aansluiten navigatie systeem

jort17

Die hard MF'er
20 feb 2006
608
1.116
Breda
Beste,

Ik wil mijn Tomtom Rider v5 (2013) aansluiten op het elektrische circuit van mijn Ducati Monster 796.

Volgens de handleiding kun je de bijgeleverde voedingskabel direct aansluiten op de accu van je motor + draad op de accu - ergens op het frame. zekering is niet nodig want die zit al in de houder van de Tomtom ingebouwd.

Nu wil ik graag mijn Tomtom geschakeld hebben op het contact en wel door hem aan te sluiten op de koplamp. ook zit de koplamp dichterbij en is de kabel netter en makkelijker weg te weg te werken.

Dan nu mijn vraag,
de plusdraad komt op de plus van de koplamp, maar de min draad op de min van de koplamp aansluiten of ergens op het frame? of maakt dit niet uit?

ik heb al het nodige gegoogled en ook de zoekfunctie hier gebruikt maar daar word ik niet veel wijzer van, wie heeft hier ervaring mee.
 
... dus de zekering in de pluskabel normaal gesproken zo dicht mogelijk bij de accu. Aan de andere kant is doorgaans de plus naar de koplamp al gezekerd, en dan is een extra zekering eigenlijk niet nodig (wel even kijken of die zekering de tomtom ook nog aankan, moet normaal gesproken geen probleem zijn).
 
... dus de zekering in de pluskabel normaal gesproken zo dicht mogelijk bij de accu. Aan de andere kant is doorgaans de plus naar de koplamp al gezekerd, en dan is een extra zekering eigenlijk niet nodig (wel even kijken of die zekering de tomtom ook nog aankan, moet normaal gesproken geen probleem zijn).
Dat ligt aan de dikte van je laadsnoertje.
Als dat 0,5mm² is dan fikt de kabel veel eerder weg dan je zekering.
 
Hang me er niet aan op, maar zo uit de losse bol is de zekering in de houder 2 ampere.
Ik heb de voedingsdraad van de Rider5 zelf inderdaad nog een keer afgezekerd met 2 ampere. (de plaatselijke elektroboer zei dat 5 apere ook wel kon, maar dat advies heb ik toch maar niet opgevolgt)
 
Een extra zekering word er zoiezo niet geplaatst, er zit er een in het apparaat en ik neem aan dat de laadkabel voldoende zwaar is.

Wat ik wel zat te bedenken de min-draden van de motor zijn uit eindelijk allemaal geaard dus dan zou het niet zoveel uit moeten maken hoe je hem aansluit op de min-draad of op het frame, of denken jullie hier anders over
 
Een extra zekering word er zoiezo niet geplaatst, er zit er een in het apparaat en ik neem aan dat de laadkabel voldoende zwaar is.

Wat ik wel zat te bedenken de min-draden van de motor zijn uit eindelijk allemaal geaard dus dan zou het niet zoveel uit moeten maken hoe je hem aansluit op de min-draad of op het frame, of denken jullie hier anders over
Hoe dik is dat draadje?
De zekering in het apparaat zelf doet niks als er sluiting komt tussen dat draadje en b.v. het frame.
Een 20A trage zekering spring bij 40A pas na zo'n 15 minuten.
Dat draadje is gebaseerd op zo'n 3A.
 
^_^
Ik zou evenmin alleen op de zekering in de tomtom vertrouwen, en lekker tòch een extra zekering nemen.
Voor wat betreft de min-draad, ik ga er vanuit dat er ook enkele min-draden in de koplamp zitten voor de gloeidraden van de lampjes (bij mijn motor zijn die draden bruin), is misschien makkelijk als je de (vermoedelijk tweeaderige) laadkabel sowieso richting koplamp laat gaan. Frame kan ook, als dit (en de verbinding daaraan) goed geaard is.
 
Een extra zekering word er zoiezo niet geplaatst, er zit er een in het apparaat en ik neem aan dat de laadkabel voldoende zwaar is.

Het probleem met de zekering in het apparaat is dat hij zeer moeilijk te vervangen is. Het ding zit ingebouwd en die mount van de TomTom heb je niet zomaar open. Dus een extra zekering kan zeker geen kwaad.
 
Een extra zekering word er zoiezo niet geplaatst, er zit er een in het apparaat en ik neem aan dat de laadkabel voldoende zwaar is.

Wat ik wel zat te bedenken de min-draden van de motor zijn uit eindelijk allemaal geaard dus dan zou het niet zoveel uit moeten maken hoe je hem aansluit op de min-draad of op het frame, of denken jullie hier anders over
Ik denk dat je erg snugger bezig bent.
Ahum.
 
Het probleem met de zekering in het apparaat is dat hij zeer moeilijk te vervangen is. Het ding zit ingebouwd en die mount van de TomTom heb je niet zomaar open. Dus een extra zekering kan zeker geen kwaad.

Ik heb ook zoiets opgevangen.

Ik vraag me alleen 1 ding af, als mijn 2 ampere zekering voor de bedrading eruit gaat, wat gebeurt er dan met de 2ampere zekering in de mount? Die knalt er dan toch ook gelijk uit, tenminste dat was het eerste wat ik dacht.
(maar misschien toch niet, daarom heb ik er voor de zekerheid 1 extra geplaatst, baat het niet, schaad het niet).
 
Ik heb ook zoiets opgevangen.

Ik vraag me alleen 1 ding af, als mijn 2 ampere zekering voor de bedrading eruit gaat, wat gebeurt er dan met de 2ampere zekering in de mount? Die knalt er dan toch ook gelijk uit, tenminste dat was het eerste wat ik dacht.
(maar misschien toch niet, daarom heb ik er voor de zekerheid 1 extra geplaatst, baat het niet, schaad het niet).

Zet er 1 tussen van 1 of 1.5 ampere.... Springt die zeker als eerste :+
 
Zet er 1 tussen van 1 of 1.5 ampere.... Springt die zeker als eerste :+

He he, vraag me af of er kleinere zijn. Het is geen glaszekering, maar gewoon zo'n standaard autozekering.
Was ook wel even zoeken naar 2ampere, standaard is meestal min.5 ampere.

Het is gewoon zo'n accessoire van de druppellader, je kunt er je telefoon of koelbox op aansluiten.
Met een 5 ampere zekering. Dat bracht me al aan het twijfelen.
De lokale knutselsmurf zei ook, ja dat geet wal good, gebeurt niks met. Nog meer twijfel.

Toch heb ik koppig stand gehouden en net zo lang gezocht tot ik een paar 2 ampere zekeringen gevonden had O-)
 
Laatst bewerkt:
Meid ;) Goed hoor.

Maar vind 't een hoop gelul voor een apparaat dat nauwelijks stroom trekt en weet zeker dat zelfs TomTom weet hoe dik het stroomdraadje moet zijn dat aan de houder vastzit. Dus aan je stadslicht en klaar, lijkt me.
 
Meid ;) Goed hoor.

Maar vind 't een hoop gelul voor een apparaat dat nauwelijks stroom trekt en weet zeker dat zelfs TomTom weet hoe dik het stroomdraadje moet zijn dat aan de houder vastzit. Dus aan je stadslicht en klaar, lijkt me.
Hoeveel stroom het apparaat trekt is in deze niet relevant.
het gaat er om wat er gebeurt als je + draad contact gaat maken met b.v. je frame.
 
Nu heb ik precies hetzelfde gedaan een maand geleden met mijn TT Urban Rider alleen dan op het achterlicht. Gek genoeg laadt hij niet altijd maar er is wel iets aan spanning. De TT gaat namelijk vaak, niet altijd, automatisch aan als ik hem in de cradle plaats. Bizarre is dat ik er vandaag pas achter kwam dat mijn achterlicht het niet meer deed. De stekker losgekoppeld van de cradle en de motor opnieuw aangezet en voila, het achterlicht èn remlicht deden het weer. Bizar genoeg deed de TT het ook weer permanent in de cradle.
Wat kan dit zijn? Belast ik het stroomnetwerk teveel? Is de connectie niet goed? Ik heb alles gesoldeerd met XT60 connectoren dus gelukkig kan ik het zo loskoppelen maar echt snappen doe ik het niet...
 
Nu heb ik precies hetzelfde gedaan een maand geleden met mijn TT Urban Rider alleen dan op het achterlicht. Gek genoeg laadt hij niet altijd maar er is wel iets aan spanning. De TT gaat namelijk vaak, niet altijd, automatisch aan als ik hem in de cradle plaats. Bizarre is dat ik er vandaag pas achter kwam dat mijn achterlicht het niet meer deed. De stekker losgekoppeld van de cradle en de motor opnieuw aangezet en voila, het achterlicht èn remlicht deden het weer. Bizar genoeg deed de TT het ook weer permanent in de cradle.
Wat kan dit zijn? Belast ik het stroomnetwerk teveel? Is de connectie niet goed? Ik heb alles gesoldeerd met XT60 connectoren dus gelukkig kan ik het zo loskoppelen maar echt snappen doe ik het niet...

Dat kan toch niet waar wezen :/
Wat voor motor is het, bouwjaar?
Ik weet wel dat bij een auto de elektronica helemaal van slag kan raken, als je zulke rare dingen doet met de verlichting (bij nieuwere auto's kun je niet zo maar even een trekhaakje aansluiten op de verlichting).
Bij een motor heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
 
Suzuki SV650 uit 2008. Overigens ging hij dus vaak, niet altijd aan in de cradle maar laadde niet meer bij verder. Tot nu dus, sinds ik even de stroomkring onderbroken heb. Maar ja... voor hoe lang?
 
Terug
Bovenaan Onderaan