Aanschaf tent

Status
Niet open voor verdere reacties.

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
Ik overweeg een pubtent aan te schaffen. Deze dus. Wat zijn de voor en nadelen van zoiets.
Ik zie alleen maar voordelen. Staat snel op, snel ingepakt. Kleine pakmaat en laag gewicht.
De ruimte is voor mij voldoende 2,40m X 1m x 1,15m (lxbxh)
Hier staan er nog meer. Tenten Ja, je moet ze inspuiten met tentspray om ze waterdicht te maken, maar met mijn huidige dubbeldakstent en glasvezezelstokken is het toch altijd een gedoe om ze op te zetten en af te breken.
 
Een pubtent is iets heel anders dan een puptent.

worlds-smallest-pub-tent-front.jpg


p-11526-3141.jpg
 
Ik begrijp het niet.. het rammelt van de pop-up en andere snel-opzetbare tenten en dan wil je een tent waar je alsnog nat in word?
 
Ik overweeg een pubtent aan te schaffen. Deze dus. Wat zijn de voor en nadelen van zoiets.
Ik zie alleen maar voordelen. Staat snel op, snel ingepakt. Kleine pakmaat en laag gewicht.

Kan het gewicht op die site niet terugvinden, maar wat ik me er van kan herinneren toen ik er voor de baas nog in sliep, is dat ze bepaald niet licht en compact waren. Zeg maar gerust loodzwaar. Ik vond het een onding, niet knap op te zetten en de waterdichtheid liet ook behoorlijk te wensen over. Ik sliep een stuk liever met de slaapzak onder de blote hemel.
 
Kan het gewicht op die site niet terugvinden, maar wat ik me er van kan herinneren toen ik er voor de baas nog in sliep, is dat ze bepaald niet licht en compact waren. Zeg maar gerust loodzwaar. Ik vond het een onding, niet knap op te zetten en de waterdichtheid liet ook behoorlijk te wensen over. Ik sliep een stuk liever met de slaapzak onder de blote hemel.
:^ ondanks dat ik geen ervaring met pup tentjes heb maar volgens het filmpje is hij 7,5 kilo (!) :o vind de pakmaat ook niet zo bijzonder. Ik heb een 2p tentje van Eureka (wel een stuk prijziger) maar pakmaat is op zicht ongeveer gelijk en weegt 3,1 kilo... Ik denk dat er wel meer of betere opties zijn voor normaal bedrag met veel gunstiger gewicht
 
:^ ondanks dat ik geen ervaring met pup tentjes heb maar volgens het filmpje is hij 7,5 kilo (!) :o vind de pakmaat ook niet zo bijzonder. Ik heb een 2p tentje van Eureka (wel een stuk prijziger) maar pakmaat is op zicht ongeveer gelijk en weegt 3,1 kilo... Ik denk dat er wel meer of betere opties zijn voor normaal bedrag met veel gunstiger gewicht

Nou, dit dus:
Tent Woodland camouflage basic, 2 persoons !

Het basis model iglo tentje, perfect voor je kampeertrip...

Pakmaat: +/- 61 cm x 11 cm doorsnede
Gewicht: +/- 1800 gram

Tent wordt geleverd inclusief tentharingen en opberghoes.

Afmetingen: 205x145x100 cm

Materiaal: 100% Polyester, Polyurethan sticksel
Bodem: 100% Polyethylen
Aantal personen: 2
Waterkolom: 800 mm
 
Ik heb deze Jack Wolfskin Gossamer, 255 x 100 x 80 cm, Pakmaat: 44 x Ø14 cm, Gewicht: 1,75 kg. Is duurder maar lekker licht en compact. Die camouflage moet je er maar zelf bij denken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze Jack Wolfskin Gossamer, 255 x 100 x 80 cm, Pakmaat: 44 x Ø14 cm, Gewicht: 1,75 kg. Is duurder maar lekker licht en compact. Die camouflage moet je er maar zelf bij denken.
Mooi tentje, maar voor mij toch iets te ini-mini!
Eigenlijk is het een overdekte slaapzak.................
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze Jack Wolfskin Gossamer, 255 x 100 x 80 cm, Pakmaat: 44 x Ø14 cm, Gewicht: 1,75 kg. Is duurder maar lekker licht en compact. Die camouflage moet je er maar zelf bij denken.
1 persoons tentje lijkt mij ook teklein.
Ik gooi mijn tanktas ,motorpak en helm ook in de tent en zelfs in mijn 2persoons arpenz Fresh&black past dat net. En ik ben niet groot!
 
Ik heb die KL-tent ooit eens uit de plunjebaal van mijn vader gevist en gebruikt tijdens een motorweekend.

Nadelen:
- binnenklimaat, veel condens aan de binnenzijde van het doek,
- relatief forse pakmaat, ten opzichte van de nuttige ruimte,
- onpraktisch ten opzichte van andere meer gangbare één of twee-stoks tenten
- geen mogelijkheid om droog je spullen weg te leggen, behalve in de slaapruimte.

Voordeel:
- materiaal is praktisch onverwoestbaar. Tent kan heel wat mishandeling hebben.

Ik was al met al niet overtuigd. Ik kampeer al 7-6 jaar naar tevredenheid met een Coleman Pictor X3. De tent is de loop der tijd behoorlijk misbruikt, maar nog altijd waterdicht, geen gebroken stokken of uitgescheurde lussen. Meer ruimte, minder gewicht, aparte bagageruimte, dubbel laags tentdoek en veel ventilatie. Nat of droog inpakken maakt niet uit. Kortom een prima tent en deze was ook niet heel duur.

:)
 
Als dit de tent van het Nederlandse leger is zou ik 'm niet hoeven. In de tijden dat er bezuinigd wordt op munitie en men zelf "Pang" moet roepen, en dit soort materiaal via aanbestedingen gekocht wordt door iemand die op kantoor zit en er zelf nooit in hoeft te slapen, of er mee hoeft te leuren....

Tel daar alles wat hierboven staat bij op... Investeer gewoon in een degelijk tentje (mits je budget hebt). Mijn eerste low budget jaren had ik een simpel koepeltentje van de Bristol van 4 tientjes en dat functioneerde ook gewoon goed.Exact dit model maar dan 14 jaar geleden in een andere kleurstelling. Bristol Tent Veelkleurig Bristol
 
Laatst bewerkt:
Als dit de tent van het Nederlandse leger is zou ik 'm niet hoeven. In de tijden dat er bezuinigd wordt op munitie en men zelf "Pang" moet roepen, en dit soort materiaal via aanbestedingen gekocht wordt door iemand die op kantoor zit en er zelf nooit in hoeft te slapen, of er mee hoeft te leuren....

Wat we nu hebben is voornamelijk Chinees spul maar gelukkig is het nou ook weer niet zo erg gesteld met ons leger dat we in dat dingen moeten slapen :')
 
Als dit de tent van het Nederlandse leger is zou ik 'm niet hoeven. In de tijden dat er bezuinigd wordt op munitie en men zelf "Pang" moet roepen, en dit soort materiaal via aanbestedingen gekocht wordt door iemand die op kantoor zit en er zelf nooit in hoeft te slapen, of er mee hoeft te leuren....

Tel daar alles wat hierboven staat bij op... Investeer gewoon in een degelijk tentje (mits je budget hebt). Mijn eerste low budget jaren had ik een simpel koepeltentje van de Bristol van 4 tientjes en dat functioneerde ook gewoon goed.Exact dit model maar dan 14 jaar geleden in een andere kleurstelling. Bristol Tent Veelkleurig Bristol
Ik heb zelf (verplicht) in dienst gezeten. :(
Meeste spullen van (toen nog) hare majesteit waren het NET NIET!!

Dus zo'n klein leger pub-tentje......, ik weet niet???


@koepeltentje Bristol: Prijs was niet 4 maar 3 tientjes.(zie dat nu de prijs is verhoogd)
Op zich niks mis mee. Hooguit dat binnendoek aan 2 zijden 45° naar binnen komt.
Met 2.10 bodemlengte en op een luchtbed van 15 cm hoog wordt het al snel erg kort.

Heel veel mee gekampeerd. Alleen nu is bodem lek, door rotsgrond........
Weet iemand waarmee dat goed gerepareerd kan worden?
Vlgs mij is het pvc/ vezelachtig materiaal. Kan ie nog jaren mee!
 
Grondzeil repareren... DUCKTAPE! Ik gooi er zelf altijd nog een extra grondzeil onderZo blijft de tent schoon en gaat schoon de zak weer in en het geeft toch een beetje extra bescherming.
 
Een pubtent is iets heel anders dan een puptent.
[afbeelding]

Kijk: da's de échte pup-tent, toen mannen nog mannen waren ;)
Had je elk de helft van in je rugzak; aan elkaar knopen (!) en je kon er met z'n tweeën in.
Dat laatste was ook functioneel; want warmer in de vrieskou.
Zonder rits ook (want die krengen maken geluid en hoor je in een donker bos op een kilometer afstand).

Maar eh... die jij laat zien is een stuk comfortabeler maar lijkt me echt onnodig zwaar. Zal 'm ook in het materiaal zitten, en dan vooral UV bestendigheid. Bij de meeste goedkope tentjes zal het doek na een paar jaar gebruik 'op' zijn.

Mijn zoon heeft een tentje van 20 euro van de Decathlon (zoiets als Kampeertent Arpenaz | 2 personen). Prima waterdicht en windvast. Weegt minder dan twee kilo en is een heel klein pakje. En als ie na twee jaar op is... koop je gewoon een nieuwe...
 
Persoonlijk vind ik een katoenen tentje toch wel fijner, in plaats van een polyester zweetding. Ik gebruik al jaren een 2-persoonstent (merk: Gelert) van de kampeermarkt. Echt een prima tentje wat ik 8 jaar geleden heb gekocht voor ongeveer 80 Euro.

Waarom vinden jullie dat gewicht zo belangrijk? Je hoeft hem toch niet op je rug te sjouwen, ... gewoon achter op je motor binden en dan boldert hij wel mee! Die paar kilootje maken niet uit.
 
Omdat ik ook andere zaken mee wil nemen en katoen droogt voor geen meter. Ik heb ook nog een kleine (2 persoons) De Waard liggen maar het is nooit in me opgekomen die mee te nemen.
En op de Vespa met 10 PK telt wel iedere kilo / pakmaat.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik ook andere zaken mee wil nemen en katoen droogt voor geen meter. Ik heb ook nog een kleine (2 persoons) De Waard liggen maar het is nooit in me opgekomen die mee te nemen.
En op de Vespa met 10 PK telt wel iedere kilo / pakmaat.
Wat voor vespa heb je dan?
Wij zijn een pk50 aan het ombouwen naar electrisch ivm milieueisen en ik heb nog een gt200 hier staan.
 
@ TS,
Als je niet langer bent dan 185cm, je een snel opzetbaar en licht tentje zoekt op budget kan ik je de quechua arpenaz 2 aanraden. Echt een goed tentje die ook zonder haringen staat voor erg weinig geld..
Nachtlange slagregen geen probleem.. Ik heb veel duurdere tenten gehad die minder waren..
 
@Ducttape: Prima idd, daar had ik nog niet aan gedacht.
In aug met tentje in Ardennen had ik water via de lekgaatjes onder mijn luchtbed.
Mijn Bristol-tentje kan nu weer een paar jaar extra mee!

@Extra grondzeil: Ik doe er altijd plastic folie onder tegen het vuil.
Dat werkt echter niet tegen scherpe rotsgrond. Ik hoorde al van vijverdoek eronder.

@Ritsgeluiden: We zitten in de tent voor de lol. Het is geen oorlog!

@Katoenen tent: Ademt beter maar is aanmerkelijk zwaarder. Iedere kg is er 1.
Nee, niet zelf te dragen. Toch was in vakantie mijn achterveer gebroken. Wel te zwaar!

@Slagregen: Mijn Bristol-tentje is ook dagenlang droog gebleven met veel regen in Engeland.
Uiteindelijk toch blij met een zonnetje, want alles werd klam.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan