Aanstekerlader bevestigen aan Accu

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Hallo daar,

Ik neem binnenkort mijn GSM mee op motorvakantie. Nu heb ik bij dat ding een lader gekregen voor 220V en voor 12V, zo'n autolader. Ik heb helaas geen contactdoosje op mijn Thundercat zitten waar zo'n 12V autoladerstekker in kan maar heb er nu eentje gekocht voor 5 euro, waterdicht!

Nu is mijn vraag: kan ik deze rechtstreeks op de Accu zetten? Er zit namelijk al een zekering in de stekker van die 12V autolader kabel! En zo ja, wat is de beste manier om dit contactdoosje te bevestigen aan mijn accu? Zijn daar speciale 'voetjes' voor?

Ik hoor het wel, alvast bedankt! :W
 
Ja dat kan. Ik heb het op mijn divje gedaan. (voor mijn navigatie systeem) en idd telefoon opladen, zoek nog een 12 v acculader voor een cobra pmr. Ik heb hem niet rechtstreeks op de accu maar op de contakt draad. De stroom gaat eraf zodra ik de sleutel uitdraai, wel een veilig idee.

Hou er wel rekening mee dat je hem goed moet zekeren (wees er ZEKER van _O- ), als je dat niet doet dan heb je kans dat de bedrading doorfikt, of je motor!
 
Ja je moet hem wel zekeren.
Stel dat iemand een schroevendraaier invoert in de contactdoos...
Zekering kan gewoon in een zwevende houder.
Die kun je kopen bij dezelfde zaak waar je de contactdoos hebt gehaald.
Of bij Conrad, of bij de lokale motorboer.

Plaats? Maakt niet zoveel uit.
Als je m lekker veilig wilt wegstoppen, doe m ergens onder de buddy.
Makkelijk voor onderweg? Op/bij het dashboard.

Aan de accu: dat doe je met van die mooie oogjes, die je om de kabel
kunt klemmen en/of solderen.
Ook deze dingen zijn bij de autozaak, Conrad of de motorboer te halen.
 
Ik heb ook zo'n stekker rechtstreeks op de accu aangesloten met amp-stekkertjes. In de stroomdraad zit een zekering. De 12v stekker (afsluitbaar) ligt onder de buddy. Daar kan dus bijv. gsm lader in. Ik heb aan mijn acculader een 12v plug gemaakt en plug deze in als ik de accu wil bijladen/druppelladen. Let daarbij wel op dat de lader niet in het stopcontact blijft zitten als deze niet gebruikt wordt, want de male-stekker is onbeschermd :+
 
In principe kan het, maar zorg ervoor, dat de kabel tussen de accu en de zekering geen kortsluiting kan veroorzaken. Dus niet langs metalen randjes enzo (grote veroorzaker van autobranden!). Probeer dan ook de draad na de hoofdzekering te verbinden.
 
Zou ik niet doen zonder zekering op de accu.

Een goede tip was al als iemand anders een schroevendraaier er in steekt of zo. Maar wat ook kan gebeuren dat je op een goede dag besluit er iets anders op aan te sluiten waar gee zekering in zit of een lader van een kennis o.i.d. Denk je er dan nog aan dat dit niet kan tenzij er in de stekker van dat apparaat ook een zekering zit? Als een kennis dit ogevraagd doet. Of de volgende eigenaar.
Ik zou er lekker een extra zekering tussen doen kost geen drol.
Achter het contactslot. Ja maar dan zorgen dat je niet te veel sgtroom kantrekken zodat je kontaktslot smelt.

Ander tip. Bij conrad kun je ook een apparaatje kopen die je er tussen kunt hangen om te voorkomen dat je je accu leeg trekt.
 
Ik vind dit wel een handige tip, is hierbij de verbinding naar mijn GSM dan ook direct afgezekerd?


In mijn geval is wel gezekerd, dit komt omdat ik hem na mijn zekeringenkast heb geplakt. Ik heb hem voor de zekerheid dubbel gezekerd, mocht er nou te veel spanning doorheen gaan brand de extra zekering door en niet mijn contaktzekering. Wel zo handig, kan je nog wel rijden als hij doorbrand!
 
Ik heb ook zo'n stekker rechtstreeks op de accu aangesloten met amp-stekkertjes. In de stroomdraad zit een zekering. De 12v stekker (afsluitbaar) ligt onder de buddy. Daar kan dus bijv. gsm lader in. Ik heb aan mijn acculader een 12v plug gemaakt en plug deze in als ik de accu wil bijladen/druppelladen. Let daarbij wel op dat de lader niet in het stopcontact blijft zitten als deze niet gebruikt wordt, want de male-stekker is onbeschermd :+

Dat is wel slim, dat moest ik ook maar eens gaan doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan