Aansluiten van USB/12v punt op accu

Bart_T

Junk in the Frunk
9 apr 2018
629
818
Dordrecht
Ik ben een enorme knurft als het gaat om klussen/sleutelen, maar ik heb een klusje gevonden wat ik denk ik wel zelf aandurf. Ik wil dit dingetje aan gaan sluiten:

https://www.emounting.nl/motor-12-volt-lader-met-sigaretten-aansteker-aansl.html
Volgens alle reviews die ik ervan kon vinden is 't een betrouwbaar dingetje, dus het lijkt me wel safe. Nou kijk ik specifiek voor deze, omdat hier een schakelaar op zit waarmee je 'm uit kan zetten, en er zit een zekering in. In andere woorden, volgens mij is dit gewoon prima om direct op m'n accu aan te sluiten; want je kunt ervoor zorgen dat 'ie hem niet leegtrekt, en hij is gezekerd in geval van kortsluiting. Of is dat toch niet zo verstandig?

Dat direct op de accu aansluiten is voor mij nogal een voordeel, want ik ben dus niet zo handig. Het dingetje op m'n stuur zetten en een kabeltje netjes wegwerken krijg ik nog wel voor mekaar, maar ik wil liever niet zelf gaan frutten met de bedrading (ik lees dat vele hier dit soort dingen aansluiten tussen de bedrading van de lampen zodat 'ie alleen prik krijgt als je de sleutel in 't contact doet).

Over dat aansluiten gesproken; ik stel me voor dat ik gewoon de ringetjes om de corresponderende boutjes van m'n accu doe en deze weer terug aandraai? Zijn er nog zaken waar ik daarbij rekening mee moet houden? Ik bedoel, ik doe het natuurlijk niet als de sleutel in het contact zit -zo graag wil ik mezelf nou ook weer niet elektrocuteren- maar moet dat nog in 'n volgorde ofzo? Andere zaken om rekening mee te houden?

Ik kan m'n maatje (automonteur) natuurlijk ff vragen om te helpen, maar ik zie dit voor me als 'n niet al te lastig klusje, en ik voel me altijd zo bezwaard om hem weer ergens mee lastig te vallen wat ik wellicht ook zelf kan. Dat schuldgevoel is niet van toepassing op het misschien-wel-domme vragen stellen op het internet, by the way. :P
 
Zolang er niets aangesloten is de schakelaar op "uit" zetten. Kontakten waar spannig op blijft staan kunnen in een vochtige omgeving gaan corroderen.
En 12 V is volstrekt ongevaarlijk dus je hoeft niet bang te zijn voor dodelijke schokken.
 
Ik ben een enorme knurft als het gaat om klussen/sleutelen, maar ik heb een klusje gevonden wat ik denk ik wel zelf aandurf. Ik wil dit dingetje aan gaan sluiten:

https://www.emounting.nl/motor-12-volt-lader-met-sigaretten-aansteker-aansl.html
Volgens alle reviews die ik ervan kon vinden is 't een betrouwbaar dingetje, dus het lijkt me wel safe. Nou kijk ik specifiek voor deze, omdat hier een schakelaar op zit waarmee je 'm uit kan zetten, en er zit een zekering in. In andere woorden, volgens mij is dit gewoon prima om direct op m'n accu aan te sluiten; want je kunt ervoor zorgen dat 'ie hem niet leegtrekt, en hij is gezekerd in geval van kortsluiting. Of is dat toch niet zo verstandig?

Dat direct op de accu aansluiten is voor mij nogal een voordeel, want ik ben dus niet zo handig. Het dingetje op m'n stuur zetten en een kabeltje netjes wegwerken krijg ik nog wel voor mekaar, maar ik wil liever niet zelf gaan frutten met de bedrading (ik lees dat vele hier dit soort dingen aansluiten tussen de bedrading van de lampen zodat 'ie alleen prik krijgt als je de sleutel in 't contact doet).

Over dat aansluiten gesproken; ik stel me voor dat ik gewoon de ringetjes om de corresponderende boutjes van m'n accu doe en deze weer terug aandraai? Zijn er nog zaken waar ik daarbij rekening mee moet houden? Ik bedoel, ik doe het natuurlijk niet als de sleutel in het contact zit -zo graag wil ik mezelf nou ook weer niet elektrocuteren- maar moet dat nog in 'n volgorde ofzo? Andere zaken om rekening mee te houden?

Ik kan m'n maatje (automonteur) natuurlijk ff vragen om te helpen, maar ik zie dit voor me als 'n niet al te lastig klusje, en ik voel me altijd zo bezwaard om hem weer ergens mee lastig te vallen wat ik wellicht ook zelf kan. Dat schuldgevoel is niet van toepassing op het misschien-wel-domme vragen stellen op het internet, by the way. :P

Beetje groot voor op het stuur, ikzelf gebruik deze en ook met schakelaar, en aangesloten op stadslicht, vanuit de koplamp hoef je niet naar de accu toe.
IMG_20181031_171742.jpg
 
De rode is gevaarlijk :)



OK, zonder gekheid, het is het vermogen P (=V*I) wat je door je donder krijgt dat gevaarlijk is. Zo bloot op de hand valt dat met een 12v accu wel mee, maar idd op een groot nat lichaamsoppervlak wordt het wel link.

Ik heb zo'n usb aansluiting ook met schakelaartje op de accu gezet. Ook om een lege accu door sluipverbruik te voorkomen. Voor 5€ bij Ali te krijgen.
 
De rode is gevaarlijk :)



OK, zonder gekheid, het is het vermogen P (=V*I) wat je door je donder krijgt dat gevaarlijk is. Zo bloot op de hand valt dat met een 12v accu wel mee, maar idd op een groot nat lichaamsoppervlak wordt het wel link.

Ik heb zo'n usb aansluiting ook met schakelaartje op de accu gezet. Ook om een lege accu door sluipverbruik te voorkomen. Voor 5€ bij Ali te krijgen.
De weerstand van je lichaam is veels te hoog om bij 12 volt schade aan te richten. Als je hem op je tong houd zal je dat zeker voelen maar het is zeker niet dodelijk
 
en een schakelaartje is leuk maar alleen als er geen kinderen mee kunnen spelen want anders is je accu alsnog heel plotseling leeg.
Als er een belasting aan zit wel maar anders gaan er maanden overheen voordat je accu leeg is door dat ding.
De meeste hebben een verbruik van minder dan 1 mA
 
en een schakelaartje is leuk maar alleen als er geen kinderen mee kunnen spelen want anders is je accu alsnog heel plotseling leeg.


Wel inmiddels ff gekeken waar de accu zit; onder de 'tank', blijkbaar. Hoef dus niet bang te zijn dat ik snoer tekort kom.

Ziet er niet al te lastig uit. Eerst maar eens 'n keertje kijken of ik daar makkelijk bij kom, dan maar eens zo'n ding bestellen.

 
Dat ding is prima zat om direct op de accu te prikken. Als ts niet al te technisch is lijkt me dat het meest makkelijkst als de accu direct bereikbaar is. Kuipwerk los en solderen icm krimpousjes ed is te spannend voor ts lijkt me zo.
 
:^ Ik pak geen 12 V / 15 MHz vast, no way :N
Wat heeft die frequentie ermee te maken?
Het is zelfs zo dat bij hogere frequenties er skineffect optreed. dat houd in dat de stroom door de buitenkant van een geleider wil. Ik denk dat dat dus nog minder erg is dan bij een lage frequentie of dc.
 
Inmiddels zit 't apparaatje erop! Mooi dingetje, maar wel een tikkie groot. Ik heb 'm dus ook niet op m'n stuur, maar aan de binnenkant van een valbeugel bevestigd. Met een kabeltje van ongeveer 50 cm kom ik dan precies mooi uit.

Vanochtend even een ritje gereden met de telefoon aangesloten, en hij was voller toen 'ie eraf kwam dan wanneer 'ie erop ging. Alleen onthouden om de schakelaar wel uit te zetten na gebruik. :P
 
Inmiddels zit 't apparaatje erop! Mooi dingetje, maar wel een tikkie groot. Ik heb 'm dus ook niet op m'n stuur, maar aan de binnenkant van een valbeugel bevestigd. Met een kabeltje van ongeveer 50 cm kom ik dan precies mooi uit.

Vanochtend even een ritje gereden met de telefoon aangesloten, en hij was voller toen 'ie eraf kwam dan wanneer 'ie erop ging. Alleen onthouden om de schakelaar wel uit te zetten na gebruik. :P

Als je hem via stadslicht had verbonden gaat ie uit wanneer contact uit is, dus hoef je daar niet meer aan te denken, wel zo handig.
 
Weet ik, maar dit was denk ik toch de makkelijkere optie. 😋 M'n zelfkennis zei dat ik maar beter niet met kabels kon gaan frutten. M'n maatje - de automonteur- heeft me er alsnog mee geholpen, dat bleek wel zo handig. Een extra paar handen on de tank omhoog te houden tijdens het aansluiten was geen overbodige luxe.

Fotootje om te showen hoe die zit!
1400239


Kabeltje kan vanaf daar precies mooi naar m'n telefoon op het midden van m'n stuur. Vanochtend nog even gebruik gemaakt van het goede weer en een route in Kurviger gereden, werkte perfect. En onthouden om hem uit te zetten is niet zo lastig, de kabel moet er immers na de rit ook gewoon weer uit.
 
Weet ik, maar dit was denk ik toch de makkelijkere optie. 😋 M'n zelfkennis zei dat ik maar beter niet met kabels kon gaan frutten. M'n maatje - de automonteur- heeft me er alsnog mee geholpen, dat bleek wel zo handig. Een extra paar handen on de tank omhoog te houden tijdens het aansluiten was geen overbodige luxe.

Fotootje om te showen hoe die zit!
Bekijk bijlage 1400239

Kabeltje kan vanaf daar precies mooi naar m'n telefoon op het midden van m'n stuur. Vanochtend nog even gebruik gemaakt van het goede weer en een route in Kurviger gereden, werkte perfect. En onthouden om hem uit te zetten is niet zo lastig, de kabel moet er immers na de rit ook gewoon weer uit.


Groot ding hoor, kan ook kleiner, dit bijv
IMG-20181102-WA0002.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan