Aanschaf Yamaha XVS 1100 Classic

City-dweller

MF'er
2 mei 2015
31
0
Wateringen
Hallo allemaal,

ben de laatste weken al aardig op zoek geweest naar een Yamaha Dragstar Classic. Ook al ontzettend veel op dit forum gelezen en behoorlijk wat wijzer geworden. Aangezien ik er binnenkort wat ga bekijken vroeg ik mij af waar ik op moet letten en wat waarde bepalend is.

Op marktplaats staan er genoeg en komen er elke dag wel 1 of 2 bij (en af).

Mijn wensen lijst is niet heel lang (en alles is eventueel later te monteren)
-Windscherm
-Valbeugel
-Sissybar
-Originele uitlaten (ja ja, ik weet het)
-Tassen (maar heb er een paar gezien met ontzettend lelijke tassen :+ )

Wat is nou eigenlijk de belangrijkste prijs bepaler van zo'n motor?

-Uiterlijk?
-Bouwjaar?
-Km stand? (ze staan er tussen 5.000!! en 50.000 km)

Wat zijn bij aanschaf de belangrijkste punten om op te letten?

Jacco
 
Hoi Jacco,

Zoeken naar een nieuwe motor is een leuke periode, vooral als je in de fase zit dat je gaat proeven.

Ik heb niet heel veel verstand van motoren en ik weet niet hoe dat bij jou is, maar het lijkt me dat de prijsbepaling een combinatie is van de factoren die je noemt.

Je kan op marktplaats redelijk vergelijken in welke staat de motoren verkeren en hoe de prijzen zich tot elkaar verhouden bij de verschillende aanbieders. Je kan na enige tijd zoeken dus redelijk inschatten of de motor die je wil gaan bekijken wel of niet goed geprijsd is.

Als je dan eenmaal een motor gekozen hebt die je wil gaan bekijken dan zijn er m.i. 3 dingen die bepalen of je hem wil kopen of niet.

- is de motor technisch in orde (neem desnoods iemand mee die er verstand van heeft),
- voldoet de motor uiterlijk aan je wensen (je wensenlijst),
- wat zegt je gevoel? Rijdt hij lekker/klopt de prijs ongeveer met de twee punten hierboven/denk je dat de verkoper eerlijk is over de motor.

Bedenk je dat de vraagprijs altijd hoger ligt dan de prijs die uiteindelijk betaald zal worden. Stel dat iemand 4500 voor een motor vraagt, dan is het mogelijk dat hij uiteindelijk 4000 verwacht en dus biedt je 500 minder dan de uiteindelijke prijs (als je dat ervoor over hebt op basis van de punten waar je op gelet hebt).

Hoop dat je aan mijn (dit wist ik al-) reactie wat hebt :P

Heel veel plezier met proefrijden en de uiteindelijke aanschaf. Succes!
 
Vraag zeker of de cardanolie vervangen is, want dat wordt bij heel wat mensen blijkbaar nooit gedaan... na 40000km is dan je cardan stuk.Enkele exemplaren hebben last van twisted bolts....hier bij worden de bouten van de startmotor scheefgetrokken. Niet dat ik je wil afschrikken he, want het zijn heel betrouwbare motoren. Ik heb er nog geen in panne weten vallen, zelfs niet na een zware klap tegen een vangrail.
 
Laatst bewerkt:
Alvast dank voor deze antwoorden. Cardanolie, check.

Het chroom is uiteraard makkelijk te beoordelen. Maar je ziet vaak dat de verf tussen de koelribben wat "bladert". Is dat normaal?

Dat het een betrouwbare motor is wist ik al, maar wat doet km stand met de prijs? Stel ik koop er 1 met 40000 en verkoop hem over 3 jaar met 80K?
 
De verf tussen de koelribben bladert bij mijn dragstar ook af dus normaal denk het wel. Het is sowieso al moeilijk om een motor kwijt te raken dus ene met 80000klm doet wel wat met de prijs.
BTW een motor met 80000klm is per definitie niet slechter dan ene met 10000klm , Veel korte ritjes en lange stilstand is namelijk niet goed... ding is gemaakt om te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan