ABS drukmodulator kapot, hoe te repareren binnen Nederland?

Kirsten_B

Rookie
4 feb 2014
12
0
Alkmaar
Beste motor-fans,

Afgelopen zomer is de ABS drukmodulator (i ABS?) van mijn BMW K 1200 S kapot gegaan. Onderdeel a 2000 euro zonder monteurskosten, of een reparatie a 1000 euro in Duitsland.. Help?!
Ik vroeg mij af of een van jullie een manier weet waarop dit stomme productiefoutje ( want ik hoor dat het bij veel BMW's in de K serie rond 2005 het geval is) wel met een realistisch bedrag te repareren is? Of iemand die zelf heel handig is die dit wellicht voor mij kan verhelpen of dit zelf een keer met succes heeft gedaan? Ik ben erg benieuwd.

Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Heb gemaild met de verkoper op marktplaats. Hij is van een k1200rs uit 2004. De pomp zelf is van eind 2006. Zou dit het proberen waar zijn? De eigenaar is berreid te testen.

Van een K1200RS gaat ie niet passen. De volgende modellen passen:

R1150 (alle varianten)
R1200 (alle varianten)
K1200S/R/GT
Uiteraard met inachtneming van het genoemde bouwjaar.

Ik weet niet waar de storing precies zit.. Dat heeft de bmw mij niet verteld, alleen dat de pomp modulator stuk is.

Dan valt er ook weinig te resetten. De foutmelding gaat pas weg als de fout is opgelost.
 
Ik heb het altijd erg vreemd gevonden dat die pompen zo heilig behandeld worden.

Het is een onderdeel van dik tweeduizend euro, en alle kapotte die worden bij het oud ijzer geflikkerd ofzo? Hoe "speciaal" moet je zijn om de boel open te schroeven?
 
Ik heb het altijd erg vreemd gevonden dat die pompen zo heilig behandeld worden.

Het is een onderdeel van dik tweeduizend euro, en alle kapotte die worden bij het oud ijzer geflikkerd ofzo? Hoe "speciaal" moet je zijn om de boel open te schroeven?

Een ABS modulator is geseald en onderdelen zijn niet vrij verkrijgbaar. En dat heeft een reden.

Ik heb zelf vaak zat een pomp opengeschroefd. En daarna kan je hem weggooien want geen onderdelen en onmogelijk terug in elkaar te zetten zonder, als je hem al open krijgt zonder een hamer, drevel of slijptol te gebruiken. Ik denk niet dat je ooit zo'n ding door je handen hebt laten gaan?

Oorzaak van falen is gebrekkig onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Een ABS modulator is geseald en onderdelen zijn niet vrij verkrijgbaar. En dat heeft een reden.

Ik heb zelf vaak zat een pomp opengeschroefd. En daarna kan je hem weggooien want geen onderdelen en onmogelijk terug in elkaar te zetten zonder, als je hem al open krijgt zonder een hamer, drevel of slijptol te gebruiken. Ik denk niet dat je ooit zo'n ding door je handen hebt laten gaan?

Oorzaak van falen is gebrekkig onderhoud.

Ik heb zo'n ding inderdaad nog nooit in handen gehad. Ik vind de materie wel erg interessant.

Zeg jij dat de boel stuk gaat doordat de meeste garages het ABS systeem geen speciale aandacht geven? Of doordat het ABS nooit wordt aangesproken? Stilstand is immers soms ook achteruitgang.
 
De BMW vertelde dat alleen hun de fouten er uit kunnen resetten en dat je dit zelf niet kan? Vandaag mijn vraag.

De BMW heeft echter wel een zelfde pomp modulator met een kleine lekstroom waardoor je accu na 2-3 weken leeg is. De prijs is mij even ontschoten.. Is het mogelijk om deze samen te " smelten" om er 1 goed werkende van te maken? Is dit zelf te doen of moet ik daar wat meer expertise naar laten kijken?
 
Een ABS modulator is geseald en onderdelen zijn niet vrij verkrijgbaar. En dat heeft een reden.

Ik heb zelf vaak zat een pomp opengeschroefd. En daarna kan je hem weggooien want geen onderdelen en onmogelijk terug in elkaar te zetten zonder, als je hem al open krijgt zonder een hamer, drevel of slijptol te gebruiken. Ik denk niet dat je ooit zo'n ding door je handen hebt laten gaan?

Oorzaak van falen is gebrekkig onderhoud.
De pest met motoren is de beperkte markt..dus weinig rendabel.....
Dan kunnen ze dus vragen wat ze willen, todat.........

Was altijd ook zo met speciale delen van auto's, totdat de handel zich ermee ging bemoeien, dan dalen de prijzen in rap tempo....ABS computers van alle auto's kun je tegenwoordig opsturen , en voor 200 euro heb je ze terug gerepareerd...

Maar denk ook aan LMM's Penbobines enz enz, als de handel er winst in ziet dan zakken de prijzen en is 75% geen uitzondering
 
Ik heb zo'n ding inderdaad nog nooit in handen gehad. Ik vind de materie wel erg interessant.

Zeg jij dat de boel stuk gaat doordat de meeste garages het ABS systeem geen speciale aandacht geven? Of doordat het ABS nooit wordt aangesproken? Stilstand is immers soms ook achteruitgang.

Er wordt bij een handelaar of een universele garage meestal niks aan gedaan (er zijn uitzonderingen!), omdat de procedure voor het verversen een stuk arbeidsintensiever is dan bij een gewoon remsysteem. Soms zuigen ze nog wel eens de rempotjes leeg en gooien er nieuwe vloeistof in, en dat heet dan ververst...

Bij een gewoon remsysteem zie je ook nog wel eens wat rondrijden waar tig jaar oude remvloeistof in zit. Vaak resulteert dat in een sponsig gevoel, of een rem die er mee ophoudt, maar het geeft voor de super rustige rijder minder snel gezeur.

Bij een ABS systeem dient remvloeistof nog een tweede taak, namelijk het smeren van de pomp. Het feit dat remvloeistof water aantrekt helpt ook niet echt, en de plekken waar remvloeistof niet circuleert zullen dan het eerst gaan corroderen. Bij het verversen van de vloeistof worden ook de circuits ververst die niet circuleren als er geen ABS regeling plaatsvind.

Vergelijk het maar met een slok water in de tank, en de hele onderkant rot na verloop van tijd door. Of een motorblok waar een slok water in zit. Dat gaat niet goed. Omdat remvloeistof water aantrekt gaat dat proces nog sneller. Daarom is het zo kritisch om de vloeistof op tijd te verversen.
 
Laatst bewerkt:
De BMW heeft echter wel een zelfde pomp modulator met een kleine lekstroom waardoor je accu na 2-3 weken leeg is. De prijs is mij even ontschoten.. Is het mogelijk om deze samen te " smelten" om er 1 goed werkende van te maken? Is dit zelf te doen of moet ik daar wat meer expertise naar laten kijken?

Dat kan inderdaad, mits de pomp dezelfde is die jij hebt (K1200S/R/GT, R1150, R1200. Bouwjaren 2000-2005), en jij geen last hebt van lekstroom met je huidige pomp.

Zelf doen kan als je weet waar je mee bezig bent, zo niet dan kan ik het voor je doen, het in/uitbouwen is niet zo'n probleem, maar de pomp moet gedeeltelijk uit elkaar en daar heb je wat meer kennis voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie. Helaas is de ABS met lekstroom al verkocht.. Deze kon ik dus niet meer bemachtigen. ABS opgestuurd voor reparatie via de garage. Wat blijkt? Waterschade? Motor staat altijd of onder een afdak op werk of in de garage thuis.. Ik snap hier niks van. Daarnaast ben ik ook eigenlijk alleen een mooi weer rijder.. Snap er nu echt helemaal niks meer van..
 
De garage denkt dat mijn fiets een ritje de sloot in heeft gehad bij de vorige eigenaar.. Ik heb de fiets vanaf 10.000km en nu 3 jaar en 40.000 op de teller komt is er op eens sprake van problemen door een ritje sloot? Dat kan toch niet?

Is het mogelijk om je onderdelen te beschadigen door het wassen van de motor? Doe dit niet heel vaak maar meestal met een emmer sop met tuinslag. Heb ook een enkele keer een wasbox gebruikt maar dit toch wel met gepast afstand gedaan.
 
Laatst bewerkt:
De garage denkt dat mijn fiets een ritje de sloot in heeft gehad bij de vorige eigenaar.. Ik heb de fiets vanaf 10.000km en nu 3 jaar en 40.000 op de teller komt is er op eens sprake van problemen door een ritje sloot? Dat kan toch niet?

Is het mogelijk om je onderdelen te beschadigen door het wassen van de motor? Doe dit niet heel vaak maar meestal met een emmer sop met tuinslag. Heb ook een enkele keer een wasbox gebruikt maar dit toch wel met gepast afstand gedaan.
tja, zeg het maar.

Tegen regen en wassen horen de onderdelen te kunnen.

Door een sloot rijden geeft doorgaans ook nog wel andere problemen.

Wie garandeert je dat het idd waterschade is?
En dan kan het ook nog exemplarisch zijn...


Ik zal eens kijken of ik nog een dergelijke module weet. Heb nu een BMW staan, TL door aanrijding, eigenaar wil de motor waarschijnlijk in delen verkopen.

En wat wil het feit, 3 maanden voor de aanrijding heeft hij een nieuwe module moeten laten plaatsen (kosten €2400) en een nieuw blok op 2 maanden voor de aanrijding (drijfstang er uit gevlogen).....
 
tja, zeg het maar.

Tegen regen en wassen horen de onderdelen te kunnen.

Door een sloot rijden geeft doorgaans ook nog wel andere problemen.

Wie garandeert je dat het idd waterschade is?
En dan kan het ook nog exemplarisch zijn...


Ik zal eens kijken of ik nog een dergelijke module weet. Heb nu een BMW staan, TL door aanrijding, eigenaar wil de motor waarschijnlijk in delen verkopen.

En wat wil het feit, 3 maanden voor de aanrijding heeft hij een nieuwe module moeten laten plaatsen (kosten €2400) en een nieuw blok op 2 maanden voor de aanrijding (drijfstang er uit gevlogen).....

Dat zou super zijn, wanneer weet je of dit onderdeel past? Mijn garage is nu aan aan wachten op het antwoord of ik nog een extra 150 euro uit wil geven voor een andere gereviseerde module.. Ik vindt de huidige kosten al meer dan zat..
 
Bosch heeft een eigen reperatieservice waar ze alle bosch electronice delen mbt dashboards, pompen, ontstekingen en wat al niet meer servicen.
Die al eens geprobeerd?
Bij mij op mn werk komen ze het dezelfde dag halen en krijg je het binnen 3 dgn trg. Vaak voor niet eens veel geld (lees150-250 euro).
Of ze alleen met particulieren werken...
 
Dat zou super zijn, wanneer weet je of dit onderdeel past? Mijn garage is nu aan aan wachten op het antwoord of ik nog een extra 150 euro uit wil geven voor een andere gereviseerde module.. Ik vindt de huidige kosten al meer dan zat..
Geen idee.

Ik moet kijken welk model en bouwjaar het precies is.
dan moet ik vragen of de eigenaar al weet of de motor in delen verkocht wordt, en zo ja, voor hoeveel per deel.
Dan moet ik aan jou vragen of de prijs ok is.
Dan moet ik tijd zien om het te demonteren.
 
Bosch heeft een eigen reperatieservice waar ze alle bosch electronice delen mbt dashboards, pompen, ontstekingen en wat al niet meer servicen.
Die al eens geprobeerd?
Bij mij op mn werk komen ze het dezelfde dag halen en krijg je het binnen 3 dgn trg. Vaak voor niet eens veel geld (lees150-250 euro).
Of ze alleen met particulieren werken...

Het is geen bosch pomp :)
 
Geen idee.

Ik moet kijken welk model en bouwjaar het precies is.
dan moet ik vragen of de eigenaar al weet of de motor in delen verkocht wordt, en zo ja, voor hoeveel per deel.
Dan moet ik aan jou vragen of de prijs ok is.
Dan moet ik tijd zien om het te demonteren.

Als je geen tijd hebt wil ik het ook wel doen voor TS, evt ook monteren.

MF Minimeeting?

Geschikte pompen voor TS zijn die van een R1150, R1200, K1200S/R/GT/R Sport, K1300S/R/GT. Met rembekrachtiging, dus bouwjaren zo tussen 2000-2005. Er zit dan bovendien een waarschuwingsstickertje op de tank in de trend van 'geen rembekrachtiging bij uitgeschakeld contact'.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen tijd hebt wil ik het ook wel doen voor TS, evt ook monteren.

MF Minimeeting?

Geschikte pompen voor TS zijn die van een R1150, R1200, K1200S/R/GT/R Sport, K1300S/R/GT. Met rembekrachtiging, dus bouwjaren zo tussen 2000-2005. Er zit dan bovendien een waarschuwingsstickertje op de tank in de trend van 'geen rembekrachtiging bij uitgeschakeld contact'.
Kijk, dat is iig een lijstje waar we verder mee kunnen :)

Ik ga eerst eens bij de eigenaar informeren (die inmiddels net uit de rolstoel is ) :X
 
Ik heb de 2 genoemde reparatie bedrijven gebeld en ze kunnen mij helaas niet helpen.. :(

Ik heb ondertussen een klacht ingediend bij de RDW en melde mij dit:

Dit gaat over hetzelfde als de andere meldingen, die RDW hier al over heeft ontvangen. Ik heb erover contact met BMW Nederland. Het klopt, dat BMW geen terugroepactie heeft georganiseerd. Omdat de fabrikant in Duitsland is gevestigd, heb ik inmiddels ook de Duitse overheid ingeschakeld. We hebben ook het voornemen om spoedig een melding door te gaan geven aan de Europese Commissie. Wat nog wel onduidelijk is, wat uiteindelijk de uitkomst daarvan zal worden. De RDW geeft er zeker prioriteit aan. Zodra er meer over bekend wordt, zal ik u informeren.

Ik probeer nu ook uit te vinden welke standaard onderdelen de BMW fabriek af geïnstalleerd heeft om zo in ieder geval te kunnen achterhalen of mijn ABS al een keer vervangen is geweest..
De reparateur en dealer blijven volhouden dat de waterschade alleen gekomen kan zijn door echt de sloot in gereden te zijn.
Het is nu 3 jaar en 30.000Km verder na aankoop en heb tot nog toe niks geks gehad met de motor. Ik twijfel er nu dus meer aan dat er al eens gekloot is met mijn ABS die dan misschien van een schade motor is gekomen.. De dealer waar ik hem gekocht heb kan mij niks vertellen over bekende schades voor dat ik hem kocht met 10.000km op de teller.
 
Geen idee.

Ik moet kijken welk model en bouwjaar het precies is.
dan moet ik vragen of de eigenaar al weet of de motor in delen verkocht wordt, en zo ja, voor hoeveel per deel.
Dan moet ik aan jou vragen of de prijs ok is.
Dan moet ik tijd zien om het te demonteren.
Het is een K1200LT uit 2002.
 
Terug
Bovenaan Onderaan