Aanschaf XT600E

Kyle8

Rookie
1 mei 2008
5
0
Sittard
Beste forumleden ,

Na ruim 9 jaar niet meer motor te hebben gereden ( voorheen 12 jaar gereden en 3x flinke crash gehad ) wil ik toch weer een motor rijden voor voornamelijk woon/werkverkeer .
Per week zal ik ongeveer 100km rijden met de machine en weinig autosnelwegen .

Mijn oog valt op o.a. een Yamaha XT600E , ik zocht iets in de prijsklasse van 2000 - 2750 .

Wie heeft tips voor mij over dit model motor ( kwaliteit - zaken waar op letten bij aankoop - kilomterstanden ect. ) Ook vergelijkbare motoren zijn welkom als jullie hierover tips hebben .


B.v.d. alvast
 
Prima motor en als je per week 100km rijd en weinig snelweg ziet een heerlijk type motorfiets.
Heb zelf bijna 5 jaar geleden voor de beslissing gestaan om een XT600E of een DR650SE te kopen (en had al ervaring met een XR250 en een XT350). Uiteindelijk is het de DR geworden omdat ik deze nieuwer vond ogen, de XT600E heeft nogal wat ouderwetse onderdelen.. denk aan de cockpit, die komt zo van een XT van 1988 af, de choke nog op de carburateur ipv aan het stuur en misschien ook nog wel de exclusiviteit van de DR650SE heeft mij doen kiezen voor de DR. Niet om de 50cc meer, want daar merk je toch weinig van, op papier zou een XT zelfs 1kw meer vermogen hebben dan een DR.

Op de snelweg kan je goed rijden, ik doe het zelfs regelmatig als ik grotere afstanden moet overbruggen en geen zin heb om elke 5 minuten voor een verkeerslicht moet komen te staan. Maar snelheden boven de 120km/u zijn niet echt fijn omdat je veel wind vangt en bovendien loopt het beestje dan hoogtoerig wat ik persoonlijk niet echt fijn vind. Top van een XT zal rond de 160km/u liggen. Heb je binnendoor niet echt nodig lijkt me.

Kmstanden liggen puur aan het onderhoud, maar meestal hebben ze rond de 50.000km toch wel een revisie nodig, maar ook weer afhankelijk van hoe er mee gereden is.

Je zou ook nog kunnen overwegen om een DRZ400SM oid te kopen, enige nadeel is dat het zadel een stukje smaller is dan dat van een XT en DR, maar op de korte afstand die jij er mee wil rijden is dat volgens mij niet eens merkbaar... maarja, een DRZ voor max 2750 euro... die zijn er nog niet.
 
Ik heb 11 maanden geleden ook een XT600e bouwjaar 2000 gekocht met kilometerstand 31000km voor ongeveer 3000,- en ben er zeer tevreden over. Ik heb sinds aankoop 24000km gereden en geen problemen gehad, wellicht mede door het trouw laten doen van kleine en grote beurten.

Mijn motor is in supermotard uitvoering en heeft inderdaad een top van rond de 160km/h. Harder dan 120 rijden is inderdaad niet prettig omdat je dan al aardig gespannen je stuur moet vasthouden. In het stadsverkeer en op 80km wegen is het geweldig rijden! Door de zithouding heb je uitstekend overzicht en kun je ongelofelijk makkelijk wenden.

Zaken om op te letten bij aankoop;

slijtage aan tandwielen en ketting (als deze niet regelmatig gesmeerd worden willen ze snel slijten. De eencilinder vreet graag de ketting op)

werking van het slot (typisch Yamaha kwaaltje; sleutel draait moelijk en moet 'naar voren' worden geduwd om de sleutel te draaien)

verder de standaard dingen controleren als banden, werking elektra, remmen + schijven, velgen (slag), werking/lekkage voorvork enz..
 
Mijn XT600e uit 2001 met slechts 4000 kilometer wil ik ook wel verkopen, misschien is het iets voor je. Motor is echt in nieuwstaat, maar heb helaas te weinig plezier op deze motor.
 
Hoi Dirk , ik zie graag een mail van je met voorstel en foto's ect. van je machine :)

Overige reactie's reeds van harte bedankt . Natuurlijk ben ik niet helemaal motorblond na 12 jaar rijden en 3x een flinke crash ;) Het gaat mij er even om dat ik de zwakke puntjes van b.v. een XT600E beter kan beoordelen door ervaringen van mensen op dit forum .

Zelf heb ik reeds gereden ........... Yamaha XJ900 , Kawasaki KLR650 en 250 , Honda Boldor 900 en Suzuki 1100 .

De XT wil ik puur gebruiken voor zo nu en dan woon werkverkeer en tourritjes van voornamelijk binnenwegen .

Iemand trouwens enig idee wat deze motor kost aan verbruik brandstof , verzekering en motorrijtuigenbelasting ?

Groetjes
 
Brandstof... ik denk 1:20, net als mijn DR.
Verzekering afhankelijk van welk type verzekering je neemt en je schadevrije jaren...
Ik zelf zit op zo'n 8 euro per maand en dat is dan WA+. Als je jaren lang geen motor meer hebt gehad, kan je je motor het goedkoopste onderbrengen bij je huidige autoverzekering (als je autorijd). Dan pak je de schadevrije jaren daar van mee. Als je namelijk een royementsverklaring hebt, vervalt dat na een jaar geloof ik... dus daar heb je niets meer aan als je al een tijdje niet meer een motor in bezit hebt gehad.

Motorrijtuigenbelasting is om en nabij de 60 euro per jaar. Maar dat gaat geloof ik weer eens omhoog (wat niet?).
 
een xt600e is een hele leuke motor om binnendoor mee te rijden..

heb zelf eentje van '99, en snelweg is ook geen enkel probleem bij 120-130km/u, al gaat het boven de 110km een beetje oncomfortabel worden..

maar binnendoor is natuurlijk het leukste met zo'n motor...

Heb de afgelopen 2 maanden al zo'n 3000km gereden, en nergens last van gehad...hier zaten ook genoeg stukken snelweg tussen van 20-40km
 
Heb de afgelopen 2 maanden al zo'n 3000km gereden, en nergens last van gehad...hier zaten ook genoeg stukken snelweg tussen van 20-40km

100km snelweg is ook nog wel vol te houden maar doodsaai. Maar soms moet je wel eens ergens zijn waar je met de auto niet wilt komen in de ochtendspits omdat het toch 2 uur reistijd kan schelen op een dag gezien.

En bovendien vind ik dit soort motoren veel wendbaarder op de snelweg met het filerijden. Ik heb supersporters bang zien kijken bij een vrachtwagen die ze niet durfden in te halen en met een XT kan je er prima langs, beetje spelen met je stuur soms als de ruimte heel smal is, maar ze zijn echt heerlijk wendbaar op lage snelheid :)
 
Verbruik is echt wel zuinig te noemen . Wat vinden jullie van een XT600E met 7.000 op de teller ?
Machine is verder prima onderhouden ( zegt hij ) .

Hoe is het met Dirk zie reactie hierboven ? Ik wacht nog op je bericht :)

Groetjes
 
Mja, wat moeten we er van vinden? 7000km is nog nieuw en net ingereden.
Wat is het bouwjaar en de vraagprijs? Nog extra's? Dempertje ofzo?
 
Wat is jullie mening over een Suzuki DR650RSE , ik zie dit model wat ik ook best aardig vind voor relatief weinig geld te koop staan ( model bwj 95') ? Voor en nadelen misschien t.o.v. een XT600E
 
zelf een 600e sm gehad.
Rijd perfect niet harder dan 120 130 rijden dan rijd het niet lekker maar tis maar een 1 pitter dus logisch.
Nu een xt660x sm
Idd lekker voor de files
 
RSE? Niet bekend mee al zijn er hiet op het forum wel wat mensen geweest met zo'n allroad.
Volgens mij nog best een leuk dingetje en inderdaad vaak voor weinig geld te vinden.

Voordelen ; minder last van de wind in elk geval! :)

Een RSE kan je een beetje vergelijken met een NX650 denk ik. Het allerlaatste type Honda NX650 (Dominator) vind ik waanzinnig mooi!!!

Ff plaatje zoeken.....

honda.50.jpg


En dan vergelijken met de DR650RSE:

1991_DR650RSE_blue_450.jpg


.... doe mij die Honda dan maar!
 
Laatst bewerkt:
Lotgenoten ,

Wat kun je met een Honda NX650 import uit 91' , ik heb er eentje gezien die er best goed uit ziet en 35.000 mijl op de teller heeft . Zijn b.v. onderdelen goed verkrijgbaar ?
 
35000 mijl is nogal wat km's voor zo'n een cilinder. Het kan wel maar als er nog nooit wat aan het blok gedaan is is het goed mogelijk dat je zo langzamerhand voor problemen komt te staan.

Ikzelf zou bij een 1 cilinder voor een lagere km stand gaan. Heb zelf een XT600 gehad dus ben niet geheel leek. :+
 
56000km voor een 1-pitter is redelijk wat, maar wil nog niet zeggen dat ie aan het eind van z'n leven is. Toch zou ik ook liever voor een jongere gaan. Dus een recenter bouwjaar en minder kilometers. Als je goed rondzoekt heb je de NX650 van mijn plaatje wel voor 2500 euro hoor.

Onderdelen voor een NX650 zijn in elk geval allemaal goed te krijgen. Immers is de Honda FMX650 een doorborduursel van de NX650 en volgens mij is er niet veel aan het blok gedaan. Daarnaast is het blok geloof ik ook nog gebruikt in de FX650 Vigor en de SLR650.
 
@ Kyle08

Ik zit momenteel nog in het buitenland voor mn werk, dus kan je helaas nog geen foto's mailen.
Ik ben zondag weer thuis dan zal ik ze doorsturen.
Motor is verder in perfecte staat, banden, tandwielen, ketting ect alles gewoon goed.
Zal er alleen nog een nieuwe acu in plaatsen omdat hij al een tijdje weer stil staat.
Voor 2800 mag hij weg.

Groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan