ABS falen Kawasaki ER6F ER6N en Versys 2006 > 2008

Turbo Bul

MF veteraan
25 mrt 2002
1.381
12
Krommenie
Na het activeren van de ABS van de achter rem doet hij het niet meer
Maar het rem pedaal is hard en het ABS lampje op het dashboard zegt dat het systeem goed is ?
Hierdoor is mijn vrouw bijna gevallen met de vakantie dus ff langs een motorzaak gereden en na laten kijken
De remolie ging wel van de remklauw naar boven maar niet van boven naar beneden en het rempedaal was hard ?
En nog zei het lampje op het dashboard dat het ABS systeem goed was
Dus een rechtstreekse remleiding laten monteren want hij moet toch kunnen remmen met de achter rem en dat werkt nu goed maar zonder ABS
Zelfs met afgekoppelde remleiding geeft de ABS pomp geen storing ook niet als ik hard rem en het achterwiel blokkeert
Op de motor stond net 25.000 Km en de remolie word om de 2 jaar trouw ververst ( door mijzelf ongeacht de km want ik ben zelf automonteur )
Bij thuiskomst bij de kawa dealer langs geweest en het probleem voorgelegd en in het boek gekeken wat het nr is van de pomp en even opgezocht wat hij nieuw kost
Toen bleek deze pomp niet meer geleverd werd en er een andere voorgeschreven stond en deze ruim 1300€ kost ex montage kosten
Dat was wel ff schrikken
Omdat de ABS pomp vervangen was voor een andere dacht ik even de importeur benaderen want dat plaatsen van een andere ABS pomp is niet voor niks en misschien heb ik een terugroep actie gemist
Na wat heen en weer mailen komt het er op neer dat de motor niet voor onderhoud bij de dealer is geweest en hij er niks mee doet en er ook geen terugroep actie is geweest of bezitters van dit model op de hoogte gaat brengen
Kreeg een nette afwijzing dus hij is geslaagd voor de cursus klantvriendelijk afwijzen en geld in je zak houden.
Nu gaat het mij niet omdat ik een andere ABS pomp onder garantie zou krijgen maar ik hoopte te horen waarom deze pomp vervangen is en of er een misschien een coulance regeling van toepassing is.
Want het is toch niet normaal dat zo`n pomp na 25.000 km niet meer werkt ongeacht of er wel of niet remolie is vervangen en zo oud is de motor ook weer niet
Zelf vind ik het een serieuze storing dat je remmen het opeens niet meer doen en het vertrouwen in de remmen is weg want de voor rem loopt nog wel via de ABS pomp
Deze voor rem werkt tot op heden nog wel want ik heb deze getest maar dat zegt natuurlijk niks want de achter rem stopte er ook opeens mee nadat hij geactiveerd was geweest

Dus wees gewaarschuwd als je in het bezit ben van deze motor met deze ABS pomp

Dan heb ik nog een vraag
Zijn er nog andere bezitters met dezelfde ervaring?
Als hij nooit in de ABS springt weet je het ook natuurlijk niet

Of is dit de enige ABS pomp met zo`n verschijnsel en is deze waarschuwing voor niks

Ik weet wel dat mijn vrouw er niet meer prettig op zit
 
Ik snap je reactie wel, maar die motor is inmiddels ook al wat jaartjes oud. Als het een defect was geweest in deze ABS-pompen was er wel eerder een recall geweest, dus ik ga er vanuit dat het een incident was. Hoe vervelend ook, maar dat soort dingen gebeuren en kun je m.i. de fabrikant niet aanrekenen. Als het echt een fout in de productie was geweest, dan was het een ander verhaal, maar het kan nu ook het gevolg zijn van onderhoud/slijtage/etc.
 
Ik hoop dat het een incident was en je heb kunnen lezen dat ik trouw de remolie iedere 2 jaar vervang zelfs in de periode dat mijn vrouw zwanger was en er niet op gereden werd
Want ik ben dan toch bezig met de motoren en de kosten zijn het niet om het ff te vervangen
En bij een km stand van 25000 km mag zon pomp toch niet versleten zijn neem ik aan
Want dan moet die op mijn GTR1400 ook vervangen worden na 2 jaar

Maar ik hoopte te horen van kawa dat het om een incident ging of dat er heel wat anders is dat ze over gestapt zijn naar een andere pomp
Want mijn mede motor rijders zijn er ook mee onderweg en hun lampje zegt ook dat het in oorde is en misschien niet is wat ook belangrijk is
En dat er daarna weer andere pompen gebruikt zijn voor de nieuwere modellen en of ik die ook zou kunnen gebruiken ivm de aansluitingen
Dan heb ik tenminste het gevoel dat er aandacht aan besteed is ipv het standaard afwimpel verhaaltje

Ik heb inmiddels 2 ABS pompen gevonden maar met het oude nr
Dus die ga ik niet monteren want ik heb er geen vertrouwen in
En een veel nieuwer met ander nr maar weet niet of deze er op kan ivm de aansluitingen monhtage

Het enige wat ik te horen krijg is dat ik maar een nieuwe bij de dealer moet laten plaatsen en dat de garantie verlopen is
Of ik dat niet weet :(
Dan komt de leeftijd weer om de hoek kijken want een ABS pompje inc monteren zit je op 1500€ en dat is de helft van de waarde van de motor

Zelf rij ik vanaf 1988 met kawa en heb diversen nieuwe gekocht en niet de goedkoopste
Maar net als bij diversen dealers waar ik negatie ervaringen mee heb nu ook de importeur in het rijtje kan zetten
Dus de kans dat een ander merk een kans krijgt is groot

Ook jij met je web shop weet dat als je wilt je veel kan doen met garantie gevallen ;)
Ja je heb wat werk aan garantie maar terug komende klanten is wel zo lekker
Al heb je maar het gevoel dat er hun best voor je is gedaan

Maar ff mailtje lezen en standaard antwoord terug sturen geeft je dat gevoel niet
Blijf maar lekker achter je pc zitten standaard antwoord geven dan zit je binnen kort thuis want dan word er geen kawa meer verkocht
Het zijn zuur verdiende € tegenwoordig en die moeten goed besteed worden

Bedankt voor je reactie :)
 
Zo te horen staat de magneetklep in de stand "rem lossen" vast.
Kan de dealer deze niet extern aansturen en eventueel ondertussen wat tikken op het kleppenblok?
Misschien komt hij los en blijft hij ook los na flink spoelen.

Schrijft kawasaki niet voor te onluchten terwijl de kleppen aangestuurd worden?
 
Zo te horen staat de magneetklep in de stand "rem lossen" vast.
Kan de dealer deze niet extern aansturen en eventueel ondertussen wat tikken op het kleppenblok?
Misschien komt hij los en blijft hij ook los na flink spoelen.

Schrijft kawasaki niet voor te onluchten terwijl de kleppen aangestuurd worden?

Er zit geen lucht in want ik vul hem van beneden naar boven en dat gaat prima
Tot ik op het rempedaal druk en die is meteen kogel hard
Dus de klep gaat open om olie door te laten/vrij te geven net als dat het wiel zou blokkeren
Zelf denk ik dat hij niet in de neutrale stand terug komt om weer te functioneren

Iedere x met verversen heeft hij het daarna prima gedaan dus denk niet dat de kleppen aangestuurd moeten worden
Lijkt mij ook niet logisch en heb het nooit eerder gehoord of gelezen

Ik ga de pomp er met de tijd af halen en eens kijken wat ik er mee kan
Het zit natuurlijk redelijk weg gebouwd dus moet ff de tijd hebben om het uit te voeren

Bedankt voor het mee denken ;)
 
Ik doel met aansturen om te ontluchten op eventuele vloeistof bij de kleppen die anders niet gespoeld wordt. Bij sommige merken/systemen wordt dat voorgeschreven.

Ik heb de afgelopen tijd veel Chevrolet terugroep actie's uitgevoerd waarbij door verkeerde vloeistof kleppen (konden) blijven hangen. Volgens een ritueel via de testkast werden de kleppen en pomp aangestuurd om de unit goed te spoelen met de juiste vloeistof.

Feit blijft wel dat het een veiligheid systeem is en tot in hoeverre je daarmee risico moet nemen. Je gaat er natuurlijk van uit dat hij werkt...
 
Ik weet wat je bedoel
Daarom activeer/test ik na iedere verversing de ABS zodat de restvloeistof in de dooie hoekjes opgenomen worden in de nieuwe remvloeistof

En als de ABS niet werkt moet je toch gewoon kunnen remmen en melding krijgen op je dashboard
Geen rem is geen optie
Daarom dacht ik ik meld het maar ff op het forum
 
Ik weet wat je bedoel
Daarom activeer/test ik na iedere verversing de ABS zodat de restvloeistof in de dooie hoekjes opgenomen worden in de nieuwe remvloeistof

En als de ABS niet werkt moet je toch gewoon kunnen remmen en melding krijgen op je dashboard
Geen rem is geen optie
Daarom dacht ik ik meld het maar ff op het forum

Wel vreemd dat je dan evengoed problemen hebt inderdaad :?

Dat je geen melding krijgt is logisch te verklaren.
Het systeem controleert enkel of het systeem electronisch in orde is.
Hij meet de electromagneten(spoelen), sensoren en pomp door en deze zijn nog steeds gewoon goed.
Enkel mechanisch zijn er problemen in de unit die hij niet kan zien of waarnemen en dat maakt het in dit geval bijzonder listig.
 
Dat het elektronisch gecontroleerd word moet hij toch ook merken dat als ik de achter rem blokkeer hij hem niet vrij gooit
Dus een storing lijkt mij maar niks hoor werkt prima zegt het controle lampje :(

En deze informatie had ik graag van de Kawa gehad
Daar kan je wat mee

Hij zal er eerst af moeten en hem uit elkaar halen zover dat kan
Misschien dat dat verhelderend werkt :)

Top dat je ff mee denkt ;)
 
De ABS unit zal alleen aan de remschakelaar zien dat de rem bedient wordt.
Dat zegt verder nog niets over de geleverde remdruk natuurlijk aangezien het een aan/uit schakelaar is.
Ook op de kleppen zitten geen beweging/positie sensoren.

Fabrikanten geven inderdaad heel weinig specifiek technische info helaas.
Ik kom het wekelijks tegen tijdens mijn werk als automonteur en dat maakt het af en toe erg lastig.


Ik kan je in ieder geval wel verklappen dat je aan de ABS units van tegenwoordig zelf erg weinig kunt. De unit bestaat uit een electronisch en een (electro)mechanisch gedeelte die je over het algemeen van elkaar kunt halen, maar verder is hij dicht.
De pennen hier zijn de mechanische kleppen en aan de achterkant zal de pomp zitten:
DSC-ABS-Module_10-2008_7.jpg


En in het electonische deel zitten dan de spoelen en de rest van de regeleenheid:
ABS-Unit-Replacement-%28Electrical-Portion%29.620.10.jpg


Toch ben ik benieuwd of je er nog iets aan kunt redden, succes alvast ;)
 
Thx voor de uitleg en de foto`s :)

Ik had hier en daar al zoiets gelezen dat je er weinig aan kunt doen

Het voordeel is dat als hij er uit is ik kan kijken of er een nieuwer model in past
Het nr wat ik zoek ben ik nog niet tegen gekomen
Wel veel andere

We hebben nog de hele winter ;)

Vind het wel bijzonder dat die in mijn Mercedes uit "86 nog goed werkt :+
 
Laatst bewerkt:
Bagger inderdaad. En " heel wat jaartjes oud " ?? Komop, het is een motor van max 8 jaar, dat is niet oud.

Ik vind het erg slecht in ieder geval.
 
De reactie van Kawa valt mij zo tegen
Ze vallen er over dat de remolie niet ververst is bij de dealer
Ik vervang het vaker als de intervallen aan geven en ben zelf monteur
En al zou de olie oud zijn bvb 8 jaar en nooit naar gekeken worden zelfs dan zou hij het moeten blijven doen ipv een hard rempedaal en niet remmen :(

Het is wel levend bedreigend als je rem opeens niet werkt
Dat was ook een van de beweeg redenen om het bij hun te melden
Ze is er bijna door gevallen en vloog de haarspeld uit
Gelukkig kwam er niks aan

Mijn vrouw zit niet zo lekker meer op haar kawa als voor dit geintje
Kan ik mij goed voor stellen

Zelf heb ik ook een kawa GTR1400 met ABS maar ongemerkt voel ik ook steeds of mijn rem wel druk opbouwt als ik wil gaan remmen
Lekker onbezorgd rijden en genieten :(
 
De reactie van Kawa valt mij zo tegen
Ze vallen er over dat de remolie niet ververst is bij de dealer
Ik vervang het vaker als de intervallen aan geven en ben zelf monteur
En al zou de olie oud zijn bvb 8 jaar en nooit naar gekeken worden zelfs dan zou hij het moeten blijven doen ipv een hard rempedaal en niet remmen :(

Het is wel levend bedreigend als je rem opeens niet werkt
Dat was ook een van de beweeg redenen om het bij hun te melden
Ze is er bijna door gevallen en vloog de haarspeld uit
Gelukkig kwam er niks aan

Mijn vrouw zit niet zo lekker meer op haar kawa als voor dit geintje
Kan ik mij goed voor stellen

Zelf heb ik ook een kawa GTR1400 met ABS maar ongemerkt voel ik ook steeds of mijn rem wel druk opbouwt als ik wil gaan remmen
Lekker onbezorgd rijden en genieten :(

Inderdaad, dat zou ik ook hebben na zoiets :/ .. was het geen optie om de rechtstreekse leiding te laten zitten ipv een nieuwe ABS pomp achter? Ik zou persoonlijk dat gedaan hebben als het kon.. zoveel geld voor een falend systeem :N
 
Je begrijpt natuurlijk wel dat het geen nieuwe pomp is die er op gegaan is
Totaal heeft het 200€ gekost en een klein dagje sleutelen

En idd ze heeft het seizoen uitgereden met een rechtstreekse leiding
Als het er op zit wil je dat het werkt ook
Maar je begint wel te twijfelen om het af te koppelen
 
Gefeliciteerd!, Nog een probleemkawa.
Heb zelf een Versys 2007 met exact hetzelfde probleem.
Achterrem ging al niet zo soepel. Nadat ik de motor een 24000 km beurt had laten geven werkte de achterrem niet meer. Was zo hard als beton!
Mooie verrassing, ik ging bijna rechtdoor het weiland in!
Volgens dealer 3 opties:
1. Nieuwe pomp idd 1380 euro
2. Gebruikte pomp zonder garantie
3. Een paar uur ABSsen om ervoor te zorgen dat wellicht het systeem weer op gang komt.

Ik ga de 3e optie maar eens proberen, maar heb er een hard hoofd in.
Reactie volgt.
 
:? Afgelopen zaterdagochtend op een rustig bospad de ABS van mijn Versys flink op z'n donder gegeven!
Al met al een uurtje of 2 mee bezig geweest, aldoor gasgeven remmen voor remmen achter. Hielp
helemaal niets. Toen maar weer naar huis gereden. Ik moest plotseling remmen en trapte dus ook hand op mijn rempedaal. De rem greep plotseling weer in evenals de abs. Ik snap er helemaal niets van. Ben toen nog even naar een grasveldje gereden en heb de achterrem behoorlijk laten werken.
Gelijk een afspraak bij de dealer gemaakt om te vloeistof toch nog maar even te wisselen. Waarschijnlijk heeft er toch vuil of corrosie in de pomp gezeten die er door veelvuldig te remmen is uitgekomen. Nu maar hopen dat alles blijft werken.
 
Ik ga het systeem deze week helemaal laten verversen, ik ga ervan uit dat het dan in orde is.
Het vuil of wat het dan ook geweest is zal er dan wel uit zijn.
Wat denk ik meespeelt is het feit dat de meesten alleen de ABS gebruiken in een noodsituatie waar hij natuurlijk voor bedoeld is. Ik ben nu van plan om tenminste 1 keer in de maand een aantal keren het systeem flink te prikkelen zodat de kans op corrosie in de pomp minimaal blijft.
 
De remolie is bij mijn vrouw haar ER6F ieder jaar ververst ondanks dat ze er niet op reed ivm de zwangerschap
De olie veroudert en moet evengoed vervangen worden en kost bijna niks

De olie kon wel vanaf de remklauw opgevoerd worden maar niet van boven naar beneden
Dus ook niet met remmen

Ze gebruikt de achter rem regelmatig en ook komt de ABS regelmatig in
Dus word met regelmaat geactiveerd

Er is een modefictie pomp voor de pomp gekomen als je het op zoekt bij de dealer in het systeem
De eerste pomp word niet meer geleverd en daar is een andere voor gekomen
De vernieuwde pomp is nr. 16082-0025
Er is geen terug roep actie voor geweest

Zoals je zelf al schreef schoot je ook door de weg af
Heb je kawa er al van op de hoogte gebracht
Hier mijn correspondentie info voor als je het even wilt melden bij de kawa
Ik zou het op prijs stellen als je dat even deed :Y
En even opnoemen dat er meer mensen zijn met dit probleem

Dealer en Customer Support team
Benelux Technical Service Section

Kawasaki Motors Europe N.V.
Jacobus Spijkerdreef 1-3 | 2132 PZ Hoofddorp | The Netherlands
T +31 (0)23 567 05 00 | F + 31 (0)23 56 39 884
tech.info@kawasaki.eu | www.kawasaki.nl | www.kawasaki.be
 
Hier nog 1 met het zelfde probleem. Ik heb een kawasaki versys 2009. Vorige week weigerde mijn achterrem spontaan en ik nu erg hard. Heb iedere 2 jaar een grote beurt gehad. Bij de dealer de remvloeistof laten vervangen en uit laten meten. Komen tot de zelfde conclusie. Abs unit twv 1300 Euro. Toch wel bijzonder dat ze bij kawasaki zeggen dat het aan het onderhoud ligt. Ik rij altijd erg rustig en gebruik nooit mijn Abs. Ga vandaag maar eerst proberen om een aantal keer mijn abs aan te laten slaan. Kijken of dat werkt. En anders mijn achterrem maar direct aansluiten op mijn rempedaal. Is dat trouwen makkelijk te doen of moet je iets meer verstand van zaken hebben.
 
Ik zou even rechtstreeks Kawasaki op de hoogte stellen en vragen wat ze er mee doen en dat het vaker voor komt
Even verwijzen naar dit topic en ze weten genoeg
Zet er ook in dat je regelmatig onderhoud heb laten uitvoeren en altijd op tijd langs de dealer gaat ( je dealer zou dit eigenlijk voor je moeten doen ook al is je garantie verlopen )
( tijd voor een andere dealer ??? )
Dat vinden ze erg belangrijk
Ze zoeken natuurlijk van alles om er onder uit te komen :(

Als je de remleiding rechtstreeks wilt maken is niet zo moeilijk
Even een andere leiding halen en deze vanaf je remcilinder meteen op je rempomp zetten
Nieuwe olie er in en ontluchten en je kan hem weer gebruiken


Hoe vaak ik de rem van mijn vrouw moet testen als we onderweg zijn
Word er een beetje moe van :(
Ze heeft er geen vertrouwen in
Maar ze wil geen andere want hij rijd zo lekker
 
Uit nieuwsgierigheid, betreft dit probleem alleen de achterrem? De voorrem blijft dus wel werken of werkt deze ook niet meer? Dat is niet helemaal duidelijk.
Tip bij aankoop van een ER6 of Versys is dus ieder geval achterrem goed testen op de werking van het abs.
 
De voor rem blijft gewoon werken
Er meld ook geen storing op je ABS lampje

Ook niet als je de achter rem rechtstreeks maakt

Het rem pedaal is gewoon kogel hard maar remt niet :(


En goed testen bij aanschaf maakt niet uit
Het is er op eens ????????????????????

En omdat het bijna nooit voor komt scheept kawa je af met diversen onzin
Daarom heb ik dit topic geopend ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan