Aansluiten aftermarket dash Kawasaki ZXR750

MienBrommer

Rookie
22 apr 2020
19
7
Hey iedereen,

Ik probeer momenteel een aftermarket digitaal dashboard te installeren op mijn Kawasaki ZXR750 (L, bj 1995). Ik krijg het echter niet voor elkaar om het dash aan de praat te krijgen. Alleen de knipperlichten krijg ik aan. Met naam het doen oplichten van het dash werkt niet.

Dit zijn de wiring diagrams van de motor en het dash, en eronder heb ik de connectoren gezet zoals ze eruit moeten komen te zien:

Diagram motor.jpg
Diagram dash.jpg
Overzicht.jpg


Waaraan kan het nou liggen dat het niet werkt? Is het dash misschien kapot? Ik heb al eens geprobeerd het met enkele kabeltjes aan te sluiten op m'n acculader (die ook 12v geeft), maar dan werken alleen de knipperlichten en het groot licht. Als ik de min aansluit op 'Main power source' en de plus op 'Ground wire' of zelfs de ground wire letterlijk grond, doet het dash nog steeds niets. Heb ik de kabels verkeerd aangesloten? Ik heb een boel opties geprobeerd, maar niets werkt. Kan het zijn dat ik eerst alle kabels moet aansluiten, voordat het werkt? Want dat wordt wel een probleem, want m'n motor heeft geen versnellingsmelder (buiten neutraal) en ook geen EFI of benzinemeter.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik begin er een beetje van te balen dat ik het niet krijg opgelost. Ik heb ook al een tijd zitten googlen, maar dat helpt niet. Zeker niet omdat dat prul van een dash geen fatsoenlijke handleiding heeft. Kan iemand van jullie mij helpen?
 
Hey iedereen,

Ik probeer momenteel een aftermarket digitaal dashboard te installeren op mijn Kawasaki ZXR750 (L, bj 1995). Ik krijg het echter niet voor elkaar om het dash aan de praat te krijgen. Alleen de knipperlichten krijg ik aan. Met naam het doen oplichten van het dash werkt niet.

Dit zijn de wiring diagrams van de motor en het dash, en eronder heb ik de connectoren gezet zoals ze eruit moeten komen te zien:

Bekijk bijlage 1490364Bekijk bijlage 1490365Bekijk bijlage 1490366

Waaraan kan het nou liggen dat het niet werkt? Is het dash misschien kapot? Ik heb al eens geprobeerd het met enkele kabeltjes aan te sluiten op m'n acculader (die ook 12v geeft), maar dan werken alleen de knipperlichten en het groot licht. Als ik de min aansluit op 'Main power source' en de plus op 'Ground wire' of zelfs de ground wire letterlijk grond, doet het dash nog steeds niets. Heb ik de kabels verkeerd aangesloten? Ik heb een boel opties geprobeerd, maar niets werkt. Kan het zijn dat ik eerst alle kabels moet aansluiten, voordat het werkt? Want dat wordt wel een probleem, want m'n motor heeft geen versnellingsmelder (buiten neutraal) en ook geen EFI of benzinemeter.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik begin er een beetje van te balen dat ik het niet krijg opgelost. Ik heb ook al een tijd zitten googlen, maar dat helpt niet. Zeker niet omdat dat prul van een dash geen fatsoenlijke handleiding heeft. Kan iemand van jullie mij helpen?
Ground is -
Main power is +
 
Purple, black en brown aangesloten?
Black: ja, aangesloten op de zwartgele kabel van m'n motor.
Brown: staat alleen in het overzicht bovenaan, maar niet op het overzicht van de stekker. Ik heb met green op de 9-pin succes gehad, ik denk dat dat brown had moeten zijn (bij 5 staat ook brown white terwijl die niet terugkomt in het overzicht van de stekker, maar green white wel). Heb daar de bruine kabel van m'n motor op aangesloten
Purple: ik weet niet welke kabel van m'n motor ik daarop moet aansluiten?
 
Ok, handiger is denkik om in stappen te werken vanaf nu. Stap 1 is kijken of het dashboard uberhaubt ( nog ) functioneerd. Pak een accu, en sluit paars en zwart op de + aan, en groen op de min. Als het dash dan aanspringt, gaan we weer verder, zo niet kan ie de afvalbak in.
 
Knoeien met de kilometerstand mag niet. Mag dit dan wel?
Volgens mij moet ik het melden bij het RDW (zag tenminste een formulier staan, maar misschien is dat alleen voor auto's).

Hoe dan ook, ik ga ook foto's nemen en alles even noteren voor de zekerheid. De kans is klein dat ik de motor nog verkoop, maar ik wil ook niemand oplichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ok, handiger is denkik om in stappen te werken vanaf nu. Stap 1 is kijken of het dashboard uberhaubt ( nog ) functioneerd. Pak een accu, en sluit paars en zwart op de + aan, en groen op de min. Als het dash dan aanspringt, gaan we weer verder, zo niet kan ie de afvalbak in.
Dit heb ik gedaan, en hij werkte inderdaad.
 
Yes, bedankt iedereen! Ik heb het dash werkend gekregen! Toen bleek dat hij in orde was, heb ik alles nagelopen en er bleek een zekering gesprongen door mijn eerdere geklooi. Met een nieuwe zekering en even meten met de multimeter had ik zo de goede draden te pakken. Alleen voor het groot licht heb ik nog niet de goede te pakken.

Vast een vervolgvraag: met welke connectoren kan ik de kabels het beste aansluiten? De connectoren komen namelijk niet helemaal overeen, dus ik moet sowieso wat aanpassen. De motor en het dash gebruiken deze stekkers:

hon9-stekker-9-polig.jpg


Maar gezien hoe moeilijk het was om die te vinden op internet, lijkt het niet meer de standaard te zijn. Is er iets dat ik beter kan gebruiken, of gewoon deze bestellen?
 
Ondertussen is alles gelukt! Heb zaterdag de stekkers binnengekregen, meteen allemaal aangesloten en het werkt prima. Alleen nog even een mount maken voor de snelheidsmeter.

In ieder geval bedankt voor de adviezen en hulp iedereen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan