aantal toeren in de hitte

scoob

MF'er
22 mei 2004
121
0
Wijchen
Wat is nu slim tijdens het rijden in de hitte(golf):
rijden met veel toeren of weinig toeren?
 
gewoon in zn 1 en vol in zn toeren...
dan rijd je wel hard genoeg voor de rijwind hoor O-)
Maar als je gewoon rijdt maakt het tog allemaal niks uit :?
Hoppa pok'n met dat ding
 
Laatst bewerkt:
nou,ik he hier ok wel eens over zitten twijfelen. Bij mijn motor (yzf 750R) zit de waterpomp (samenmet deoliepomp) direct gekoppeld aan de krukas,hoemeer toeren,heo sneller het koelwater dus rondgepompt wordt.


Toch denk ik dat je wat lager (niet te laag) in je toerenmet een beetje snelheid (100 in zijn 6 bijvoorbeeld) de beste koeling hebt. hangt er ook vanaf hoe warm ie al is denk ik (thermostaat alopen of niet). Maar echtverstand heb ik er niet van.
 
tsjaa met hoge toeren heb je bij zelfde snelheid wel een lagere slagbelasting, dat maakt voor automaten in auto's nog wel eens uit met de caravan. Maar zolang je rijdt kan je redelijk als gebruikelijk rijden dan koelt hij wel. Verder gewoon op het wijzertje letten.
 
Dat hangt geheel af van de constructie van de motor

Een luchtgekoelde motor , zou eigenlijk alleen voldoende snelheid moetenn hebben om genoeg lucht over de koelribben te krijgen en veel toeren werkt dus niet

Een water gekoelde motor hoeft alleen voldoende toeren te maken dat je waterpomp snel goed het water rond pompt , daar bij is een rijwind wel lekker anders moet de electisch fan steeds draaien....

Water gekoeld is minder kritch , (lees de marge ligt verder) maar is weer kwetsbaarder voor defecten , lucht gekoeld moet je de koelribben niet dicht hebben met bv modder ....

Mijn TransAlp 600 die heeft beide werelden ,, koelribben en waterkoeling ,, de meeste warmte gaat met de lucht en het water zorgt ervoor dat de achterste cilinder niet de warm en de voorste niet te koud is , en de marge te verleggen
Een Transalp kan tegen hogere omgeving temperaturen dan de bereider......
 
Iets meer terrasjes aan doen :}
Langer blijven hangen 8-)

Vergeet vooral NIET om je motor in de schaduw te zetten anders is het effect nog minimaal _O-
ik denk dat het welmee valt omdat het verschil met de omgeving nog steede behoorlijk is
dat shaduw is meer voor zaken als zedel stuur en alles wat jevast pakt het zal maar een paar graden schelen op een koelwater van minstens 80 a 95 C is dat niks... en bij een lucht gekoelde is dat alleen maar groter,,,,,
 
Ik rij lucht gekoeld met zijspan, beroerder kan dus niet! (zou je denken)
begin met de juiste olie, (Castrol formula RS 10W60) of een andere volsynteet.
Verder is een redelijk toerental beter dan te laag toeren maar overdrijf niet, een hoger toerental maakt het de motor gemakkelijker en de smering is beter.
Een Guzzi vindt een hoger toerental (pakweg 5000) zowiezo veel lekkerder ook al terkt ie bij 2000 ook al goed.

Watergekoeld heeft ruime marges maar als het misgaat is het ook goed mis...
 
Ik rij lucht gekoeld met zijspan, beroerder kan dus niet! (zou je denken)
begin met de juiste olie, (Castrol formula RS 10W60) of een andere volsynteet.
Verder is een redelijk toerental beter dan te laag toeren maar overdrijf niet, een hoger toerental maakt het de motor gemakkelijker en de smering is beter.
Een Guzzi vindt een hoger toerental (pakweg 5000) zowiezo veel lekkerder ook al terkt ie bij 2000 ook al goed.

Watergekoeld heeft ruime marges maar als het misgaat is het ook goed mis...

klopt als een bus
 
Terug
Bovenaan Onderaan