ABS drukmodulator kapot, hoe te repareren binnen Nederland?

Kirsten_B

Rookie
4 feb 2014
12
0
Alkmaar
Beste motor-fans,

Afgelopen zomer is de ABS drukmodulator (i ABS?) van mijn BMW K 1200 S kapot gegaan. Onderdeel a 2000 euro zonder monteurskosten, of een reparatie a 1000 euro in Duitsland.. Help?!
Ik vroeg mij af of een van jullie een manier weet waarop dit stomme productiefoutje ( want ik hoor dat het bij veel BMW's in de K serie rond 2005 het geval is) wel met een realistisch bedrag te repareren is? Of iemand die zelf heel handig is die dit wellicht voor mij kan verhelpen of dit zelf een keer met succes heeft gedaan? Ik ben erg benieuwd.

Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
denk dat je beste de 1000 euro optie moet nemen. ABS onderdelen zijn helaas duur. een tip voor in het vervolg laat eens per maand je abs werken dus hard remmen. er stromt daan nieuwe vloeistof door de delen van het absmodule.
 
Beste motor-fans,

Afgelopen zomer is de ABS drukmodulator (i ABS?) van mijn BMW K 1200 S kapot gegaan. Onderdeel a 2000 euro zonder monteurskosten, of een reparatie a 1000 euro in Duitsland.. Help?!
Ik vroeg mij af of een van jullie een manier weet waarop dit stomme productiefoutje ( want ik hoor dat het bij veel BMW's in de K serie rond 2005 het geval is) wel met een realistisch bedrag te repareren is? Of iemand die zelf heel handig is die dit wellicht voor mij kan verhelpen of dit zelf een keer met succes heeft gedaan? Ik ben erg benieuwd.

Ik hoor het graag!
Hier al gekeken?
Steuergeräte Reparatur vom Profi
 
Indien iABS moet ie toch echt terug naar de fabrikant of een revisiebedrijf, die zich voor zover ik weet toch echt in duitsland bevinden.

Oorzaak van het stukgaan is de remvloeistof niet tijdig (2 jaar) verversen. Deze dient bij een ABS systeem namelijk ook te smeren. Het feit dat remvloeistof water aantrekt helpt ook niet echt.

Oja, stilstaan in de showroom is niet een soort suspended animation, ook dan dient de termijn in acht te worden genomen.
 
denk dat je beste de 1000 euro optie moet nemen. ABS onderdelen zijn helaas duur. een tip voor in het vervolg laat eens per maand je abs werken dus hard remmen. er stromt daan nieuwe vloeistof door de delen van het absmodule.

Oja, dit ook ^

Mensen die trots beweren dat ze nooit het ABS voelen aanspreken, heel tof. Het bevordert de staat van het remsysteem alleen niet echt.
 
Als de module niet werkt doet de motor het dan niet of doet alleen je ABS het dan niet.

Als dit het geval ik zou ik gewoon de ABS afkoppelen en lekker zonder ABS doorrijden.

Vroeger hadden we ook geen ABS op de motor namelijk!
 
Bedankt voor alle reacties !
Ik ben dan inderdaad toch bang voor de reparatie kosten.. Zonder ABS rijden vind ik eerlijk gezegd met zo'n flinke motor toch een beetje spannend.
Helaas heb ik al contact gehad met rhelectronics.de, zij zitten rond dezelfde prijs. Ecu repair centre heb ik ook gebeld, deze werden zelfs een beetje geïrriteerd tijdens het telefoontje, zij doen helaas alleen het 'nieuwe type'.. Ik ga het andere forum ook een keer proberen, bedankt voor de tip!
In het vervolg zal ik inderdaad eens goed hard remmen, kijken of dat goed werkt haha. Moet je inderdaad bekennen nog nooit de ABS te hebben gevoeld aan te gaan.. Motor komt ook uit de showroom ( 2 jaar geleden gekocht, toen stond hij bij motorport.. ) Bedankt voor de tips!
 
abs-steuergeraet-motorrad-am1_3views.jpg


Fahrzeugmarke (z.B.): BMW Motorrad
Fahrzeuge: Alle BMW Motorräder mit Integral und Teilintegral ABS III ( ca. Bj. 2000-2006 ) R1100S, R1150R/RS/RT/GS, K1200RS/GT/LT/CL, R1200C/Mountauk, R1200GS/RT/ST, K1200S/R/GT
Gerätehersteller: FTE
Hersteller-Nr.: FTE, BMW Motorrad ABS III Nr.: FTE S2AB900-36,-37,-38,-39 und weitere
Erkennungsmerkmale: Steuergerät mit 2 Elektromotoren (Bremskraftverstärker) für BMW Motorrad. Sehr groß und schwer, Gerät komplett aus Aluminium mit Bremsleitungs-Schnellverschlüssen, 1 Gerätestecker. Es gibt verschiedene Ausführungen des Gehäuse z.B. Alu Spritzguss oder Alu gefräst.
Fehler: 1. oder 2. Bremskreis Fehler / Druckfehler / ständiges Laufen eines Hydraulikmotors / Ausfall des Bremskraftverstärkers bzw. eines Bremskreises / Ausfall Bremslicht / keine Diagnose möglich usw.

"Bitte Bremsflüssigkeit ablaufen lassen und Gerät möglichst mit allen möglichen Verschlussdeckeln senden, damit kein Schmutz und Bremsflüssigkeit in das Gerät gelangt". Beim Wiedereinbau müssen neue Dichtungen und Klammern bei den Bremsleitungsschnellverschlüssen verwendet werden.
Reparaturpreis: 699.00 € Netto (831.81 € inkl. MwSt.)
Preise zuzüglich Versandkosten.
Der Preis ist inkl. Ventilblock Demontage!
(Gerät bitte mit Ventilblock komplett einsenden!)
Reparaturauftrag
Prüfpauschale: 99.00 € Netto (117.81 € inkl. MwSt.) Infos zur Prüfpauschale
Reparaturdauer: 10-15 Werktage
Bei Bestellung Expressreparatur: 4-5 Werktage, +100.00 € Netto (119.00 € inkl. MwSt.)
Inhouse-Sofortservice: möglich (bitte Termin vereinbaren)
Gewährleistung/Garantie: 24 Monate

http://rhelectronics.de/

[edit]Ter informatie;
ABS3 = iABS[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Kirsten,
Wat is het (productie) foutje dan, van deze units?
Is dat elektronisch of mechanisch?
Je zou toch denken dat er zelf ook iets te doen moet zijn, als er zoveel defecte zijn kan de fout nooit moeilijk zijn!
 
Kirsten,
Wat is het (productie) foutje dan, van deze units?
Is dat elektronisch of mechanisch?
Je zou toch denken dat er zelf ook iets te doen moet zijn, als er zoveel defecte zijn kan de fout nooit moeilijk zijn!

Dat gaat om de units vanaf 2005, dat is een onbekrachtigd systeem.

Daarbij gaan de koolborstels in de pomp kapot en valt de pompmotor dus stil met een uitvallend ABS tot gevolg. Zonder pompmotor werkt ABS namelijk niet.

Bij TS gaat dit niet op.
 
Ok dus de pomp wordt geactiveerd wanneer er geen puls meer binnen komt, waardoor hij indien niet aangesproken, nooit draait! heb ik dat goed?
Dus het zou ook goed kunnen, dat hij vast zit en/of vies vervuild is?
Dan zou het alleen schoonmaken zijn, koolborstels moet toch ook te verkrijgen zijn?
Het is dus wel te doen.

Dat gaat om de units vanaf 2005, dat is een onbekrachtigd systeem.

Daarbij gaan de koolborstels in de pomp kapot en valt de pompmotor dus stil met een uitvallend ABS tot gevolg. Zonder pompmotor werkt ABS namelijk niet.

Bij TS gaat dit niet op.
 
Bedankt weer voor het meedenken!
Na contact met de website die je aangaf willen ze voor 400 euro de reparatie uitvoeren. Even een verschil dus, heel fijn! Ik heb inderdaad ook gehoord dat deze borsteltjes vies kunnen zijn, of dat de printkaart banen verbrand zijn.. Alleen zelf ben ik nu niet bepaald technisch... Dus hoe ik dat kan zien, laat staan oplossen zonder het helemaal te slopen haha. Super bedankt voor het meedenken, ik waardeer dat echt enorm.
 
Ok dus de pomp wordt geactiveerd wanneer er geen puls meer binnen komt, waardoor hij indien niet aangesproken, nooit draait! heb ik dat goed?

Juist, al is het niet zo zwart wit als geen puls = ABS ingreep
Dus het zou ook goed kunnen, dat hij vast zit en/of vies vervuild is?
Dan zou het alleen schoonmaken zijn, koolborstels moet toch ook te verkrijgen zijn?
Het is dus wel te doen.

Nee, wat ik vergat te melden is dat dit een productiefout is geweest van Bosch, de koolborstels is iets mis mee.

En 'effe' de koolborstels vervangen? Je weet dat een ABS unit zo'n beetje rondom dichtgelast zit, alles met de intentie dat mensen er met hun klauwen vanaf blijven...
 
Laatst bewerkt:
Mooi, dat scheelt een berg.


Bedankt weer voor het meedenken!
Na contact met de website die je aangaf willen ze voor 400 euro de reparatie uitvoeren. Even een verschil dus, heel fijn! Ik heb inderdaad ook gehoord dat deze borsteltjes vies kunnen zijn, of dat de printkaart banen verbrand zijn.. Alleen zelf ben ik nu niet bepaald technisch... Dus hoe ik dat kan zien, laat staan oplossen zonder het helemaal te slopen haha. Super bedankt voor het meedenken, ik waardeer dat echt enorm.
 
Bedankt weer voor het meedenken!
Na contact met de website die je aangaf willen ze voor 400 euro de reparatie uitvoeren. Even een verschil dus, heel fijn! Ik heb inderdaad ook gehoord dat deze borsteltjes vies kunnen zijn, of dat de printkaart banen verbrand zijn.. Alleen zelf ben ik nu niet bepaald technisch... Dus hoe ik dat kan zien, laat staan oplossen zonder het helemaal te slopen haha. Super bedankt voor het meedenken, ik waardeer dat echt enorm.

Heb je aangegeven welke pomp je hebt? Ik vermoed dat je nu een aanbod accepteert voor een pomp die niet in jouw motor zit, namelijk de motoren van >2005. Dat is ABS4 (iABS2). Jij hebt ABS3 (iABS), toegepast zo tussen 2000-2005 ongeveer.
 
Hmm, balen, je hebt gelijk.... Ze hebben net gemaild; verkeerde type. Damn...! Online nu wel een abs KAG pomp modulator op marktplaats gevonden... Zou dat wat zijn?

Dit is de pomp die je moet hebben:

a20791d1424c9668c18663_l.JPG


Weet je nog wat er stuk aan is? Dit is een van de servomotoren (pompbediening storing), een van de druksensoren (druk in voor/achterremcircuit te hoog/laag), óf de printplaat (pomp trekt stroom bij stilstaan).

Het model waar je hem vanaf haalt maakt niet echt uit (zolang het maar dezelfde pomp is, dus motoren tussen 2000 en 2005), zolang de printplaat van jouw pomp niet stuk is kan ik die gewoon overzetten, als hij wel stuk is is het belangrijk dat je dan ook echt een pomp vindt die van een K1200S af komt. Het wisselen kan ik ook wel doen voor je, maar dan moet je naar Amsterdam komen.
 
Laatst bewerkt:
Heb gemaild met de verkoper op marktplaats. Hij is van een k1200rs uit 2004. De pomp zelf is van eind 2006. Zou dit het proberen waar zijn? De eigenaar is berreid te testen.

Ik weet niet waar de storing precies zit.. Dat heeft de bmw mij niet verteld, alleen dat de pomp modulator stuk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan