Aanslag op de spaken

Kaat67

Rookie
15 jul 2006
12
0
Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha XV 535 Virago.
Het is een tweedehandsje en op de spaken zit een vrij lastige aanslag. Ik ben al aan de gang gegaan met Turtlewax voor chroom en Aluminium en de voelbare aanslag is verdwenen, maar echt mooi schoon en glazend krijg ik ze niet, er blijven vlekken in zitten.

Wie heeft er tips over hoe ik ze wel weer mooi glazend kan krijgen !?

Kaat
 

Shadow Gijsie

MF veteraan
24 apr 2005
1.486
18
De klei getrokken!
'T is niet om een lullig andwoord te geven ofzo.
Maar het werkt echt.
Als je ze poetst zie je er alles op, elk vlekje. Je blijft dus poetsen.
En als je ze nooit poetst krijgen ze een egale kleur en zie je er niks op.

:]
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Zul je vaak nooit meer helemaal mooi krijgen denk ik. Het zit als je beschrijft gewoon al de diep in de spaken, onder de chroomlaag?

Dan kun je poetsen wat je wilt maar kras je alleen de chroomlaag maar eraf zoals lvt zegt.

Mijn spaken zijn allemaal zwart. Glimt niet, ook mooi.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
5
Sittard
Bij zo zware aantasting komt iets niet meer in 1x goed, maar ik zou er voorlopig elke dag een lapje of papiertje iets vochtig van diesel over halen, niet wrijven of schuren maar alleen maar net ietsjes vochtig maken en veel rijden.

Na een week ofzo begin je wel enige verbetering te zien; dan voorlopig zo volhouden, elke dag ff "aaien". Geen echte inspanning en ook geen materiaalverlies.

Nadeel: diesel stinkt en smaakt smerig, moet buitenshuis blijven want de damp kruipt tot in kleer- en koelkasten, beddengoed, provisiekast en broodtrommel.
====

Matzwart maken met roestbestrijder D2 of Noverox (start vuilwit en wordt bij contact met ijzer zwart) is waarschijnlijk een optie maar ik zou eerst op een stukje oud ijzer bekijken of dat effect je wel aanstaat. Het uitgeharde laagje is erg sterk (maar vermoedelijk niet hittebestendig voor knalpijpen of zo) en mag/kan overschilderd worden maar hoeft niet.Tamelijk duur spul maar je hebt er ook maar weinig van nodig.

 
Laatst bewerkt:

/V\ad/V\ax

MF veteraan
1 nov 2005
1.772
0
33
Genemuiden
Ik heb destijds alle doffe chroomplekken van pa's harley als nieuw gekregen met Neverdull. Het is een zere vingers karwij en duurt best lang, maar het resultaat mag er zeker zijn!

Succes!
 

RedfoX

MF'er
9 nov 2003
151
0
45
Gewoon staalwol en poetsen maar ( is zachter als chroom dus krast niet )
Zit in zon kartonnetje gepropt dat spul ( bedoel niet zo'n pannenspons )

gr RedfoX
 

gearheadchoppers

MF veteraan
1 apr 2005
1.185
0
45
hjirre (das fries voor hier)
Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha XV 535 Virago.
Het is een tweedehandsje en op de spaken zit een vrij lastige aanslag. Ik ben al aan de gang gegaan met Turtlewax voor chroom en Aluminium en de voelbare aanslag is verdwenen, maar echt mooi schoon en glazend krijg ik ze niet, er blijven vlekken in zitten.

Wie heeft er tips over hoe ik ze wel weer mooi glazend kan krijgen !?

Kaat

je spaken zijn niet verchroomd maar verzinkt, ga je de spaken poetsen (zijn van die reejes voor) dan gaan ze roesten.

rvs spaken laten monteren ist het mooist.............
 

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.740
66
www.bolski.nl
Maar niet in alu velgen, want dan rotten ze weg.
En rvs spaken rekken minder, bij extreem (off road) gebruik breken ze eerder.
 

Oemoemenoe

Banned user
5 apr 2006
8.200
0
ik spuit de wielen van mijn BMW in met pakkingoplosser van Loctite .

FF wachte , en afpoetsen maar .