ABS BMW F650 Dakar?

Djeepert

MF veteraan
18 aug 2007
6.218
21
Zuid-Holland
Ik ben aan het kijken naar een BMW F650 GS DAKAR uit 2002 met 67k op de teller.

Ik heb vandaag proefgereden op de motor en hij voelt verder goed aan.
Wat ik alleen niet kan thuisbrengen is de voorrem. Al bij rustig remmen duikt de motor en begint de hendel al te pompen (ABS in werking?). Is de ABS bij deze motoren zo aggressief afgesteld of is er wat anders aan de hand?

Dank!
 
Maar is die Hyperpro set alleen een veer met de originele BMW demper of een Hyperpro veer en demper set? Daarbij, die demper kan ook kapot gaan.
Ik heb er al jaren alleen een Hyperpro set voor- en achterveer met originele BMW dempers onder.
Volgend voorjaar wordt dat comlete veren+demperset. Die BMW dempers zijn nu helemaal gaar.
 
Laatst bewerkt:
en als je van een cbr1000rr af komt zal je ook moeten wennen aan de veel langere veerwegen en het daarbij behorende aangepaste manier van remmen. je moet de voorvork echt even tijd geven om in te veren. dus rustig de remmen aanleggen en dan langzaam opbouwen zodat hij niet gaat lopen pendelen in de voorvork. en je zou natuurlijk ook even de demping kunnen controleren want veel mensen gaan er van uit dat één keer afgesteld altijd goed maar dempers zijn gewoon een slijtage onderdeel en die dienen regelmatig onderhoud te krijgen in de vorm van bijstellen voor slijtage en anders reparatie als stellen niet mogelijk is.
en een remschijf kan recht lijken maar toch krom zijn of een diktevariatie hebben door ongelijke slijtage (hardingsfoutje). maar je kan wel wat doen om dingen uit te sluiten. als het pulseren altijd de zelfde frequentie heeft is het het abs dat ingrijpt. varieert het trillen met de snelheid dan is het waarschijnlijker dat het de schijf is. of gewoon even de abs uitzetten en kijken of het dan weg is.
 
Maar is die Hyperpro set alleen een veer met de originele BMW demper of een Hyperpro veer en demper set? Daarbij, die demper kan ook kapot gaan.
Ik heb er al jaren alleen een Hyperpro set voor- en achterveer met originele BMW dempers onder.
Volgend voorjaar wordt dat comlete veren+demperset. Die BMW dempers zijn nu helemaal gaar.

Durf niet met zekerheid te zeggen dat het een hele set is.

en als je van een cbr1000rr af komt zal je ook moeten wennen aan de veel langere veerwegen en het daarbij behorende aangepaste manier van remmen. je moet de voorvork echt even tijd geven om in te veren. dus rustig de remmen aanleggen en dan langzaam opbouwen zodat hij niet gaat lopen pendelen in de voorvork. en je zou natuurlijk ook even de demping kunnen controleren want veel mensen gaan er van uit dat één keer afgesteld altijd goed maar dempers zijn gewoon een slijtage onderdeel en die dienen regelmatig onderhoud te krijgen in de vorm van bijstellen voor slijtage en anders reparatie als stellen niet mogelijk is.
en een remschijf kan recht lijken maar toch krom zijn of een diktevariatie hebben door ongelijke slijtage (hardingsfoutje). maar je kan wel wat doen om dingen uit te sluiten. als het pulseren altijd de zelfde frequentie heeft is het het abs dat ingrijpt. varieert het trillen met de snelheid dan is het waarschijnlijker dat het de schijf is. of gewoon even de abs uitzetten en kijken of het dan weg is.

Ik kom idd van de 1000rr, maar ik heb wel vaker op enduro/allroad/cross gereden. Alleen nog niet op een BMW.

Het is regulair pulseren, maar dit is dus normaal volgens jouw?

Dat van die ABS uitzetten is wel een slimme opmerking!
 
Laatst bewerkt:
als het de ABS is die heel vroeg ingrijpt dan moet je nog steeds kijken wat de oorzaak is. slechte dempers, verkeerde manier van remmen, kromme opnemerschijf, rubberen remleidingen die te veel rekken, grove noppenbanden of iets anders.
 
Voel je niet gewoon een hele kromme schijf? Of heb je vaker een ABS ingreep gevoeld?

Dat is het probleem, ik heb nog niet eerder met ABS gereden op een motor. Wel in een auto en getest. Mijn eerste gedachtte was dan ook, kromme schijf. Op het oog, ja ik weet dat dat niet altijd te zien is, is de schijf recht.

De verkoper houdt vol dat hij bij de dealer is geweest en dat die meldt dat het normaal is bij ABS.

Kan er iets kapot zijn in de ABS module die zulke problemen geeft?
 
Dat is het probleem, ik heb nog niet eerder met ABS gereden op een motor. Wel in een auto en getest. Mijn eerste gedachtte was dan ook, kromme schijf. Op het oog, ja ik weet dat dat niet altijd te zien is, is de schijf recht.

Een schijf is al snel krom genoeg dat er niet meer normaal mee te remmen is zonder dat ie op het oog krom is.
De verkoper houdt vol dat hij bij de dealer is geweest en dat die meldt dat het normaal is bij ABS.

Kan er iets kapot zijn in de ABS module die zulke problemen geeft?

Het kan, maar alle binnenkomende signalen worden bewaakt en onwaarschijnlijke omstandigheden zorgen erg snel voor een foutmelding. Mocht het ABS dus constant bij minimale remdruk al ingrijpen dan krijg je daar echt wel een foutmelding van.
 
Een schijf is al snel krom genoeg dat er niet meer normaal mee te remmen is zonder dat ie op het oog krom is.Het kan, maar alle binnenkomende signalen worden bewaakt en onwaarschijnlijke omstandigheden zorgen erg snel voor een foutmelding. Mocht het ABS dus constant bij minimale remdruk al ingrijpen dan krijg je daar echt wel een foutmelding van.

Ik zal nog een keer proefrijden met abs uitgeschakeld.

Hij vraagt er 2800€ voor.
Zitten mistlampen, handkappen, tanktas, handvatverwarming op. Is dat een redelijke prijs?
 
Heb precies hetzelfde. Is echt niet normaal hoor.
Zet ik de abs uit, is alles normaal.
Verdenk de voorste abs sensor, staat te ver van de schijf.
Ga dit deze week verhelpen, eens kijken wat het doet.
Kan bij jou misschien ook kapotte of vuile sensor zijn.
Vering kan het mijn inziens niet aan liggen.
 
Laatst bewerkt:
Heb precies hetzelfde. Is echt niet normaal hoor.
Zet ik de abs uit, is alles normaal.
Verdenk de voorste abs sensor, staat te ver van de schijf.
Ga dit deze week verhelpen, eens kijken wat het doet.
Kan bij jou misschien ook kapotte of vuile sensor zijn.
Vering kan het mijn inziens niet aan liggen.

Dit klinkt al wat logischer. Zijn al voor 20€ te vinden zo te zien. Kan je me op de hoogte houden van je bevindingen?
 
Dit klinkt al wat logischer. Zijn al voor 20€ te vinden zo te zien. Kan je me op de hoogte houden van je bevindingen?

De sensor wordt elke keer gecheckt bij het wegrijden na de motorstart, en daarna constant door de ABS computer. Stuk zal ie dus niet zijn, hij kan echter wel te ver of te dichtbij de sensorkrans staan of vol hangen met vuil. Sensorafstand moet tussen 0,2mm en 2mm liggen. Checken met een voelermaatje.
 
De sensor wordt elke keer gecheckt bij het wegrijden na de motorstart, en daarna constant door de ABS computer. Stuk zal ie dus niet zijn, hij kan echter wel te ver of te dichtbij de sensorkrans staan of vol hangen met vuil. Sensorafstand moet tussen 0,2mm en 2mm liggen. Checken met een voelermaatje.

Kan idd niet stuk zijn dan.
Ik dacht dat hij zelfs tussen de 0,2 en 1 mm moet staan.
Bij mij zit hij er te ver van dan, meer dan 1,5mm. Ik denk dat het lager er niet vergenoegd in zit waardoor hij er net iets te ver vandaan staat. Het extra ringetje achter de sensor is er al tussen uit. Dus deze week ff kijken of het lager er net iets verder in kan.
 
Deukje uit de schijf gehaald maar dit was het niet.
Daarna de sensor er iets dichter op gezet. Hiervoor iets van de bevestiging van de sensor afgeslepen.
Abs en remmen doen het nu weer zoals het hoort.
Ik hoop dat je er iets aan hebt TS.
 
kans wordt wel heel erg groot dat de schijf niet volledig vlak is of dat het pasvlak niet vlak of niet schoon is.
en waarom zou het ABS gebypassed moeten worden. het is feitelijk alleen een zuiger die heen en weer bewogen wordt om het beschikbare volume voor de remvloeistof te variëren zodat de remdruk wegvalt en weer terug komt. als dit uit staat staat de zuiger stil en is het beschikbare volume dus constant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan