Aansluitschema schijnwerpers Virago gezocht

Granddad

Rookie
5 aug 2007
27
0
Landgraaf
Ik heb een Yamaha Virago 535 van 1993 en heb voor dit motortje schijnwerpers gekocht voor rechts en links naast de koplamp. Daar ik zelf van bouwjaar 1936 ben heb ik geen idee hoe ik die dingen moet aansluiten. Zijn er onder jullie techneuten die mij dat eenvoudig eventueel met een tekening kunnen uitleggen.

Alvast bedankt
 
Ik heb een Yamaha Virago 535 van 1993 en heb voor dit motortje schijnwerpers gekocht voor rechts en links naast de koplamp. Daar ik zelf van bouwjaar 1936 ben heb ik geen idee hoe ik die dingen moet aansluiten. Zijn er onder jullie techneuten die mij dat eenvoudig eventueel met een tekening kunnen uitleggen.

Alvast bedankt
..als je naar de Brezan gaat voor de benodigde relais, zit daar het aansluitschema al bij :)
 
Laatst bewerkt:
Heb je alleen de schijnwerpers of zit er een relais bij ?
Zitten er ook schakelaars bij ?


Ook is de vraag belangrijk hoe je e.e.a. wilt aansluiten.

in combinatie met dimlicht
in combinatie met groot licht
in combinatie met beiden
Alleen als de motor loopt
......
als je je rem intrapt :+
 
koop een 12volts lichtrelais (bijvoorbeeld van hella)

daarop staan 4 nummers: 85,86,87,30

nu zoek je bij je koplamp de draad van je grootlicht waar spanning op komt te staan als je grootlicht aan zet. (1 van de 3 draden op je duplolamp in je koplamp)
die draad sluit je aan op nummer 85
nummer 86 komt op massa/aarde/min

nummer 30 sluit je via een zekering op de plus van de accu.
nummer 87 verbind je met de 2 verstralers (1 van de 2 draden van elk)

de andere aansluiting van de verstralers sluit je ook aan op massa (bij sommige verstralers is het huis de massa en zit er 1 draadje aan. in dat geval dat ene draadje met nummer 87 verbinden)


hmm nu lees ik reactie van ootje: als je hem aan sluit zoals mijn verhaal dan gaan je verstralers branden als je groot licht op zet.
 
Laatst bewerkt:
DAF400 heeft 't door:
als je ze met dimlicht aan sluit dan zijn ze altijd aan als je verlichting voert, dat lijkt me niet handig

Nee das ook niet handig. Als je dan in donker rijdt worden je tegenliggers verblind.

Dus aansluiten zoals Daf400, maar dan niet op het groot licht draadje maar op het dimlicht draadje.
Vervolgens naar je stuur waar je met een extra schakelaar e.e.a. aan en uit kunt zetten.
Draadje terug naar het relais.



Ennuh: niet met schotsblokjes werken, maar alles netjes solderen !
 
Laatst bewerkt:
koop een 12volts lichtrelais (bijvoorbeeld van hella)

daarop staan 4 nummers: 85,86,87,30

nu zoek je bij je koplamp de draad van je grootlicht waar spanning op komt te staan als je grootlicht aan zet. (1 van de 3 draden op je duplolamp in je koplamp)
die draad sluit je aan op nummer 85
nummer 86 komt op massa/aarde/min

nummer 30 sluit je via een zekering op de plus van de accu.
nummer 87 verbind je met de 2 verstralers (1 van de 2 draden van elk)

de andere aansluiting van de verstralers sluit je ook aan op massa (bij sommige verstralers is het huis de massa en zit er 1 draadje aan. in dat geval dat ene draadje met nummer 87 verbinden)


hmm nu lees ik reactie van ootje: als je hem aan sluit zoals mijn verhaal dan gaan je verstralers branden als je groot licht op zet.
Kijk :) dit is em in één keer .. even de relais halen en je kan beginnen..
 
Ja, anders branden je extra lampen altijd in combinatie met je dimlicht. Met een extra schakelaar kun je ze naar behoefte (overdag) aanzetten en (in donker) uit zetten.

Nog ff uitleg:

in feite krijg je twee stroomkringen.
Dit omdat je beter niet rechtstreeks vanaf je dimlicht draad je mistlamp moet aansluiten.
De spanning op het dimlichtcircuit wordt dan te groot.

Een circuit om te schakelen:
Dimlichtdraad-zekering-schakelaar (op stuur)-85*relais*86-massa
Een circuit voor de lampen:
het andere circuit is dus accu+ -zekering-30*relais*87-extra lampen-accu -.

De schakelaar op het stuur dient ervoor dat je de extra lampen naar believen kunt in en uitschakelen, moet wel je dimlicht branden.
 
Laatst bewerkt:
:^

dus moet je kiezen:

DAF400 methode: verstralers branden alleen met groot licht

Ootje methode : verstralers branden in combinatie met dimlicht (val je overdag beter op)en zijn uitschakelbaar.

Natuurlijk is er ook een methode te vinden waarbij beide mogelijkheden gecombineerd zijn.
 
Wiel,

ik woon in Eygelshoven, dus vlak naast de deur....
Ik zou de verstralers inderdaad samen met het "groot"licht laten aangaan. Dat is ook het gemakkelijkste aan te sluiten in de toch al zo krappe koplamp van de Virago 535.
Het mooiste is de kabels solderen en met krimpkousjes afdichten.

Veel succes!

p.s. Kom je ook naar de meeting bij het Parkstad Limburg Stadion op 6 april?
 
Terug
Bovenaan Onderaan