ABS controle lampje knippert

Gerretje

Die hard MF'er
9 nov 2009
254
0
Rotterdam
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen vrijdag middag knippert zo af en toe mijn ABS controle lampje. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen cq de oorzaak is. Hieronder een beschrijving van het probleem:
- Na starten gaat controle lampje aan
- Bij weg rijden gaat ie uit (normale procedure)
- Na een aantal bochten gaat het lampje knipperen
- Bij stilstand (stoplichten) gaat het lampje weer uit
- Tijdens het rijden gaat hij weer knipperen
- Na ongeveer 10-15 minuten rijden gaat het lampje weer uit en blijft uit, ik zit dan meestal net op de snelweg

Heb dus geen enkel idee waardoor dit probleem veroorzaakt wordt. Zeker omdat het controlelampje gewoon uitgaat als ik weg rij.
Remmen blijft hij gelukkig doen (tot nu toe ;-) ), reservoirs zijn goed gevuld. Remblokken zijn nieuw (nog geen 1000 km).

Hoop dat jullie wat tips kunnen geven!

Groeten uit Rotterdam,

Gerwin
 
heeft niks met je remblokken ofzo te maken, abs is een totaal appart systeem. check of de sensor ok is (vuil, schade) en check idd of de abs daadwerkelijk werkt (wel veilig aub).
 
Gerretje,

Ik wijs je op de CBF-genossen op mf. Een flinke club CBF-rijders (500, 600 en 1000) die elkaar met raad en daad bijstaan én ook nog eens van alles aan leuks plannen. Zoek CBF en deel 3 en je bent er al bijna.

Wat ik vermoed is dat je ABS sensor loszit. De reden voor mijn vermoeden is dat je in bochten een waarschuwing krijgt en bij rechtuit of stilstand niet. Simple ...... Maar het kán natuurlijk ook iets heel anders zijn. Wat voor een motor heb je? De 600 of de 1000? En wie heeft die remblokken vervangen? Heb je al een visuele inspectie gedaan? Zit alles wel vast?
Heb je wellicht andere symptomen die duiden op een spanningsprobleem? Want hierboven wordt dat ook al als mogelijke oorzaak gesteld. Heb je een 1000 dan wordt het al veel waarschijnlijker dat er een spanningsprobleempje kan zijn; da's haast structureel helaas.
 
heeft niks met je remblokken ofzo te maken, abs is een totaal appart systeem. check of de sensor ok is (vuil, schade) en check idd of de abs daadwerkelijk werkt (wel veilig aub).


Bij de CBF hangt de sensor aan de remklauwen. Bij vervanging van de blokken kan er iets vaut gegaan zijn ....... Opmerkelijk is iig dat de alert komt bij bochten.
 
Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties!
Voor de volledigheid ben ik in het bezit van een Honda CBF600 SA uit 2004 (2005 op naam gezet). Sinds een half jaar in bezit (en ongeveer 17.000 km verder).
Remblokken heb ik samen met een maat van me vervangen. Kwamen verder geen problemen naar voren. Ook is het probleem pas later naar boven komen drijven. Ik verwacht niet dat het een spannings probleem is, aangezien ik 3 maanden geleden een kapotte regelaar had... Deze is vervangen (after-market) en de accu was ook naar de galemiezen!
Ga zo spoedig mogelijk alles even nalopen, inclusief de sensoren. Hoop dat ik daar het probleem vind!

Groeten Gerwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan