ABS gebruiken

MrRyaan

Rookie
23 okt 2022
12
2
Hi,

Ik heb te horen gekregen dat het raadzaam is om eens in de zoveel tijd/km je ABS even te laten werken. Ik heb een suzuki sv650 2020.

Maar hoe doe je dit het beste, ik ben beginnend motorrijder en ben bang dat ik finaal op mijn plaat ga bij het idee van de rem stevig indrukken, maarja vaak ben je te bang..

Ik hoor graag van iemand wat tips.
 
Ik zou dan maar een beetje gaan oefenen op een verlaten industrieterrein o.i.d.
In het verkeer moet je ook een goede noodstop kunnen maken.
De snelheid steeds een beetje verder opbouwen, net als de remdruk.
Het ABS moet je mogelijk even voelen om er aan te wennen.
Er zijn wel gevallen bekend waarbij rijders de rem weer los lieten omdat ze het stuur voelden trillen/schokken. :+

Verder is het een broodje aap verhaal.
Bij dealeronderhoud vervangen ze elke twee jaar de remvloeistof en mogelijk activeren ze even de pomp daarbij om het goed te ontluchten.
Bij mijn BMW kan ik dat zelf via een ODB apparaatje met BT en een app op mijn telefoon.

Als je die ABS (straks) vijf jaar nog niet gebruikt hebt dan is die niet gelijk stuk. :)
 
Als je  wil, kun je gewoon je achterrem proberen, daar gebeurt niks geks mee als je het abs probeert. Dus gewoon een keer wat harder stampen.
Maar het hoeft niet .
Maar dat is een gescheiden circuit van de voorrem in dit geval.
Bij mijn R1100S werkte het ABS vanaf 40 km/u?
Mooie slide gemaakt indertijd. _O-
 
Mijn motoren hebben geen ABS en toch sta ik telkens op tijd stil.
Oke, de ene motor heeft een gecombineerd remsysteem (voor en achter werken samen). En op de andere motor moet ik gewoon zelf met verstand remmen. Remmen zonder ABS kan echt wel! Soms gaat dat zelfs beter dan met ABS
 
Mijn motoren hebben geen ABS en toch sta ik telkens op tijd stil.
Oke, de ene motor heeft een gecombineerd remsysteem (voor en achter werken samen). En op de andere motor moet ik gewoon zelf met verstand remmen. Remmen zonder ABS kan echt wel! Soms gaat dat zelfs beter dan met ABS
Dit heeft inderdaad niks te maken met de vraag van de TS.
 
Ik heb de bijlage geupload als een ware boomer zie ik. Lekker dan.

Anyhow: mijn motor (2018 Honda) laat bij 6km/u de ABS pomp even draaien om te bevestigen dat dit werkt en dooft daarna het lampje op het dashboard pas. Misschien werkt dit bij jou ook zo?

1679699556318748781324405308071.jpg


Remmen op gravel is ook een manier om het systeem gecontroleerd te gebruiken maar doe dat de eerste keer lekker stapvoets met 10-15km/u, geen 30.

Let er alleen wel op dat er wel een minimale snelheid nodig is om de ABS sensoren te laten werken (natuurkundig dingetje): Bij stapvoets rijden (5km/u ofzo) heb je kans dat je gewoon tot stilstand slipt.
 
De ultieme ABS test, doet me altijd aan dit (oude) filmpje denken :+
ABS test
Ik had begrepen dat hij in eerste instantie z'n ABS had uit staan maar na de val in het begin van het filmpje (begrijpelijk) z'n motor/cobtact even had uitgezet. Mijn Africa Twin flikt dat ook. Even het contact uit? ABS aan en tractiecontrole weer op vol. Dat onnodig meedenken vind ik bloedirritant en had hier bijna fatale gevolgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan