Aansluiting benzinekraan/slang verplaatsen

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
Loop er al erg lang mee te klooien en kom er niet helemaal uit. Wellicht iemand anders dé tip of suggestie?

De aansluiting van de benzinekraan zit op de verkeerde plaats. Dusdanig dat het mechanisme van de gasschuiven hierlangs schuurd. Van alles geprobeerd: kraan bijwerken, kraan hoger, kraan lager, geen succes. Vandaag een dop laten draaien ter vervanging van de kraan enkel een aansluiting voor de slang; nu schuurt de gasschuif langs de slang op... '(

Ik zou graag de gehele aansluiting (pijpje met draad M18x1) op een andere plaats hebben. Een bekwaam lasser zag het echter absoluut niet zitten. Vroeg me dus af of er een andere manier is om een aansluiting onderaan een metalen tank te krijgen :?

Plaatmateriaal is uiterst dun, ouwe aansluiting is af te doppen eventueel, iemand een idee ?

Bvd.

DennisKAWA

MF'er
14 mrt 2006
54
0
Apeldoorn
Je kunt ook hardsolderen ipv lassen.
dan heb je niet of nauwelijks kans dat je een gat brand.
Dat kan die lasser vast ook wel of een loodgieter.
helaas heb ik er het gereedschap en materiaal niet voor anders had ik je graag geholpen.

Succes

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
Je kunt ook hardsolderen ipv lassen.
dan heb je niet of nauwelijks kans dat je een gat brand.
Dat kan die lasser vast ook wel of een loodgieter.
helaas heb ik er het gereedschap en materiaal niet voor anders had ik je graag geholpen.

Succes

is een idee ja, zal morgen nog eens informeren bij hem.

het vervelende is gewoon dat het echt milimeter werk is maar past gewoon nét niet. indien aansluiting 3 mm verder zat geen enkel probleem -O-

DennisKAWA

MF'er
14 mrt 2006
54
0
Apeldoorn
Misschien kun je de aansluiting van de tank eraf halen en dan de aansluiting schuin naar achter of voren er weer aan harsolderen zodat je bzkraan schuin onder de tank zit?
Zodat je later niet met een afgedopte aansluiting zit.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
Misschien kun je de aansluiting van de tank eraf halen en dan de aansluiting schuin naar achter of voren er weer aan harsolderen zodat je bzkraan schuin onder de tank zit?
Zodat je later niet met een afgedopte aansluiting zit.

dat zou het mooiste wezen. kennis had echter een vreemd verhaal, ervaring met een tank die paar dagen onder water had gelegen tegen de benzinegassen en daarna alsnog knalde. werd zodoende niet blij van mijn verzoek maar ga morgen weer vragen ;)

bedacht zelf net dat ik mischien met voorzichtig kloppen/buigen het geheel iets omzetten? is een plaatje met een tuutje eraan maar gaat slechts om klein stukje. ga sowieso informeren naar dat hardsolderen of die dat wel ziet zitten :}

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
Iets met een haakse nippel mischien en daaraan pas de kraan.

nee te weinig ruimte helaas.

een dop laten draaien uit zeskant 22 mm messing, inwendig 18x1 draad, onderaan een tuitje van 12 mm om de slang op te plaatsen. echt alles minimaal dus. hevelsysteem van de gasschuiven schuurt aan de voorkant langs de slang waar die over het tuitje geschoven zit. gaat er wel langsheen maar loopt aan.

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.417
53
Ik weet niet waar je zit(zit zelf in Friesland)Heb vaker aan een tank gelast van 0.7mm dikte(tig apparaat in de laagste stand)Dus dit zal ook wel lukken.Tank goed uitspoelen met water,daarna kun je zonder problemen lassen.
Gr.Gerard

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
Ik weet niet waar je zit(zit zelf in Friesland)Heb vaker aan een tank gelast van 0.7mm dikte(tig apparaat in de laagste stand)Dus dit zal ook wel lukken.Tank goed uitspoelen met water,daarna kun je zonder problemen lassen.
Gr.Gerard

bedankt voor je reactie gerard! ik woon naast arnhem dus probeer het eerst hier in de buurt te laten fixen.

groeten ivan

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
Tank ietsje hoger monteren?

tank kan aan de achterkant wel hoger maar het zitje dat erop steunt mag weer niet hoger. moet die dan aan de onderkant wéer uitslijpen en heb er al erg veel werk in zitten. daarnaast als de achterkant omhoog gaat (scharnierpunt voorkant) komt het wel omhoog maar ook minimaal naar voren en zit nog steeds niet helemaal tof

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
kennis niet te pakken gekregen, zelf aan de slag gegaan om met blokje hout erop het ding iets te ontzetten met de hamer, lijkt goed te komen maar ben er nog niet helemaal ;)

Juupke

MF veteraan
21 sep 2004
1.650
0
37
Gronsveld
Bezoek site
Kun je van bovenaf in de tank komen? Zo ja een gat boren en dan een nippel met een moer aan de binnenkant van je tank. Uiteraard met een paar afdichtingsringetjes. Eventueel dit gat recht ondertankdop zodat de moer met een dop en verlengstuuk vastgedraaid kan worden.
edit: zelf zou ik eerder voor een las of hardsoldeeroplossing gaan.

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
9.324
70
Driebergen
Klinkt misschien een beetje bruut maar zou één tik met een houten of rubber hamer op de onderkant van de tank geen oplossing zijn? Aansluiting kan zo iets dieper (dus verder naar boven) of meer naar binnen of buiten.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
Klinkt misschien een beetje bruut maar zou één tik met een houten of rubber hamer op de onderkant van de tank geen oplossing zijn? Aansluiting kan zo iets dieper (dus verder naar boven) of meer naar binnen of buiten.

1 tik klinkt wel bruut ja ;)

ben op soortgelijke wijze verder gegaan, blokje hout op het pijpje dat je de draad niet stuk slaat en maar kloppen. op het oog niks geen verschil, toch nu wel "iets" ruimte.

hele middag op pad geweest voor zwevende kraan tussen de slang zonder resultaat, zo weer eens verder prutsen met de tank

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
met de huidige stand van de contramoeren synchroonafstelling kan het nét. moet ding nog wegbrengen voor synchroon stellen dus daarna is het nog even spannend. of gaat nog steeds nét of wordt weer verder klungelen :X

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.736
570
Wat voor kraan zoek je? gewoon aan/uit?

Kun je bij een goede cv boer zo halen :Y

www.dicks.nl

Zot bedankt voor je reactie (vanmorgen al gelezen) :}

Kon me echter geen goede cv-boer bedenken hier in de buurt. Kwam wel op een verkooppunt van grasmaaiers, reinigingsapparatuur etc. Op de gok geprobeerd, verkoper wist exact wat ik bedoelde en had er nog 1 voor me liggen. Simpel zwart kunststof ding voor welgeteld 3 euro 30. Ben erg in mn nopjes met het prul want werkt perfect ;)