Aansluiten on/off schakelaar

Camargo

Die hard MF'er
3 mrt 2009
640
167
Techneuten,

Een waarschijnlijk simpele vraag voor de electronica kenners onder ons.

Ik heb een healtech tractie en wheeliecontrol op mijn motor geïnstalleerd. Daar zat bij bij een simpele aan/uit schakelaar om hem aan of uit te zetten. Dit werkte prima maar ik vond het er minder mooi uitzien op de motor. Nu heb ik een koso KB-1 schakelaar gekocht ter vervanging, dit is ook een aan/uit schakelaar doormiddel van een drukknop met een led lampje.

Nu heb ik gister wat gepield en het (geschakeld) inschakelen van het led lampje na indrukken krijg ik werkend maar de connectie met het healtech systeem niet.

Bijgevoegd de installatieinstructie van de nieuwe schakelaar en een foto van de oude schakelaar.
Zoals jullie uit de vraag op kunnen maken ben ik geen electronica kenner maar ik ben wel graag bezig en leer ook graag, met soms wat leergeld🙃.

Iemand die kan helpen op welke (kleur) draden ik deze schakelaar moet aansluiten?
 

Bijlagen

  • 20230331_095404.jpg
    20230331_095404.jpg
    291,8 KB · Weergaven: 79
  • 20230331_095435.jpg
    20230331_095435.jpg
    507,2 KB · Weergaven: 82
De blauwe draad mag naar de healtech.
Als de healtech plus geschakeld is, het kan ook zijn dat er een interne poort en dus een ongedefinieerd niveau geschakeld wordt. Dan is een hulprelais essents... eccentiee... essensi nodig. Ik bedoel te zeggen dat je met de schakelaar niet altijd de voeding aan en uit zet maar dat je de functie aan en uit zet, het apparaat blijft dan zijn werk doen zonder in te grijpen.. Met zulke systemen is dar vaak nodig omdat anders de invloeden van het management raar uit gaan pakken
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel allen! Ik heb zojuist alleen de aan/uit functie aangesloten op de healtech, maar helaas werkt dit ook niet. @Rob RD je hebt denk ik gelijk. De healtech is plus geschakeld kwam ik achter.

Heb je een voorbeeld van een hulprelais die er dan tussen moet?

In theorie moet het kunnen:
3.5. Can I use a different handlebar switch?
Yes, you can use any ON/OFF switch that can be mounted on your handlebar/clip-ons.
Technically, you can also use a push-button switch if you wish to use the AW-TC function only at certain parts of the track. It’s recommended for pro riders only.
It is required to connect and use a switch, otherwise the Setup Wizard and certain functions will not work.
 
Laatst bewerkt:
Als de healtech plus geschakeld is, het kan ook zijn dat er een interne poort en dus een ongedefinieerd niveau geschakeld wordt. Dan is een hulprelais essents... eccentiee... essensi nodig. Ik bedoel te zeggen dat je met de schakelaar niet altijd de voeding aan en uit zet maar dat je de functie aan en uit zet, het apparaat blijft dan zijn werk doen zonder in te grijpen.. Met zulke systemen is dar vaak nodig omdat anders de invloeden van het management raar uit gaan pakken
Oh oke, nee als functieschakelaar is deze niet geschikt maar om er spanning op te zetten (aan) of spaningsloos (uit) te maken wel. Ik las de vraag gewoon verkeerd.
 
Oh oke, nee als functieschakelaar is deze niet geschikt maar om er spanning op te zetten (aan) of spaningsloos (uit) te maken wel. Ik las de vraag gewoon verkeerd.
Dat weet ik niet, kan best zijn dat het hele dingg aan/uit gaat. Ik heb nog effe op de website gekeken maar 't lijkt er op dattut een functieschakelaar (mooi woord @Willem ) is
 
Dat klopt, maar waar noemt hij de fancy ledjes????
Eens, niet gerealiseerd dat het zo'n verschil maakt. Maar is dat op te lossen door een relais zoals je eerder aanhaalde? Zoniet, haal ik deze er af en leg ik mij neer bij de minder mooie oplossing die Healtech mee leverde :).
 
Dat weet ik niet, kan best zijn dat het hele dingg aan/uit gaat. Ik heb nog effe op de website gekeken maar 't lijkt er op dattut een functieschakelaar (mooi woord @Willem ) is
Mijn opmerking was ook meer een poging tot het toe eigenen van een eigenschap dankzij jarenlang gevormde beroepsdeformatie na het succesvol afronden van een beta opleiding op het hoogste niveau. Stap één is het letterlijk nemen van een in vragende vorm multi-interpretabel stukje tekst. Dat heb ik voltooid en beantwoord met een haaks op de stellend staande zin.
 
Eens, niet gerealiseerd dat het zo'n verschil maakt. Maar is dat op te lossen door een relais zoals je eerder aanhaalde? Zoniet, haal ik deze er af en leg ik mij neer bij de minder mooie oplossing die Healtech mee leverde :).
Ik teken dalijk effe wat met pen en papier, warvan ik denk dat het misschien wel werkt :Y
 
Dank voor het meedenken allen! Wordt gewaardeerd. Ik ga er eens een nachtje over slapen en dan kijk ik morgen nogmaals of ik het werkend krijg.
 
Je kunt zwart en rood met een meter controleren of het een simpele aan/uit schakelaar is.
Toch nog even naar de garage gelopen. Geen uitslag op zwart / rood. Alle draden gecontroleerd: nergens uitslag of verandering (ohm bereik gemeten en geeft overal 1) behalve bij de combi blauw/ geel die staat altijd op 0.1 maar die wijzigt niet door middel van het indrukken van de schakelaar.

Originele schakelaar voor mijzelf even getest ter bevestiging en die wijzigt direct inderdaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan