Aansluiten handvatverwarming (Oxford Hotgrips)

GS1978

Rookie
22 mrt 2020
29
6
Goedemiddag,

Zojuist heb ik een setje Oxford Hotgrips aangeschaft. Nu kan ik ze rechtstreeks op de accu aansluiten, maar ideaal is achter het contact. Ik heb een motorscooter (Yamaha X Max 300 2017) met de accu boven de koplamp. Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen welk draadje ik moet hebben, welk relais en hoe ik het aan moet sluiten. Ik ben niet onhandig, maar ook geen elektrisch expert. Waarom is een relais nog nodig aangezien ik een draadje pak achter het contact? Vanwege overbelasting? Ik weet dat er vergelijkbare topics zijn, maar toch ben ik benieuwd naar mensen met ervaring hiermee.

Dank alvast!

Groeten, GS
 
Dank je wel! Met een 4-polig relais dus. Daarna kan ik elk willekeurig plus draadje pakken (claxon, 12V aansluiting of LED koplamp etc.) als stuurstroom op pool 85 van het relais. De plus van de accu gaat op pool 30. Pool 87 is voor de plus van de handvatverwarming en 86 gaat aan de massa. Toch?
 
Goedemiddag,

Zojuist heb ik een setje Oxford Hotgrips aangeschaft. Nu kan ik ze rechtstreeks op de accu aansluiten, maar ideaal is achter het contact. Ik heb een motorscooter (Yamaha X Max 300 2017) met de accu boven de koplamp. Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen welk draadje ik moet hebben, welk relais en hoe ik het aan moet sluiten. Ik ben niet onhandig, maar ook geen elektrisch expert. Waarom is een relais nog nodig aangezien ik een draadje pak achter het contact? Vanwege overbelasting? Ik weet dat er vergelijkbare topics zijn, maar toch ben ik benieuwd naar mensen met ervaring hiermee.

Dank alvast!

Groeten, GS
Heb je geen gezekerde, geschakelde accessoire aansluiting ergens in je bedrading? Die kunnen meestal prima een paar hvv’s aan. Een zekering van 5A kan al 60watt aan.
 
Oxford kan je gewoon rechtsreeks op de accu zetten. Daar is de nieuwe versie op voorbereid. Zit zelf al een zekering tussen. In het kastje zit een modus dat de handvatverwarming zelf uitschakeld als je de motor uit doet. "Battery save mode"
 
Dank je wel! Met een 4-polig relais dus. Daarna kan ik elk willekeurig plus draadje pakken (claxon, 12V aansluiting of LED koplamp etc.) als stuurstroom op pool 85 van het relais. De plus van de accu gaat op pool 30. Pool 87 is voor de plus van de handvatverwarming en 86 gaat aan de massa. Toch?
Ja
 
Ik begrijp niet zo goed waarom dit TS wordt aangeraden...

Waarom zou je oxford hotgrips op een andere draad aan willen sluiten? Dat de stroom eraf gaat als je het contact uit doet? Dat zit er dus al ingebouwd. Daarnaast, de hotgrips haal je uit de verpakking met daaraan van die ring klemmetjes voor direct op de accu. Dan heeft de fabrikant er vast niet mee bedoeld om ze er vervolgens weer vanaf te knippen.

Ik zie de meerwaarde er niet van in om dus de aansluiting die er standaard op zit, eraf te knippen en vervolgens vast te maken aan een andere draad, terwijl dat resultaat al in het kastje van de bediening zit zoals het geleverd wordt.

Aansluiten op een ander draad is dubbelop.

Mits je een oude versie (voor 2017?) Op de kop hebt getikt, daar zit het nog niet op.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet zo goed waarom dit TS wordt aangeraden...

Waarom zou je oxford hotgrips op een andere draad aan willen sluiten? Dat de stroom eraf gaat als je het contact uit doet? Dat zit er dus al ingebouwd. Daarnaast, de hotgrips haal je uit de verpakking met daaraan van die ring klemmetjes voor direct op de accu. Dan heeft de fabrikant er vast niet mee bedoeld om ze er vervolgens weer vanaf te knippen.

Ik zie de meerwaarde er niet van in om dus de aansluiting die er standaard op zit, eraf te knippen en vervolgens vast te maken aan een andere draad, terwijl dat resultaat al in het kastje van de bediening zit zoals het geleverd wordt.

Aansluiten op een ander draad is dubbelop.

Mits je een oude versie (voor 2017?) Op de kop hebt getikt, daar zit het nog niet op.
Heb het ook via ern relais geschakeld. Vertrouw niet zo op de software in het kastje dat de batterijspanning in de gaten houdt. Nu is uit ook daadwerkelijk uit
 
Heb het ook via ern relais geschakeld. Vertrouw niet zo op de software in het kastje dat de batterijspanning in de gaten houdt. Nu is uit ook daadwerkelijk uit
Tja, anders ook🤷‍♂️

Maar als je er niet op vertrouwt, moet men het idd maar anders aansluiten. Ik vind het dubbelop en onnodig. Het is ook niet voor niks de best verkochte handvatverwarming.

Ik heb het zelf al vaak aangesloten op mijn eigen motoren en van andere, nog nooit iemand erover gehoord en werkt bij allen.

Maar goed, ieder z'n ding. TS kan nu zelf de afweging maken.
 
Dank voor jullie reactie. Ik ben inmiddels weer iets verder en heb inmiddels ook de Daytona's ondekt met de bediening in het linker handvat verwerkt. Scheelt weer een kastje op het stuur. Hoe is jullie ervaring met Daytona? Via de motordealer kwam ik er achter dat mijn Yamaha X-MAX 300 uit 2017 een accessoirestekker heeft. Ik heb deze stekker nog niet met eigen ogen gezien. Ik moet nog even tijd vinden. Maar weet iemand waar ik deze kan vinden en hoe ik daar de Daytona's of de Oxfords op aan kan sluiten?
 
Ik heb twee weken geleden ook de Oxford Hotgrips gemonteerd op mijn Triumph.
Het is even een klusje, maar dan heb je ook wat :-)
Gewoon gemonteerd op de accu, zoals de handleiding voorschrijft. En hij gaat idd gewoon uit (Safe Modus) na uitschakelen motor. Daarnaast kun je zelf ook de verwarming uitzetten door de drukken op "-"tje
 
Hoi Jeroen, ja dat kan ook. Ik twijfel. Heb denk ik de voorkeur voor een geschakelde plus. Moet alleen nog even uitvogelen waar dat accessoirestekkertje zit waarop ik de handvaten kan aansluiten. En dan nog een keuze maken uit Oxford of Daytona. Keuzes....
 
Ik heb dus een slechte ervaring met Oxford; op 1 dezelfde motor ging het handvat kapot + 2x het kastje op het stuur.. Gewoon pech denk ik? Ik kijk de volgende keer naar een ander merk..
 
Heb je geen gezekerde, geschakelde accessoire aansluiting ergens in je bedrading? Die kunnen meestal prima een paar hvv’s aan. Een zekering van 5A kan al 60watt aan.
Ja, die moet wel ergens zijn begrijp ik. Alleen hoe kom ik erachter waar deze zit? Kan ik deze ergens aan herkennen? Ik Youtube me een ongeluk maar kom nog niet echt verder.
 
Je kan e.v.t ook een "Aftapzekering" gebruiken. Een bestaande zekering blijft van intact maar er komt een tweede bij waar je vervolgens een Relais mee kan aansturen.
 
Hoi Jeroen, ja dat kan ook. Ik twijfel. Heb denk ik de voorkeur voor een geschakelde plus. Moet alleen nog even uitvogelen waar dat accessoirestekkertje zit waarop ik de handvaten kan aansluiten. En dan nog een keuze maken uit Oxford of Daytona. Keuzes....

Ik vind de handvatten van de daytona handvatverwarming veel prettiger aanvoelen. De oxfords zijn m.i. maar lomp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan