aanschaf scooter, suggesties welkom

vreugden

MF'er
6 jan 2008
43
0
Steenbergen
Vandaag heb ik me op dit forum aangemeld na enige tijd als bezoeker het forum te hebben bezocht.
In de jaren 90 heb ik twee jaar op een Honda Spacy 250 gereden en dat is me toen goed bevallen alhoewel ik de scooter op de grote weg te weinig vermogen vond hebben. Maar in die tijd, toen er nauwelijks motorscooters reden, viel ik wel op. En bij de stoplichten was ik meestal wel als eerste weg want tot 80 km/h accelereerde de scooter flink.

Nu rijd ik vier dagen per week van Steenbergen naar Vlaardingen, ongeveer 55 kilometer. Zoals bijna overal, wordt het steeds drukker en steeds meer files. Reistijden van anderhalf uur beginnen normaal te worden..... :(
Dus: ik ben op zoek naar alternatieven en dus een tweewieler met veel bescherming tegen de weersinvloeden oftewel: ik ben me aan het orienteren op een scooter.
Mijn voorkeur gaat uit naar een tweedehands want je weet maar nooit of het tegenvalt of meevalt.
Ik zoek ook een vervoersmiddel die redelijk zuinig is en goedkoop in onderhoud.

Nu weet ik een Suzuki Burgman 400 te koop voor een redelijk bedrag.
Als ik zo op dit forum lees, dan denk ik dat een dergelijke scooter wel aan mijn eisen voldoet. De scooter heeft geen ABS en dat vind ik wel een gemis. Maar als het rijden mij weer bevalt, kan ik over een jaar of twee weer eens een nieuwere kopen met wellicht wel ABS.

Ik ben 1.88 mtr en weeg ongeveer 120 kg dus errug fors. Volgens mij zit ik dan nog wel beschut met name omdat de scooter die ik op het oog heb ook nog eens een grotere ruit heeft.

De verkoper vertelde mij dat de Suzuki 400 een verbruik heeft in praktijk van 1:22.

Hebben jullie aanbevelingen, suggesties e.d.
En mocht iemand een scooter te koop hebben, meld het gerust ff.

Met dank en ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Hoi, goede zet, een motorscooter kopen!

Je moet eerst nog overwegen:

Ga je snelweg kms maken (dan zou ik minimaal boven de 150 cc kopen, om vooruit te kunnen)

Wat is jouw prijs (er staan overal oude en nieuwe, en vanaf 500 euro)

Wat voor comfort wil je (gezien jouw lengte en gewicht zou ik toch voor een scooter gaan met een gemakkelijke opstap, en voldoende beenruimte, en met een doorlopend zadel)

Ga je hem gebruiken naast de motor?

Uit eigen ervaring, en na een stuk of 9 proefritten op verschillende merken en modellen, kan ik je alleen een SH150 of SH300 (beiden Honda) aanraden.

Ze hebben beiden een hoog beenschild, een lang doorlopend zadel, en vooral de 16 inch wielen maken hem erg comfortabel, ook bij hogere snelheden. Bovendien is na mijn mening de kwaliteit van de Japanners een stukje hoger dan die van sommige Italiaanse motorscooters (zonder dat ik iemand hiermee op de tenen wil trappen). En als ze kwalitatief slecht zijn, helpt ook een goede garantieafspraak je niet van alle frustratie af.

De SH150 kost 3500 euro nieuw, en heeft een top van circa 120 km/h op de teller. Het nadeel van zo een beschaafd blok is echter dat als de wind tegen zit, je niet meer dan 90 haalt, dan kan op de snelweg nog al tegenvallen en gevaarlijk zijn.

De SH300i heb ik deze week (tweedehands) gekocht, en in 3 dagen tijd al 500 km mee gereden. Puur voor de lol, en om hem te leren kennen. Ik kan er niets tegen zeggen, behalve dat ik de beloofde topsnelheid van circa 140/150 kmh op teller lang nog niet gehaald heb. Maar ja, hij moet misschien nog los komen.
Nadeel van de SH300 is echter ook dat deze tweedehands bijna niet te krijgen zijn, en omdat ze jong zijn, nog erg duur zijn.

Ik heb mijn scooter en motor verkocht, en om toch nog een beetje een combinatie te hebben, deze snellere motorscooter gekocht. Vervolgens heb ik hem naar mijn smaak ingericht: Handvatverwarming erop, hoog windscherm erop, koffer zit er al op, alarm erop gezet, en een termoscud aangeschaft (beenkleed voor de koude en natte dagen)

Zo rijd ik dagelijks in pak naar mijn werk, en kom warm en droog aan (circa 33 km over de grote weg en binnenwegen).
Misschien is het een optie om de motor weg te doen, en erop te focussen dat je een motorscooter koopt waarmee je ook eens naar de Ardennen kunt rijden. Dan zou ik zeker voor minimaal 200cc kiezen.

Er staat nu ook bvb een nieuwe aprilia 250ie op marktplaats, winterverkoop voor circa 3500 euro.(normaal 4600) Dan heb je 22 pk, en je kunt hem uitrusten met alle comfort die nodig is. Maar dan hoor ik aan de andere kant weer dat ze geregeld injectieproblemen hebben, en dat het afstellen voor een goede injectormapping ook een kunstje is die niet iedere dealer beheerst. Zo blijf je heen en weer gaan.

Nog een tip: Eind januari is de grote motorbeurs in Utrecht. Ervaring leert dat er dan veel rijders van motor wisselen. Eveneens staan er redelijk veel nieuwe en gebruikte scooters te koop.

Tenslotte staan de burgmans en majesty's genoeg rond overal, dus als je echt low budget in wilt stappen, is er keuze zat op de sites en bij de dealers.

Succes ermee, laat maar horen wat het wordt.
 
Laatst bewerkt:
...Nu weet ik een Suzuki Burgman 400 te koop voor een redelijk bedrag....
Hallo,
goede keus zo'n motorscooter !

Als ik het goed begrijp bestaat het grootste gedeelte van jouw toch wel forse dagelijkse rit uit snelweg. Je kunt in principe met elke scooter op de snelweg maar wil je het veilig houden neem dan minimaal een 250; wil je normaal met het verkeer mee kunnen rijden neem dan wat zwaarder.
De Burgman die je op het oog hebt kan dus best een goede keus zijn al hangt dit ook van je rijstijl en de omstandigheden af.

Ga er eerst maar eens op rijden, zal je vast wel bevallen. Veel succes.
 
@vreugden.

Met jouw afmeting en volume zou ik zo groot mogenlijk gaan en niet te weinig vermogen.

Van steenbergen naar vlaardingen is toch wel een aardig stuk snelweg en dan is wat pk's niet verkeerd.
Voor max weer en wind bescherming zul je ook een behoorlijke scooter moeten nemen, flinke ruit en dito kuipwerk.
Zou ook eens proefrijden op een maxi scooter, denk aan burgman 650 ofzo.
Om het verschil met de 400 eens te voelen.

suk6
 
Gewoon 'beginnen' met een tweedehandsje, die burgman400 zal uitstekend voldoen en valt het tegen is je verlies ook niet zo groot.
Ik heb 10jaar sportmotoren gereden maar toer 's zomers liever in mijn cabrio dus de motor stond maar in de garage.
Toch bleef het kriebelen en voor in- en om de stad is een motorscooter ideaal; nooit parkeerproblemen en je staat altijd vooraan bij het stoplicht.
Ik koos dus een lichte [125cc] motorscooter die wel ruim,praktisch en wendbaar is en zelfs daarmee is een stuk snelweg geen probleem [115km/u] .
Het rijden daarop is echt erg leuk dus denk niet dat een motorscooter je zal tegenvallen ;) .
 
ZO GROOT MOGELIJK!!! *O*

Zo, da's duidelijk. Een AN400 is al behoorlijk groot maar als je dan ook ABS neemt kun je best aan zijn klasgenootje Yamaha Majesty 400 denken, die heeft wél ABS. Nog groter, comfortabeler en sneller zijn AN650 en Silver Wing 600. Vergelijkbaar qua grootte maar veel luxer (en ook flink sneller dan alle 400's) is de Piaggio X9 500 i.e.. De overige grote scooters zijn tweedehands wat moeilijk te vinden in het Noorden vrees ik. Maar kijk gauw in de Galerij der Groten!
 
Laatst bewerkt:
ZO GROOT MOGELIJK!!! *O*

Zo, da's duidelijk.

Nou...eigenlijk niet.
Bedoel je zo zwaar mogelijk [qua cylinderinhoud] of qua grootte?
Een Silverwing 150 of Satelis 125compressor bijv. is ook groot maar heeft slechts 150cc/125cc dus is op dat gebied niet 'groot' maar letterlijk weer wel :+ ;) .
 
Ik ken iemand die buiten zijn BMW R1200RT nog een Burgman 400cc heeft en die gebruikt hij voornamelijk om van Gent naar Brussel te rijden over de autosnelweg.

Zijn argumenten om het bijv niet met de BMW te doen zijn dat hij voor die 50km autosnelweg meer dan voldoende power heeft. Het verkeer gaat in de week op de autostrades zelden sneller dan 120km/u en zeker die naar Brussel zijn een ware hel. Als je smorgens van Antwerpen naar Brussel moet sta je van de 40km dat de afstand is 30 km aan te schuiven in de file.

Eens in de stad is het makkelijker om te rijden met de Burgman en om te parkeren neemt hij iets minder plaats in. Hij steekt zijn laptop en zijn lunch onder het zadel ipv dat hij dat in één van de zijbakken van de BMW moet doen.

De BMW gebruikt hij voornamlijk voor reistrips en in het weekend.

Maar ik zou indien het budget het toelaat kijken naar een iets zwaardere scooter qua cc omdat je dan wat overschot hebt maar ik zou bijv geen Burgman 650 aanraden wat dat vind ik echt wel een reuzescooter.
 
en als je het echt veilig wil houden een MP3 400 ABS van Piaggio ...
(of de sportievere versie FUOCO 500 van Gilera)

Zeer zeker dat het een zeer veilige motoscooter is maar ik vind hem alleen mooi als ik er recht op kijk.

Maar eerlijk gezegd komt het uiterlijk bij mij pas op een 2 of 3de plaats.

De MP3 interesseert me ook wel maar ik vind het spijtig dat hij zoveel moet gaan kosten en voor de MP3 een 250cc lijkt me wat licht. De 400cc lijkt me perfect maar daar staat een stevig prijskaartje tegenover natuurlijk
 
Allen bedankt voor de reacties. Ik raak alleen maar enthousiaster van een scooter (400 cc of meer). Ik ga binnenkort eerst maar eens op kleding uit en dan een aanschaf ernstig overwegen!
Ik laat tzt uiteraard wat van me horen, nogmaals dank.
 
Vanochtend dan eindelijk een scooter gekocht. Afgelopen donderdag op kleding uitgeweest in Belgie (JOMA, voorheen De Zwarte Ruiter, heel veel keus en erg goedkoop) en vanochtend met mijn zoon naar een scooter in Zeeland gaan kijken en gekocht.
Een AN 400 Burgman van 2000 met koffer, slot e.d. De scooter ziet er erg goed uit en rijdt prima. Heeft een beurt gehad en nog eens 6 maanden BOVAG garantie maar als ik het allemaal goed begrepen heb op dit forum zal ik de garantie niet nodig hebben.
Volgens de verkoper loopt -ie- 1:25 maar da's wel erg zuinig, ik zal mijn verwachtingen hieromtrent iets bijstellen.
suzukiAN400burgman.jpg


Naast een oldtimer (Peugeot 404 uit 1969) nu dus een scooter toegevoegd aan onze mobiliteit! *O*
 
Zeker een mooie scooter !

*O* Gefeliciteerd ! *O*

Die 1 op 25 is niet zo'n heel rare waarde hoor; zelf reed ik met mijn 250 jarenlang aan de goede kant van 1 op 30.
 
Terug
Bovenaan Onderaan