Aanschaf: Yamaha XJ 600 S Diversion

Tracko

Rookie
7 dec 2007
9
0
Den Haag
Ik wil graag een klein dilemma aan jullie voorleggen.
Afgelopen week werd mij pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk ik ben van mijn koekblik :P
Ik rij 45.000KM per jaar +/- (voornamelijk woon/werk) , en afgelopen week voor het eerst problemen gehad, startmotor kapot.... het heeft me veel moeite gekost om toch op het werk te kunnen verschijnen (openbaar vervoer is echt geen optie).

Auto is inmiddels gerepareerd, maar ik wil een soort van 'backup' in de gagrage neer zetten.

Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven max. 2000 euro maar nog liever +/-1500 Euro.

Nu heb ik bij een motorzaak de volgende motor zien staan :
Yamaha XJ 600 S Diversion (61pk)
bouwjaar: 1991
km's : 52.000

Kosten 1200 euro

Mijn vraag : is een dergelijke motor geschikt voor mijn doel, een paar keer per jaar 130KM per dag rijden (waarvan 30km filerijden) de rest is snelweg waar ik wel lekker kan doorrijden.

En natuurlijk in de zomer wat tour ritjes maken...
Totaal aantal KM per jaar maximaal 2500 (geschat)

Ik twijfel namelijk of bijvoorbeeld een Yamaha Diversion 900 met minder KM de hogere aanschafprijs rechtvaardigd.... echt regelmatig rijden doe ik toch niet.

Ik hoop op wat wijze reacties :)

full
 
2500km is echt wel heel weinig
Het is maar de vraag of die 2500km wel dergelijke investering rechtvaardigd, en of je zo genoeg ervaring kan opdoen om veilig te rijden.
Anyway, wat niet is kan komen ... de motormicrobe

1200E voor een 600 uit 1991 met 50.000km is ietwat veel. Voor dat bedrag moet ie wel in heel goede staat zijn. Goede banden, full OH gehad, ketting tandwielen in orde, goede accu etcetera .. (op de foto ziet ie er in ieder geval netjes uit)

Een div900 is een intrinsiek zwaardere stevigere grotere fiets, meer bedoeld om te toeren. En net dat ietsje moelijker om mee te rijen vanwege het hoge gewicht.
Gezien jou plan om niet teveel jaarlijkse km te doen is de div900 een beetje overkill en dat maakt je investering nog duurder.

Kijk es hier op het MF subforum "toermotoren" naar de topic "grote yam diversion topic" en lees je effe in ... meschien ook deel 2 en deel 1 lezen ...
Der staan ondertussen 5500 posts in , zal wel iets tussenzitten dat je kan helpen bij je keuze
 
Bedankt voor de reactie, misschien vergeten te melden dat ik redelijk wat rij ervaring heb.
Heb onder andere een Kawa ZXR-750 gereden en daarvoor ook nog 2 lichte motoren Cagiva Mito en een 350CC Kawasaki CSR. Dus qua fiets zal ik me er wel mee redden....

Stiekum verlang ik ook wel weer naar een motor dus die investering is nogal dubbelzijdig, aan de ene kant backup... aan de andere kant mis ik een 2-wieler toch wel dus lijkt het me een fijn gevoel om weer 'iets' in de garage te hebben staan.
 
Ha, ik snap het al.
"Het" kriebelt en je zoekt een reden om weer een fiets te kopen .. ;)

heb je de centen en hoop je van meer km te rijen, ga dan voor een goeje 900 ...
Trouwens de FJ1200 is ook nie slecht ....
 
Ja, daar is ie zeker voor geschikt. Realiseer je wel dat je deze motor dan wel zelf helemaal op zal "moeten" maken, aangezien je er niet meer vanaf gaat komen. Dus 1200 ben in je principe dan gewoon kwijt. Maar ja, als je daarvoor een paar jaar kunt rijden, heb je volgens mij een goeie deal.
 
Ik heb nog geen testrit gemaakt, (morgen waarschijnlijk) . Indien alles technisch in orde is.. en het vermogen valt me mee dan denk ik dat ik de fiets wel koop.

Ben overigens wel benieuwd of het verschil met een diversion 900 heeeel erg groot is, daar heb ik namelijk al eens een testrit opgemaakt en ik vond de accelaratie tot +/-140 KM/H zeer acceptabel.
Maar goed dat is natuurlijk 90PK.... laat ik proberen er niet te veel van verwachten, het is natuurlijk geen racer, en dat is ook niet wat ik zoek.... maar het is verleidelijk om wel een vergelijking te maken met vorige machines waarop je gereden hebt (vind ik)

In ieder geval bedankt voor jullie advies \ meningen tot nu toe !
Ik sta open voor meer tips \ andere meningen
 
Ben overigens wel benieuwd of het verschil met een diversion 900 heeeel erg groot is,

Ik heb beide ... allee, de 900 voor mij, de 600 voor de misses.
En ja, het verschil is aanzienlijk.
Niet qua snelheid, who cares of zo'n ding 180 of 210 loopt.
Maar de 900 voelt veel robuuster en steviger aan, pakt veel soepeler op vanaf lagere toerentallen. Je hoeft veel minder te schakelen vanwege het hogere koppel (90 tegen 60Nm). De tankinhoud is 24liter tegen 17, en cardan versus ketting.
Met de 600 kun je meer gooi&smijten, de 900 zit beter voor lange afstanden
Keerzijde: de 900 is duurder, en vooral heel wat zwaarder (en dat verschil voel je wel).
Verder zijn het allebei klassieke goudeerlijke fietsen met een simpele techniek die zelden kapot gaat. En als het toch es kapot is dan is het simpel en goedkoop te repareren ...
 
Bah.... nu heb je me heel erg aan het twijfelen gebracht !
De zelfde motorzaak heeft ook de volgende motor te koop staan :

Yamaha XJ 900 S Diversion (90pk)
Bouwjaar : 1996
km's : 62.000

prijs : 2200 Euro

Deze fiets is volgens de dealer in een prima staat (banden en aan slijtage onderhevige onderdelen zijn goed)
En niet onbelangrijk op deze motor krijg ik in tegenstelling tot de Diversion 600 1 jaar garantie.

Ik heb het geld er wel voor... dus dit zou ook een optie zijn, wat is nu een betere keuze ?

Het is wel 1000 euro meer... maar ja ook een heel andere motor lijkt me.

Ik kan ze beide morgen testrijden maar van een div. 900 weet ik dat ik het een fijne fiets vind, Dus ik ga in ieder geval de 600 testrijden.

Foto van de motor :
full
 
Laatst bewerkt:
hoh .... gezien je rijervaring ... de 900! Punt uit.
Moet je maar zien dat je ipv 2500km/jaar genoeg kilometers doet om je koop te rechtvaardigen <gnagna> ...

Trouwens de wederverkoopwaarde van een d900 van 1996 is iets groter van van een d600 uit 1991.

Dergelijke fietsen gaan zonder mishandelen 150.000km en meer mee.
De mijne heeft er nu 40000 en daar is nog niets nada niente nothing aan kapot gegaan.
Wel goed kijken naar roest pp de achterbrug (zandstraaleffect vanwege achterband) en roest op de tussenpot.

BEIDE proefrijden. Al was het maar om het verschil te ervaren.
 
Laatst bewerkt:
ik zelf heb een XJ600s (1995) en qua woon/werk verkeer vind ik hem ideaal, voordeel is dat die ook niet heel breed is (volgens mij is een 900 even breed) en tot de 120 heeft die een goede acceleratie.
Je moet natuurlijk ook bedenken dat een 900 duurder is qua alles. Onderhoudt/verzekering/benzine enzo. Ik rij zelf iets van 1:20 ofzo, en banden gaan 20.000km mee enzo. Maar denk dat je gewoon op beide moet rijden en gewoon je gevoel moet laten spreken *O*
 
!!UPDATE!!

Ik ben de trotse eigenaar van de Diversion 900 !
Uiteindelijk is de prijs 2300 geworden, maar daarvoor krijgen ik er een druppellader bij en de aansluiting ervoor bouwen ze netjes in. Ook doen ze naast de afleveringsbeurt er meteen een oliewissel bij. Ook belangrijk, de benzinemeter deed het niet (kwaaltje bij div. 900 had ik hier al gelezen) dit word ook gefixt.
En ook niet onbelangrijk 1 jaar garantie.

Ik moet eerlijk bekennen.. ik heb de 600 div. bekeken maar niet eens testgereden, ik vond hem te licht en wat klein aandoen, echt meer een beginnersmotor.

Wat me erg aantrok aan de 900 was het feit dat hij nieuw gekocht was bij deze Yamaha Dealer en onlangs door de 1e Eigenaar is ingeruild.
De slijtage onderdelen waren overigens inderdaad in een prima staat, ook heeft de div. goede banden Metzler lasertech :-)

Volgende week kan ik hem ophalen en vanaf dan mag ik proberen om hem netjes in de garage te laten staan en er niet stiekum meer KM's dan gepland (2500 Km per jaar) mee te gaan rijden.

Na de testrit betwijfel ik of dat gaat lukken... het motor bloed kruipt blijkbaar toch waar het niet gaan kan !
 
Laatst bewerkt:
Profisjat & welcome 2 the club.
Veel :] genot en veel :W

Laat na een tijdje wel es weten wat je van je nieuwe fiets vindt hé ....

[me="Wullebolle"]denkt dat die 2500km grens reed met pasen zal bereikt zijn })[/me]
 
Gefeliciteerd!


[me="Wullebolle"]denkt dat die 2500km grens reed met pasen zal bereikt zijn })[/me]
:^

En Pasen valt ook vroeg dit jaar geloof ik :P

Ik denk dat de km stand aan het eind van het jaar met 3x zoveel als gepland is toegenomen (minimaal dan hè ;) )
 
Mmmmzzzzz.... Jullie hebben mensenkennis :P

Ach.... zo'n leuke tourfiets verdiend ook beter dan 2500KM per jaar eigenlijk ;)

Ik blijf hier gezellig rondhangen, en zal zeker nog eens posten hoe het met de gemaakte KM's is afgelopen !

nog 1 vraagje : heeft iemand nog tips m.b.t filerijden , ik sta namelijk te popelen om de 10KM file die ik iedere dag door moet een keer met de motor te doen :]
Maar op 1 of andere manier vind ik het een beetje 'eng' , wat tips op dit gebied zijn mischien best wel handig. Heb wel wat andere topics gelezen, maar kon hierover niet echt wat vinden.

Iedereen bedankt voor de leuke / interessante reacties !
 
Laatst bewerkt:
nog 1 vraagje : heeft iemand nog tips m.b.t filerijden , ik sta namelijk te popelen om de 10KM file die ik iedere dag door moet een keer met de motor te doen :]
Maar op 1 of andere manier vind ik het een beetje 'eng' , wat tips op dit gebied zijn mischien best wel handig. Heb wel wat andere topics gelezen, maar kon hierover niet echt wat vinden.

Iedereen bedankt voor de leuke / interessante reacties !
Tja ehm... ben miet de meest ervaren filemotorrijder die er is (gelukkig niet :P ), maar ik zou zo zeggen:

- ga ervan uit dat men je niet ziet
- rij niet te hard, zeker niet in het begin
- let op gaten in de file -> auto's die van rijstrook wisselen
- laat, indien mogelijk, snellere motorrijders passeren
- probeer niet koste wat het kost door te rijden, met name als er te weinig ruimte is. 10 seconden meer of minder reistijd valt toch niet op en is evt ergernissen niet waard
 
:^

Het eerste echte file gefilter kan best eng zijn. Niet file filteren omdat je denkt dat het zo hoort, maar wel omdat je het zelf wil, omdat het kan en enkel als het veilig is. Aan een file ongeval heeft niemand niets.

10 km/u snelheidsverschil met de file is snel genoeg om je niet meer te ergeren aan de file, al apprecieren de snellere filerijders wel dat je af en toe es opzij gaat

Eens de file aan zowat 30km/u voortgaat, kruip ik terug in de rij ipv nog ertussen door te vlammen.

As er in de file op een rijvak een gat van 10meter valt dan wil daar gegarandeerd een koekblikker uit een ander rijvak zich inwurmen zonder met jouw rekening te houden.

Ik hoef niet perse helemaal vooraan te gaan staan aan de verkeerslichten.

Bestelwagens en zwarte/grijze audi's zijn de pest.

Ga mee in een rijtje file filteraars ... altijd beter in een treintje van 2,3 of 4, dan alleen ..

En vooral: beter te laat op het werk dan helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Die ziet er best wel netjes uit voor die prijs.
Uiteraard: de verborgen gebreken en de slijtage gevoelige onderdelen hé ... banden, remblokken, ketting, accu ... hoe oud zijn die allemaal ...
Als beginnersfiets: ideaal !! behalve als je 1m95 bent en 100Kilo weegt ... ;)

Gaan proefrijden, en een kenner ter zake meevragen om naar die gebreken/slijtages te kijken ....
 
Laatst bewerkt:
Die ziet er best wel netjes uit voor die prijs.
Uiteraard: de verborgen gebreken en de slijtage gevoelige onderdelen hé ... banden, remblokken, ketting, accu ... hoe oud zijn die allemaal ...
Als beginnersfiets: ideaal !! behalve als je 1m95 bent en 100Kilo weegt ... ;)

Gaan proefrijden, en een kenner ter zake meevragen om naar die gebreken/slijtages te kijken ....

Ben 1.78 met 71 Kilo, dus dat moet wel goed gaan...
Helaas heb ik niemand in de buurt die heel technisch is :'(
Zelf ben ik wel handig, maar heb weinig verstand van motoren -O-
Maar aan de accu, remmen en de ketting kan je toch al redelijk de staat van onderhoud in schatten.. (als die goed zijn, dan zal de motor wel redelijk onderhouden zijn)
 
tips voor het filerijden:

* probeer de eerste keer in het staartje van de file te gaan rijden (zo rond een uurtje of 9, als dat tenminste mogelijk is met je werk). dan heb je geen kilometers file meer en kun je het als het ware wat opbouwen.
* verder niet te snel willen rijden, maar dat zal je met een beetje verstand vanzelf aanvoelen.
houd, zoals al gezegd, rekening met de gaten die vallen, al moet ik zeggen dat ik tot nu toe (rij nu 2 weken file) zeer positief verrast ben door de koekblikkende medemens, vrijwel altijd genoeg ruimte (en dan wacht je maar een paar tellen, so what, je bent toch stukken sneller) en het valt me op dat er veel mensen extra aan de kant gaan.

* ohja vergeet niet: tussen de 2 meest linkse rijen door rijden (zoals het handboek voor filerijden zegt!); tussen de meer rechts gelegen rijen rijden verwachten automobilisten je niet!!!
* en als laatste, maar dat geldt eigenlijk voor het hele motorrijden: probeer voorspelbaar te zijn! (misschien wel de beste tip die ik tot nu toe heb gekregen). duidelijk spiegelen/dode hoek kijken voor je je knippers gebruikt, dat voorkomt veel schrikreacties heb ik het idee.

succes! (vond het de eerste keer ook heel spannend maar eenmaal in de file érg leuk)
 
Laatst bewerkt:
tracko een diversion 600 kun je met een gerust hart koopen heb er zelf een gereden en nooit problemen gehad .en snel genoeg zijn ze ook ,het zijn gewoon goede motoren en ze houden het echt lang vol .weinig onderhoud kosten en dat is ook belangrijk.
 
Zoals beloofd een update na een tijdje.

Ik heb sinds december 2007 maar 500KM gereden, waarvan 2 ritjes naar het werk van 135KM.

Maar nu is het mooie seizoen toch echt aangebroken.... ik verwacht met dit lekkere weer toch wel eens de div uit de garage te halen om wat meer te gaan rijden.

Qua machine.... makkelijk te rijden en voor een toerfiets 'genoeg' vermogen om lekker te kunnen rijden in verschillende toeren gebieden.

Moet zeggen dat ik niet verwacht had dat een dergelijke motor mijn zo'n goed gevoel zou geven.... je zit toch een stuk comfortabeler dan op een racer :)

Alle div. rijders veel mooie KM's toegwenst dit seizoen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan