Aanschaf toermotor

Gixxerdré

Die hard MF'er
30 jul 2003
262
0
Tholen
Ik ben in het bezit van een gsx-r 1100 waar ik alleen de zomermaanden mee rondrij en een gs500e voor in de winter. Die gs500e gaat eruit en er moet een toermotor, lees: Mtorfiets met grote kuip en wat meer vermogen voor in de plaats komen. Ik twijfel zelf tussen een kawa gtr1000 of een BMW K100rt.
Waar ik benieuwd naar ben zijn ervaringen met deze 2 motoren vwb onderhoud, olieverbruik enz. Ik heb het hier dus over de aanschaf van een oudere toermotor om de komende winters mee te kunnen rijden.
Ik hoor het wel.

Gixxerdre.
 
Ik ben in het bezit van een gsx-r 1100 waar ik alleen de zomermaanden mee rondrij en een gs500e voor in de winter. Die gs500e gaat eruit en er moet een toermotor, lees: Mtorfiets met grote kuip en wat meer vermogen voor in de plaats komen. Ik twijfel zelf tussen een kawa gtr1000 of een BMW K100rt.
Waar ik benieuwd naar ben zijn ervaringen met deze 2 motoren vwb onderhoud, olieverbruik enz. Ik heb het hier dus over de aanschaf van een oudere toermotor om de komende winters mee te kunnen rijden.
Ik hoor het wel.

Gixxerdre.

Wij staan ook voor dezelfde keuze. Kijk hier maar eens: Kawasaki GTR1000 en Tour de France

of

welke tourmotor

Wellicht dat je daar wat aan hebt. Succes!
 
Ik heb zelf ervaring met de K1100LT (zelfde, maar opgeboorde blok als de K100 modellen). Er staat nu 80.000 km op de teller. Olieverbruik is ca. 1 liter per 10.000 km. Onderhoud: regulier onderhoud (grote/kleine beurt) is net zo duur als elk andere gemiddelde motor, kleppenstellen is een dure aangelegenheid omdat de nokkenas uitgebouwd moet worden (ik weet niet of dat met de K100RT ook is).
Reparaties kunnen duur uitvallen, niet zozeer vanwege de onderdelenprijs, maar vanwege arbeidsintensief werk. Alles zit dusdanig dat de halve motor uit elkaar gehaald moet worden. Keerzijde is dat het betrekkelijk robuuste motoren zijn waar over het algemeen weinig reparaties/vervangingen aan hoeven te gebeuren.

Kawa GTR1000 heb ik verder geen ervaring mee. M.i. voordeel van de GTR1000 t.o.v. de K100RT is een 6 bak i.p.v. 5 bak. Zelf mis ik regelmatig een zesde versnelling (liefst overdrive) op m'n K1100LT zodat je op de snelweg wat meer in rustige toeren kan rijden bij 100 (3800 toeren) en 120 (4200 toeren).
 
Mijn K100RS was uitstekend winterbestendig. Verder hebben ze de reputatie oerdegelijk te zijn. Ik had iig nooit problemen (86.000 km) en liep als een zonnetje.
Bijkomend voordeel is dat er nog veel van in omloop zijn, (tweedehands)onderdelen in overvloed.
Vwb de Kawasaki kan ik je niet helpen
 
pk/koppel-verdeling over de toeren loopt nou eenmaal niet linear maar in een kromme...
Dus helaas gaat jouw som niet op :)


toerental/snelheid wel, (of de wielen moeten uitzetten bij hogere snelheid.)



wel een beetje auw als je zelf slim denkt te doen :)
 
toerental/snelheid wel, (of de wielen moeten uitzetten bij hogere snelheid.)

Weet goed wat je nu zegt... dat zou inhouden dat als van 0 naar 100 km p/h trekt in 4 seconden dat dit in zou houden dat je op 1 seconden op 25 km p/h zit, op 2 seconden op 50 km p/h zit en op 3 seconden op 75 km p/h zit...

Ik denk eerder dat wat jij bedoelt te zeggen is dat je in bepaalde versnelling met een bepaald toerental een bepaalde snelheid rijdt. Dat klopt idd, maar dat loopt dus niet linear...

wel een beetje auw als je zelf slim denkt te doen :)
 
Waar ik benieuwd naar ben zijn ervaringen met deze 2 motoren vwb onderhoud, olieverbruik enz. Ik heb het hier dus over de aanschaf van een oudere toermotor om de komende winters mee te kunnen rijden.
Ik hoor het wel.

Gixxerdre.

Hoi
Ik kan zelf alleen het verglijk maken tussen de GTR1000 en de K75RT en dan vallen mij de volgende dingen (en zover ik weet verschillen de k75 en k100 niet zo heel veel..):
- Op de GTR zit ik meer IN de motor, op de K75 meer erop (GTR met het moderne type zadel!)
- De GTR schakelt soepeler dan de K75 vind ik
- De K75 stuurt voor mijn gevoel soepeler, zal denkik door zijn lagere gewicht komen
- Op de GTR met verhoogde ruit zit ik altijd uit de wind (ook als het te warm is), op de K75RT kan je dat electrisch regelen (mits moderne uitvoering, dus niet zoeen met zo'n lelijke platgebogen ruit...)
- Mijn GTR gebruikt geen olie (163.500 op de teller, 3.500 laatst volledig ververst, peil nog gelijk aan toen hij bijgevuld werd), de K75RT van mijn vader ook niet (25.000 op de teller :) )
 
Weet goed wat je nu zegt... dat zou inhouden dat als van 0 naar 100 km p/h trekt in 4 seconden dat dit in zou houden dat je op 1 seconden op 25 km p/h zit, op 2 seconden op 50 km p/h zit en op 3 seconden op 75 km p/h zit...

Ik denk eerder dat wat jij bedoelt te zeggen is dat je in bepaalde versnelling met een bepaald toerental een bepaalde snelheid rijdt. Dat klopt idd, maar dat loopt dus niet linear...

:z
 
Hoi,

Ik rij ondertussen een jaar en 15000km met een GTR en ben hier zeer tevreden van deze motor. Hij heeft ondertussen bijna 100000km op de teller staan en het olieverbruik is ongeveer 300ml per 5000km. Je zit volledig uit de wind en als het regent blijf je vrij lang droog. Nadeel zijn wel turbulenties op de helm (ik ben 1m90 groot, mensen die 10 cm kleiner zijn gaan hier minder last van hebben).

Heb een tijdje last gehad van remmen die bleven hangen, maar na het zorgvuldig reinigen van het remsysteem was dit opgelost. Verder nog een stoplichtschakelaartje stuk gehad en voorvorkkeeringen moeten vervangen maar al bij al dus geen dure kosten gehad.

Binnenkort ga ik mijn GTR ook voor woon-werk verkeer gebruiken, maar dan haal ik wel de zijkoffers eraf om door de filles te rijden.
 
Heeeeel herkenbaar :) Ik begin er ook niet aan om met die koffers erop tussen een file door te kruipen... is zo'n beetje 1.10 meter geloofik...

Ik heb voor woon-werk verkeer city-koffers op m'n K1100LT zitten :)
Reuze handig om rugtas enzo in te doen, en verder geen last van tijdens file rijden :)
 
Weet goed wat je nu zegt... dat zou inhouden dat als van 0 naar 100 km p/h trekt in 4 seconden dat dit in zou houden dat je op 1 seconden op 25 km p/h zit, op 2 seconden op 50 km p/h zit en op 3 seconden op 75 km p/h zit...

Ik denk eerder dat wat jij bedoelt te zeggen is dat je in bepaalde versnelling met een bepaald toerental een bepaalde snelheid rijdt. Dat klopt idd, maar dat loopt dus niet linear...
Je haalt twee dingen door elkaar. De verhouding snelheid (m/s of km/u zo je wilt) vs toerental is - in principe - wel lineair, in elke snelheid. Gemakshalve laten we de factor wielspin bij hogere snelheden even buiten beschouwing, aangezien deze slechts gering is. Je acceleratie / versnelling (m/s²) is niet lineair, maar loopt in een kromme. Reactiekrachten als lucht- en rolweerstand spelen hier een rol. In het begin van de acceleratie heb je een hoge versnelling (in m/s², dus niet verwarren met de vertanding van de versnellingsbak 8-) ), terwijl aan het einde je versnelling aanzienlijk lager is (maar ook hoger, en dan hebben we het weer over de schakelbak :+ ).
 
Je haalt twee dingen door elkaar. De verhouding snelheid (m/s of km/u zo je wilt) vs toerental is - in principe - wel lineair, in elke snelheid. Gemakshalve laten we de factor wielspin bij hogere snelheden even buiten beschouwing, aangezien deze slechts gering is.

Theorie spreekt over een linear verband. Maar als je strikt gaat kijken is dit niet zo. Als je bij elke 10 km het toerental noteert, zal je merken dat hier een variatie inzit :) (het loopt ook niet in een kromme zoals ik eerder beweerde).
Ik heb het is een beetje bijgehouden en ben eens aan het rekenen geweest, maar over het algemeen zit de rekenfactor voor de snelheid en toeren van m'n motor tussen de 33 en de 47 (in de 5e versnelling, bij andere versnellingen heb ik het niet nagekeken). Het loopt dus allerminst linear (maar dus ook weer niet in een kromme). Volgens m'n vader (auto/vrachtauto monteur) heeft dat te maken met alle invloeden (luchtweerstand, wrijving met de weg, overbrengingsverliezen in de motor zelf etc. etc) waardoor de acceleratie niet linear verloopt :)
Oftewel een grijs gebied, waarbij de een zegt dat het linear loopt en de ander niet ;)
 
Theorie spreekt over een linear verband. Maar als je strikt gaat kijken is dit niet zo. Als je bij elke 10 km het toerental noteert, zal je merken dat hier een variatie inzit :)
Volgens mij zit jij tegen een versnellingsbakrevisie aan :9

(het loopt ook niet in een kromme zoals ik eerder beweerde).
Ik heb het is een beetje bijgehouden en ben eens aan het rekenen geweest, maar over het algemeen zit de rekenfactor voor de snelheid en toeren van m'n motor tussen de 33 en de 47 (in de 5e versnelling, bij andere versnellingen heb ik het niet nagekeken). Het loopt dus allerminst linear (maar dus ook weer niet in een kromme).
Niet lineair? Volgens mij zijn het allemaal vaste tandwielverhoudingen. Als je veel variatie hebt, zit er teveel speling in.

Volgens m'n vader (auto/vrachtauto monteur) heeft dat te maken met alle invloeden (luchtweerstand, wrijving met de weg, overbrengingsverliezen in de motor zelf etc. etc) waardoor de acceleratie niet linear verloopt :)
Oftewel een grijs gebied, waarbij de een zegt dat het linear loopt en de ander niet ;)
En nu heb je het weer over versnelling. En die loopt dus wel in een kromme, inderdaad door luchtweerstand, rolweerstand, etc. Daar is niets grijs aan. Maar nu val ik in herhaling.
 
Theorie spreekt over een linear verband. Maar als je strikt gaat kijken is dit niet zo. Als je bij elke 10 km het toerental noteert, zal je merken dat hier een variatie inzit :) (het loopt ook niet in een kromme zoals ik eerder beweerde).
Ik heb het is een beetje bijgehouden en ben eens aan het rekenen geweest, maar over het algemeen zit de rekenfactor voor de snelheid en toeren van m'n motor tussen de 33 en de 47 (in de 5e versnelling, bij andere versnellingen heb ik het niet nagekeken). Het loopt dus allerminst linear (maar dus ook weer niet in een kromme). Volgens m'n vader (auto/vrachtauto monteur) heeft dat te maken met alle invloeden (luchtweerstand, wrijving met de weg, overbrengingsverliezen in de motor zelf etc. etc) waardoor de acceleratie niet linear verloopt :)
Oftewel een grijs gebied, waarbij de een zegt dat het linear loopt en de ander niet ;)

Sorry hoor, maar je bent dom en nog koppig ook als je dit vol blijft houden.

Laatste keer: Luchtweerstand, wrijving, overbrengingsverliezen hebben geen enkele invloed op het feit dat een bepaalde overbrenging constant is.

Motor draait 5000 rpm bij 100km/h, dan 10.000 rpm bij 200 kmh. Enige wat hierop van invloed kan zijn is slip in de koppeling of aan het wiel of het uitzetten van de band oid. Voor de rest is de overbrenging constant, d.w.z een toerental in het blok veroorzaakt een toerental aan het wiel volgens een vaste verhouding, de tandwielen, kettingen etc dwingen dat ook af. Klaar uit, geen discussie mogelijk. En het heeft geen barst met acceleratie van doen. Het is puur overbrengingsverhoudingen.
 
Laatst bewerkt:
Seg ... voor eens en voor altijd

snelheid is uiteraard recht evenredig met toerental.
vb: 4e versnelling: 3000rpm=60km/u (bij mijn div900), dus 6000rpm=120km/u,
en 1500rpm=30km/u (ja da gaat prima). Tandwielen van een versnellingsbak zijn NIET vervormbaar, dus de snelheid is altijd in perfekt lineair verband met het toerental voor eenzelfde versnelling. Wat WEL kan is dat bij extreem optrekken of extreem hoge snelheden, de banden wat vervormen, en de ketting (niet bij cardans) wat rekt, en dan kan er inderdaad een kleinb procentueel verschilletje ontstaan. Maar meer dan 1% verschil bij hogere snelheden kan dit niet opleveren.
Niet zo bij continu variabele transmissie zoals bij sommige (Nissan) auto's (en de oude DAF)

PK en koppel in eenbzelfde versnelling daarentegen is niet lineair tov toerental, integendeel, soms vlak, meestal een kromme (grafiek rpm tegen Pk/Nm), met hier en daar dipjes en bultjes in de grafiek. Logisch want de machinerie nodig om pk en koppel (en dus snelheid en optreksnelheid) te genereren zijn allemaal variabele onderdelen: cylindervulling, kleppen snelheid/opening, carburatorvoeding/injectie, temperatuur, vochtigheid, luchtdruk, benzine(kwaliteit) etc .. allemaal variabelen die op elkaar inwerken en kwasi nooit een lineaire curve geven (al kan een computer gstuurde injectie daar een ferme mouw aanpassen).

Samengevat, voor eenzelfde versnelling:
Snelheid tov toerental is WEL lineair vanwege onvervormbare tandwielen.
PK en/of koppel is NIET lineair tov toerental vanwege massa's variabelen in motor.
 
Theorie spreekt over een linear verband. Maar als je strikt gaat kijken is dit niet zo. Als je bij elke 10 km het toerental noteert, zal je merken dat hier een variatie inzit :) (het loopt ook niet in een kromme zoals ik eerder beweerde).
Ik heb het is een beetje bijgehouden en ben eens aan het rekenen geweest, maar over het algemeen zit de rekenfactor voor de snelheid en toeren van m'n motor tussen de 33 en de 47 (in de 5e versnelling, bij andere versnellingen heb ik het niet nagekeken). Het loopt dus allerminst linear (maar dus ook weer niet in een kromme). Volgens m'n vader (auto/vrachtauto monteur) heeft dat te maken met alle invloeden (luchtweerstand, wrijving met de weg, overbrengingsverliezen in de motor zelf etc. etc) waardoor de acceleratie niet linear verloopt :)
Oftewel een grijs gebied, waarbij de een zegt dat het linear loopt en de ander niet ;)


je vader mag dan kunnen sleutelen, ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd....

ik denk dat je hebt zitten meten in een auto met automaat.
 
je vader mag dan kunnen sleutelen, ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd....
Tja... altijd leuk... je hebt aan de ene kant zoals de geleerden e.d. het in boekjes schrijven, en je hebt de praktijk ;)
en dat wil nog wel eens met elkaar botsen :X

ik denk dat je hebt zitten meten in een auto met automaat.

...

Ennuh:
Oke, ik geef jullie gelijk ;)

Nu weer blij?
bye.gif
 
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal me niet met het verhaal van lineaire snelheidsopbouw en dergelijke gaan bemoeien, maar vond het wel grappig om het te lezen :)
Ik begrijp uit een aantal opmerkingen dat je voor een Kawa gtr 1000 ook best wel veel motor voor je geld krijgt.
Ik heb er tijdens de motorbeurs een aantal zien staan, maar die vond ik er niet al te best meer uit zien. Dat zegt natuurlijk niets over het motorische gedeelte maar de eerste indruk is dan al niet al te best....
BMW bereikt dus ook hoge kilometerstanden zonder grote revisies, vind ik ook een pluspunt. goed, ik heb alvast wat extra info gekregen, en het verhaal vvan de Kawa's in de tour de france sprak mij ook wel aan.
Van wat ik tot nu toe heb gelezen denk ik dat een Kawa de eerste zal zijn waarr ik voor ga ...

Als ik er 1 koop, of het nu Bmw of Kawa word zal ik de piccies ff laten zien op het forum.

Gixxerdre
 
Je kan wel merken dat er hier geen panriders meer zitten.

Heb je weleens gereden met een pan european, ik weet niet wat je budget is, maar de st1100 is een heel betrouwbare en fijne tour motor, het fijne van de pan is dat hij zich ook leent voor snelle ritten over bochtige wegen. De eerste pan's in goede staat met ongeveer 100.000km op de klok zijn ongeveer 5000 euro.
 
Gezien de motoren waarvoor TS aan het kijken is, schat ik dat het budget ergens tussen de 3000 en de 4000 euro ligt :)
En als je moet gaan kiezen voor een Honda Pan met 100.000 km op de teller voor 5000 euro of een Kawa GTR1000 of BMW K100RT met 60.000 km op de teller voor 4000 euro (daar praat je in die prijsklasse over) dan zou ik toch echt gaan voor de Beemer of de Kawa :) (en waarschijnlijk dan voor de Kawa, omdat ik die mooier vind dan de K100RT en omdat 'ie een zesbak heeft :) qua betrouwbaarheid zal het denk ik weinig uitmaken :) )
 
ik ben het met het bovenstaande eens. De GTR zit prijs/kwaliteit vrij goed. Ik heb de mijne uit '93 met 80000km vorig jaar 3000 euro betaald (in Belgie), terwijl deze mechanisch volledig in orde was en uiterlijk er nog zeer goed uitzag.

Ik heb nog nooit met een pan european gereden, maar van wat ik zoal gehoord en gelezen heb, staat deze kwalitatief op een hoger niveau dan de GTR. Maar hiervoor betaal je ook de meerprijs. Ik had vorig jaar ook een tijdje achter een pan zitten zoeken, maar vond geen degelijk model aan een (voor mij) aanvaardbare prijs.

Enkele mindere punten van de gtr misschien:
-voor een viercilinder produceert hij nogal wat trillingen, die vooral storend worden aan de handen bij langere autosnelwegritten (langer dan 1 uur).
-De distributieketting en spanner zouden gevoelige punten zijn en voor mechanisch gerammel zorgen. Is vrij duur als je deze moet laten steken, voor een doe-het-zelver met niet-originele onderdelen valt dit vrij goed mee
-Ik herinner me negatieve commentaar op dit forum over een te zwakke achtervering met duo. Zelf heb ik hier nooit problemen mee gehad (maar ik rijd dan ook nooit met duo).
-Probeer een model vanaf '94 te kopen. Het zadel is comfortabler, de voorvering instelbaar en vooral de remmen zijn ook beter. De tellerpartij is ook moderner.

Tommy
 
Terug
Bovenaan Onderaan