Aansluiten digitale snelheidsmeter op BMW middels originele AC speed sensor

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.396
8
34
Breda
Hallo,

Ik tracht een T&T digitale speedometer aan te sluiten op een BMW K1200 uit 1999. Meest eenvoudige is om uiteraard een sensor setje met magneetjes te bestellen etc. Maar ik wil hem gewoon aansluiten op de huidige speed sensor welke gemonteerd zit op de cardan. Volgens de beschrijving is dit ook 1 van de 3 methoden waarop de teller aangesloten kan worden.

Het aansluitschema heb ik bijgevoegd en in kleur de draden van de BMW ingetekend.
De sensor heb ik doorgemeten; ca 300ohm. AC spanning kan ik amper meten (0.04VAC) aangezien ik het achterwiel met de hand niet harder rondgedraaid krijg.
Sensor ook getest. Ik meet continuïteit als ik mijn multimeter aansluit tussen Geel en Bruin/rood en het achterwiel rondraai.

Maar, nu komt mijn uitdaging en vraagstuk: zodra ik de Geel en Bruin/rood (speed sensor) aansluit op de teller en het achterwiel ronddraai meet ik geen continuiteit/puls meer op de draden. als ik de meter ga instellen heb ik deze pulsen nodig om hem in te regelen. De pulsen zou hij weer moeten geven op het digitale display maar dat is ook niet het geval.

zodra ik 1 van de draden los haal en snel achter elkaar contactmaak met de draad waarop hij aangesloten hoort te zitten lees ik wel ineens de puls af op het digitale schermpje!?!

Iemand een idee wat ik hier over het hoofd zie?
 

Bijlagen

BtiMW

MF'er
5 okt 2002
212
12
49
heb je meer info over de sensor die je wil gebruiken
2 draads - 3 draads?
voltage?
eventueel hoe die door BMW wordt toegepast?

ik vermoed dat je snelheidsmeter een simpele pnp, 12V, 3-draads sensor verwacht
 

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.396
8
34
Breda
heb je meer info over de sensor die je wil gebruiken
2 draads - 3 draads?
voltage?
eventueel hoe die door BMW wordt toegepast?

ik vermoed dat je snelheidsmeter een simpele pnp, 12V, 3-draads sensor verwacht
Dank voor je eractie. Het betreft de standaard snelheidsensor van BMW die in de cardan zit.

Hij is 2 draads.

Op deze link zie ik dat de gele draad word aangesloten op de originele teller, de bruine lijkt me massa.

De gele en bruinde draad van de sensor gaan naar de terminal box aan de rechterzijde, hieruit kom een gele en bruin/rode draad.

Ik heb de beschrijving toegevoegd, die spreket inderdaad over 3 draden, ik dacht dat ik eenvoudig een 2de plus gewoon kon gebruiken, maar dit is dus niet het geval?
 

Bijlagen

BtiMW

MF'er
5 okt 2002
212
12
49
probeer dit eens, onderaan de pagina staat een schemaatje hoe je een 3-draads sensor kan vervangen door een 2-draads
 

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.396
8
34
Breda
probeer dit eens, onderaan de pagina staat een schemaatje hoe je een 3-draads sensor kan vervangen door een 2-draads
Thanks! Begrijp ik het nu goed? Volgens het plaatje moet ik dus de 12V aansluiten op 1 van de twee sensor draden, en de andere sensor draad aansluiten op de km-teller puls/signaal draad?:o☺
 

BtiMW

MF'er
5 okt 2002
212
12
49
Zo te zien wel
Zelf nooit geprobeerd
Je massa draad niet vergeten, niet zeker of het echt nodig is
Succes in ieder geval
 

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.396
8
34
Breda
Zo te zien wel
Zelf nooit geprobeerd
Je massa draad niet vergeten, niet zeker of het echt nodig is
Succes in ieder geval
Gisteren allerlei combinaties geprobeerd. Helaas geen puls nog op de digitale meter om hem in te stellen.
Zijn er nog meer suggesties?