Aantal kw komt niet overeen kenteken/motor

Linda1983

Rookie
18 dec 2016
16
0
Goede avond!

Ik ben voor mijn eerste motor wezen kijken naar een ducati monster 696.
Alles goed en wel. Motor ziet er goed uit, echter staat deze op het kenteken als 25 kw.
De 1e eigenaresse heeft deze waarschijnlijk ooit terug laten keuren naar 25 kw, echter rijdt de motor nu weer vol vermogen. Volgens de huidige verkoper is dit niet per se nodig om te doen maar mij zit het niet zo lekker. Want wat als ik straks een ongeluk krijg en de politie/verzekering constateerd dat het aantal kw op het kenteken niet overeenkomt met de huidige aantal kw van de motor. Ik lees dat herkeuren rdw ongeveer €650,- kost?
Voor mijn rijbewijs maakt het niet uit ik mag gewoon rijden op een zware motor.
 
Goede avond!

Ik ben voor mijn eerste motor wezen kijken naar een ducati monster 696.
Alles goed en wel. Motor ziet er goed uit, echter staat deze op het kenteken als 25 kw.
De 1e eigenaresse heeft deze waarschijnlijk ooit terug laten keuren naar 25 kw, echter rijdt de motor nu weer vol vermogen. Volgens de huidige verkoper is dit niet per se nodig om te doen maar mij zit het niet zo lekker. Want wat als ik straks een ongeluk krijg en de politie/verzekering constateerd dat het aantal kw op het kenteken niet overeenkomt met de huidige aantal kw van de motor. Ik lees dat herkeuren rdw ongeveer €650,- kost?
Voor mijn rijbewijs maakt het niet uit ik mag gewoon rijden op een zware motor.

Dan ga jij nat. Een verzekering is er niet voor jou of voor mij, maar voor de aandeelhouders. Maar je kan ook zelf jouw verzekering opbellen om te vragen hoe 't zit. :Y
 
Mijn verzekeringsmaatschappij (knmv toendertijd) accepteerde mijn verzekering wel, maar ik moest wel de 25kw aantonen doormiddel van een uitdraai.

Als de motorfiets origineel geleverd is met het volle vermogen kan dit teruggezet worden door het RDW dacht ik.

Mijn motor was af-fabriek 25kw dus moest het RDW een conformiteitsverklaring hebben. Deze moet je opvragen bij de importeur of fabrikant. Was via Yamaha 150 euro, zij vragen hiervoor wel om kentekenbewijs en rijbewijs kopie dacht ik.

Als ik jou was zou ik de RDW bellen, misschien is het voor hun een puur administratieve handeling. En anders kunnen zij je ook vertellen wat je exact moet regelen hiervoor. Ik was toendertijd best tevreden over het telefonisch contact terwijl ik het tegenovergestelde had verwacht.
 
Goede avond!

Ik ben voor mijn eerste motor wezen kijken naar een ducati monster 696.
Alles goed en wel. Motor ziet er goed uit, echter staat deze op het kenteken als 25 kw.
De 1e eigenaresse heeft deze waarschijnlijk ooit terug laten keuren naar 25 kw, echter rijdt de motor nu weer vol vermogen. Volgens de huidige verkoper is dit niet per se nodig om te doen maar mij zit het niet zo lekker. Want wat als ik straks een ongeluk krijg en de politie/verzekering constateerd dat het aantal kw op het kenteken niet overeenkomt met de huidige aantal kw van de motor. Ik lees dat herkeuren rdw ongeveer €650,- kost?
Voor mijn rijbewijs maakt het niet uit ik mag gewoon rijden op een zware motor.

ik weet niet hoe het wettelijk e.d zit maar als je rijbewijs voor alle motorvermogens is, waarom zou het dan interresant zijn wat er op je kentekengegeven staat ?

moet je dat ook aan laten passen als je motor getuned/afgesteld is en meer kw heeft als op je papiertje/plastic kaartje ?

bij een beetje sportmotor kan het gemeten vermogensverschil al 10 pk zijn tussen een goed ingelopen motor en eentje die wat minder 'goed' uit de fabriek is komen rollen.

er word vaak dingen geroepen maar ik zie/hoor graag een voorbeeld dat er iets dergelijks voor de rechter gekomen is / niet uitgekeerd is bij een ongeval.
 
ik weet niet hoe het wettelijk e.d zit maar als je rijbewijs voor alle motorvermogens is, waarom zou het dan interresant zijn wat er op je kentekengegeven staat ?

moet je dat ook aan laten passen als je motor getuned/afgesteld is en meer kw heeft als op je papiertje/plastic kaartje ?

bij een beetje sportmotor kan het gemeten vermogensverschil al 10 pk zijn tussen een goed ingelopen motor en eentje die wat minder 'goed' uit de fabriek is komen rollen.

er word vaak dingen geroepen maar ik zie/hoor graag een voorbeeld dat er iets dergelijks voor de rechter gekomen is / niet uitgekeerd is bij een ongeval.

Het is belangrijk omdat je kentekenbewijs overeen moet komen met het voertuig. Ook het vermogen (met een marge van een paar procent).
 
Daar gaat het mij dus puur om inderdaad. Maar ik heb een oom agent en die verteld mij dat als mijn kenteken niet overeenkomt met het aantal kw van de motor. Ik een strafbaar feit pleeg. Zodra ik meer weetzal ik het plaatsen
 
Daar gaat het mij dus puur om inderdaad. Maar ik heb een oom agent en die verteld mij dat als mijn kenteken niet overeenkomt met het aantal kw van de motor. Ik een strafbaar feit pleeg. Zodra ik meer weet zal ik het plaatsen

Je weet toch al genoeg zo? :?

Bel morgen nou maar de RDW, en vraag hoe het kenteken (zo goedkoop mogelijk!) aangepast kan worden.








Of ben je echt zo graag actief crimineel? :+
 
Laatst bewerkt:
Het is belangrijk omdat je kentekenbewijs overeen moet komen met het voertuig. Ook het vermogen (met een marge van een paar procent).

wat mij in veel andere gevallen belangrijk lijkt..
sommige landen kennen een vermogensgrens, tijd terug die 100 kw in frankrijk etc .
maar op het moment dat je een ongeluk krijgt gaan en kunnen ze je motor op een vermogensbank zetten , indien niet total loss en aan de hand van een uitdraai gaat de verzekering het op jou verhalen ?

ik ben er absoluut voor dat alles volgens de wet en regels verloopt, maar een herkeuring van 650 euro heb ik ook verhalen van gehoord en zou ik in dit soort gevallen ronduit schandalig vinden.
 
Hoi!

Ik heb zelf ook het een en ander uitgezocht voor een gelijke situatie.
(mijn verzekering: ANWB)

D'r zijn twee dingen aan de hand:
- Het vermogen vereist een type rijbewijs (A1,A2,A)
- Het kentekenbewijs dient te kloppen.
Beiden strafbaar als er niet aan voldaan wordt.

Rijden op een motor met meer vermogen dan het RBW toelaat wordt gezien als rijden zonder (geldig)rijbewijs. Heeft men geen rijbewijs dan is men niet verzekerd. Ook verdien je hiermee een boete en nog meer narigheid.

Rijden met foutieve kentekenpapieren resulteert in een boete, echter staat dit los van het feit of je het voertuig mag besturen ja of nee. Met een fout in het kentekenbewijs is men nog steeds verzekerd. (bij de ANWB tenminste zeker)


Dus in jou geval, je hebt een A en dus mag je alle motoren rijden, en bent verzekerd. Echter kan je voor de foutieve kentekenpapieren een boete krijgen. Bij een controle of ongeval komen ze er wellicht achter.
Stel dat de kleur van je motor auto veranderd dient dit ook in het kentekenbewijs te worden aangegeven, niet doen resulteert in een boete, maar bij een ongeval ben je met het foute kentekenbewijs nog altijd verzekerd.

Dus vrees niet voor de verzekering, alleen voor de keuring of oom agent... :P

Nu even over je Duc, hele mooie fiets en waarschijnlijk is deze ooit officieel begrensd door een Duc dealer. Als je door een officiële dealer laat begrenzen of terugzetten, regelt de dealer voor jou de kentekenpapieren met de RDW, dit is een stuk goedkoper (+/- 200.-) dan laten keuren bij de RDW zelf. Nu lees ik dat je begrenzing er al af is, dus je zou even kunnen informeren bij een Duc dealer of zei alsnog iets voor je kunnen regelen.
 
Laatst bewerkt:
wat mij in veel andere gevallen belangrijk lijkt..
sommige landen kennen een vermogensgrens, tijd terug die 100 kw in frankrijk etc .
maar op het moment dat je een ongeluk krijgt gaan en kunnen ze je motor op een vermogensbank zetten , indien niet total loss en aan de hand van een uitdraai gaat de verzekering het op jou verhalen ?

ik ben er absoluut voor dat alles volgens de wet en regels verloopt, maar een herkeuring van 650 euro heb ik ook verhalen van gehoord en zou ik in dit soort gevallen ronduit schandalig vinden.

ook klinkt een strafbaar feit wel heel spannend , maar het verschil tussen een misdrijf en een overtreding is wat dat betreft al wat interessanter .
MBM waar ben je nou ? ;)
 
wat mij in veel andere gevallen belangrijk lijkt..
sommige landen kennen een vermogensgrens, tijd terug die 100 kw in frankrijk etc .
maar op het moment dat je een ongeluk krijgt gaan en kunnen ze je motor op een vermogensbank zetten , indien niet total loss en aan de hand van een uitdraai gaat de verzekering het op jou verhalen ?

ik ben er absoluut voor dat alles volgens de wet en regels verloopt, maar een herkeuring van 650 euro heb ik ook verhalen van gehoord en zou ik in dit soort gevallen ronduit schandalig vinden.

Met die vermogensgrens heb je als nederlander niets te maken, ook niet als je met je nederlandse fiets in zo'n land rijdt.
 
Hoi!

Ik heb zelf ook het een en ander uitgezocht voor een gelijke situatie.
(mijn verzekering: ANWB)

D'r zijn twee dingen aan de hand:
- Het vermogen vereist een type rijbewijs (A1,A2,A)
- Het kentekenbewijs dient te kloppen.
Beiden strafbaar als er niet aan voldaan wordt.

Rijden op een motor met meer vermogen dan het RBW toelaat wordt gezien als rijden zonder (geldig)rijbewijs. Heeft men geen rijbewijs dan is men niet verzekerd ~verhaalt de verzekeraar de schade op jou. Ook verdien je hiermee een boete en nog meer narigheid.

Rijden met foutieve kentekenpapieren resulteert in een boete, echter staat dit los van het feit of je het voertuig mag besturen ja of nee. Met een fout in het kentekenbewijs is men nog steeds verzekerd. (bij de ANWB tenminste zeker)


Dus in jou geval, je hebt een A en dus mag je alle motoren rijden, en bent verzekerd. Echter kan je voor de foutieve kentekenpapieren een boete krijgen. Bij een controle of ongeval komen ze er wellicht achter.
Stel dat de kleur van je motor veranderd dient dit ook in het kentekenbewijs te worden aangegeven, niet doen resulteert in een boete, maar bij een ongeval ben je met het foute kentekenbewijs nog altijd verzekerd.

Dus vrees niet voor de verzekering, alleen voor de keuring of oom agent... :P

Nu even over je Duc, hele mooie fiets en waarschijnlijk is deze ooit officieel begrensd door een Duc dealer. Als je door een officiële dealer laat begrenzen of terugzetten, regelt de dealer voor jou de kentekenpapieren met de RDW, dit is een stuk goedkoper (+/- 200.-) dan laten keuren bij de RDW zelf. Nu lees ik dat je begrenzing er al af is, dus je zou even kunnen informeren bij een Duc dealer of zei alsnog iets voor je kunnen regelen.


Je bent nooit ineens onverzekerd. De verzekeraar gaat alleen bij jou de schade verhalen omdat je niet aan de polisvoorwaarden voldoet. Cruciaal verschil.

En de kleur staat bij een motorfiets niet vermeld in het kentekenbewijs.
 
Met die vermogensgrens heb je als nederlander niets te maken, ook niet als je met je nederlandse fiets in zo'n land rijdt.

Nee dat snap ik , daarom vraag ik mij af wat een verzekeringsmaatschappij zou kunnen inbrengen met een motor die 25 kw is op papier, de eigenaar (esse) alles mag rijden qua Kw , een ongeluk of iets dergelijks krijgt en de motor is nog in staat om gemeten te worden qua vermogen.
Dan zou een rechtbank haast een meting moeten verorderen die voldoende geijkt zou moeten zijn etc etc.

nogmaals snap wel wat de agent zegt , maar het is wat lastiger aan te tonen allemaal...

Vraag mij ook af wat de verzekeringsmaatschappij kan aanvoeren voor het niet uitkeren van schade aan de tegenpartij, of beter gezegd , de schade verhalen op de verzekerde..
 
Je bent nooit ineens onverzekerd. De verzekeraar gaat alleen bij jou de schade verhalen omdat je niet aan de polisvoorwaarden voldoet. Cruciaal verschil.

En de kleur staat bij een motorfiets niet vermeld in het kentekenbewijs.

OK

Wil alleen maar zeggen dat de ANWB mij heeft verteld dat het geen probleem was als het vermogen fout staat in het kentekenbewijs.

En was net een ongelukkig voorbeeld kennelijk...
 
Nee dat snap ik , daarom vraag ik mij af wat een verzekeringsmaatschappij zou kunnen inbrengen met een motor die 25 kw is op papier, de eigenaar (esse) alles mag rijden qua Kw , een ongeluk of iets dergelijks krijgt en de motor is nog in staat om gemeten te worden qua vermogen.
Dan zou een rechtbank haast een meting moeten verorderen die voldoende geijkt zou moeten zijn etc etc.

nogmaals snap wel wat de agent zegt , maar het is wat lastiger aan te tonen allemaal...

Vraag mij ook af wat de verzekeringsmaatschappij kan aanvoeren voor het niet uitkeren van schade aan de tegenpartij, of beter gezegd , de schade verhalen op de verzekerde..
Doe jij dan even een proefproces? Ik zou het risico niet willen lopen.

Premie voor een bmw 320i is ook anders dan voor een 330i. Zelfde auto ander vermogen.

Brommers heb je ook met blauw en geel kenteken, maar ik denk toch echt dat je een probleem hebt als je met een blauwplaatje 45 gaat rijden ook al doe je een helm op.

Ik kan mij voorstellen dat mocht je dus een ongeval hebben de verzekeraar zich er onderuit probeert te draaien onder het mom van premie voor 25kw is anders dan vol vermogen o.i.d. Dat soort juridische stijd moet je naar mijn idee helemaal niet willen voeren. Verzekeraar heeft een langere adem dan een particulier als het om juridische stappen bekostigen gaat.

Gezien TS nog geen aanschaf heeft gedaan zou ik eerst het RDW contacteren en anders verder zoeken naar een andere waar je niet al deze rompslomp hebt.
 
Laatst bewerkt:
Zonet rdw gebeld, mits het allereerste kenteken Nederlands is met daarop het origineel aantal kw is dit met een schriftelijke aanvraag te herstellen naar het origineel aantal Kw. Dat kost een paar tientjes.
Nu even informeren of de huidige eigenaar het allereerste kenteken nog heeft maar vermoed van niet.
De eerste dame van rdw zei mij dat ik hem moest laten herkeuren (duur!) maar verbond me daarna door met de technische dienst van de rdw die me bovenstaande vertelde.
Zo nog even de verzekering bellen hoe ik nu het beste alles om kan zetten. De motor zal eerst op mijn naam moeten om thuis te komen😬
 
Ik zou me niet zo druk maken, op mijn kenteken van mijn motor staat 8kw in de praktijk heeft hij ongeveer 60 pk. Wat willen ze gaan eisen dat je elk jaar je motor op de testbank gaat zetten om zodoende het juiste vermogen op kenteken te hebben?

Alle beetje sportieve auto's uit japan rond 2000 tot 2008 staan als 280 pk op het kenteken allemaal hebben ze standaard meer vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat mij niet om het feit of ik er wel/niet op mag rujden. Het gaat er mij km of de verzekering voor mij uitkeert wanneer ik een ongeluk krijg en er blijkt dat ik al die tijd premie betaald heb voor een lichte motor. Dan beter 100% zeker als straks met gebakken peren zitten..
 
Volgens mij hoef je het alleen maar bij de verzekering te melden....
In het verleden behoorlijk aan het tunen geweest, en een Z1000 van 86 naar 150 pk gebracht, en dit gemeld bij de verzekering, en was geen probleem...
 
Doe jij dan even een proefproces? Ik zou het risico niet willen lopen.

Premie voor een bmw 320i is ook anders dan voor een 330i. Zelfde auto ander vermogen.

Brommers heb je ook met blauw en geel kenteken, maar ik denk toch echt dat je een probleem hebt als je met een blauwplaatje 45 gaat rijden ook al doe je een helm op.

Ik kan mij voorstellen dat mocht je dus een ongeval hebben de verzekeraar zich er onderuit probeert te draaien onder het mom van premie voor 25kw is anders dan vol vermogen o.i.d. Dat soort juridische stijd moet je naar mijn idee helemaal niet willen voeren. Verzekeraar heeft een langere adem dan een particulier als het om juridische stappen bekostigen gaat.

Aangezien zo ongeveer elke KTM crosser/enduro/supermoto op kenteken veel minder vermogen heeft dan in de werkelijkheid, zal dat reuze meevallen vermoed ik.
Tenzij de KTM community dit als 1 groot complot verborgen houdt uiteraard....daar zie ik ze nog wel voor aan :P
 
IMO...
Moet je je brommer bij / op een rollenbank een uitdraai laten maken en daarmee naar de verzekering en BIJ JE HEBBEN!!

Jongen van wie ik de brommer kocht moest de uitdraai ook altijd bij zich hebben.
Om aan te tonen dat dd motor voldoet aan de eisen.
 
Fijn voor de KTM rijders dat ze een ruime marge hanteren af-fabriek maar 25kw valt ook een verzekeraar direct op als er schade is.
Nogmaals ik zou het risico niet willen lopen. Nu goed regelen kan een hoop ellende besparen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan