aansprakelijkheid ongeluk

Calimero

MF'er
28 jan 2003
238
0
Gouda
Graag jullie advies/hulp bij hetvolgende:

Een goede vriend van mij is aangereden. Het voorval vond plaats binnen de bebouwde kom, waarbij mijn vriend een voorrangsweg opdraait. Hij kijkt, ziet niks en rijdt de weg op. Op dat moment wordt hij toch aangereden door een auto. Deze reed (bleek later) 90 km per uur ipv 50. Dus, mijn vriend heeft geen voorrang verleend, maar die auto reed veel te hard (en is daardoor niet opgemerkt). Mijn vriend heeft wonder boven wonder niets dan kneuzingen en spierpijn, zijn motor helaas wel. Wie gaat hier nu echter voor de kosten opdraaien?? Volgens mij de auto...
 
Het zal wel rechter worden. Maar als het verhaal is zoals jij vertelt (en ook bewijsbaar is), dan maakt je vriend een goede kans.
 
Iedereen weet hoe het Kluivert verhaal gelopen is. Dus ... kwestie van kunnen bewijzen (remsporen ed), dan heeft je vriend idd een goede kans.
 
politie is erbij geweest en rapport opgemaakt. Punt is dat je daar uit een straat komt met nogal slecht zicht op de voorrangsweg. Je kan normaal echter gewoon de weg oprijden als je blikveld leeg is....
 
Ik ben bang dat je vriend het haasje is. Hij heeft immers geen voorrang verleend. Hooguit kan een technisch onderzoek uitwijzen dat de automobilist te hard gereden heeft, en kan hij daarvoor een proces-verbaal krijgen, maar dit verandert helaas niets aan de schuldvraag.
Ik kan het weten, mijn ouders hebben een soortgelijke aanrijding gehad, waarbij de tegenpartij notabene toegaf veel te hard te hebben gereden, maar die kwam wel van rechts, dus mijn vader draaide voor de schade op.
 
Als aantoobaar is dat de ander daadwerkelijk veel te hard gereden heeft, kan een rechter voor wat betreft de schuldvraag anders beslissen dan op grond van de eenvoudige voorrangsregel verwacht mag worden. Zal een zaak worden voor de rechtsbijstandverzekering die e.e.a. aan de hand van het politierapport en ooggetuigen hard moet maken.
 
Alleen als de te hoge snelheid van de tegenpartij wordt aangetoond kun je aansprakelijkheid ( gedeeltelijk ) afhouden. Moet je wel het bewijs kunnen leveren :?
 
Wat ook nogal in is tegenwoordig, om een ieder een percentage schuld toe te kennen. B.v. je vriend 70% en de ander 30%. Oftewel je vriend moet 70% van de schade aan de ander betalen en die ander 30% van de schade aan je vriend. Ik hoop in ieder geval dat ie een rechtsbijstandsverzekering heeft...
 
Terug
Bovenaan Onderaan