Aanschaffen R6 wel of niet doen?!

Danny1984

MF'er
15 sep 2004
137
0
IJsselstein
Hallo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en dan zal me dus eerst even kort voorstellen!
Ik ben Danny Peele, broertje van Azor (met een gele SV).
Momenteel rijdt ik op een Aprilia RS125 uit 1999 (tot grote tevredenheid overigens).

Nou heb ik bijna twee jaar mijn rijbewijs en motor wat dus inhoudt dat ik zwaarder mag gaan rijden!
Er is mij een mogelijkheid aangeboden om een Yamaha R6 te kopen.
Een hele mooie fiets uit 2002 en 40.000km gereden.
Dat is inderdaad al behoorlijk wat!
Hij ziet er ontzettend goed uit en moet € 7.000,- op leveren!

Nou mijn vraag, is dit een goede prijs?
En waar moet ik op letten, oftewel wat zijn de zwakke punten van R6?

Laat je mening a.u.b. horen, je zal mij er ontzettend mee helpen!
Alvast bedankt!

Groeten Danny *D
 
Balhoofdlager is natuurlijk erg belangrijk. Verder de banden, ketting, olie, etc. Is dat allemaal nog goed of is het aan vervanging toe? Roest...? Zwakke punten van een R6? Naar mijn ervaring bestaan die niet.... 8-) 7000euro vink wel veel geld voor een fiets met 40.000km.
 
Na een 125 cc brommert op een R6??

Ik zou het niet doen geloof ik. Tuurlijk krijg je nou hieronder allemaal stoere verhalen van gasten die een hayabusa of R1 als eerste motor hadden en dat errug graag tegen iedereen vertellen. Maar het gaat erom dat je zelf ook nog je volgende verjaardag kan vieren toch?? En het liefst niet in je rolstoel.

Op zich een prima motor hoor, zo'n R6. Maar met net 2 jaartjes rijervaring kan je misschien beter eerst een tussenstap kiezen. Een Yam FZR600 of een Soez RF600. Ook leuke sportieve fietsen maar niet zo extreem als de R6.

Maar het is je eigen keuze. Doe wat jou het beste lijkt. Maar vergeet niet dat mocht je op je plaat gaan, er ook mensen zijn die je moeten opruimen. En da's geen pretje.

Greetz Peter
 
Na een 125 cc brommert op een R6??

Ik zou het niet doen geloof ik. Tuurlijk krijg je nou hieronder allemaal stoere verhalen van gasten die een hayabusa of R1 als eerste motor hadden en dat errug graag tegen iedereen vertellen. Maar het gaat erom dat je zelf ook nog je volgende verjaardag kan vieren toch?? En het liefst niet in je rolstoel.

Op zich een prima motor hoor, zo'n R6. Maar met net 2 jaartjes rijervaring kan je misschien beter eerst een tussenstap kiezen. Een Yam FZR600 of een Soez RF600. Ook leuke sportieve fietsen maar niet zo extreem als de R6.

Maar het is je eigen keuze. Doe wat jou het beste lijkt. Maar vergeet niet dat mocht je op je plaat gaan, er ook mensen zijn die je moeten opruimen. En da's geen pretje.

Greetz Peter
Wanneer moet ie dan overstappen op een SS 600 als ie de 40 gepasseert is?? :X
 
Na een 125 cc brommert op een R6??

Ik zou het niet doen geloof ik. Tuurlijk krijg je nou hieronder allemaal stoere verhalen van gasten die een hayabusa of R1 als eerste motor hadden en dat errug graag tegen iedereen vertellen. Maar het gaat erom dat je zelf ook nog je volgende verjaardag kan vieren toch?? En het liefst niet in je rolstoel.

Op zich een prima motor hoor, zo'n R6. Maar met net 2 jaartjes rijervaring kan je misschien beter eerst een tussenstap kiezen. Een Yam FZR600 of een Soez RF600. Ook leuke sportieve fietsen maar niet zo extreem als de R6.

Maar het is je eigen keuze. Doe wat jou het beste lijkt. Maar vergeet niet dat mocht je op je plaat gaan, er ook mensen zijn die je moeten opruimen. En da's geen pretje.

Greetz Peter


:Z

Er vallen minder als 100 doden per jaar op de motor van de 100 duizenden die er rijden. De kans is dus HEEL klein dat je je verjaardag niet haalt ;)

Niet iedereen is een copie van ApRiLiA_SMOKE :P
 
Na een 125 cc brommert op een R6??

Ik zou het niet doen geloof ik. Tuurlijk krijg je nou hieronder allemaal stoere verhalen van gasten die een hayabusa of R1 als eerste motor hadden en dat errug graag tegen iedereen vertellen. Maar het gaat erom dat je zelf ook nog je volgende verjaardag kan vieren toch?? En het liefst niet in je rolstoel.

Op zich een prima motor hoor, zo'n R6. Maar met net 2 jaartjes rijervaring kan je misschien beter eerst een tussenstap kiezen. Een Yam FZR600 of een Soez RF600. Ook leuke sportieve fietsen maar niet zo extreem als de R6.

Maar het is je eigen keuze. Doe wat jou het beste lijkt. Maar vergeet niet dat mocht je op je plaat gaan, er ook mensen zijn die je moeten opruimen. En da's geen pretje.

Greetz Peter

ben ik het niet helemaal mee eens. Goed een r6 is wel een extreme fiets, maar je moet toch een keer de overstap maken. Als je zegt, van je 125cc brommer naar een r1, haybusa, zx10r of wat ook zeg ik; helemaal mee eens. Maar ik persoonlijk vind 600cc juist wel een mooie overstap, maar blijf gewoon je verstand gebruiken en ga niet meteen tot het uiterste.

7000 voor een 2002 model is volgens mij niet heel duur, maar 40.000 kilometer is wel erg veel vind ik. Ik denk dat als je marktplaats afspeurt je ze wel tegenkomt voor dezelfde prijs maar met minder kmers.
En heeft deze fiets de beurt die veel motoren bij 40.000km krijgen al gehad? (volgens mij worden dan meestal de kleppen gesteld) Zo niet zou ik persoonlijk nog even verder zoeken.
 
Voor een échte beginner zou ik zeggen dat ie een iets minder heftige fiets moet nemen. Maar na 2 jaar motorrijden?

Neemt niet weg dat ie het wel ff rustig aan moet doen natuurlijk. Zo'n SS is nu eenmaal een tikje pittiger als een 125.

Voor die prijs zou ik inderdaad nog ff goed rondkijken.
Al is een goedgebruikte fiets met 40.000 km misschien beter als een net zo oude fiets met 2000 km, maar afgeragd..... Motoren lopen tegenwoordig met gemak dik in de ton. Mag dus geen probleem zijn.
 
Alvast bedankt voor de reacties!

En heb er ook wel lang over gedacht of het wel een goede stap is van een RS125 naar een R6, maarja ze maken geen nieuwe VFR400 meer of een R4...

En ja hij heeft net een grote beurt gehad, ken de motor is van een bekende...
Banden zijn nieuw net als ketting en tandwielen...

Optisch is de motor echt 100% goed met aardig wat opties als BOS-uitlaat, seat-cover, donker kuipruitje en nog wat leuke dingen...

Maar zijn er naast het balhoofdlager nog dingen waar ik op moet letten of heeft de R6 geen zwakke punten meer tegenwoordig?! Weet bijvoorbeeld dat ze in 1999 nog een tikje hadden in het blok en een verrot veertje in de bak of iets dergelijks?

Ik hoor het graag van jullie!!

Groeten Danny
 
Verrot veertje in de bak?? Welnee.....nooit wat over gehoord. Enneh, die tik is gewoon de koppeling en dat is bij alle R6`en en die rijden ook voor het grootste deel nog steeds rond. Tsja, tenzij je er echt zwaar mee gaat raggen, dan zou je hem wel eens kunnen slopen.
 
Versnellings problemen (2nd gear slippage, veertje) zijn wel bekend tot en met het 2002 model. Een tik in het blok tot ongeveer 5000 toeren is ook bekend maar dat hebben de meeste. Ik zou persoonlijk echt geen €7000,- neertellen voor een fiets met 40000 km waar misschien ook nog nieuwe banden, ketting/ tandwielen, remblokken, grote beurt bij komen. Zo'n €7000,- voor een fiets uit 2001 met ongeveer 10000 km lijkt er meer op. Staan er genoeg op marktplaats.
Als je gaat proefrijden de yammie bak wel behandelen als een yammie bak. van 1 naar 2 de versnellingspook goed pre-loaden voor je gaat schakelen en met wat snelheid en kracht omhoog brengen (met beleid offcorse), vind ie lekker.

R6 Kun je best rijden na die 125 als je maar gewoon met je verstand erbij op dat ding gaat zitten, vooral de eerste weken. Op die 125 kan je je net zo goed in de kreukels rijden.

Succes igg :)

Groeten,

Barry
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet doen. Op marktplaats en op het forum staan motoren die veel aantrekkelijker zijn maar dat is aan jou.

Erop zitten, voorwiel tegen de muur aan en duwen tegen het stuur (niet naar beneden maar naar voren/ iets omhoog, dan voel je het vanzelf als er veel speling op zit.

plz correct me if i'm wrong techneuten 8-)

Je kunt ook veel tips halen uit het Haynes R6 boek. Te koop bij b.v. SAFE.

Groeten,

Barry
 
je moet gewoon kopen wat jij mooi vind en waar jij je prettig bij voelt.
JIJ moet er op rijden,het zijn JOUW Euro's en het is JOUW keuze.
Wat anderen vinden is niet van belang.Wat heb je er nou aan als
anderen zeggen dat je zo'n ding moet kopen en je voelt je er zelf niet
prettig bij???
Ik vind persoonlijk 40000 km ook veel,maar als jij er geen problemen
mee hebt, en je kunt het eens worden over de prijs dan koop je m toch! ;)

tip: kijk ook eens op:www.motoroccasion.nl
www.motormarkt.nl
www.motortrader.nl

Succes! ;)
 
Tsja, das waar, als je het zo bekijkt, tis toch niet jouw geld dus wat maakt het uit als iemand anders met z`n geld een wrak koopt....... :X Een R6 rijdt in vergelijking met een 125 altijd super, dus ik denk toch dat het niet onverstandig is om mensen met wat meer ervaring en inzicht om hulp/advies te vragen.
 
Heb zelf een 2001 waar 36000 km op staat. 'k Zie het probleem niet als ie altijd netjes zijn beurten heeft gehad. Dat gezeik over kilometers altijd |(
:^ Helemaal mee eens!

Bij de 40.000 KM heeft een R6 z'n eerste grote beurt (incl. kleppen stellen). 40.000 KM vind ik nog niet echt veel. Dat er genoeg fietsen zijn van 10 jaar oud met 6.000 KM op de klok is een ander verhaal, daardoor is de 40.000 van een andere fiets niet ineens (te) veel.

Gewoon doen, ik heb zelf een R6 uit 2002 met +/- 37.000 op de klok en ik heb er iedere KM nog enorm veel plezier van! Als het aan het blokje ligt draait 'ie zo nog een keer 40.000 KM!
 
Heb zelf een 2001 waar 36000 km op staat. 'k Zie het probleem niet als ie altijd netjes zijn beurten heeft gehad. Dat gezeik over kilometers altijd |(

tja bij mij is nu de uitlaat al vervangen, balhoofdlager moet vervangen worden, koppeling begint al aardig te slijten of is al versleten en zo zijn er nog wel wat onderdelen die na 40000 flink aan het versleten zijn. en ja natuurlijk is daar altijd wel een reden voor te bedenken( misschien typisch kawa :+ ), maarja
ik heb tot nog toe bij elke motor een probleem met de uitlaatbochten gehad, meestal bij de 40-50000.
je raakt er wel aan gewend uiteindelijk maar toch.

Als je nog van plan bent om veel kilometers te maken, zou ik toch voorzichtig zijn met een fiets waar 40000 op staat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan