Aanschaf Yamaha XTZ 750

Robbie88

Rookie
7 mei 2020
8
2
Beste allemaal,

ik heb een mooie Yamaha XTZ750 op het oog en zag dat er op dit forum veel mensen zitten met heel veel verstand van deze motoren.

Zie hier een link naar de advertentie op marktplaats: ≥ Yamaha XTZ-750 1993 - Motoren | Yamaha - Marktplaats.nl

Ik vroeg me af of iemand met verstand van deze motoren me meer over, misschien zelfs deze specifieke motor kan vertellen?
Verder over de prijs, realistisch? Kilometerstand, realistisch? Etcetera.

ik vraag me alleen wel af of dit nu bij de XTZ 750 experts terecht komt, of had ik het ergens anders moeten plaatsen?
ik kon daar niet echt uit komen..

Bij voorbaat dank en groeten,

Robbie
 
Hoi Robbie,
MF heeft een apart topik voor de suup
https://www.motor-forum.nl/threads/het-grote-yamaha-xtz-750-super-ténéré-topic-deel-12.400501/
Ik ken deze suup niet maar zo op het oog ziet hij er goed uit.
De km-stand is natuurlijk een dingetje want 35k in 27 jaar is niet veel maar zou ook zomaar 135k kunnen zijn.
De huidige eigenaar heeft hem pas 2,2 jaar in bezit dus de km-stand achterhalen is zeer moeilijk
Gezien de foto ziet hij er redelijk standaard uit, alleen de uitlaat is niet standaard.

Zie wel wat minpuntjes.
zadeldek
zijkap schade?
Uitlaatbocht zit een deuk in.

Waar je verder op kan letten bij de aankoop is:
De velgen, bij de spaken willen ze wel eens uitscheuren of op de fabriekslas kunnen ze gaan rotten.
productiedatum van de remleidingen (zou zomaar eens 27 jaar oud kunnen zijn)
Scheuren in het frame bij de driehoek thv de stepjes
Verder is er een topik in techniek over tips bij aankoop van een motor.

De vraagprijs is voor een goed expemplaar als deze realistisch.
(ovb want op de foto`s kan natuurlijk van alles en nog wat er beter uitzien)
 
Hoi Robbie,
MF heeft een apart topik voor de suup
https://www.motor-forum.nl/threads/het-grote-yamaha-xtz-750-super-ténéré-topic-deel-12.400501/
Ik ken deze suup niet maar zo op het oog ziet hij er goed uit.
De km-stand is natuurlijk een dingetje want 35k in 27 jaar is niet veel maar zou ook zomaar 135k kunnen zijn.
De huidige eigenaar heeft hem pas 2,2 jaar in bezit dus de km-stand achterhalen is zeer moeilijk
Gezien de foto ziet hij er redelijk standaard uit, alleen de uitlaat is niet standaard.

Zie wel wat minpuntjes.
zadeldek
zijkap schade?
Uitlaatbocht zit een deuk in.

Waar je verder op kan letten bij de aankoop is:
De velgen, bij de spaken willen ze wel eens uitscheuren of op de fabriekslas kunnen ze gaan rotten.
productiedatum van de remleidingen (zou zomaar eens 27 jaar oud kunnen zijn)
Scheuren in het frame bij de driehoek thv de stepjes
Verder is er een topik in techniek over tips bij aankoop van een motor.

De vraagprijs is voor een goed expemplaar als deze realistisch.
(ovb want op de foto`s kan natuurlijk van alles en nog wat er beter uitzien)

Bedankt voor je reactie!
Die kilometers vond ik zelf indd ook al wel erg weinig.
Zal proberen of ik dezelfde tekst in dat topic gepost krijg👍
 
Beste allemaal,

ik heb een mooie Yamaha XTZ750 op het oog en zag dat er op dit forum veel mensen zitten met heel veel verstand van deze motoren.

Zie hier een link naar de advertentie op marktplaats: ≥ Yamaha XTZ-750 1993 - Motoren | Yamaha - Marktplaats.nl

Ik vroeg me af of iemand met verstand van deze motoren me meer over, misschien zelfs deze specifieke motor kan vertellen?
Verder over de prijs, realistisch? Kilometerstand, realistisch? Etcetera.

ik vraag me alleen wel af of dit nu bij de XTZ 750 experts terecht komt, of had ik het ergens anders moeten plaatsen?
ik kon daar niet echt uit komen..

Bij voorbaat dank en groeten,

Robbie
Zoals al eerder gezegd zou ik hier rustig het XTZ750-forum en de buitenlandse forums doorlezen. Hoe je het ook bekijkt: het blijft een oude motor. Dus je moet wel een beetje handig zijn en ik ken bijv. eigenlijk geen exemplaren met schadevrije kappen. Die worden door de jaren heen toch wat broos en dan is een tikje genoeg voor een scheurtje (of een valpartij voor grotere scheuren :) ). Dan nog is dat niet erg, met wat handigheid en geduld kom je best een eind. Je moet er een beetje verliefd op worden.
Check bij aankoop of de km-stand overeen lijkt te komen met de staat van de motor. Koppelingskorf kan een dingetje zijn, frame checken op genoemde scheurvorming, velgen zo mogelijk checken op rotte plekken (ventielmoer losdraaien, dat is een plek waar het rot kan zijn, let op deuken, daar kan gecorrodeerd materiaal zijn weggeschuurd), omvormer kan een dingetje zijn dus check de stekker tussen omvormer-dynamo, balhoofd en wiellagers zijn eenvoudig te checken, start hij een beetje lekker zowel met koude motor en warme motor, klinkt het allemaal een beetje soepel (pakt hij lekker op met gasgeven). En vooral praten met de eigenaar, je merkt snel genoeg of het een liefhebber is die hem goed heeft onderhouden, of niet. Suc6!
 
Hey Robbie! Is de motor voor jou gereserveerd nu? Dat is eentje die ik ook op het oog had als ik een van mijn huidige motoren verkocht heb, haha.

Als jij naar die motor gaat kijken, ben ik erg benieuwd hoe de fiets in het echt is. De km-stand is wel heel erg laag (bijna verdacht laag), maar op de foto's ziet hij er wel goed uit. Laat maar weten!

De dingen die ik ondertussen gehoord heb zijn idd de genoemde spanningsregelaar en scheurende frames, al heb ik me ook laten vertellen dat de originele koppelingsveren kunnen breken? Deze kan je vervangen door die van een TDM. Ook heb ik vernomen dat hetgeen waar de gasnaald heen en weer in gaat kunnen uitlubberen in de carburateurs omdat de gasnaalden horizontaal liggen. Bind me er niet op vast, want ik heb persoonlijk nog geen ervaring met deze motoren. Nadruk op 'nog', want er gaat er een komen!

Voor de rest gewoon letten op de dingen wat je anders ook zou doen bij het kopen van een motor. Staat van onderhoud en rijdt/schakelt/reageert/remt de motor zoals het hoort, en probeer een beetje te ondervinden of de eigenaar inderdaad een liefhebber is zoals hierboven gezegd. Veel plezier!
 
Bedankt voor je reactie!
Die kilometers vond ik zelf indd ook al wel erg weinig.
Zal proberen of ik dezelfde tekst in dat topic gepost krijg👍

Kilomerstand is altijd moeilijk te achterhalen als er meerdere eigenaars zijn geweest. Als er een onderhoudsboekje bij is tot een bepaald jaar kan je misschien al wel wat achterhalen? Dus zeker proberen de onderhoudsgeschiedenis te achterhalen bij de verkoper, en zoals hier al gezegd, alles goed bekijken en zien of meneer de verkoper een liefhebber is!
 
Sorry voor het late reageren, en bedankt voor jullie reacties.
Die motor in Farmsum was voor iemand anders gereserveerd Sjaakie en diegene heeft hem ook gekocht.
ik heb zelf wel onderstaande XTZ gekocht en haal deze zaterdag op!👍
 

Bijlagen

  • 2B010F93-C020-43C7-8475-18B53688F893.png
    2B010F93-C020-43C7-8475-18B53688F893.png
    375 KB · Weergaven: 11
Ik heb deze motor gekocht, kon zelf niks ontdekken wat er op wijst dat de KM stand niet klopt. Motor is erg netjes loopt heel fijn.
nog de orginele handvaten. Voorpoten zijn niet extreem gepolijst onder de hoezen.

Volgens kenteken register 3 eigenaren gehad.

@Robbie88 die heb ik ook zien staan. lijkt me ook een mooi exemplaar. KM stand wel een stuk hoger
 
Gefeliciteerd met je aanschaf,ik heb twee XTZ 750's op drie continenten versleten, en rij er na zoveel jaar nog met erg veel plezier mee, het is een echte reis motor in de meest klassieke vorm, op elke ondergrond, kan soms wat kopzorgen baren, maar je krijgt altijd eruit wat je erin steekt, echt een superfijne motor.
 
Een belangerijk puntje is het olie peilen, dit dient met warme motor te gebeuren, dan is het peil namelijk op hoogte omdat het een wetsump systeem is (voor offroad rijden) wat vaak voorkomt is dat men er teveel ingooit omdat met te koude motor gepeild wordt, en dus overvuld raakt, beter te weinig erin, en dat gebeurd niet snel, want er gaat 4,2 liter in het carter, dan teveel, dan perst het blok de olie eruit via de keerring van de primaire as en klepdeksel, en dan gaat ie verbruiken, is de primaire as en klepdeksel droog, dan is het geen verbruiker, en kun je redelijk verre afstanden (duizenden) kilometers afleggen zonder te peilen, of bij te vullen.
 
Gefeliciteerd met je XTZ 750!
Overigens het XTZ blok is drysump/ ofwel droogcarter en wat teveel olie is mi geen probleem, althans niet bij het nagenoeg gelijke TDM 850 blok. De 850 moet je trouwens wel regelmatig op oliepeil controleren, en idd op de juiste manier.
 
Bedankt voor de info allemaal!

@BramvandenElzen indd helaas een hoger kilometerstand, maar het lijkt een goed onderhouden fiets en heb er de laatste dagen al wat ritjes op gemaakt en moet zeggen dat ik het een heel fijne motor vind👌🏻
 
Ik heb deze motor gekocht, kon zelf niks ontdekken wat er op wijst dat de KM stand niet klopt. Motor is erg netjes loopt heel fijn.
nog de orginele handvaten. Voorpoten zijn niet extreem gepolijst onder de hoezen.

Volgens kenteken register 3 eigenaren gehad.

@Robbie88 die heb ik ook zien staan. lijkt me ook een mooi exemplaar. KM stand wel een stuk hoger
En Bram, gefeliciteerd me de aanschaf van jouw mooie exemplaar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan