Aansluiten Kellermann Relais

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.524
946
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik heb een Kellermann Relais gekocht voor o.a. LED knipperlichten.

Nu lees ik in de gebruiksaanwijzing dat als alles knippert ongeacht de richting je de oranje draden aan moet sluiten aan de plus draad van 1 kant van de knipperlichten.

Betekent dit dat je de oranje draden gewoon er tussen moet hangen? Dus de + draad naar bijvoorbeeld de achter knipeprlichten doorknippen en dan de 2 draden en de oranje draad met elkaar verbinden?

Er staat dat je dan de Verbindhulzen moet gebruiken maar hoe gebruik je deze "dopjes" (het zijn de 2 witte dopjes op de foto rechts)?

10032036_880_FR_08.JPG
"Indien de richtingaanwijzers niet correct functioneren (bvb. overhoeks of simultaan), dan sluit je één oranje kabel aan op de positieve kabel van de linkerrichtingaanwijzer en de andere op de positieve kabel van de rechterrichtingaanwijzer ( vooraan of achteraan )."

Alvast bedankt voor alle reacties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey , welk type relais is het precies , dan kan ik je wel advies geven .
van je verhaal wordt het voor mij niet echt duidelijker ...

wat wil je er op aan sluiten ? 4 led knippers en dan dit relais ipv het origele .. ?
 
Ik heb al op 4 van mijn motoren een Kellermann relais aangesloten, het is heel simpel:

Er zijn 2 oranje draden op het Kellermann relais. Als je deze gaat aansluiten kan dit bijvoorbeeld op de achterste knipperlichten:

1 oranje draad verbind je met de plus (niets doorknippen dus) van het linker knipperlicht

1 oranje draad verbind je met de plus van het rechter knipperlicht.


That's it ;)


Succes!!

Edit: net gevonden op een duitse site:

fetch.php
 
Laatst bewerkt:
en die witte doppies maar niet gebruiken ;)


@jor6y : maar dan komt ie toch ipv de clignoteur ?
die zul je toch moeten loskoppelen ...

en hoe wil je draden ergens bij (fatsoenlijk) frutselen zonder draden door te knippen ?

als je de originele clignoteur/relais toch weghaalt omdat deze er voor in de plaats komt,
kun je dan niet beter de 4 draden daarvan hergebruiken ..
+ , - , en de 2 knipperdraden ...
 
Laatst bewerkt:
ik zelf soldeer altijd alles fatsoenlijk. Het oude (2pins of 3pins) relais haal je inderdaad uit de motor. De kabels die daarop aangesloten zijn gebruik je om het kellermann relais op aan de sluiten. Het is mogelijk de oranje draden op de plussen van de knipperlichten aan te sluiten met de witte dopjes, maar zoals ik al zei soldeer ik altijd alles :)

Het ging de TS nu alleen om de oranje draden. Ik denk dat het hem nu wel duidelijk is :P
 
en die witte doppies maar niet gebruiken ;)


@jor6y : maar dan komt ie toch ipv de clignoteur ?
die zul je toch moeten loskoppelen ...

en hoe wil je draden ergens bij (fatsoenlijk) frutselen zonder draden door te knippen ?

...

Bij het relais zijn 3 pennetjes die je met een stekkerhulstang (??) aan de draden van het relais kan zetten en deze duw je dan in de originele stekker van het originele relais.
 
ik zelf soldeer altijd alles fatsoenlijk. Het oude (2pins of 3pins) relais haal je inderdaad uit de motor. De kabels die daarop aangesloten zijn gebruik je om het kellermann relais op aan de sluiten. Het is mogelijk de oranje draden op de plussen van de knipperlichten aan te sluiten met de witte dopjes, maar zoals ik al zei soldeer ik altijd alles :)

Het ging de TS nu alleen om de oranje draden. Ik denk dat het hem nu wel duidelijk is :P


Hoe kan je dit het beste vastmaken aan de + draden van de knippers?
 
beste methode is solderen ,
doe ik zelf ook altijd , alleen knip ik de draad wel door en soldeer ik de 3 uiteinden aan elkaar.
je kan ook een stuk de isolatie weghalen en dan aan de draad solderen.
maar als je um doorknipt kun je een krimpkousje er overheen schuiven die je later over de soldering heen fohnt .
knip je de draad niet door , zul je het moeten aftapen oid.
 
Heb nog een fotoreportage voor je:
Verbouwing-VS800

Zoek de foto getiteld: Oud relais, dat is de eerste.
Je ziet dan (hopelijk) een aantal foto's op rij:

1: Je ziet het oude relais (let op: twee draden)
2: Dit is het nieuwe relais (2 foto's) Vijf draden, ik gebruik er drie.
3: Draden afknippen en kabelschoentjes eraan zetten.
4: Kabelschoentjes aan het nieuwe relais. (+ isolatieschoentjes aan de ongebruikte oranje draden.)
5: Blauw = uitgang naar RAW-schakelaar, oranje/groen = +12V
5a: Zwart = massa. Heb ik een extra aansluitpunt voor gemaakt.
6: Plekje zoeken voor het nieuwe relais.

grtz,
emgi
 
Hallo MF techneuten, zoekend naar een oplossing van mijn aansluitprobleem met het Kellerman relais hier uitgekomen :D

Ik heb op mijn motor nu 4 LED lichten aangesloten. Schakelaar voor knipperlichten doet het ook. Standaard heeft mijn motor geen knippers enzo. Op de motor zit dus ook geen relais !

Zonder relais branden dus links of rechts de knipperlichten constant. Daarom zo een Kellerman knipperrelais gekocht. Ik krijg hem echter niet aan de praat !

Als ik zoals hierboven geschreven staat dat ik alleen de 2 oranje draden moet gebruiken, blijven ze constant branden en gebeurt er eigenlijk niks. Als ik zoals volgens de beknopte beschrijving de oranje/rode draad moet gebruiken. Als ik dat doe gaat idd aan één kant het zaakje dan knipperen, maar ik krijg met geen mogelijkheid de andere kant ook goed werkend....

Heb volgens mij alle mogelijke combinaties gedaan, tot zelfs de oranje/rood draad splitsen om zo naar beide + draden van de knippers te gaan, allemaal tevergeefs.

Wie ?
(gaat door voor de koelkast ?)
 
Ik heb al op 4 van mijn motoren een Kellermann relais aangesloten, het is heel simpel:

Er zijn 2 oranje draden op het Kellermann relais. Als je deze gaat aansluiten kan dit bijvoorbeeld op de achterste knipperlichten:

1 oranje draad verbind je met de plus (niets doorknippen dus) van het linker knipperlicht

1 oranje draad verbind je met de plus van het rechter knipperlicht.


That's it ;)


Succes!!

Edit: net gevonden op een duitse site:

[afbeelding]
Als die 10W-verklikkerlamp wáár is dan werkt dit schema zo niet, alles brandt/knippert tegelijk en de verklikkerlamp blijft donker.
 
Als die 10W-verklikkerlamp wáár is dan werkt dit schema zo niet, alles brandt/knippert tegelijk en de verklikkerlamp blijft donker.
Volgens mij zitten die 2 extra draden die naar de raws gaan er nou net op om dat te voorkomen.
Waarom zouden ze die er anders op hebben gemaakt ?
Ik denk dat er een extra schakelcontact in het relais zit dat de niet gebruikte kant aan min legt.
 
Volgens mij zitten die 2 extra draden die naar de raws gaan er nou net op om dat te voorkomen.
Waarom zouden ze die er anders op hebben gemaakt ?
Ik denk dat er een extra schakelcontact in het relais zit dat de niet gebruikte kant aan min legt.
Ik begrijp je niet.

Ik had het alleen maar over het schema zoals het er staat.
 
Ik begrijp je niet.

Ik had het alleen maar over het schema zoals het er staat.
Ik ook, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat dit schema niet zou werken.
Wel als hij die 2 extra aansluitingen naar de raw's niet zou hebben.
Daarom denk ik dat deze extra aansluitingen de raw die niet aan is kortsluit. Dus als hij rechts knippert sluit hij de linkse raws kort zodat deze niet mee kunnen knipperen en het indicatielampje krijgt dan de volle spanning.
 
O ..... ja, zou kunnen; wel lullig dat die min-verbindings-contacten niet zijn ingetekend dan.
Het is maar een aaname van me maar dat het een extra contact is lijkt mij het meest logische.
Waarom dat er dan zon raar plaaatje is staat is mij niet duidelijk.
Of zouden er 2 dikke weerstanden in zitten ?
Dan zal het wel erg warm worden in dat kastje.
 
Als je geen indicatielampje hebt hoef je de 2 oranje draden niet aan te sluiten.
Je hebt dan nog 3 aansluitingen over die wel aangesloten moeten worden.
49a is de draad die van je schakelaar op het stuur komt.
31 moet aan min (of ergens aan je frame)
49+ moet aan constant geschakelde spanning.
Dus aan een draad waar 12 volt op staat als je het contact aan zet
 
Gedaan, maar werkt nog steeds niet.....

Rood = Aangesloten op geschakelde +
Zwart = Aangesloten op -
Rood/Oranje = geprobeerd op alle drie de draden in het knipperschakelaartje van het stuur. Heb alle de drie de draden geprobeerd, en alleen op de zwarte draad actie, als ik Rd/Or aansluit op de zwarte draad van de stuurschakelaar, blijft linker knipperlicht (ook in de linkerstand om te proberen) constant branden, maar gaat rechts erbij knipperen. Daarna alle mogelijkheden met de extra oranje draden geprobeerd, maar niets helpt....

HELP

:D
 
Gedaan, maar werkt nog steeds niet.....

Rood = Aangesloten op geschakelde +
Zwart = Aangesloten op -
Rood/Oranje = geprobeerd op alle drie de draden in het knipperschakelaartje van het stuur. Heb alle de drie de draden geprobeerd, en alleen op de zwarte draad actie, als ik Rd/Or aansluit op de zwarte draad van de stuurschakelaar, blijft linker knipperlicht (ook in de linkerstand om te proberen) constant branden, maar gaat rechts erbij knipperen. Daarna alle mogelijkheden met de extra oranje draden geprobeerd, maar niets helpt....

HELP

:D
Wat voor motor heb je ?
Ik kan vanaf hier niet zien wat er verkeerd zit.
Als je geen indicatielampje hebt hoef je maar 3 draden aan te sluiten.
Die naar je schakelaar moet op het P-contact.
 
Ik heb een Suzuki DRZ 400 E, daar zitten af fabriek geen knipperlichten op. Vorige eigenaar heeft er wel knippers opgemaakt, maar dat waren mini ledjes die amper zichtbaar waren, en één ledje was kwijt. Toen andere lampjes gekocht, maar deze bleven ineens constant branden !, de ledjes die erop zaten hadden dus waarschijnlijk een soort ingebouwd knipperfunctie in het lampje zelf. Op de motor zelf zit nl nergens een relais.

De schakelaar van de knippers is van origine een KTM schakelaar. Die schakelaar heb ik dus opengemaakt en kwam daar die drie kleuren tegen zoals boven vermeld.
Als ik de schakelaar naar links doe, branden de lampen links constant,
doe ik de schakelaar naar rechts, branden beide lampen rechts constant. Dit functioneert dus "normaal".
Heb het Kellermann relais gekocht omdat ik wil dat ze gaan knipperen ! Maar dat wil dus (nog) niet.
 
Ik heb een Suzuki DRZ 400 E, daar zitten af fabriek geen knipperlichten op. Vorige eigenaar heeft er wel knippers opgemaakt, maar dat waren mini ledjes die amper zichtbaar waren, en één ledje was kwijt. Toen andere lampjes gekocht, maar deze bleven ineens constant branden !, de ledjes die erop zaten hadden dus waarschijnlijk een soort ingebouwd knipperfunctie in het lampje zelf. Op de motor zelf zit nl nergens een relais.

De schakelaar van de knippers is van origine een KTM schakelaar. Die schakelaar heb ik dus opengemaakt en kwam daar die drie kleuren tegen zoals boven vermeld.
Als ik de schakelaar naar links doe, branden de lampen links constant,
doe ik de schakelaar naar rechts, branden beide lampen rechts constant. Dit functioneert dus "normaal".
Heb het Kellermann relais gekocht omdat ik wil dat ze gaan knipperen ! Maar dat wil dus (nog) niet.
Heeft je motor een accu en zoja wat is de accuspanning momenteel ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan