Aansluiten meerdere raw

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.552
953
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik wil spiegels met led knipeprlichten op mijn motor zetten en daarnaast de gewone knipperlichten aan de voorzijde houden (dus 2x knippers aan de voorzijde en 1x aan de achterizjde).

Nu weet ik dat ik een relais nodig heb voor de led knipperlichten. Deze heb ik gevonden bij Motozoom, alleen staan er 2 soorten welke moet ik hebben.

En er staat bij beide aansluitbaar van 1 - 8 knipperlichten, maar als ik het schema open dan zie ik telkens maar 4 aansluitmogelijkheden staan.

A
Knipperrelais 1-30 Watt

1-30 W, o.a. voor LED knipperlichten

4 polig
12 Volt
1-8 knipperlichten
10-200W

Electronisch knipperlichtrelais met een zeer breed bereik van 10 tot 200 Watt. Binnen dit bereik geeft het relais altijd dezelfde knipperfrequentie, onafhankelijk van het aantal aangesloten knipperlichten en de eventueel verschillende wattages van de aangesloten knipperlichten. Hierdoor kun je zonder problemen verschillende knipperlichten combineren, o.a. normale en LED knipperlichten samen gebruiken. Nadeel is overigens wel dat als een knipperlicht stuk is, je niet meer hierop geattendeerd wordt doordat het relais sneller gaat knipperen.

http://www.motozoom.nl/webshop/foto...FR_06.jpg&SID=6067694&SToken=51E44C1DD74B1582


B
Universeel Knipperrelais 10-200 W

12V

4 polig
12 Volt
1-8 knipperlichten
10-200W

Electronisch knipperlichtrelais met een zeer breed bereik van 10 tot 200 Watt. Binnen dit bereik geeft het relais altijd dezelfde knipperfrequentie, onafhankelijk van het aantal aangesloten knipperlichten en de eventueel verschillende wattages van de aangesloten knipperlichten. Hierdoor kun je zonder problemen verschillende knipperlichten combineren, o.a. normale en LED knipperlichten samen gebruiken. Nadeel is overigens wel dat als een knipperlicht stuk is, je niet meer hierop geattendeerd wordt doordat het relais sneller gaat knipperen.

http://www.motozoom.nl/webshop/foto...80_FR.jpg&SID=6067694&SToken=51E44C1DD74B1582

http://www.motozoom.nl/webshop/foto...tabel.jpg&SID=6067694&SToken=51E44C1DD74B1582

Weet iemand of het mogelijk is om 6 raw aan te sluiten?
:?
 
Laatst bewerkt:
De extra knippers moeten parallel over de bestaande knippers aangesloten worden. Aangezien je de normale knippers laat zitten heb je geen eens een ander relais nodig.

Ik heb overigens slechte ervaring met de LED spiegels. Het buisje waar de kabels doorheen lopen is hol en breekt snel af.
 
Het buisje waar de kabels doorheen lopen is hol en breekt snel af.

Bij mijn weten zijn buisjes altijd hol... _O-


Maar goed, ik denk met de anderen dat de LEDjes parallel over de bestaande voorknippers gewoon met het bestaande knipperrelais werkt, omdat de door de (1-2W?) LEDjes getrokken stroom klein is tov de gloeidraadlampjes (normaal elk 21W, minstens 10W voor sommige halogeen) en de relais doorgaans niet zò gevoelig zijn wat dat betreft. Mocht dit toch het geval zijn kan je naderhand altijd nog één van de door jou aangehaalde relais monteren.

Een heel andere vraag is of het wettelijk toegestaan is. Ik meen te weten dat bij motoren voor (en achter) per richting slechts één knipperlicht is toegestaan.
 
Ik denk ook niet dat die paar extra LEDjes bij de zware 21W pinkers noemenswaardige invloed zullen hebben op het knippertempo; indien toch, dan bestaat er waarschijnlijk ook nog wel een passend lampje van 18 of 15W ter vervanging van de 21-ers.

Het zou mij erg verwonderen als je zou worden aangesproken op extra richtinglichten zolang die niet een opvallend gevaar voor de veiligheid vormen; eerder een kans dat ze na blijkend succes een keer voorschrift worden ....

Trouwens, het loopt alweer tegen de kerst. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan