Aansluiting mistlampen

JanuitZwolle

Rookie
1 feb 2023
6
3
Ik heb mijn zelfgemonteerde mistlampen momenteel rechtstreeks (wel met schakelaar en gezekerd) op de accu aangesloten.
Dus onder het zadel.
Maar nu kan de verlichting aan als de motor niet loopt.
Ik wil ze echter, net als de koplampen, pas aan hebben als de motor loopt.
Dus in feite zoek ik de draad waar de koplampen hun stroom vandaan halen.
Die moet ergens achter de zijpanelen zitten, maar welke is het ?
Met het engelstalige Honda Varadero boek kom ik niet verder.
Weet iemand waar ik de mistlampen kan aansluiten ?
 
even laten weten welke motor je hebt, niet alle motoren kun je zomaar draden gebruiken om te schakelen ( canbus) , dan krijg je foutmeldingen..
oudere motoren geen probleem, maar als je de aansluiting toch al bij de accu hebt, pak dan de plus voor het relais van je achterlicht, kun je het kabeltje gewoon aonder het zadel wegwerken met wat ty wraps
 
Daarom zeg ik koplamp, als je een canbus motor hebt, zit je achterlicht meestal op de canbus, het stadslichtje uit je koplamp gaat bijna altijd buiten de canbus om maar is wel contactslot geschakeld.
sorry ben nog uit het tijdperk dat mannen nog een keer lekker ding tegen een vrouw mochten zeggen...
Dus canbus is een beetje aan mij voorbij gegaan, als ik nu iet wil aansluiten zoek ik op internet waar de accessoire aansluiting zit...maar zou teveel gevraagd zijn dit anderen ook aan te raden :+
 
even laten weten welke motor je hebt, niet alle motoren kun je zomaar draden gebruiken om te schakelen ( canbus) , dan krijg je foutmeldingen..
oudere motoren geen probleem, maar als je de aansluiting toch al bij de accu hebt, pak dan de plus voor het relais van je achterlicht, kun je het kabeltje gewoon aonder het zadel wegwerken met wat ty wraps
Het is een Varadero volgens de tekst. Zoek een draad die geschakeld wordt bv achterlicht en sluit die aan op een 12v schakelrelais
 
Laatst bewerkt:
Wow, wat een boel reacties.
Maar ik kon er zeker wat mee.
Ik kon wat lastig bij de koplampdraden zonder de kabelboom te vernielen, maar achter het linkerpaneel zaten een aantal kabels in een mof weggewerkt. Heb de mof weggeschoven en toen op de connectoren gemeten of er met of zonder contact 12 Volt op stond. Toen een aftakking op de juiste draad gemaakt.
Nu is mijn enige zorg of de draad wel 2 ampere aan kan. Dat moet ik nog even bekijken.
En ik zal in het Grote Varadero-boek eens kijken of canbus al bestond op de Varadero in 2005.
Maar hoe dan ook bedankt voor de suggesties :t.
 
Even aanvullen op het relais ertussen zetten, je laat dan de mistlampen via het relais direct naar de accu lopen.
Vanaf je koplamp tap je de "activatie" af en die sluit je zo aan dat dat je relais in schakelt zodra je koplamp aan gaat.

Zo uit mijn hoofd bij een "automotive" relais:
Mistlamp -> accu + : pin 87 -> 30
Koplamp aftakking: pin 86 (en 85 naar de - / aarde )
 
Laatst bewerkt:
Even aanvullen op het relais ertussen zetten, je laat dan de mistlampen via het relais direct naar de accu lopen.
Vanaf je koplamp tap je de "activatie" af en die sluit je zo aan dat dat je relais in schakelt zodra je koplamp aan gaat.

Zo uit mijn hoofd bij een "automotive" relais:
Mistlamp -> accu + : pin 87 -> 30
Koplamp aftakking: pin 86 (en 85 naar de - / aarde )
Ik zou voor het relais wel graag een zekering hebben…
 
Terug
Bovenaan Onderaan