aanschaf silverwing 400

gls450

MF veteraan
29 feb 2008
2.511
1
lint bij antwerpen
hallo,ben van plan een silverwing 400 aan te schaffen.
weet er iemand de voor en nadelen van en specificaties ivm verbruik,topsnelheid, betrouwbaarheid en onderhoudskosten?
zou deze gebruiken om woon werkverkeer
en toeristische uitstapjes naar de ardennen te maken + eventueel een deftige motorreis
richting scandinavie
zijn de andere japanse alnatieven beter of slechter?
ben zelf een zeer rustige rijder die zich bijna overal aan de geldende snelheidsbeperkingen houdt, behalve af en toe aan een stoplicht
liefst zo veel mogelijk ervaringen aub
 
Ik heb zelf een SW600, maar ken iemand met een 400.
Voordeel van de 400 is een lager verbruik (4,5 tot 5 liter i.p.v. 5 tot 6 l voor de 600)
en een veel lagere prijs voor nauwlijks minder kracht. Het giftige in optrekken ontbreekt
misschien, maar ook voor langere reizen is er voldoende power.
De 400 heeft ook geen ABS standaard, maar dat zit er op de mijne ook niet op (vroeg model).
De onderhouskosten zijn wat hoger dan bij Italiaanse toestanden, je hebt ook 2 cylinders,
dus 2 bougies en wat meer olie. Maar de betrouwbaarheid is enorm, 180000km met een SW
is niet uitzonderlijk.
Handig veel ruimte en een serieus toestel om mee af te komen; nadeel is wel het gewicht.
traag manouvreren is niet eenvoudig: je hebt snel 250 kg aan je hand.
Dus: een grote, mooie en betrouwbare machine, maar wat zwaar en iets duurder in onderhoud.
Een echte Honda (en dat moet je verdienen zeggen ze).
 
180000km met een SW
is niet uitzonderlijk.

Dat is wel erg veel hoewel niet onmogelijk; bij zorgvuldig warm rijden en veel lange stukken slijt een moter bijna niet, itt veel koude starts en korte stukjes rijden waardoor het blok niet op temperatuur komt.

Bijna 2 ton... dan moet je nog al wat kilometers maken zeg; indrukwekkend!
 
alvast bedankt voorde reacties
ben zelf van plan tussen de 5 en 10dk per jaar te doen dus moet ik me geen zorgen maken over de levensduur
is 38pk niet te weinig voor die 250kg (dit is volgetankt, hoop ik) ?
gaat de optie van topkoffer ook geen bijkomende nadelen bezorgen?
180000is zelfs veel voor een 1000cc auto, laat staan een 600ccmoto.
knap!
 
Die 180000km is van een Amerikaan (daar verkopen ze ook SW's!) en van een duitser.
http://www.silver-wing.de/honda-silverwing-Kilometerstand (Ralphs Silverwing Seiten - Kilometerstand) , op deze link staat er eentje met 127000km. Maar zoals jullie hierboven schrijven heeft alles te maken met warmrijden en verzorging. En zolang je alles blijft vervangen kan in principe elke motor blijven rijden; alleen het kostenplaatje kan dan wel uit de hand lopen.
Oh, ja, voor het geval ik twijfel gezaaid heb: die 180dkm is niet op de mijne, die heeft er 17000km.
Nog 163000km te gaan dus... O-)

Eigenlijk moet je een proefrit kunnen maken om te weten of het gewicht (volgetank:250)
niet te hoog is. Enkel door eens op andere scooters te zitten is dat mij opgevallen bij het parkeren en opbokken.
Top SW400 zou 150km/h zijn.

Ga desnoods eens in de schowroom wikken en wegen als je geen testrit kan maken.
 
ben vandaag gaan rondkijken bij meskens (antwerpen-merksem 5700euro) , active pits
(mechelen 6000euro) en ls of lc-bikes( lier 6000euro) . active pits doet ook suzuki,maar zij hadden geen burgman binnen om eens te kunnen proefzitten en lc-bikes doet yamaha,maar hier ook hetzelfde verhaal met de majesty
denk toch wel voor 95percent zeker de honda te nemen
heeft er iemand ervaring met een van deze verdelers of moet ik ineens voor de goedkoopste gaan?
volgende week word de knoop doorgehakt, dus zou ik liefst zo veel mogelijk ervaringen weten zodat ik echt geen miskoop doe
het is voor mij al een beetje moeilijk om van moto naar motoscooter te gaan
(ben overtuigt van de praktische kanten maar nog niet van de rijeigenschappen)
dus wil ik dat al de rest toch in orde is
eenmaal de aankoop afgerond is,zal ik ook al men ervaringen blijven uitwissellen voor degene die er zich voor interesseerd
 
ben vandaag gaan rondkijken bij meskens (antwerpen-merksem 5700euro) , active pits
(mechelen 6000euro) en ls of lc-bikes( lier 6000euro) . active pits doet ook suzuki,maar zij hadden geen burgman binnen om eens te kunnen proefzitten en lc-bikes doet yamaha,maar hier ook hetzelfde verhaal met de majesty
denk toch wel voor 95percent zeker de honda te nemen
heeft er iemand ervaring met een van deze verdelers of moet ik ineens voor de goedkoopste gaan?
volgende week word de knoop doorgehakt, dus zou ik liefst zo veel mogelijk ervaringen weten zodat ik echt geen miskoop doe
het is voor mij al een beetje moeilijk om van moto naar motoscooter te gaan
(ben overtuigt van de praktische kanten maar nog niet van de rijeigenschappen)
dus wil ik dat al de rest toch in orde is
eenmaal de aankoop afgerond is,zal ik ook al men ervaringen blijven uitwissellen voor degene die er zich voor interesseerd


Of het nu een referentie is of niet maar ik koop al 10j mijn motorfietsen bij MESKENS in Merksem.

Hij geeft altijd een goede service is niet opdringerig en zal je daar waar mogelijk is direct helpen.

Hij zat eerst in Schelle dan op het Kiel (Antwerpen), dan op de ST-Bernardsesteenweg (Hoboken), dan naar Hove en sinds kort in Merksem. Hij blijft wel in het Antwerpse om zo zijn klanten te kunnen blijven bedienen. In Merksem zit hij nu goed en heeft hij ruimte zat.

Het is echt een heel goede motorzaak. Kheb er zelf 4 nieuwe motorfietsen gekocht en heel veel van mijn occasie moto's laten onderhouden.

Elke normale motorfiets van deze tijd kan makkelijk 100.000km's neerzetten op de klok. Tijdig onderhoud geven. Slijtage is normaal en mag je niet als abnormaal beschouwen.

Als ik mijn SH300 nieuw koop is het 200% bij de Nik (Meskens) en die kans dat ik hem nieuw koop is heel groot maar dat weet ik maandagmiddag.

Dus Meskens :}
 
zeer nuttige tip over meskens, maar als hij om de paar jaar verhuiist of failliet gaat, kom ik dan niet in het gedrang met de garantie?
als dit niet zo is, komt er toch wel een topkoffer op( zijn er hierover ervaringen ivm de stabiliteit?)
het is toch niet dat dat wat hij minder kost in aankoop, ik moet terugbetalen in onderhoud?
de sh 300 is ook even bij mij gaan dagen vanwege de zeer goede cijfers,mar ben er gaan opzitten en hij lijkt me echt te veel op een gewone stadsscooter
prijs is in orde maar voor een goede 1000euro meer heb je dan toch wel een pak luxe en vermogen meer
laat echt zo veel mogelijk weten daar ik vader ben van 3schatjes(soms toch) en dat ik me echt geen flaters kan permiteren
 
zeer nuttige tip over meskens, maar als hij om de paar jaar verhuiist of failliet gaat, kom ik dan niet in het gedrang met de garantie?
als dit niet zo is, komt er toch wel een topkoffer op( zijn er hierover ervaringen ivm de stabiliteit?)
het is toch niet dat dat wat hij minder kost in aankoop, ik moet terugbetalen in onderhoud?
de sh 300 is ook even bij mij gaan dagen vanwege de zeer goede cijfers,mar ben er gaan opzitten en hij lijkt me echt te veel op een gewone stadsscooter
prijs is in orde maar voor een goede 1000euro meer heb je dan toch wel een pak luxe en vermogen meer
laat echt zo veel mogelijk weten daar ik vader ben van 3schatjes(soms toch) en dat ik me echt geen flaters kan permiteren

Kijk, Meskens is na zijn zaak in Hoboken gedwongen failliet moeten gaan. Of met andere woorden hij heeft de boeken neergelegd omdat hij in een scheiding zat en die vrouwen doen dan niet liever dan kaalplukken. De zijne toch. Enfin. Nik (Meskens) had me verteld dat het was door de scheiding en naar wat ik achteraf nog van anderen heb gehoord was het wel degelijk waar.

Dan is hij terug begonnen na een jaar in Hove maar deze locatie was echt veel te klein en nu heeft hij zijn draai terug gevonden in Merksem. Wat de garantie betreft moet je je geen zorgen maken. Die is niet dealer gebonden maar Merkgebonden.

Ik heb er geen aandelen nee maar als je de beste dealer wil hebben in het Antwerpse en omliggende provincies moet je niet twijfelen en hij geeft echt een supergoede prijs (11% is het geen je normaal krijgt maar dan is de kous ook wel af. Veel Honda dealers gaan tot 8% en doen dan moeilijk, Meskens geeft je meteen 11%)

Wat je daar zegt over de SH, zijnde de indruk te geven dat het een stadsscooterke is, geef ik je gelijk. Dat zei Nik me vrijdag ook nog (ik twijfelde even over de SW600 te kopen). De SW is een luxescooter met een totaal andere zithouding dan de SH. Ik heb de zithouding van de SW al gehad in de vorm van een Burgman 400 maar die heb ik na 4 maanden al terug verkocht.

Ik kies nu echt voor de zithouding van de SH300. Ik heb ook twee kleine kinderen en rij helemaal niet meer zo vaak en ik zou de SH gebruiken voor wat vrijetijdstoertjes in de omstreken en gezien de snelheidsbeperkingen die je ook moeiteloos met de SH300 aan je been lapt is de keuze daarvoor wel duidelijk. In de stad is een SH nog altijd iets makkelijker te manouvreren dan een SW (Silverwing)

Als je naar Meskens gaat dan ga je maar met mijn complimenten. ;)

Wat de topkoffer betreft. Er kan wat wibbelen van het voorwiel optreden maar dat hebben heel veel motorfietsen met een topkoffer op. Een topkoffer is naar mijn gevoel een dure aankoop en op een SW zou ik dan er nog niet direct opzetten maar dat is persoonlijk.

De topkoffer zal je gewoon als optie moeten betalen bij Meskens en 11% is hier niet van toepassing.

Wat het waard is voor je. Ik zweer bij Meskens

Anders moet je me maar eens een mailtje sturen op het adres dat hier in mijn profiel staat dan geef ik je wat meer info als je nog eens naar Meskens wil gaan of je gaat samen met mij.
 
Laatst bewerkt:
in geval van de 3 topkoffers had ik gedacht voor de eventuele passagier comfortabel mee te kunnen nemen, niet als extra bagageruimte( is wel handig )
in geval van meskens zal het erop neerkomen dat mijn schoonbroer ook deze week een honda gaat aankopen (transalp met veel opties) en we gaan zien waar we het beste totaalpakket kunnen krijgen
hierbij bedoel ik; prijs,service achteraf, goedkoop onderhoud, overname 25j oude suzuki gls450 en deels gereviseerde 18j oude bmw r80rt
ik zit er niet mee in 100euro meer te betalen, zolang de rest maar in orde is
alvast bedankt voor het voorstel samen te gaan en als ik bij meskens koop, zal ik u zowieso vermelden
 
Idd, Honda is zeer degelijk maar de ontwerpen zijn eerder saai dan opwindend.

Ge moet mij niet vermelden bij de Meskens hoor. Als je tot een deal bent gekomen kan je daar over praten anders laat je het maar liever.

Wat de overname van je moto's betreft ga je bot vangen bij de Meskens volgens mij maar je kan proberen. Probeer anders eens motorshop de Jonghe. Die neemt je moto's waarschijnlijk wel over.
 
Laatst bewerkt:
Over de topbox: er staat er eentje op mijn SW. Je voelt het niet als je er mee rijdt, maar ziet er wel een stukje van in je buitenspiegels.
De bagagemogelijkheden zijn dan echt voldoende voor een reisje met twee of om eens uitgebreid te gaan shoppen. Als ik hem niet nodig heb gaat hij er wel af; is veiliger voor de passagier bij een aanrijding van achter.
Wat Meskens betreft: ik heb er enkele kleinigheden bestelt en werd correct opgebeld om te verwittigen dat ze binnen waren.
Mijn SW staat nu bij Idealmotor voor de grote reparatie: hiermee kan Idealmotor bewijzen hoe goed ze zijn (ik kijk naar de details!). Nadien verhuis ik voor mijn onderhoud naar Meskens mocht
ik niet tevreden zijn, anders blijf ik.
Idealmotor is tot nu toe correct geweest, maar het is er wat onpersoonlijker dan bij Meskens.
Maar ook veel groter, dat is natuurlijk de reden.
 
nog even iets anders
in den tijd van den eerste burgman had ik gelezen dat hij op de autostrade nogal hoogtoerig
was, is dit met de sw400 ook zo en heeft er iemand cijfers van bijvoorbeeld hoeveel toeren hij draait bij 90/120/130 km/u?
 
de SW600 draait 20km/h per duizend toeren; dus, 4000t/m bij 80km/h, 5000t/m bij 100km/h, 6000t/m bij 120km/h en 8500t/m bij topsnelheid (bijna 180km/h).
de SW400 gaat bij al die snelheden wat sneller draaien (ongeveer 200t/m).
Op youtube staan filmpjes waar je een open cvt kan zien werken.
Dat zegt meer dan woorden, even zoeken dus.
 
Hier is zo'n filmpje, wel van een auto maar het principe is hetzelfde:
CVT
Bij mijn weten is de SW600 transmissie zo afgeregeld dat hij bij 100 Km/h op z'n maximum overbrenging zit, daarboven neemt dus alleen het motortoerental lineair toe.
 
Laatst bewerkt:
zal aankoop even moeten uitstellen
heb cyste in mijn linkerpols dat naar alle waarschijnlijkheid geopereerd moet worden
ik vind dit een zeer grote teleurstelling, maar wil jullie allemaal toch bedanken voor de spontane reacties en technische info
ik hou jullie op de hoogte en wens jullie nog veel rijplezier ondertussen
mvg
tom
 
zal aankoop even moeten uitstellen
heb cyste in mijn linkerpols dat naar alle waarschijnlijkheid geopereerd moet worden


Uitstellen?? Toch juist een reden te meer om een scooter aan te schaffen? Op de motor krijgt je linkerpols het zwaar te verduren met al dat gekoppel, maar op de scooter komt alles tot rust.

In ieder geval: sterkte met de operatie!
 
ik zou de aankoop toch moeten uitstellen voor de volgende redenen;
-de sw is al na 2 weken leverbaar
- wou hem deze week gaan bestellen,maar weet pas volgende week of en wanneer er geopereerdwordt
- heb 8jaar geleden ongeveer dezelfde ingreep ondergaan aan de zelfde pols en toen had ik voor een maand of 2,3 de kracht van een 5jarige, dus hard remmen is dan echt uitgesloten
deze ingreep zou complexer zijn ,dus hoop ik ni langer buiten strijd te zijn, want ik had hem in gedachten al op mijnen hof staan
ik hoop in ieder geval nog voor de zomer trotse eigenaar te zijn van een sw400
bedankt voor de steun
tom
 
Ik wens je veel sterkte met de operatie; en onthoud: het herstel hangt veel af van wat je wil.
Hoe meer je van de SW 400 droomt, hoe sneller je geneest!
Ik kan er van meepraten, na mijn ongeval vorige maandag is mijn pols al genezen en mijn knie bijna. Ik wil terug klaar staan als mijn SW volgende week herstelt is!
Veel sterkte!
 
Gelukkig ben je zo slim om voor een scooter te kiezen; meermaals lees ik van mensen die de kracht niet hebben om met de hand de koppeling te bedienen maar absoluut geen scooter willen overwegen... Dat vind ik moeilijk voor te stellen.

Sterkte met de operatie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan