Aanspannen ketting [wielmoer bout]

Errorken

MF'er
21 apr 2004
74
0
Het instructieboekje zegt dat dit moet gebeuren als er meer dan 3.5mm speling opzit. Ik heb dit niet liggen nameten maar ik kan de ketting wel tot tegen het frame duwen (en volgens mij nog dieper ook als het frame er zogezegd niet was)
Dus het lijkt me tijd dat ik dat ding aanspan.

Eerst zou ik de wielmoer bout moeten los maken en dan de spanbouten (langs beide kanten) met 1 "streepje" (aanduiding) aandraaien.

Maar het losdraaien van die wielbout moer loopt dus al fout. Er is een moer aan de kant waar de schijfrem zit en een moer aan de kant waar de ketting zit. Maar blijkbaar zijn deze met elkaar verbonden want als ik aan de linkse draai , draait de rechtse mee en omgekeerd. Iemand een idee of dit de bedoeling is, enzo ja hoe krijg ik dat kreng los ?

Ja het is mijn eerste moto (in heel mijn leven) .
Weet ik nu hoe dat ding juist werkt ?
Het boekje is dan ook zeer beperkt. "Moer losdraaien" en daar stopt de uitleg dan ook. Misschien logisch voor jullie maar als absolute beginner niet voldoende.

Allesinds:

Na lang gepruts heb ik de moer los gekregen en heb ik deze er zo goed als afgevezen (de moer aan de kant van de schijfrem) . Nu heb ik volgend probleem:

Ik heb de spanmoer (aan de kant van de schijfrem) 1 merkteken aangespannen (5 of 6 maal moeten aandraaien) het probleem is echter dat de spanmoer aan de kant van de ketting geen volledig merkteken wilt gaan. Het is nu net iets over de helft van het merkteken en ik moet echt enorm veel kracht zetten om het nog verder te krijgen. Ik kan het misschien nog wel verder krijgen maar is dit de bedoeling ? (kwestie het ding niet af te breken)

Nu, wat ik uit het boekje afleid is dat beide spanmoeren hetzelfde moeten zijn; als de linkse aan merk streepje 4 zit, moet de rechtste ook op 4 zitten. Maar moet ik bij het aanspannen van de ketting de spanmoer met een volledig merkteken verdraaien ? of kan dit ook met een half merkteken ? Dus dat de linkse en rechse op merkteken 4.5 staan...

dan zit je ketting toch veel te strak als deze niet verder wil
wat je moet doen is je ketting zo spannen dat je 2 a 3 cm opwaartse speling hebt (dus van onbelaste toestand en dan de ketting naar je achterbrug toe duwend)
je moet ook niet 1 markeerr streepje nemen maar de speling
meet met een schuifmaat op allebij de kanten op zodat je achterwiel recht staat
je zal niet de eerste zijn die alles sloopt omdat het wiel niet recht staat
draai de moeren ook weer met het juiste moment vast (kracht in newton meters)
ik hoop dat ik duidelijk omschreven heb wat de bedoeling is
ik denk dat je een belg bent
en uit ervaring weet ik dat nederlanders slecht begrepen worden door belgen

"je moet ook niet 1 markeerr streepje nemen maar de speling"

Voor ik de ketting aanspande had ik dit:

| | | | <- markeer streepjes op het frame
__| <- markeer streepje op de ketting spanner

Dus als ik er nu dit van maak (langs beide kanten uiteraard):

| | | | <- markeer streepjes op het frame
_| <- markeer streepje op de ketting spanner

Dan is het goed ?

(blijkbaar werken die pre tags niet goed. De bedoeling is dus dat in het eerste het streepje van de ketting spanner overeenkomt met het 3de streepje op het frame. In het tweede zou ik dan het streepje van de ketting spanner laten overeenkomen met het 3 en 1/2 streepje op het frame. De underscore is gewoon om een spatie te simuleren)

Laatst bewerkt:
Ai nu moet je op gaan passen!
Zoals TLpeter zegt moet je niet naar die merktekens kijken maar naar de spanning van je ketting!
Die merktekens zijn er alleen om ervoor te zorgen dat je wiel recht staat!

Ai nu moet je op gaan passen!
Zoals TLpeter zegt moet je niet naar die merktekens kijken maar naar de spanning van je ketting!
Die merktekens zijn er alleen om ervoor te zorgen dat je wiel recht staat!
:^
maar dan nog oppassen want je kunt eigenlijk ook niet uitgaan van de merktekens
deze geven globaal weer hoe je wiel staat
je kan dan nog zo een milimeter scheef zitten
meten is weten in dit geval
ik zou als ik jou was (topic starter) naar een dealer gaan en vragen of hij het een keer voor doet met uitleg , toch :?
daar leer je het meeste van
of beter nog , onder begeleiding van je dealer

daar leer je het meeste van
of beter nog , onder begeleiding van je dealer

Of een handige kennis. En het is natuurlijk altijd zinnig een 'algemeen' boek over motoren en motoronderhoud te kopen. Zo heb ik hier nog steeds het Handboek voor de motorrijder, en hoewel daar uitgegaan wordt van iets als een Yamaha 360 cc en er schokbrekers van een Jawa behandeld worden, is het wel een aardige bron van algemene info.

Kettingspannen is zo simpel.
Maar als je het verkeerd doet, krijg je geheid hele grote problemen.

Als je een instruktie boekje van je motor hebt, staat er vaak de speling van de ketting in onbelaste toestand (heel belangrijk).

En als je geen waardes weet, moet je op het volgende letten !!
Het scharnierpunt van je achteras, zit NIET op dezelfde plaats als het centrum van je voortandwiel.
Houd dus in dat de werkelijke afstand tussen hart voortandwiel en hart achtertandwiel een beetje wijzigd als je vering ingeveerd of uitgeveerd wordt.

De beste manier is om: de motor te belasten zoals hij normaal gesproken ook wordt belast.
Dus moet je er gewoon op gaan zitten, als je de speling meet.
Dus niet op een standaard of motorbok zetten, maar gewoon met z'n 2 wielen op de grond.

Desnoods vraag je iemand om je te helpen.
Als je op de motor zit, dan moet je pakweg 2 cm speling op je ketting hebben (2 cm naar beneden en 2cm naar boven).
Controleer dit ook op meerdere punten(dus je wiel iedere keer een stukje draaien)
De speling meet je in het midden van de ketting (aan de onderkant van je brug)

Let op: beter iets te los dan te strak !!!

Als je ketting te strak staat, kan er een heleboel kapot gaan!!

Je ketting stond dus idd te slap, maar ik denk dat hij nu ietsjes te strak staat :P

Als ik m'n ketting span verdraai ik de stelboutjes 1/4 slag. Ook hoeft de ketting niet al te vaak gespannen te worden. 1 keer om de 4000-5000 km is genoeg. Moet het veel vaker gebeuren dan is je ketting versleten.

En een (algemeen) boek over motoronderhoud is idd erg handig.
Veel succes verder!

Over de meedraaiende bout aan de andere kant van je wiel: De as van je motor is een lange bout die van links naar rechts door je achterbrug en wiel loopt. Als je aan de ene kant aan de moer begint te draaien kan de hele bout gaan draaien. Een sleutel op de boutkop doet wonderen. Ook als je de moer weer vastdraait moet je de boutkop weer vasthouden met een sleutel. En vergeet niet alle boutjes en moertjes die je hebt losgedraait weer goed vast te zetten!

[me]Kofferrek is ook al een paar keer een spanbout voor z'n ketting kwijtgeraakt |( [/me]

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan