ABS drukmodulator kapot, hoe te repareren binnen Nederland?

Kirsten_B

Rookie
4 feb 2014
12
0
Alkmaar
Beste motor-fans,

Afgelopen zomer is de ABS drukmodulator (i ABS?) van mijn BMW K 1200 S kapot gegaan. Onderdeel a 2000 euro zonder monteurskosten, of een reparatie a 1000 euro in Duitsland.. Help?!
Ik vroeg mij af of een van jullie een manier weet waarop dit stomme productiefoutje ( want ik hoor dat het bij veel BMW's in de K serie rond 2005 het geval is) wel met een realistisch bedrag te repareren is? Of iemand die zelf heel handig is die dit wellicht voor mij kan verhelpen of dit zelf een keer met succes heeft gedaan? Ik ben erg benieuwd.

Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Tis geen discussie: die systemen moeten jaarlijks doorgespoeld worden.

Nee, je hebt geen computer nodig. Wel effe de accu weer opladen na verversen gezien de pomp nogal wat stroom lust. En natuurlijk verstand van zaken.

2 X
full
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik alle remvloeistof vervangen en ja het was vervuild. Hoe oud het was weet ik niet maar nu lijkt het er op dat alles weer werkt zoals het moet. Als ik alleen de achterrem gebruik zijn de abs lampjes uit. Zodra ik ook de voorrem ga gebruiken gaan de lampjes weer branden. Linkerlamje knippert en recht blijft rood alarm. Eén abs systeem is uitgevallen betekend dat volgens de beschrijving. Doordat ik staps voet reed kon ik goed merken dat de remdruk er wel was maar ik moest veel verder de handel in knijpen. Even later was er wel weer druk genoeg en maak je zo ongeveer een noodstop. Voelt allemaal onbetrouwbaar..
Inmiddels ben ik me ook bewust dat BMW dit iASB systeem verlaten heeft en de bestaande eigenaren in de kou laat steen.
Laten repareren door een zelfde iABS systeem geeft mij ook niet zo'n goed gevoel.
Heeft er iemand een goed advies voor me?

Groet, Willem
 
Laatst bewerkt:
Tegen de tijd dat de mijne het begeeft, laat ik hem gewoon verwijderen en ga verder ABS-loos door, zoals op de vorige pagina al beschreven. Je kunt eventueel voor stalen leidingen gaan, maar is eigenlijk niet eens nodig. Er zit voldoende remvermogen in dat remsysteem, alleen moet je wat harder knijpen en trappen, zoals op een gewone motor.
 
Laatst bewerkt:
Tegen die tijd kan het ook zo aflopen..

Onderstaande bericht is uit een ander forum (http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/abs-problemen-met-bmw-k1200lt/cpagina/15/)

Alweer wat een oud topic maar ook ik heb afgelopen jaar zware problemen gehad met de ABS. Ik wou dit ook hier even kwijt en ik was benieuwd welke stappen er inmiddels zijn ondernomen behalve de zwakke terugroepactie die BMW georganiseerd heeft.

Na een hoop touwtrekken met BMW heb ik er een beetje genoeg van om niet serieus genomen te worden. Hieronder een brief die ik verzonden heb naar BMW Motorrad in augustus 2014 betreft een schuiver die ik gemaakt heb met een BMW R1200RT van 2005:

Op vrijdag 1 augustus 2014 17:30 ben ik met mijn vader zijn BMW R1200 RT van 2005 onderuit gegleden. Nu kan er in eerste instantie gedacht worden dat dit een stuurfout is, maar niets is minder waar. Door een falend ABS-systeem ben ik onderuit gegaan met de desbetreffende motor.

Het probleem van de BMW kan ik als volgt beschrijven:
Nadat ik van een rotonde kwam reed ik richting een afslag die ik moest nemen om naar huis te rijden. Ik rij het voorsorteer vak in en rem af. Terwijl ik rem, kijk ik de bocht door, zou ik bijna insturen en net op het moment dat ik bijna de rem los zou laten (dus geen extra druk uitoefen om stil te komen te staan) krijg ik ineens zoveel remkracht dat mijn voorwiel wegglijdt en de BMW enkele meters verderop ligt. Dit is op een droge zonnige dag gebeurd met schoon wegdek. Terwijl ik de BMW oppak zie ik een grote rode driehoek op het dashboard staan en tevens knippert het ABS lampje. Deze storing is tijdens het remmen ontstaan.
Echter zal er gedacht kunnen worden dat dit komt omdat de motor omgevallen is. Dit is niet het geval omdat zaterdag 2 augustus (hij is bij de lokale BMW dealer geweest met de motor) mijn vader precies het zelfde ervaren heeft voor zijn huis. De motor is dus twee keer in zeer korte tijd in dezelfde storing geslagen! Een ander opvallend punt bij deze storing was dat de kilometerteller niet meer werkte.

2 augustus is mijn vader dus bij de lokale BMW dealer (MotorPlaza Heerenveen) geweest om informatie in te winnen over dit probleem. Hier heeft hij gevraagd om de motor aan het diagnose apparaat te hangen om het probleem op te zoeken. Echter kreeg hij te horen dat het te druk was en hij na de vakantie terug moest komen. 5 augustus is hij echter langs het RDW in Groningen (Rijks Dienst Wegverkeer) geweest en heeft hij met een medewerker over dit probleem gesproken. Bij de medewerker van het RDW was deze terugroepactie bekend en met deze informatie is hij naar MotorPlaza Groningen gegaan. Pas toen deden ze melding dat er een terugroepactie is en dat er een coulanceregeling loopt bij BMW. Dit vond hij erg vreemd omdat de week hiervoor er nog een kering in de cardanas vervangen is door MotorPlaza Heerenveen en er geen woord gesproken is over een terugroepactie. Doordat er niet gesproken is over dit probleem zit ik nu met een beschadigde BMW motorfiets, een defect ABS systeem en een motor die levensgevaarlijk is omdat hij niet meer te vertrouwen is (iets waar BMW garant voor zou staan en moet staan).

In het artikel over de terugroepactie staat het volgende:

‘Van een acuut veiligheidsrisico is geen sprake. Deze restremfunctie (zonder bekrachtiging) voldoet aan de wereldwijde wettelijke eisen voor het remsysteem van voertuigen en maakt het voor de berijder mogelijk om de motorfiets veilig af te remmen.’

Dit is een deel van de brief die ik naar BMW heb geschreven. In het andere deel beschrijf ik de schade van de motorfiets en dat ik het niet eens ben met het citaat dat het niet een veiligheidsrisico is.

Waar draait het nu om?
Het gaat mij om het feit dat BMW hun ABS problemen niet serieus nemen. Plaats maar eens een zoekopdracht naar de ABS problemen van BMW en je zult versteld staan hoeveel problemen dit systeem van BMW oplevert. Echter doet BMW hier niets aan ondanks dat er in Duitsland al enkele doden zijn gevallen.

Het RDW is op de hoogte van het probleem en erkend deze ook. De vraag die wij daar dan ook gesteld hebben is de volgende:
'Hoe kan dit product van BMW een Europees typegoedkeuring krijgen?'

Nog stukje wat ik niet meer kon plaatsen omdat het boven de 4000 tekens kwam:

Het ABS systeem van de R1200RT is in mijn geval in storing geslagen terwijl ik remde. Hij gaf daardoor een grote hoeveelheid extra remkracht waardoor ik dus onderuit ben gegaan. BMW spreekt van een probleem waardoor de rembekrachtiging wegvalt en je ineens twee tot drie keer harder moet knijpen om tot dezelfde remkracht te komen. Zij beweren dat dit niet gevaarlijk is, echter wijst de praktijk anders uit.



Nu is er inmiddels een terugroepactie geweest.Waar bestond deze uit?
Een gratis inspectie van het remsysteem. Indien je alleen maar bij een BMW dealer bent geweest kun je in aanmerking komen voor een coulance regeling. Echter plaatsen ze in dit geval HETZELFDE systeem weer op de motorfiets. Een systeem wat dus NIET gemodificeerd is en je dus alleen maar een pleister op een wond plakt die gehecht dient te worden.

Dus nogmaals mijn vragen:
Hoe kan dit product van BMW een Europees typegoedkeuring krijgen?
Hoe kan het dat BMW hier mee weg komt ondanks de vele problemen?

Ik zou graag willen weten wat de mogelijkheden in een zaak zoals dit zijn. Inmiddels is de motorfiets weer gerepareerd en is er een vervangend ABS systeem op gekomen. De motorfiets is daarna ook verkocht nadat de BMW dealer het ABS systeem vervangen heeft. Het ABS systeem wat voor de problemen gezorgd heeft is echter nog wel steeds in mijn bezit.


Nu had ik mazzel en ben ik niet gevallen of zo en dat risico, door een fout ontwerp van BMW, loop ik liever niet. Denk dat ik maar afscheid ga nemen van de R1100S uit 2005 met 27000 km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan