aansluiten navigatie systeem

jort17

Die hard MF'er
20 feb 2006
611
1.121
Breda
Beste,

Ik wil mijn Tomtom Rider v5 (2013) aansluiten op het elektrische circuit van mijn Ducati Monster 796.

Volgens de handleiding kun je de bijgeleverde voedingskabel direct aansluiten op de accu van je motor + draad op de accu - ergens op het frame. zekering is niet nodig want die zit al in de houder van de Tomtom ingebouwd.

Nu wil ik graag mijn Tomtom geschakeld hebben op het contact en wel door hem aan te sluiten op de koplamp. ook zit de koplamp dichterbij en is de kabel netter en makkelijker weg te weg te werken.

Dan nu mijn vraag,
de plusdraad komt op de plus van de koplamp, maar de min draad op de min van de koplamp aansluiten of ergens op het frame? of maakt dit niet uit?

ik heb al het nodige gegoogled en ook de zoekfunctie hier gebruikt maar daar word ik niet veel wijzer van, wie heeft hier ervaring mee.
 
Suzuki SV650 uit 2008. Overigens ging hij dus vaak, niet altijd aan in de cradle maar laadde niet meer bij verder. Tot nu dus, sinds ik even de stroomkring onderbroken heb. Maar ja... voor hoe lang?

Ik ben geen monteur ofzo, dus niet echt op de hoogte van de nukken van nieuwerwets spul.
Was meer ter info voor wie er wel verstand van heeft.

Ik gok dat het aan de lader ligt waar je Tom opklikt (dat noem jij toch cradle?)
Bij de rider5 is het een transformator die 12V/24V transformeert naar 5V. Tom gaat niet altijd aan als je deze op de lader klikt, dus er is misschien niet altijd output vanaf de lader.

Wilde gok dus dat het aan de lader ligt, en misschien raakt de verlichting hierdoor van slag? (of misschien de 1 of andere elektronica)
 
Ducati monster heeft dat helaas niet,

Ik snap de gedachtengang wel, het is toch al afgezekert. Maar je kunt goed werk leveren, of half werk. VdV (en anderen) zegt niet voorniets dat een extra zekering toch best wel belangrijk is.

Even een voorbeeldje. Je rijd s' avonds op de snelweg en de verlichting valt opeens uit.
Dan sta je in het donker op de vluchtstrook met voortrazende auto's.
Hoeveel zekeringen kost het je om er achter te komen of er kortsluiting in je navigatie zit, of in je verlichting (en alles wat er nog meer achter zit).
Ik denk al wel minimaal 2. Dan moet je de storing oplossen, of datgene wat kortsluiting veroorzaakt afkoppelen.
In sommige vakantielanden wil ik al helemaal niet stilstaan op de vluchtstrook, levensgevaarlijk. (en rijden er fietsers en tractors over de vluchtstrook, maakt daar allemaal niet uit _O- )

Met een extra zekering is, of de zekering van de navigatie eruit. Of de zekering van de navigatie en de verlichting. Is toch wel een stukje makkelijker zoeken waarschijnlijk. En met wat geluk overleeft de zekering in het apparaat het ook nog.

Maar ja waar maken mensen zich druk om. 90% of misschien wel 98% kans dat het jouw niet gebeurd.
 
Nou... Nu net weer, ik zet hem even aan; achterlicht geeft weer geen licht. Ik doe niet eens moeite om de TomTom te testen en ontkoppel direct de cradle kabel van het achterlicht.
Bam, licht brandt weer... :?
Overigens is dit een van de 2 cradles die ik heb, de andere doet het in zijn geheel niet. Ruk systeem dat TomTom maar dit ligt volgens mij niet helemaal aan de TT vermoed ik.

Ik laat hem nu maar even los, maar mocht iemand een suggestie hebben hoor ik het graag.

De vorige eigenaar had overigens ook het e.e.a. lopen rommelen, de originele knipperlichten fungeerden in de buddyseat bv. als weerstandjes voor de naderhand geïnstalleerde LEDjes. Daar kwam ik ook pas achter toen een van die lampjes stuk gingen en de linkerzijde ineens sneller ging knipperen. Nu heb ik dat opgelost door een een relais te plaatsen maar wellicht zit er meer beunwerk in dan ik kan zien...
 
@Nickmans, is die cradle wel goed aangesloten? Verwarrenderwijze schijnt de (via de sleutel geschakelde) plusdraad van het achterlicht/de kentekenverlichting (etc.) bruin te zijn en de mindraad zwart met een wit streepje. (Tenminste geldt dit voor sommige SV650 modellen, zie http://binatani.com/wp-content/uploads/2011/10/Suzuki-SV650S-naked-bike-electric-wiring-diagram.jpg). De symptomen die jij beschrijft doen mij iets in de richting van een aansluitfout vermoeden... Verder zie ik in het schema namelijk niets van een canbus of lichtcontroleunit die de boel zou kunnen storen. Het is een vrij rechttoe-rechtaan schema.

Begrijp ik goed dat de vorige eigenaar de originele knipperlichten nog parallel aan de LEDjes had aangesloten maar onder de buddy verstopt??? :? ;( :N
 
Laatst bewerkt:
Flying Dutchman, ja! Aangezien de LEDjes anders te snel knipperen had hij de originele knipperlichten gekanteld en helemaal achterin met tie-wraps vastgezet. Ik zag ze in eerste instantie niet (is mijn eerste motor) maar diep onder- en achterin de buddy zag je de zwarte achterkant van de lampjes, waarvan eentje defect bleek. Super lauw dus... |(

Ik zal vanavond nog eens kijken of ik de plus wel echt aan de plus heb zitten. Maar eerlijk gezegd... dat moet haast wel, anders laadt hij de TomTom toch helemaal niet?

Edit: Overigens is dat een verkeerd schema, volgens mij is het deze;
sv650_2003-2006_color_wiring.jpg
 
Laatst bewerkt:
He he, vraag me af of er kleinere zijn. Het is geen glaszekering, maar gewoon zo'n standaard autozekering.
Was ook wel even zoeken naar 2ampere, standaard is meestal min.5 ampere.

Het is gewoon zo'n accessoire van de druppellader, je kunt er je telefoon of koelbox op aansluiten.
Met een 5 ampere zekering. Dat bracht me al aan het twijfelen.
De lokale knutselsmurf zei ook, ja dat geet wal good, gebeurt niks met. Nog meer twijfel.

Toch heb ik koppig stand gehouden en net zo lang gezocht tot ik een paar 2 ampere zekeringen gevonden had O-)

5 seconden gezocht ..... en gevonden 1 ampere

Zekering 1A (voor Auto)
 
5 seconden gezocht ..... en gevonden 1 ampere

Zekering 1A (voor Auto)

Weet je wat ik gisteren bij toeval ontdekte op het werk?
De kleine zekeringen hebben dezelfde binnenmaat van de pootjes als de grote uitvoering, en die kleine kun je zo in de houder prikken van de grote zekeringen _O-

Dus de kans is weer een stuk groter om aan de goeie zekering te komen, als je onderweg bent en het is opeens allemaal kuut.
 
Paar vraagjes aan elektra techneuten of ervaringsdeskundigen:

Sinds 2 maanden mijn eerste motor en ook ik moet eraan geloven om mijn (auto) TomTom aan te sluiten op de fiets. De weg vinden zonder ben ik inmiddels vrijwel verleerd. Zéker op de motorfiets, blijkt. De TT (type XXL) hangt inmiddels mbv een mooie TT-mount aan het stuur. Batterij houdt het echter maar max 1 uurtje vol (4 jaar oud). Dus ik moet de boordspanning erop aansluiten. Al het eea doorgenomen hier op het forum ter voorbereiding. Aanvullende vragen:

1. Wat is de reden dat veel mensen de ouderwetse sigarenaanstekerplug blijven gebruiken? Is dat puur omdat er zo'n plug aan de originele TT kabel zit? (aan de mijne iig wel). De originele TT-kabel wil ik in de auto laten en dan simpelweg een extra kabeltje gebruiken voor op de motorfiets (heb ik hier talloze van liggen) van mini-usb naar usb. Mini-usb in de TT en de usb-aansluiting in een 2- of 3-weg usb adapter pluggen. Die adapter bevestig ik aan de motorfiets en qua spanning wil ik 'm dan koppelen aan het bestaande boordsysteem, dus al gezekerd. Veel kleinere aansluiting dan zo'n sigarendinges. Plus kabeltje laat ik wrs gewoon op de fiets hangen, al dan niet usb-plugje afgedopt met een rubber dopje of i.d.

2. Op "usb adapter 12V inbouw" (googlen op afbeeldingen) zie ik echter heel vaak 5V staan. Hoezo dan? Die TomTom's zijn toch gewoon 12V? Of vergis ik me daar in? Zo nee, hoe kan ik het dan aansluiten op het 12V boordsysteem? Omvormer er tussen plaatsen? Ik meende hier te lezen op het MF dat navigatie soms zelfs rechtstreeks op de accu wordt aangesloten, uiteraard met extra zekering. Dat is dan toch ook 12V?

3. Verder, zie 1. Als zo'n usb-adapter op het boordsysteem aangesloten wordt, bijvoorbeeld op het stadslichtlampje of andere plek (contactslot) dan is de TT toch al gezekerd en hoeft er toch geen extra losse zekeringhouder tussen? Zijn vaak weer zo groot en weer storingsgevoelig (vocht). Of vergis ik me hier ook in?


full
full
 
Laatst bewerkt:
Allles wat USB / Mini USB of micro USB aansluiting heeft is 5 V.
Want 9/10 is da andere kant van de kabel een USB aansluiting.

een standaard aansluiting met verschillende voltages is het recept om een hoop kapotte electronica te hebben.


De 12==> 5 V conversie gebeurt al in de sigarettenaansteker aansluiting van de tomtom...
 
De 12==> 5 V conversie gebeurt al in de sigarettenaansteker aansluiting van de tomtom...
Ah, die omvorming van 12V naar 5V is dus de reden dat de sigarenaansteker erop moet? Jammer, ik heb nl ettelijke snoertjes liggen met mini-usb naar usb-plug. En zo'n usb-adapter op de motorfiets lijkt me ook handig, ook voor m'n telefoon en zo.

Ik ga eens onderzoek doen hoe 5V out te krijgen op zo'n usb-adapter vanaf de boordspanning van 12V.
 
Paar vraagjes aan elektra techneuten of ervaringsdeskundigen:

(...) De TT (type XXL) hangt inmiddels mbv een mooie TT-mount aan het stuur (...)
Blijkt dus achteraf niet de juiste plaats te zijn. Mijn ledjes zijn niet meer te zien. Vrnl de knipperlicht- en neutraalstand mis ik. En olie en groot licht is ook wel handig. Dus moet de TT meer naar achter met een verlengbeugel of zo.

En heeft iemand nog een reactie op vraag 3, over wel of niet een extra zekering plaatsen? Zie link hierboven.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan