Aanschaffen Suzuki GS850

Tom364

MF'er
12 jul 2011
38
2
Beste MF leden,

Aankomende weken ga ik een aantal Suzuki GS850 bezichtigen en heb daarover de volgende vragen:

Wat is een originele, in goede staat verkerende GS850 uit 79-80 ongeveer waard ? Uitgaand van 30k tot 80k km's. Ik snap dat dit een moeilijke vraag kan zijn en dat dit per motor verschilt. Ik heb alleen totaal geen ervaring met dit soort motoren en heb niet veel vergelijkingsmateriaal en weet dus niet of iemand er te veel voor vraagt of niet.

Daarnaast weet ik dat deze motoren als hufterproof worden omschreven. Toch ben ik opzoek naar wat specifieke punten waar ik bij deze motor op moet letten.
Ik ben mij bewust van de basis zaken zoals: Olie, pakkingen, banden, remblokken en -klauwen, cardanaandrijving, uitlaat, ect.

Ik kijk uit naar jullie reacties !!
 
Afhankelijk van HOE mooi/origineel/km’s 1000-2000 euro.
Vraag of het laad system vervangen is of nog goed bijlaad, oude suzuki’s hebben het probleem van defecte dynamo en spannings regelaars.
Op zich geen probleem nieuwe zijn prijzig 200-250 ben je zo kwijt.
Als er nog originele uitlaten onder zitten, voel/kijk aan de onderkant! Bovenop kunnen ze nog best netjes zijn terwijl het chroom er onder los bijhangt.

Belangrijk is, kun je zelf beetje sleutelen? Blijft een oude motor, als je hem voor alles weg moet brengen loop je er snel op leeg :X
 
GS850's zijn inderdaad behoorlijk bullet proof. De spanningsregelaar is helaas niet de meest betrouwbare. Vervangen door een willekeurige versie van AliExpress en je kunt er weer twintig jaar tegen.
Koop een zo compleet en goed mogelijk exemplaar, geef hem één keer echt goed onderhoud en geniet er van. Ik ben op mijn GS heel Europa door gereden. Een goede GS loopt tegen de 200 op top en houdt dat de hele dag vol.
Punten om op te letten:
Uitlaten
Niet verknipte kabelboom
Roest op voorvork
 
Vraag je af waarom je een GS850 zou willen,heb je er ooit op gereden,het zijn lompe gevaartes die ook zo rijden.
Een veel betere keuze is een GS750 of een GS550,of als het
zo nodig veel cc moet hebben een GS1000 met kettingaandrijving,al zijn die ook weer aan de lompe kant
maar daar zit tenminste nog vermogen in.
Verder zijn ook kwaaltjes de nokkenaskettingspanner en ketting,olieverbruik en lekkage,maar dat geld voor alle GS modellen.
 
Bedankt ! Hier kan ik zeker wat mee. Twee uurtjes MF en ik ben direct een stuk wijzer.

@KwaSuz, kan zelf zeker een beetje sleutelen. Ik zal op de punten letten !
@Hellracer, hoe lang was dat geleden als ik vragen mag ?
@RG-gamma, ik ga hem als basis gebruiken voor een caferacer- scrambler. Moet gaan lijken op de foto die ik heb bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • suzuki-gs850-vaferacer-8-e1528100206459.jpeg
    suzuki-gs850-vaferacer-8-e1528100206459.jpeg
    147 KB · Weergaven: 47
Wel.... in dat geval, ben ik het eens met rg-gamma.
Zoek je een klassieke toerbuffel, gs850 prima.
Ga je een caferacer bouwen zou ik kiezen voor een ketting aangedreven fiets die lichter is.
 
Ook hier eens met rg-gamma.
Heb zelf wat jaren op een GS750 rondgereden, prima fiets verder maar de electronica begaf het al snel.
Overigens er staat hier op MF een GSX750 uit '82 te koop die ook wel geschikt is voor de ombouw die je wilt. Nette fiets zo te zien. Ken de man verder niet maar je kan het altijd vragen natuurlijk.
 
Ik heb een 750 gehad en ben het er mee eens: caferacer is kettingaandrijving makkelijker als je bijvoorbeeld spaakwielen wil.

BTW: is dat op die foto echt een 850?
 
Goeie feedback. Dan zal ik de 750's ook maar is meenemen in de zoektocht. Zijn er nog meer argumenten, buiten de ketting, om een van een 850 geen caferacer te maken ?

@Zeroground, als ik de plaatser van de foto moet geloven wel. Maar wellicht heb ik het mis. Foto is ter indicatie.
 
Goeie feedback. Dan zal ik de 750's ook maar is meenemen in de zoektocht. Zijn er nog meer argumenten, buiten de ketting, om een van een 850 geen caferacer te maken ?

@Zeroground, als ik de plaatser van de foto moet geloven wel. Maar wellicht heb ik het mis. Foto is ter indicatie.

Ja dat is een 850,je ziet dat aan de cardan,wat voor argumenten wil je horen,als zoiets als op de foto je aanspreekt gewoon
doen,persoonlijk zie ik liever een 850 veranderd worden dan de alweer vrij zeldzame 750 en 1000.
 
Ik heb weinig ervaring met dit soort motoren. Meer met racers en nieuwe nakedbikes. Dus ik sta voor alle argumenten open wat deze motoren betreft.
Op dit moment neig naar ook naar de 850
 
Koop sowieso wat je leuk vindt en reserveer een realistisch budget voor leuke spullen, tegenvallers en onderdelen als remslangen, remblokken, banden etc. En reserveer budget voor het absoluut noodzakelijke gereedschap wat je niet nodig hebt, maar als man toch koopt.
 
Ik heb weinig ervaring met dit soort motoren. Meer met racers en nieuwe nakedbikes. Dus ik sta voor alle argumenten open wat deze motoren betreft.
Op dit moment neig naar ook naar de 850
Je zou ook aan een gsx kunnen denken,dat zijn betere motoren en vaak goedkoper in de aanschaf.
Dit is een 400cc ,
6213182c8dbe84822b33a1d32a69f4f4_orig.jpg

GSX550.
e56458d01ddfc1126d39d75d920b3a8d.jpg

Ook leuk een Yamaha XS650 cafe racer
16_08_2013_knott_yamaha_011.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook aan een gsx kunnen denken,dat zijn betere motoren en vaak goedkoper in de aanschaf.
Dit is een 400cc ,
6213182c8dbe84822b33a1d32a69f4f4_orig.jpg

GSX550.
e56458d01ddfc1126d39d75d920b3a8d.jpg

Ook leuk een Yamaha XS650 cafe racer
16_08_2013_knott_yamaha_011.jpg
Deze zijn aardig dik ook ja.

Uiteindelijk is dit hem geworden. Een 750
 

Bijlagen

  • 3F2A97EB-33A4-4512-8F59-56376A95E7EC.jpeg
    3F2A97EB-33A4-4512-8F59-56376A95E7EC.jpeg
    1.006,9 KB · Weergaven: 11
  • E2EB50A7-06E6-4887-865E-59BA2F0BCDA9.jpeg
    E2EB50A7-06E6-4887-865E-59BA2F0BCDA9.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 10
Ben er wel achtergekomen dat de kabelboom in zo’n slechte staat is dat ik hem moet vernieuwen/ vervangen. Mogelijk zijn ze ergens te koop ?

Ben geen elektra held dus ik hoop niet dat ik hem zef moet maken.

Misschien heeft iemand tips
 
Als je daar niet slaagt en je moet zelf aan de slag dan even op Google naar cafe racer onderdelen zoeken,
er zijn universele kabelboom sets te koop,maar ook losse onderdelen om die te maken,je zou dan delen
kunnen vervangen of de oude namaken.Bijvoorbeeld Electra
 
Suzuki parts had helaas niks liggen. Dit zijn ook zeer bruikbare tips. Bedankt, ik ga gelijk even kijken !
 
Een gebruikte kabelboom is ook een risico. Een verse (laten) maken kan beter zijn.
Ik had ook snelgas op mijn GS750, beter dan de standaard greep waar je ongeveer moet overpakken om van gas dicht naar vol gas te gaan.
 
Ja die laatste lijkt het te worden.
Ohja ? ik had er geen problemen mee moet ik zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan