Aantal kw's aan wiel/krukas

Redline Rider

MF veteraan
5 mei 2003
10.851
15
Wie kan mij vertellen hoe dit precies zit. Als je bijv 145pk :9~ aan je krukas heb moet dit toch ook op je achterwiel staan inplaats van 125pk, of gaat er tijdens de overbrengen 20pk verloren. I really don't get it :?
 
Poee zoveel :? Goed de ketting smeren dus ;)
Dit zou dan bij een koekblik toch ook zo moeten zijn.

Hoeveelheid aantal pk's aan de krukas worden toch altijd bij de specs erbij gezet inplaats van pk's aan het achterwiel
 
Poee zoveel :? Goed de ketting smeren dus ;)
Dit zou dan bij een koekblik toch ook zo moeten zijn.

Hoeveelheid aantal pk's aan de krukas worden toch altijd bij de specs erbij gezet inplaats van pk's aan het achterwiel

is ook bij het koekblik met dat verschil dat een koekblik cardan heeft en die verliest minder pk's onderweg naar het achterwiel(en)

idd wordt meestal krukaspk's opgegeven. Waarom? Omdat dat er meer zijn en er dus leuker uitziet ;)
 
Het is simpelweg een kwestie van zo min mogelijk richtingsverandering van de draaienergie van de krukas. Als deze evenwijdig ligt aan de achteras is ketting of riem dus het meest efficiënt.

BMW, Moto Guzzi en Honda GL en SThebben de krukas in de lengterichting van de fiets en dus haaks op de achteras liggen. Hierdoor is een 90° hoek in de draaienergie nodig en hiervoor is het cardan de meest efficiënte oplossing.

Cardanoverbrenging is wel veel onderhoudsvriendelijker en wordt daarom veel gebruikt op "rustige" toerfietsen, waarbij het grotere vermogensverlies minder storend is.

De meeste moderne koekblikken hebben de krukas ongeveer tussen de voorwielen liggen waardoor deze direct vanuit de versnellingsbak kunnen worden aangedreven zonder onnodige hoeken.

En inderdaad, bij zo ongeveer alle motorvoertuigen wodt in de brochure het vermogen aan de krukas weergegeven, simpelweg omdat dit een hogere waarde is en dus indrukwekkender over komt.:-O
 
Op vrijdag 27 juni 2003 20:35 schreef Prinsje het volgende:
Cardanoverbrenging wordt daarom veel gebruikt op "rustige" toerfietsen, waarbij het grotere vermogensverlies minder storend is.

Dank je ;)


En inderdaad, bij zo ongeveer alle motorvoertuigen wordt in de brochure het vermogen aan de krukas weergegeven, simpelweg omdat dit een hogere waarde is en dus indrukwekkender over komt.:-O

Of je moet ff wat aan je fiets doen en zelfs meer dan de opgegeven krukaswaarde aan je áchterwiel hebben 8-)
 
Laatst bewerkt:
cardan heeft 20% vermogens verlies daar waar ketting rond de 11% tot 15% zit. Een riemoverbrenging heeft 9% verlies als ik me niet vergis.

Zoveel zal het niet zijn, er gaat bij een moderne sportmotor ca 12 % verloren tussen krukas en achterwiel. De ketting alleen zal daarvan dus maar een klein deel uitmaken, iets van 4% of zo???

Helaas gaat een goed deel van die 12% op in warmte (=wrijving), helaas is het rendement van een verbrandingsmotor niet al te goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan