overal corrosie. (buddy voetsteunhangers)

Iemand die 7 jaar door rijdt met deze schaafplekken (uitlaat, uitlaatpijp, koppelingsdeksel); dat geeft toch een indruk hoe belangrijk hij de staat van de motor vindt.

Leuk winterproject, dat wel.
Hoe belangrijk hij de uiterlijke staat tov zijn portemonnee vindt vooral.
Ervaring in mijn direct omgeving leert mij dat mensen die elk krasje laten overspuiten, mateloos aan het poetsen, boenen en polijsten zijn altijd wel een kind in de buurt hebben dat er met een fietsje lang heen gaat, een helpende vader, buurman hebben die tegen de verkeerde kant leunt of bij het stoplicht van achter een tikje krijgen en weer net omvallen op die net gespoten kap.

Die motor is ook gewoon 19 jaar oud he, hoe kort geleden 2003 ook nog klinkt. 7 jaar gelden was die motor ook al 12 jaar oud. Alle kappen nieuw was toen al een beste investering naar waarde van die motor. Als hij bang was nog een keer een schuiver te maken snap ik wel dat hij er niet direct weet ik wat voor een bedrag in pompt om een 12 jaar oude motor naar showroom staat te krijgen.

Deze motor heeft voor die kras ook al eens gelegen gok ik zo, normaal heeft Kawa daar stickers zitten. Die zijn er eerder al eens af gehaald, zelden dat men dat doet om het uiterlijk. Overspuiten en te dure stickers maakt vaak die ''cleane'' look.

Ik vind €1600 geen heel gekke prijs op het moment, geen koopje, maar niet gek. Ik zou wel even goed naar de max stuuruitslag enz kijken iets heel rechts langs de voorvork poten houden, kijken of er geen lak gebarsten is bij het balhoofd (kan duiden op krom frame).

60K zou ik niet wakker van liggen bij die Japanse 4 cilinders. Vooral bij weinig km per jaar komen die dingen 5x per jaar in de powerband... Hebben niks te verduren...
 
De foto’s zijn gemaakt met slecht licht , waarom niet even buiten met knap licht en poetsen doet ie niet aan.
Als de buitenkant je niet intreseert hoeveel intresse heb je dan voor de binnenkant?
Ik vindt het een opgelapt ding met een tweede schade. maar jah , kan er ook heel netjes uit zien en ga je evengoed op je bek aan de mankementen.
 
Bedankt voor alle tips.
Het verhaal heeft een mooie wending gekregen. Ergens deze week verdween de advertentie van Marktplaats. Vond het een beetje jammer dat ik er niet op gereageerd had maar ach...
Vanmorgen verscheen er weer een Zx6r op Marktplaats. Ik herkende de loslatende verf op de velg direct, de motor is ingeruild en de motorzaak in Huizen heeft hem weer te koop gezet. €200 meer dan wat de 1e verkoper er voor vroeg.

Ik ben er langs gegaan en heb een proefrit gemaakt.
Ja, de krassen zijn goed zichtbaar en op verschillende plekken laat de verf los. Motorisch was de motor wel in orde. Samen met 2 monteurs alle belangrijke puntjes nagelopen. Banden zijn 50-60%, de choke kabel (dat geen choke is maar een toerenverhoger zo werd mij verteld) ontbrak, en 1 stepje was deels afgebroken.
Afgesproken dat de garage het stepje vervangt en de chokekabel plaatst.
De krassen neem ik voor lief. Wie weet heb ik deze winter tijd en zin om er iets aan te doen, maar hij rijdt er niet minder om.

En voor deze prijs (+- €1800) vind ik geen andere zx-6r uit 2003.
Ben erg blij en kom hem volgende week halen.

Bedankt voor de tips mannen (en vrouwen?)
 
Bovag garantie. Op een wat oudere fiets betekent dat dat ze je niet uitlachen aan de telefoon, maar netjes te woord staan waarom je niks vergoed krijgt. Dat is het zo ongeveer.

Je krijgt wel garantie bij nieuw en soms ook bij bijna nieuw, maar op gebruikt 20 jaar oud is dat heel beperkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan