aansluitingen olieleiding op adapter

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
oke hier het verhaal, ik heb vorige week een oliekoelertje gekocht voor op m´n cb.. nu paste er van de leidingen niks ivm uitlaten en frame enzo.. ik heb hiervoor flexibele leidingen gehaalt.. alleen helemaal aan het begin van de leiding moest er toch nog wat gebogen worden omdat ik anders met mijn frame in de knoei kwam.. zie hier het resultaat...

full


zie volgende plaatjes voor de vorm en aansluiting, mijn vraag was Wie weet waar ik aan dit soort aansluitingen kan komen? of wie weet er een betere oplossing? om meteen vanaf die adapter een knikje te kunnen maken?
 
dit is de adapter waar het om gaat...

full


alvast bedankt voor jullie adviezen en tips!! O-)
 
Dat moet toch wel te fabrieken zijn met een flens en o-ring en nippels en weet ik wat.

Als je toch al flexibele leidingen gaat gebruiken.
 
Ik zou op dat flensje een bochtje solderen met zilver. Of idd een nippel zodat je van daaruit direct de slagen kunt aansluiten.
 
Ik zou op dat flensje een bochtje solderen met zilver. Of idd een nippel zodat je van daaruit direct de slagen kunt aansluiten.

:} thanx voor de tips!! stom dat ik hier zelf niet aan heb gedacht, kan natuurlijk gewoon gesoldeerd worden.. en mooie nippels heb ik er wel voor liggen, moet ze alleen even in de mooie hoek erop maken dan.. en ik zoek dan eigelijk ook nog iemand die met zilver kan solderen..( :? of kan dit ook gewoon met tin worde gesoldeerd want dan kan ik ´t zelf ook nog wel)
 
:} thanx voor de tips!! stom dat ik hier zelf niet aan heb gedacht, kan natuurlijk gewoon gesoldeerd worden.. en mooie nippels heb ik er wel voor liggen, moet ze alleen even in de mooie hoek erop maken dan.. en ik zoek dan eigelijk ook nog iemand die met zilver kan solderen..( :? of kan dit ook gewoon met tin worde gesoldeerd want dan kan ik ´t zelf ook nog wel)

Nee zul je wel moeten hardsolderen denk ik.
 
Nee zul je wel moeten hardsolderen denk ik.


:^ Ik weet niet waarom :P maar met tin heb je kans dat het loslaat. Hardsolderen is even gemakkelijk als met tin solderen alleen heb je dus zilver en hardsoldeerpoeder nodig. Voor grotere stukken heb je een brander met zuurstof nodig maar bij zo een klein flensje denk ik dat het ook wel met een gewone brander lukt. Verder is voor het goed gesoldeerd te krijgen belangrijk dat het werkstuk goed schoon en goed heet is.
 
oké.. de leiding aan de ene kant is nog te redden en deze gaat net mooi langs het frame af...

aan de andere kant zal hij toch gesoldeerd moeten worden.. ik heb het pijpje al mooi pas op het flensje gemaakt... dua mocht er iemand mooi kunnen solderen? O-)
 
uhm misschien zie ik het allemaal heel erg makkelijk maar ik d8 aan het volgende.

ff buisje halen van juiste diameter, pijpenbuiger lenen en buisje in bochtje buigen. Dan de boel op de juiste lengte zagen.

Van aansluitplaat tekeningetje maken en namaken van stukje staal van +/- 4mm, buisje er in en aan beide kanten aflassen.
 
nou zo´n flensje maken dat gaat me zowiso al niet lukken.. makkelijkste oplossing is nu gewoon het pijpje op het flensje laten solderen..
 
niet lukken, wat zeg je me nu, ijzerzaagje, boortje en vijl, ding heb je in 1 uurtje klaar. Foei Roel.

ja ik ben echt ´n prutser in dat soort dingen.. dan erbij dat het flensje ook nog een uitstulpinkje heeft dat ook in de adapter valt.. waar de leiding weer doorheen valt.. dusja..
 
hoe wil je een ijzer buisje "solderen" aan alu? of wordt het buisje ok van Alu, maar dan heb je alu soldeer nodig.

PS die uitstulping is waarschijnlijk voor het dichtdrukken van het rubbertje. Die heb je niet echt nodig, als het buisje door de flens +/- 12mm steekst en dan een wat dikker rubber busje er tussen. FF bij eendengarage halen van de oliekoelert. Misschien heb ik nog wel een oude liggen, kun je die mooi pas maken.

Maar dat lukt je wel Roel, geloof in je zelf. :Y *O* :}
 
hmmm even denken.. volgens mij is het leidinkje gewoon ijzer... en er zit nog een stukkie leiding aan het flensje dus daarop zou het andere pijpje gesoldeerd kunen worden..
 
waarom doen jullie nu allemaal zo moeilijk?
je haalt een stel (knel-)koppelingen voor flexibele leidingen, die heb je ook in knie uitvoering (zijn heel licht conisch heb ik ooit begrepen),
vervolgens de gaten op de adaptorplaat op de juiste maat boren en tappen, en die koppelingen erin draaien. De andere zijde wordt de knel-aansluiting voor de flexibele (staalomvlochten?) olieleiding, en klaar is Kees.
 
probleem is dat zon knelkoppeling.. ook in de knieuitvoering dus niet de juiste hoek heeft om tussen mijn frame en blok door te glippen.. dit komt echt nauw ik heb hier namelijk maar 2cm ofzo tussenzitten waar de leiding doormoet.. als ik met zo´n koppeling ga werken komt moet de klem daar ook nog eens tussen komen te zitten omdat ik dan niet genoeg lengt heb.. op bovenstaand plaatje is te zien hoeveel lengte is nodig heb om het smalle stuk tussen m´n frame en blok te kunnen overbruggen..
 
hmmm even denken.. volgens mij is het leidinkje gewoon ijzer... en er zit nog een stukkie leiding aan het flensje dus daarop zou het andere pijpje gesoldeerd kunen worden..


Als het leidinkje gewoon ijzer is zal het flensje ook wel gewoon ijzer zijn. FF met een magneetje voelen en je weet het ;) . Als je zin hebt om naar het zonnige zuiden (onder maastricht) toe te komen, kan ik je het wel solderen mits het natuurlijk ijzer is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan