Aansprakelijkheid bij crash door olie?

TTeun

MF veteraan
26 nov 2001
2.167
0
thuis
Als je onderuit gaat door olie o.i.d. op het wegdek kun je dit naar ik dacht onder bepaalde omstandigheden verhalen (op de wegbeheerder?). Weet iemand hoe dit precies zit? Maakt het b.v. uit hoelang de olie er al ligt, omdat de wegbeheerder als het er pas net ligt geen kans heeft gehad om 't op te ruimen, of is het alleen te verhalen als iemand het gemeld heeft maar er niets aan is gedaan. Ik zou iig graag willen weten hoe het precies zit.

Ik had deze vraag al gesteld in http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=6608 (dit topic), maar nog geen antwoord, dus vraag ik 't ff nog een keertje in een nieuw topic.

:( tikfout in topictitel ken ik zeker niet zelf fiksen hé?

:} voor het fiksen
 
Laatst bewerkt:
Werkt zeker niet andersom??

Als er, doordat je gecrashed bent, olie op de weg ligt ??

:+
 
Als je valt door troep of beschadigd wegdek, dan kan je de wegbeheerder aansprakelijk stellen.
MAAR wel onder voorwaarden
1- hij moet er van op de hoogte zijn, en de tijd krijgen om het op te ruimen.
Dus zit er al dagen een groot gat in het wegdek en je valt, dan kan je hem aansprakelijk stellen, echter moet je qwel bewijs hebben van iemand dat dat gat er al langere tijd zat.
Heeft de wegbeheerder een bord geplaatst, ook dan kan je hem niet meer aansprakelijk stellen.

Schade door bijv. onverzekerde voertuigen, een voertuig wat door rijdt na een aanrijding, of afgevallen lading en/of verloren olie/diesel, kan verhaalt worden bij het waarborgfonds.
Echter hier dien je het plaats delict niet te verlaten, rapport te laten opmaken door de politie, bewijs leveren dat je voor het incident geen schade had aan je voertuig (getuige) en heel belangrijk, politie moet in rapport zetten dat je bent gevallen door olie/diesel.
Het waarborgsfonds vergoed namelijk alleen schade veroorzaakt door andere voertuigen en of gevolg daarvan.

Er gaat namelijk van elke verzekering (auto/motor) een percentage naar het waarborgfonds om schaden te dekken als deze schade,veroorzaakt of het gevolg van een ander motorvoertuig, toch te kunnen vergoeden als de schuldige gevlogen is.

succes
 
Als je valt door troep of beschadigd wegdek, dan kan je de wegbeheerder aansprakelijk stellen.
MAAR wel onder voorwaarden
1- hij moet er van op de hoogte zijn, en de tijd krijgen om het op te ruimen.
Dus zit er al dagen een groot gat in het wegdek en je valt, dan kan je hem aansprakelijk stellen, echter moet je qwel bewijs hebben van iemand dat dat gat er al langere tijd zat.
Heeft de wegbeheerder een bord geplaatst, ook dan kan je hem niet meer aansprakelijk stellen.

Schade door bijv. onverzekerde voertuigen, een voertuig wat door rijdt na een aanrijding, of afgevallen lading en/of verloren olie/diesel, kan verhaalt worden bij het waarborgfonds.
Echter hier dien je het plaats delict niet te verlaten, rapport te laten opmaken door de politie, bewijs leveren dat je voor het incident geen schade had aan je voertuig (getuige) en heel belangrijk, politie moet in rapport zetten dat je bent gevallen door olie/diesel.
Het waarborgsfonds vergoed namelijk alleen schade veroorzaakt door andere voertuigen en of gevolg daarvan.

Er gaat namelijk van elke verzekering (auto/motor) een percentage naar het waarborgfonds om schaden te dekken als deze schade,veroorzaakt of het gevolg van een ander motorvoertuig, toch te kunnen vergoeden als de schuldige gevlogen is.

succes
Je was mij voor. Had hier een artikel erover liggen waar alles instond.
Bedankt. scheelt mij weer typewerk ;)
 
dus dat rotbord "gevaarlijk wegdek" is genoeg
om mij dagelijks met gevaar voor eigen leven
te laten slalommen :( :(
 
Als je valt door troep of beschadigd wegdek, dan kan je de wegbeheerder aansprakelijk stellen.
MAAR wel onder voorwaarden
1- hij moet er van op de hoogte zijn, en de tijd krijgen om het op te ruimen.
Dus zit er al dagen een groot gat in het wegdek en je valt, dan kan je hem aansprakelijk stellen, echter moet je qwel bewijs hebben van iemand dat dat gat er al langere tijd zat.
Heeft de wegbeheerder een bord geplaatst, ook dan kan je hem niet meer aansprakelijk stellen.

Schade door bijv. onverzekerde voertuigen, een voertuig wat door rijdt na een aanrijding, of afgevallen lading en/of verloren olie/diesel, kan verhaalt worden bij het waarborgfonds.
Echter hier dien je het plaats delict niet te verlaten, rapport te laten opmaken door de politie, bewijs leveren dat je voor het incident geen schade had aan je voertuig (getuige) en heel belangrijk, politie moet in rapport zetten dat je bent gevallen door olie/diesel.
Het waarborgsfonds vergoed namelijk alleen schade veroorzaakt door andere voertuigen en of gevolg daarvan.

Er gaat namelijk van elke verzekering (auto/motor) een percentage naar het waarborgfonds om schaden te dekken als deze schade,veroorzaakt of het gevolg van een ander motorvoertuig, toch te kunnen vergoeden als de schuldige gevlogen is.

succes

Kijk, dat was nou precies wat ik ff wilde weten. Dank :} . Het is mij overigens niet overkomen, maar omdat het een kennis van mij pas overkwam, bedacht ik dat het wel verstandig zou zijn van te voren al te weten hou het zit. Zou een beetje klote zijn als je er een paar dagen te laat achter komt dat je de politie er bij moet laten komen. Nu maar hopen dat ik van deze kennis nooit gebruik hoef te maken :( .
 
't ligt helaas iets ingewikkelder bij het Waarborgfonds. Ook hier kun je onder bepaalde voorwaarden verhaal plegen en dat gaat niet al te makkelijk. Je dient de situatie en de gebeurtenis aan te tonen. De situatie toon je aan door op de plek des onheils direct polite erbij te halen en rapport op te laten maken. Ga je na je vallpartij weg en doet aangifte op het buro dan zal het Waarborgfonds zich op het standpunt stellen dat je net zo goed ergens anders op je plaat kan zijn gegaan e/o een aanrijding met een derde kan hebben gehad. NOOIT de plek des onheils verlaten dus. Om de gebeurtenis aan te tonen dien je over getuigen te beschikken die het ongeval hebben zien gebeuren. Dit levert meestal geen probleem op want meestal stopt er wel iemand als ie je onderuit ziet gaan. Is dit niet het geval dan regel je achteraf nog even een getuige. Met deze stukken en een schade-opgave dien je de claim in bij het WBF. Het WBF ziet de schade als afvallende lading van een motorrijtuig en neemt de schade in behandeling.

Voor wat betreft schade door bevuild wegdek door bijvoorbeeld een boer ligt het weer anders. Daar moet je de bevuiler aanspreken en het e.e.a. aantonen. Al met al dus altijd een hoop rompslomp en wachten op je poen. In ieder gaval moet je altijd zo snel mogelijk zo veel mogelijk zwart op wit hebben en veel moeite doen.

Nu maar hopen dat het je bespaard blijft!
 
zit ik een heel verhaal te tikken en dan pas kom ik erachter dat iemand anders mij al voor was! Dom, maar wel goed voor de type vaardigheid.
 
Dit geldt ook voor alle stront en blubber die boeren op het wegdek achterlaten?
Ik kan me herinneren dat ze eens hebben geprobeerd een boer schuldig te laten bevinden aan "dood door schuld" omdat er blubber op de weg lag. Ik weet alleen niet wat het resultaat was van die zaak. Maar meestal staat er geen bordje bij van welke boer het is :)
 
Laatst bewerkt:
9 van de 10 keer gebeurt het ongeval op de weg naast zijn perceel en is duidelijk te zien dat hij bezig is geweest met rooien o.i.d.
maar ook hier mag je weer het nodige aantonen en datzelfde geldt voor de boer. hij moet moeite hebben genomen de weg te reinigen en borden hebben geplaatst etc....
 
De politie had bij mij in het rapport gezet: "Niet zijnde olie of koelvloeistof".
Denk dus dat wanneer het wel olie of koelvloeistof is de zaak al anders wordt omdat dat dus van de auto voor je kan zijn. Maar zeker weten doe ik het niet en ik wacht nu al 8 maanden met m'n niet olie of koelvloeistof zijnde '(
 
Ja de politie is je beste vriend.
De eikels staan er niets eens bij stil dat jij iets te verhalen hebt. Ze moeten immers snel terug naar het buro voor de koffie of de volgende radarpost aflossen.
 
Ik kan me herinneren dat ze eens hebben geprobeerd een boer schuldig te laten bevinden aan "dood door schuld" omdat er blubber op de weg lag. Ik weet alleen niet wat het resultaat was van die zaak. Maar meestal staat er geen bordje bij van welke boer het is :)

Hij is schuldig bevonden: kreeg boete.

Helaas al die andere boeren niet.
 
Net weer twee uur bezig geweest wegdek te reinigen... krijgt alleen niet alles weg, dus bij regen blijft het opletten de eerste tijd.

En dan moet je nog iemand hebben die zoiets meldt, want meestal gebeurt dat gewoon niet.

Brandweer komt heus wel als je meldt dat er ergens een gevaarlijk olie- of dieselspoor ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan