aanschaf Virago 1100

princec

Rookie
30 sep 2004
6
0
hoorn
Ik wil van de winter een virago 1100 aanschaffen, waar moet ik op letten, ik ben
niet echt technisch. Ik denk zelf aan een Virago uit 85 tot 88 i.v.m. de prijs
wat is trouwens een goede prijs.

Graag advies
 
Welkom op Motor-Forum.nl Princec!

Zoals je in mijn nickname kunt zien rijd ik een Virago 1100. De tweede alweer.
Leuk dat je ook van plan bent zo'n tweepitter aan te schaffen! 't Is echt een leuke en makkelijke fiets! En er zijn wat testrapporten die dat ook nog eens aantonen. Ik rijd er met plezier stad en land mee af. Zomer en winter.

Tips voor een 85/88-er Virago 1100? Zat! Bekend euvel is de startmotor. Een gierend geluid bij het starten duidt aan dat er Euro's uit je portemonnee zullen vliegen. Verder praten we natuurlijk over een fiets op leeftijd. Je zult dus bij de eerste kennismaking met een okasie een koud blok moeten aantreffen. Wrijf je hand (evt met een doek) onder het carter door en check op natte olie. Check de vorkpoten op natte olieringen. Zet de bike op de bok, ga op het zadel zitten zodat de motor op het achterwiel steunt en check de lagers in de stuurkolom door losjes het stuur van links naar rechts te bewegen. Een (kleine) weerstand houdt een lagerkostenpostje in.
Stap af en kijkt langs de remschijven naar de remblokken. Daar staan duidelijke slijtagemeetpunten op. Voel aan de schijven en check op groeven.
Rijd de motor van de bok en start 'm op de choke. Let goed op schrapende rauwe bijgeluiden ..... maar weet wel dat het luchtgekoelde blok zeker in koude toestand niet fluisterstil is :-)
Check met lopende motor de schakelaars op het stuur tot en methet rempedaal. Zet de motor in zijn één, koppeling in, en doe de jiffy uit. Blijft de bike lopen dan is die schakelaar vies of defect.
Met de motor uit zittend op het zadel naar voren lopen en de voorrem inknijpen. Voel goed wat er gebeurt; veerkracht onvoldoende (slaat direct door), wisselende weerstand bij het inveren, klikje in het stuur voelbaar? Kostenpost! Kijk direct na dit testje nog een keer naar de vorkpoten. Natte olie zichtbaar? Keerringen kapot of erger beschadigde vorkpoten. Laatste is peperduur.

Besluit na deze checks en uiteraard indien de bike er lekker genoeg uitziet voor een echte proefrit. Bij zo'n rit speelt je gevoel de belangrijkste rol :-)

Tot slot na terugkomst van een proefrit ..... check de vorkpoten wéér en voel weer onder het carter (voorzichtig: heet!). Natte oliesporen is kostenpost!

Zoals het er nu naar uitziet ruil ik btw mijn Virago 1100 met 25.000 miles (ongeveer 20.000 miles van mij in ruim twee jaar tijd) deze winter in voor een compleet andere motor. Dat is alleen wel laat in de winter! Mijn motor zie je in mijn profiel. 't Is een '88-er met forward controls, sjieke tassenset van travelcade, superzadel van travelcade, slashcut-uitlaten en zo. 't Is een betrouwbare goed onderhouden goede bike. Niet inruilen houdt in dat ik kan onderhandelen over de prijs van de opvolger.
Je ziet maar :-)

Op speciaal verzoek van Viragoman een winterfoto (Viragoman zit zelf al in de winterslaap 8-) ):
bike_eagle_snow.jpg


En een mooi-weer foto (ride out 4 april 2004):
eaglezwaait.jpg


 
Laatst bewerkt:
Zeer slimme spam Eagle. })

Virago xv 1100 is gewoon een lekkere fiets. Met een paar aandachtpunten. (accu,startversnelling) maar zo hebben andere merken dat ook.
Een richtprijs voor een '85er ? tussen 2000 en 2500 euro max.
Maar dat is slechts een indicatie. Als de motor in nieuwstaat is wordt het wel duurder natuurlijk. Ligt ook aan de accessoires.
Qua km's kunnen de viragoblokken makkelijk 200.000 km draaien. meestal zit er op een virago niet veel km's (zijn liefhebbers hè). Behalve EagleBiker natuurlijk want die gebruikt hem als pekelfiets *D


mijn xv: forward controls, chrome zijdeksel, slashcut uitlaat, zijtassen met beugels, windscreen, nieuwe startversnelling, nieuw zadel, accu etc
ach ja, het houdt je van de straat.
 
Quote Eagle:
Op speciaal verzoek van Viragoman een winterfoto (Viragoman zit zelf al in de winterslaap )
/quote

snurk...snurk...snurk :z :+
 
hey eaglebiker,

beetje late reactie, maar wat is je vraagprijs als je jouw virago wegdoet?

groeten
PrinceC
 
Hé Princec!


Ik zat net je verhaal te lezen, maar heb je in die prijsklasse al eens gekeken naar een Shadow??? :} :} :}
Echt helemaal top zo'n Shadow!
Als je erg veel geluk hebt, zijn ze ook op dit forum nog wel te koop maar wees snel want die dingen gaan als warme broodjes over de toonbank!



O-)
 
Ge hebt helemaal gelijk, ze rijden geweldig en op het geluid ben ik helemaal verliefd!
 
hey eaglebiker,

beetje late reactie, maar wat is je vraagprijs als je jouw virago wegdoet?

groeten
PrinceC

en weer een beetje late reactie van mij :-) Sorry ..... ik ben net terug van een heerlijke zonvakantie :-)
Wat mijn vraagprijs is ...... ik heb geen idee. Ik verwacht dat een inruil rond de € 2500 ligt. En zoals ik al meldde, heb ik er geen probleem mee (.... zelfs voordeel!) als-ie voor die prijs particulier wordt verkocht. In zo'n geval kan ik namelijk in de onderhandeling over korting of extra's op de volgende bike.
Échter ... wij krijgen gezinsuitbreiding. Hierom is de kans kleiner geworden dat ik deze winter of in 2005 een nieuwe bike aan wil gaan schaffen. Hetgeen ook maar weer eens aantoont dat ook ikzelf er geen probleem mee heb om nog eens een zo'n 10.000 mijl op deze mooie motor erbij te zetten.

Ik zie btw dat er nogal wat Shadow-verkopers actief zijn geworden. 't Is natuurlijk het overwegen waard. Doe dan een proefrit op zo'n watergekoelde dweil en wees welkom voor een vergelijkende rit op mijn 1100 :-)

Eagle
 
Ik zie btw dat er nogal wat Shadow-verkopers actief zijn geworden. 't Is natuurlijk het overwegen waard. Doe dan een proefrit op zo'n watergekoelde dweil en wees welkom voor een vergelijkende rit op mijn 1100 :-)

Eagle

O-) :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan