aanspraaklijheid op het circuit

5) Kijk even of je wel verzekerd bent op het circuit bij deze snelheids
sport.
Het kan zijn dat jou ziekten kosten verzekeraar het in de kleine letters
heeft staan als uitsluiting.
????
welke maatschapij verzekert dit dan wel ik ben er helaas nog geen een tegen gekomen die het wel doet.
tevens is er geen reisverzekering die het dekt indien er in het buitenland word gereden altans ik ben er nog geen tegen gekomen.
 
2) Als je aan kunt tonen dat de tegen partij iets deed wat niet nodig was
Dan maak je goede kans dat je in je gelijk word gesteld.
WAT DUS INHOUD DAT alle SCHADE VERHAALBAAR IS.

Volgens mij heeft in de motor een artikel gestaan over aanspraaklijkheid.
Hier stond in dat als iemand bewust nalatig is hij ook aansprakelijkgesteld kan worden.

Het ging hierin over een man die een wedstrijd reed.
Maar zijn motor technis niet in orde was, roest op de remschijven olie lekages en nog wat van die dingen. Op het einde van de wedstrijd reed hij bijna voor aan en wilde voor de streep nog iemand in halen en gaf nog meer gas, hier door kon hij de bocht niet halen en reed hij een toeschoewer invalide. Omdat er aangetoont kon worden dat hij met die motor in z'n slechte staat en wist van deze slechte staat, niet had mogen gaan rijden een, en door toch te rijden daar bewust andere mensen in gevaar bracht was hij wel aanspraakelijk.
 
2) Als je aan kunt tonen dat de tegen partij iets deed wat niet nodig was
Dan maak je goede kans dat je in je gelijk word gesteld.
WAT DUS INHOUD DAT alle SCHADE VERHAALBAAR IS.

Volgens mij heeft in de motor een artikel gestaan over aanspraaklijkheid.
Hier stond in dat als iemand bewust nalatig is hij ook aansprakelijkgesteld kan worden.

Het ging hierin over een man die een wedstrijd reed.
Maar zijn motor technis niet in orde was, roest op de remschijven olie lekages en nog wat van die dingen. Op het einde van de wedstrijd reed hij bijna voor aan en wilde voor de streep nog iemand in halen en gaf nog meer gas, hier door kon hij de bocht niet halen en reed hij een toeschoewer invalide. Omdat er aangetoont kon worden dat hij met die motor in z'n slechte staat en wist van deze slechte staat, niet had mogen gaan rijden een, en door toch te rijden daar bewust andere mensen in gevaar bracht was hij wel aanspraakelijk.


Toch knap dat die persoon door de technische keuring is gekomen met die motor ;)

maar goed, als je motor gewoon in orde is en je krijgt een botsing/aanrijding/hoe je het ook wilt noemen op de baan..........hoe wil je dan gaan aantonen dat er opzet in het spel is? Want dat moet het geval zijn, wil er schade verhaalt kunnen worden.
 
2) Als je aan kunt tonen dat de tegen partij iets deed wat niet nodig was
Dan maak je goede kans dat je in je gelijk word gesteld.
WAT DUS INHOUD DAT alle SCHADE VERHAALBAAR IS.

Volgens mij heeft in de motor een artikel gestaan over aanspraaklijkheid.
Hier stond in dat als iemand bewust nalatig is hij ook aansprakelijkgesteld kan worden.

Het ging hierin over een man die een wedstrijd reed.
Maar zijn motor technis niet in orde was, roest op de remschijven olie lekages en nog wat van die dingen. Op het einde van de wedstrijd reed hij bijna voor aan en wilde voor de streep nog iemand in halen en gaf nog meer gas, hier door kon hij de bocht niet halen en reed hij een toeschoewer invalide. Omdat er aangetoont kon worden dat hij met die motor in z'n slechte staat en wist van deze slechte staat, niet had mogen gaan rijden een, en door toch te rijden daar bewust andere mensen in gevaar bracht was hij wel aanspraakelijk.

Het zou zelfs zo kunnen zijn in dit verhaal, dat de organisatie nalatig is geweest want die heeft hem laten starten !

Als jij op de baan rijdt en iemand die je gek ziet doen en je waarschuwt de organisatie en die doen er niets aan dan zijn zij het haasje .
 
2) Als je aan kunt tonen dat de tegen partij iets deed wat niet nodig was
Dan maak je goede kans dat je in je gelijk word gesteld.
WAT DUS INHOUD DAT alle SCHADE VERHAALBAAR IS.

Volgens mij heeft in de motor een artikel gestaan over aanspraaklijkheid.
Hier stond in dat als iemand bewust nalatig is hij ook aansprakelijkgesteld kan worden.

Het ging hierin over een man die een wedstrijd reed.
Maar zijn motor technis niet in orde was, roest op de remschijven olie lekages en nog wat van die dingen. Op het einde van de wedstrijd reed hij bijna voor aan en wilde voor de streep nog iemand in halen en gaf nog meer gas, hier door kon hij de bocht niet halen en reed hij een toeschoewer invalide. Omdat er aangetoont kon worden dat hij met die motor in z'n slechte staat en wist van deze slechte staat, niet had mogen gaan rijden een, en door toch te rijden daar bewust andere mensen in gevaar bracht was hij wel aanspraakelijk.

Ik vind dit een slecht voorbeeld. Met een in topstaat verkerende GP machine kan je ook te veel gas geven en de bocht niet halen. Anders is het als: je door moedwillig met versleten remmen te rijden, iemand aanrijdt doordat je niet op tijd kan remmen. ik gok eigenlijk dat het ook zo zat.

Het aansprakelijkheids papiertje wat je tekent heeft als primaire functie de organisatie te vrijwaren van gevolgen van ongelukken op de baan. Er zit ook vaak clausule in waarin staat dat je schade BUITEN de baan aan spullen organisatie (bv motoren marshalls) wel vergoed. Hiermee dekt de organisatie zich in.
Ik kan mij niet herinneren of je afstand doet van de mogelijkheid tot aansprakelijkheid in geval van ongeluk met andere rijder. Het kan nooit zo zijn dat je op de baan je verantwoordelijkheid verliest en alles kan maken. Echter het lijkt mij dat het extreem moeilijke jurische vraagstukken zijn die per geval anders zijn.
BV: Aangezien er geen 2 seconden regel geldt op het circuit loop je als er dicht op elkaar wordt gereden: a) het risico dat de gene voor je eerder remt dan je verwacht, b) het risico dat de gene achter je niet verwacht dat je al remt. Volgt hieruit een ongeluk bij het aanremmen van een bocht, dan lijkt het me duidelijk dat het een typisch raceongeluk is.

Echter wat als: Pietje wordt op zijn r6 wordt helemaal gek van Jan op zijn ZX6R die de hele tijd aan zijn kont kleeft. Pietje besluit bij het UITKOMEN van een bocht maar eens een noodstop te maken. Zowel Pietje als Jan gaan samen keihard plat.
Zon geval lijkt mij al stuk vervelender. Je kan argumenten aanvoeren als: stel dat Pietje moest remmen, omdat zijn blok de geest af gaf, dan was het ook gebeurd (ben je ook malloot als je zo remt, maar goed).
Ondanks dat een bizarre situatie is, (als je niet tegen andere motoren kunt, wat doe je dan op een circuit) heb je best wel malloten. Het lijkt mij sterk dat je als het ware vogelvrij bent op het circuit.

Verder wat als: Rode vlag situatie. Je bent net gecrashed en ligt versuft op circuit, gelukkig heb je niks gebroken. Maar er is een malloot die denkt: "fuck die rode vlag..net lekkere ronde" en knalt door. Over jou heen.....nu heb je wel 2 benen gebroken....
Ik zou toch op zijn minst aansprakelijk stellen.

Ik ben echt benieuw wat voor jurisprudentie hier over bestaat :Y
 
Verder wat als: Rode vlag situatie. Je bent net gecrashed en ligt versuft op circuit, gelukkig heb je niks gebroken. Maar er is een malloot die denkt: "fuck die rode vlag..net lekkere ronde" en knalt door. Over jou heen.....nu heb je wel 2 benen gebroken....
Ik zou toch op zijn minst aansprakelijk stellen
Bij het negeren van aanwiezingen van de organisatie ben jij verantwoordelijk voor jou gedrag dus ben je aanspraaklijk.

In het hier boven staande word duidelijk gesproken over het negeren vn een officieel signaal.

Daarom is het weer zo fijn dat een circuit als Assen alles vast lecht met beel en geluid.
Ongelukken waar van race controle denkt dat er wat aan de hand kan zijn blijven ook langer bewaard
 
Echter wat als: Pietje wordt op zijn r6 wordt helemaal gek van Jan op zijn ZX6R die de hele tijd aan zijn kont kleeft. Pietje besluit bij het UITKOMEN van een bocht maar eens een noodstop te maken. Zowel Pietje als Jan gaan samen keihard plat.
Zon geval lijkt mij al stuk vervelender. Je kan argumenten aanvoeren als: stel dat Pietje moest remmen, omdat zijn blok de geest af gaf, dan was het ook gebeurd (ben je ook malloot als je zo remt, maar goed).
Ondanks dat een bizarre situatie is, (als je niet tegen andere motoren kunt, wat doe je dan op een circuit) heb je best wel malloten. Het lijkt mij sterk dat je als het ware vogelvrij bent op het circuit.
Als er opzet in het spel zit, dan maak je kans. Je moet het dan echter wel via de rechter spelen, want geen verzekering die dit dekt.

Ik ben echt benieuw wat voor jurisprudentie hier over bestaat :Y
geen verzekering die aansprakelijkheid dekt op het circuit

WA/aansprakelijkheidsverzekering; sluiten motorrijtuigen uit
rechtsbijstand (verkeershulp); sluiten circuit uit

Verder weinig keus.

Zolang er geen opzet in et spel is, kan je dus voor zover me nu duidelijk is geworden (na diverse belletjes) niemand anders aansprakelijk stellen. Het is puur eigen risico door deel te nemen aan deze sport met verhoogd risico.
 
Als er opzet in het spel zit, dan maak je kans. Je moet het dan echter wel via de rechter spelen, want geen verzekering die dit dekt.geen verzekering die aansprakelijkheid dekt op het circuit

WA/aansprakelijkheidsverzekering; sluiten motorrijtuigen uit
rechtsbijstand (verkeershulp); sluiten circuit uit

Verder weinig keus.

Zolang er geen opzet in et spel is, kan je dus voor zover me nu duidelijk is geworden (na diverse belletjes) niemand anders aansprakelijk stellen. Het is puur eigen risico door deel te nemen aan deze sport met verhoogd risico.

Ik begreep al dat verzekeringen het niet dekken :) . Echter ik vind het vooral interessant of iemand aansprakelijk kan worden gehouden, dus via de rechter met eigen advocaat.
Persoonlijk denk ik ook dat het eindigt in een jurisdisch steekspel met ook nog een hoge welles-nietus factor.
Is er nou niemand die wat zaken kan opduiken! :P
 
Ik begreep al dat verzekeringen het niet dekken :) . Echter ik vind het vooral interessant of iemand aansprakelijk kan worden gehouden, dus via de rechter met eigen advocaat.
Persoonlijk denk ik ook dat het eindigt in een jurisdisch steekspel met ook nog een hoge welles-nietus factor.
Is er nou niemand die wat zaken kan opduiken! :P
Wie denkt je dat ik gebeld heb ;). Niet alleen verzekering, heb ook 2 juristen gesproken.

Alleen wanneer aantoonbaar opzet in het spel is, maak je kans om iemand aansprakelijk te stellen.
 
Wie denkt je dat ik gebeld heb ;). Niet alleen verzekering, heb ook 2 juristen gesproken.

Alleen wanneer aantoonbaar opzet in het spel is, maak je kans om iemand aansprakelijk te stellen.
Zo jij hebt er werk van gemaakt :) . Achja als ik eens zoiets meemaak, post ik hier het verhaal wel ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan