Aanschaf supermotard 25kw: hulp gevraagd!

Wouter.T

MF'er
3 mrt 2008
70
0
Leidschendam
Hallo,

Zoals vast wel ergens te zien is ben ik nieuw op dit forum. Ik heb vanmiddag mijn motorrijbewijs gehaald en wil nu dus een motor gaan kopen. Ik heb al een tijdje gekeken wat ik mooi vind en heb besloten dat ik een supermotard wil kopen. Omdat ik nog 19 ben ben ik verplicht een motor met minder dan 25 kw te rijden.

Ik heb al een beetje op dit forum een paar topict doorgenomen en ben dus al een aantal dingen te weten gekomen. Ik ben er zelf alleen nog steeds niet echt uit welke motor ik graag zou willen kopen.

Ik wil zowiezo een motor die ook echt minder dan 25kw heeft en dus niet alleen maar op papier. Ik wil dus wel legaal rondrijden.

Ik wil met de motor zowel snelweg als "niet-snelweg" kilometers maken. Ik weet dat een supermotard niet de beste motor is om op de snelweg mee te rijden maar daar kan ik mee leven. Het is dus voor mij wel een eis dat de motor die ik koop ook een wat langere tijd een hogere snelheid kan rijden.

Mijn budget om een motor te kopen is rond de 4000 euro. Dit mag natuurlijk ook altijd minder zijn.

Wat voor motor zouden jullie mij aanraden om te kopen. (als het kan graag een reactie met commentaar erbij, dus niet alleen een type opnoemen)

Ik vind deze motor erg mooi. Wat zijn hier de voor en nadelen van. En dit in vergelijking met supermotards van bijvoorbeeld ktm, husqvarna, ezn.?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Wouter
 
Reken bij de "echte" SM's zoals die Yamaha en de Husq 450 en 510, Ktm 525, Honda CRF450 op flink onderhoud. Ongeveer 1000km olie verversen en 2500km kleppen stellen. 10.000km een kleine revisie. Als je dus 4000 euro hebt dan kom je niet ver want je moet ook nog wat voor onderhoud apart houden.

Er zijn ook SM's waarbij je minder onderhoud hoeft te verrichten, zoals de Husqvarna sm610, Ktm LC4 modellen. Suzuki DR400 is ook een leuke motor alleen het vermogen van 39pk is niet erg veel.

Er zijn wel wat SM's met minder dan 25kW op kenteken, maar deze hebben in het echt wel weer vol vermogen en terugbrengen naar 25kW kost ook nog wat centen.

Ik rij zelf met een Xr250 rond die een beetje omgebouwd is naar SM en doe het hier mee zolang ik in mn 25kW periode zit. Weinig onderhoud en meer vermogen mag je toch niet hebben.
 
Ik elk geval al bedankt voor de reactie.

Je hebt het bij het onderhoud alleen over olie verversen en kleppen stellen. Dit zijn dingen die ik zelf kan doen. Ik ben namelijk niet echt onhandig. Dit lijkt mij dus niet echt duur. Of vergis ik me nu? Het is trouwens niet zo dat ik niet meer dan 4000 euro heb maar dit is gewoon een beetje het maximum wat ik uit wil geven.

Over de kosten van begrenzen... wat zijn de kosten hier ongeveer voor? Natuurlijk is dit per motor verschillend maar het zal wel ongeveer gelijk zijn denk ik.
 
Het onderhoud van een die hard SM kost gewoon eenmaal wat meer geld dan een andere motor. Bij olie wisselen zitten ook filters bij en olie is ook niet goedkoop. Kleppen stellen kan idd zelf, maar kleine revisie kost ook snel zo'n 1000 euro . Als je dus 5000km per jaar rijd ben je daar alleen al zo'n 750 euro per jaar aan kwijt. Dan komt er nog ketting, banden ed. bij.

Een Husq sm610 hoeft bijvoorbeeld was een kleine beurt bij 5000km dus dat scheelt nogal. Helaas moet je dan ok wel wat vermogen inleveren.

Terugbrengen kost zo'n 300 euro denk ik bij een dealer en dit kan niet bij elke motor. Maar bijvoorbeeld een Ktm 525 heeft slechts 12kW op kenteken dus hierbij hoef je dit niet perse te doen.
 
Wat??????? 39 PK niet erg veel???? het is al te veel. met 25 KW mag je niet meer dan 35-36PK hebben.

Dan heb je nog de 0,16 KG / KW regel, met andere woorden, als de fiets lichter is dan 156 KG gaan er weer wat PK's vanaf.

Dus, echt veel keuze is er niet. Of een Zwaardere motor kopen en die helemaal terugtunen. Of een brommertje kopen en die opvoeren en laten keuren als Motorfiets...

:o

Ik raad het je echt niet aan om dit te doen, koop gewoon een DRZ400 waar op de papieren minder als 25 kw staat. anders gooi je echt geld weg.

(of koop een normale wegmotor, daar is nog wel normaal met 25kw te rijden)
 
precies, een wr of yzf zit dik boven de 25kW en als hij er al onder zat, zou het nog niet mogen door de 0,16kW per kg regel.

zelfs een xr250 voldoet maar nét aan de regel, dr350 etc vallen er al boven.

op kenteken hebben ze vaak wel minder dan 25kW, heb zelf een cr500 gereden in mn 25kW periode met op papier 17kW *D
 
Laatst bewerkt:
Ik had hetzelfde probleem, ben ook pas 19. Zelf kwam ik er niet uit met de 25 kw regel.
Heb nu besloten tot me 21ste op het circuit te rijden met een echte sm( husaberg 450) en dan 1 met kenteken te kopen, waarschijnlijk een ktm 525 exc.
Maar ik ga een motor niet gebruiken voor dagelijks vervoer echt alleen voor plezier.
 
:^

Je bent handig zeg je, bouw zelf een SM :Y

Deze heb ik gemaakt, ook een CR500 en 17 KW op kenteken ;) (hoe ze de cr destijds hebben gekeurd weet ik niet maar het slaat nergens op)

full
 
Beetje overdreven tekst in je advertentie:

"Twee cylinder : zeer hoog koppel maakt een KTM of husqvarna tot een watje ! "
 
Alweer bedankt voor de reacties!

Dat speledingetje zit jammer genoeg niet echt in mijn budget maar als ik het geld ervoor zou hebben........

Wat ik er nu uit begrijp is dat de dr400 ook al niet binnen de 25kw regel valt en die dus ook begrenst zal moeten worden. Heb ik het dan goed dat het uiteindelijk dan weinig uitmaakt of het een 600cc of 400cc heb of heb ik het dan helemaal mis?
Wat ik dus bedoel is dus dat er maar heel weinig motoren zijn die standaard al binnen de 25 kw regel vallen en het er dus op neerkomt dat ik hem tog wel zal moeten laten begrenzen?

Welke motoren vallen dan wel standaard al binnen de 25kw regel?

Zelf een SM bouwen lijkt me ook inderdaad erg gaaf om te doen maar ik ben bang dat de kosten daarvan behoorlijk tegen zullen vallen. Wat zou dan wel een goede motor zijn voor de 25kw periode die ik om moet bouwen? Trouwens niet te vergeten dat ik er ook mee de snelweg op wil.
 
Beetje overdreven tekst in je advertentie:

"Twee cylinder : zeer hoog koppel maakt een KTM of husqvarna tot een watje ! "

Nou er zit wel een kern van waarheid in 8-)
Maar het licht er natuurlijk aan wie er op zit :+
Net als van Drunen hou je er niet mee bij al zit i op een 250 je 8-)

En ja mag op alle motoren rijden die onder de 25 Kw op het kentekken staan vermeld
Maar dan moet er oficieel de restrikti nog in zitten 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nog eens over nagedacht maar wil wel echt een motor die al af is als ik hem koop. Het maakt me niet uit als er nog wat kleine dingen aan gedaan moeten worden maar ik wil niet een heel project gaan beginnen. Dit omdat ik uit ervaring weet dat tegelijk rijden en sleutelen aan een motor (in mijn vorige geval brommer) mij niet goed bebalt. Aangezien ik mijn rijbewijs pas sinds gister heb wil ik wel echt gaan rijden. Misschien dat ik dan later nog wel eens een project ga beginnen.

Wat ik mij afvroeg. Ik zie op marktplaats betaalbare 620cc ktm's staan. Zou dit misschien iets voor mij kunnen zijn volgens jullie? Of kan ik inderdaad zoals hierboven vermeld beter een bijvoorbeeld DR400 kopen en deze dan nog laten begrenzen? Graag weer reacties met commentaar op deze vraag.

Alvast bedankt
 
Ik heb er nog eens over nagedacht maar wil wel echt een motor die al af is als ik hem koop. Het maakt me niet uit als er nog wat kleine dingen aan gedaan moeten worden maar ik wil niet een heel project gaan beginnen. Dit omdat ik uit ervaring weet dat tegelijk rijden en sleutelen aan een motor (in mijn vorige geval brommer) mij niet goed bebalt. Aangezien ik mijn rijbewijs pas sinds gister heb wil ik wel echt gaan rijden. Misschien dat ik dan later nog wel eens een project ga beginnen.

Wat ik mij afvroeg. Ik zie op marktplaats betaalbare 620cc ktm's staan. Zou dit misschien iets voor mij kunnen zijn volgens jullie? Of kan ik inderdaad zoals hierboven vermeld beter een bijvoorbeeld DR400 kopen en deze dan nog laten begrenzen? Graag weer reacties met commentaar op deze vraag.

Alvast bedankt
een 620lc4 heeft ook ruim 55 pk en weegt ongeveer 120kg
Je hebt dan zo'n 3 x teveel vermogen.
 
@ Chrisscross: Een xr250 is er tog alleen maar in een cros uitvoering? Dus niet als supermotard. Als het klopt wat ik zeg zou ik dan tog weer uitkomen op een project of natuurlijk eventueel een al afgerond project maar hiervan zullen er denk ik niet zo veel te koop staan.

Wat ik me trouwens zowiezo afvraag is of het met een 250cc wel een beetje normaal te rijden is op de snelweg. Ik heb namelijk met motorrijles een keer lesgehad op een honda 250cc maar dit vond ik tog helemaal niks op de snelweg. De motor kwam op zijn top niks hoger dan 120 wat ik eigenlijk wel noodzakelijk vind als ik met een motor de snelweg op ga. Of ga ik nu eisen stellen die ik eigenlijk niet van een supermotard kan verwachten?

@ V.D.V.: Wat ik dan natuurlijk wel wil is een 620 dan laten begrenzen. Of kan dit zowiezo al niet?
 
Met zijn gewicht zit je legaal onder 20Kw.
Met veel moeite haald hij dan honderd km/h
Een sm is zoiezo al niet alles op de snelweg maar met 20Kw wordt dat zeker niet beter.
 
hee wouter..

kan me haast niet voorstelle dat jij zelf bedenkt dat je onder de 25 kw wilt haha ;)

je hebt weinig problemen als hij goedgekeurd is onder bijv 17 kw, terug voeren kost geld en ;(

begin denk je oeff kwa vermogen na 2 maanden wil je meeeeer :9

niet te moeilijk denken maar een KTM bijv die 620 kopen 8-)

suc6 ermee :]
 
Heel die 25 kw regeling is gewoon belachelijk.
In jouw geval kom je dan bij een DT of XT 125 uit, ik kan bijna niets anders verzinnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben pas 18 heb net mijn rijbewijs gehaald moet hem morgen ophalen.. *O*
En ik heb een KTM EXC 525 staat op kenteken dat hij 14KW is dus dan is het goed. 8-)
en wat KTM driver zegd je wil echt niet op een motor is ECHT 25 KW is dat ben je zo beu is net opgevoerde bromfiets :X en voor de snelweg is dat al helemaal niet fijn maar daar is een supermotard zoiezo niet erg voor geschikt
 
Ik begrijp jullie punt op zich wel. Maar ik ben gewoon bang dat als ik een keer een ongeluk maak dat ik dan in de problemen kom doordat ik met teveel vermogen rondrij.

Wat ik er nu uit begrijp wat jullie zeggen is... of koop een supermotard en rij met teveel vermogen rond of koop een ander soort motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan