ABS BMW RT 1100

Snelle Marcel

Rookie
26 okt 2004
8
0
Antwerpen
Wanneer ik m'n bmw 1100 rt start
slaat de ABS niet direct aan,
slechts wanneer ik enkele km gereden heb
'm even af en aanleg werkt die.

Is mijn baterij niet goed meer of zo?
ik rij ongeveer 2 * per week een km
of 100.

:]
 
Dit heeft inderdaad met de accu te maken. ALs je start is de spanning te laag om het ABS te testen. Dan gaan de twee lampjes (rood) op je dashboard om beurten knipperen, teken dat ABS niet is ingeschakeld!
Ik zou zeggen, nieuwe accu of een druppellader...
 
Dit probleem is bekend bij BMW's, naar het schijnt (heb er zelf geen, helaas). Het zou komen doordat de (koude) accu moeite heeft om de benodigde stroom te leveren voor de ABS zelftest.

De 'workaround' is een paar honderd meter rijden, contact af, en weer aan.

De 'oplossing' is investeren in een nieuwe, goede accu. Odyssey accu's worden vaak genoemd als 'goed spul'.
 
Odyssey PC680 is het juiste model. Overigens kun je ook uit de voeten met een BMW gelbatterij. Deze nieuwe generatie accu's worden tegenwoordig in alle nieuwe BMW motoren gebruikt.

Gezien het feit dat je toch regelmatig rijdt, is de kans groot dat je accu binnenkort de geest geeft.
 
Ik had dit vrij regelmatig met mijn R1100RT (reed ik 300 km per werkdag mee) en ook een K100RS 16V. Altijd als het koud was (of ander weertype waarbij ABS juist extra nuttig is B| ). Heb op garantie in beide gevallen een nieuwe accu gekregen (toen beide motors nog geen jaar oud waren, tamelijk onlogische actie dus) en op de RT ook zelfs een andere dynamo. Geen verschil. Ik denk dat het gewoon weer een van die voorbeelden is dat BMW's reputatie degelijker is dan hun motorfietsen :(
 
Ja als de accu een te lage spanning heeft dan komt 'ie niet door de zelftest heen, dat schijnt vrij kritisch te zijn. Er schijnt een setje in de handel te zijn (via,via gehoord) die die zelftest na het starten wat verlaat zodat je dat probleem niet hebt.

Kijk hier eens even
 
Als iemand weet waar en hoe ik aan zo'n setje kan komen, vertel dat aub? Ik heb op mijn 1100GS hetzelfde probleem. Ook met een nieuwe accu (niet bij stilgestaan dat ik een gel-accu moest hebben, dom dom dom).
 
Ik ook (ooit).

Ding wat er nu in zit is pas een half jaar oud. Gaat nog wel een paar jaar duren ben ik bang...
 
Terug
Bovenaan Onderaan