ABS inbouwen bij een Yamaha R1

Tommy_R1

Rookie
16 nov 2020
4
1
Ik ben op zoek naar een gebruikte sportieve motor en zou graag ABS erop hebben, zodat ik bij een noodstop uit hoge snelheid veel meer kans maak om hem heel te houden. De Yamaha R1 spreekt mij behoorlijk aan, met zijn lage gewicht, goede reviews en behoorlijke vermogen.

Zonder ABS haal je een mooie 2004 in huis voor ongeveer 3000 euro.

Met ABS moet je origineel minimaal een 2015 in huis halen, die kost ongeveer 10.000 euro.

Verder lijkt een groot deel van de remmen uitwisselbaar, bijvoorbeeld de remschijven zijn even groot, de remklauwen zijn van beide puur hydraulisch en de remhendel en het rempedaal ook. Het grote verschil lijken mij de ABS ringen in de latere velgen, de sensors daarbij en de ABS module waar beide remleidingen een omweg doorheen maken. En natuurlijk de bekabeling van het ABS. (Mogelijk zijn de nieuwe velgen nodig om de ABS ringen te bevestigen.)


Kortom, als ik voor rond de 2000 euro de originele ABS onderdelen van de 2015 kan toevoegen op de 2004, dan heb ik denk ik een veel betere deal dan met een andere gebruikte motor. Ook is zo’n ABS upgrade als hij er eenmaal op zit, denk ik later eenvoudig mee te nemen naar een volgende R1 van dezelfde generatie.

Daarom mijn vragen:
- is dit wel eens gedaan?
- is daar misschien een omschrijving van?
- of is er misschien een bedrijf wat dit aanbied ofzo?
 
En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan komt?


Daarom hou je rekening met die uitrit en pas je je snelheid daar op aan.

Zelfde geld voor je picanto verhaal niet met 300 er langs tenzij er geen ander verkeer voor zit dat ie überhaupt geen reden heeft om naar links te komen, ABS gaat je in deze gevallen ook niet 100% redden.

Zijn allemaal dingen die je wel moet leren weten als je veel te hard wil gaan rijden en daar op in spelen de risico's zo veel mogelijk beperken ABS gaat je niet redden als je die inzichten mist.
 
Heel jammer, veel gezeik en weinig hulp.

Ik dacht dat het heel normaal was om je motor te tunen met meer vermogen, betere vering, betere remmen of een mooiere uitlaat. En natuurlijk is beunen niet handig, maar gezien de enorme meerprijs die er nu is voor ABS, had ik verwacht dat er ook serieuze opties zouden zijn.

Wel dank voor de paar mensen die wel iets on topic zeiden.

Probleem is idd dat mijn ervaring is op motoren met ABS en dat ik nu graag een snellere wil, maar dat als ik weer ABS wil, dat ik binnen budget enkel machines vond als de ZZR1400 of BMW K1200s, die 50 kg meer wegen dan ik gehoopt had.

En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan komt?


Waarom wil je abs? En meen ik het serieus.
Omdat je dan niet op de je bek gaat met vol in de ankers? Of omdat je dan niet op iets anders klapt wat in je rijroute komt?
Want je weet wat abs doet...en waarvoor het bestaat?
 
Heel jammer, veel gezeik en weinig hulp.

Ik dacht dat het heel normaal was om je motor te tunen met meer vermogen, betere vering, betere remmen of een mooiere uitlaat. En natuurlijk is beunen niet handig, maar gezien de enorme meerprijs die er nu is voor ABS, had ik verwacht dat er ook serieuze opties zouden zijn.

Wel dank voor de paar mensen die wel iets on topic zeiden.

Probleem is idd dat mijn ervaring is op motoren met ABS en dat ik nu graag een snellere wil, maar dat als ik weer ABS wil, dat ik binnen budget enkel machines vond als de ZZR1400 of BMW K1200s, die 50 kg meer wegen dan ik gehoopt had.

En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan komt?

Dat kun je dus aanleren...... op het moment dat de Picanto daar rijdt moet je niet met 300 aan komen rijden. ABS gaat je dan ook niet redden, want de remweg wordt er langer door. Beter anticiperen is het beste veiligheidssysteem.


De enorme meer prijs is niet voor ABS, maar omdat je een veel jongere en duurdere motorfiets koopt.

ABS zit zo in het totale motorfietsontwerp ingebakken dat de enige optie om ABS op een ABS loze motorfiets te bouwen is als de betreffende motor ook in deze twee uitvoeringen geleverd werd. Dan werkt het ABS systeem namelijk met de juiste parameters qua geometrie/remkracht/gewichtsverplaatsing....

En dan nog zal je alles qua draadboom/dashboard/remsysteem over moeten bouwen.
 
Heel jammer, veel gezeik en weinig hulp.

Ik dacht dat het heel normaal was om je motor te tunen met meer vermogen, betere vering, betere remmen of een mooiere uitlaat. En natuurlijk is beunen niet handig, maar gezien de enorme meerprijs die er nu is voor ABS, had ik verwacht dat er ook serieuze opties zouden zijn.

Wel dank voor de paar mensen die wel iets on topic zeiden.

Probleem is idd dat mijn ervaring is op motoren met ABS en dat ik nu graag een snellere wil, maar dat als ik weer ABS wil, dat ik binnen budget enkel machines vond als de ZZR1400 of BMW K1200s, die 50 kg meer wegen dan ik gehoopt had.

En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan komt?
Daarom zou ik de adviezen die mensen geven niet zo snel aan de kant zetten als je wordt gewaarschuwd dat je dan misschien niet een R1 moet kopen, maar naar iets moet kijken wat je dan wel durft uit te wringen en onder controle kunt houden zonder ABS.

Je begrijpt blijkbaar dus niet helemaal wat je met ABS kunt en vooral wat het niet kan. Ga jezelf dus eerst maar eens even goed informeren voor je aan gekke plannen begint
 
Ik dacht dat het heel normaal was om je motor te tunen met meer vermogen, betere vering, betere remmen of een mooiere uitlaat. En natuurlijk is beunen niet handig, maar gezien de enorme meerprijs die er nu is voor ABS, had ik verwacht dat er ook serieuze opties zouden zijn.

Wel dank voor de paar mensen die wel iets on topic zeiden.

Probleem is idd dat mijn ervaring is op motoren met ABS en dat ik nu graag een snellere wil, maar dat als ik weer ABS wil, dat ik binnen budget enkel machines vond als de ZZR1400 of BMW K1200s, die 50 kg meer wegen dan ik gehoopt had.

En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan komt?

Vind dat altijd zo zonde, die advertenties die zulke lieden weten te laten plaatsen,
Vaak voorzien van naam en kruisje en een datum die niet meer veranderd,
 
ik kan het even niet vinden, maar weet nog wel dat de later big bangs , 2012 ofzo zelfs al een soort traction control hadden, dus zal men best abs hebben
al was het maar als optie ?
 
Ik ben op zoek naar een gebruikte sportieve motor en zou graag ABS erop hebben, zodat ik bij een noodstop uit hoge snelheid veel meer kans maak om hem heel te houden. De Yamaha R1 spreekt mij behoorlijk aan, met zijn lage gewicht, goede reviews en behoorlijke vermogen.

Zonder ABS haal je een mooie 2004 in huis voor ongeveer 3000 euro.

Met ABS moet je origineel minimaal een 2015 in huis halen, die kost ongeveer 10.000 euro.

Verder lijkt een groot deel van de remmen uitwisselbaar, bijvoorbeeld de remschijven zijn even groot, de remklauwen zijn van beide puur hydraulisch en de remhendel en het rempedaal ook. Het grote verschil lijken mij de ABS ringen in de latere velgen, de sensors daarbij en de ABS module waar beide remleidingen een omweg doorheen maken. En natuurlijk de bekabeling van het ABS. (Mogelijk zijn de nieuwe velgen nodig om de ABS ringen te bevestigen.)


Kortom, als ik voor rond de 2000 euro de originele ABS onderdelen van de 2015 kan toevoegen op de 2004, dan heb ik denk ik een veel betere deal dan met een andere gebruikte motor. Ook is zo’n ABS upgrade als hij er eenmaal op zit, denk ik later eenvoudig mee te nemen naar een volgende R1 van dezelfde generatie.

Daarom mijn vragen:
- is dit wel eens gedaan?
- is daar misschien een omschrijving van?
- of is er misschien een bedrijf wat dit aanbied ofzo?
het model vanaf 2015 zal vast populair zijn bij circuit rijders dus een complete voorvork zal niet goedkoop zijn.
als je het laat doen zal je toch minimaal een 500 euro aan arbeid verder zijn, wil men dit uberhaupt aannemen.

ik snap dat je de R1 mooi vind, maar een 2004 , 2009 en 2015 model lijken niet erg veel op elkaar, puur qua uiterlijk.
als abs dan belangrijk is neem dan een fireblade van 2009 met C abs, schijnt erg goed te werken.
 
Dat kun je dus aanleren...... op het moment dat de Picanto daar rijdt moet je niet met 300 aan komen rijden. ABS gaat je dan ook niet redden, want de remweg wordt er langer door. Beter anticiperen is het beste veiligheidssysteem.
Soms kun je ook pech hebben.

Onderstaand bericht was met 160 km/h op de Autobahn. Ik reed op de linkerbaan. Op de rechterbaan reed een vrachtwagen á 90/100 km/h, op grote afstand volgde een camper met ongeveer dezelfde snelheid.

Er was voor mij geen enkele reden om anders te rijden dan ik al deed. Opletten doe ik sowieso. Ook bij "alle lichten op groen".

Is niet zo'n gekke gedachte hoor.

Ik moest vorig jaar in Duitsland bij 160+ vol in de ankers omdat de bestuurder van een camper met zijn "ik heb vakantie en hoef niet op te letten hoofd" besloot een vrachtwagen in te halen. Blokkerend achterwiel. Voorwiel gelukkig nét niet. Door het gepiep van de band is hij geschrokken en heeft hij mij opgemerkt. Gelukkig ging dat dus goed.

Als je motor rijdt, kun je niet vaak genoeg oefenen met remmen wat mij betreft. Ook met 200+. Al is het maar gas terug en aanremmen ipv een noodstop.

Als meneer niet geschrokken was en met een ruk aan het stuur zijn ingezette beweging naar links had gecorrigeerd, was ik in de vangrail geklapt en dood geweest.
 
Heel jammer, veel gezeik en weinig hulp.

Ik dacht dat het heel normaal was om je motor te tunen met meer vermogen, betere vering, betere remmen of een mooiere uitlaat. En natuurlijk is beunen niet handig, maar gezien de enorme meerprijs die er nu is voor ABS, had ik verwacht dat er ook serieuze opties zouden zijn.

Wel dank voor de paar mensen die wel iets on topic zeiden.

Probleem is idd dat mijn ervaring is op motoren met ABS en dat ik nu graag een snellere wil, maar dat als ik weer ABS wil, dat ik binnen budget enkel machines vond als de ZZR1400 of BMW K1200s, die 50 kg meer wegen dan ik gehoopt had.

En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan komt?
Bij de voorbeelden die je aanhaalt zal ABS je niet redden.
Vooruitkijken en anticiperen.
Als je 300 wil rijden moet je dat niet doen waar er een picanto rijdt.
Ja je kan in Duitsland (en andere landen) 300 rijden, redelijk veilig maar dan moet je dat niet overal proberen.
Je hebt duidelijk weinig ervaring met hogere snelheden.
Vanaf 200 is je remweg gigantisch, als je anderen met een snelheidsverschil van meer dan 60 per uur wil passeren dan moet je op z'n minst 1 rijvak tussen kunnen laten of gewoon effe gas lossen en dan weer optrekken.
Ook in Duitsland kan je niet zomaar (veilig) 300 rijden, ooit al eens een put van 20 diep genomen aan 200 per uur?
Aan 300 per uur zie je die put nauwelijks aankomen.
Het verschil tussen 200 en 250 is groot maar tussen 250 en 300 nog groter.


Hier kan je zie hoelang qua afstand het duurt om te stoppen vanaf 250.
(een goede 400 meter)
Bij 300 per uur wordt de stopafstand 550m!
 
Laatst bewerkt:
ABS inbouwen zal waarschijnlijk niet zomaar gaan.
Je fiets mist de juiste sensoren, ABS pomp, sturing, montage plekken voor de diverse onderdelen….
Ik heb altijd zonder gereden, en nu met ABS, en ik kan zeggen dat het echt een nood systeem is.
Onder normale omstandigheden is vooruit kijken en anticiperen een stuk belangrijker.
Wat wel scheelt is in een schrikreactie de rem vol inknijpen is zonder abs gewoon asfalt kussen, en met hou je hem waarschijnlijk nog net.
Ik zou naar een fiets kijken die al ABS heeft, of iets rustiger rijden met een fiets zonder.
 
Heel jammer, veel gezeik en weinig hulp.

Ik dacht dat het heel normaal was om je motor te tunen met meer vermogen, betere vering, betere remmen of een mooiere uitlaat. En natuurlijk is beunen niet handig, maar gezien de enorme meerprijs die er nu is voor ABS, had ik verwacht dat er ook serieuze opties zouden zijn.

Wel dank voor de paar mensen die wel iets on topic zeiden.

Probleem is idd dat mijn ervaring is op motoren met ABS en dat ik nu graag een snellere wil, maar dat als ik weer ABS wil, dat ik binnen budget enkel machines vond als de ZZR1400 of BMW K1200s, die 50 kg meer wegen dan ik gehoopt had.

En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan
Ik heb ook gelest op een motor met abs, en nu, rij ik op een motor zonder abs... big deal. Als jij denkt dat abs je gaat redden als je 200+ rijdt.. blijven dromen, wat je dan gaat redden is vooruit kijken en bedenken wat de andere weggebruikers mogelijk gaan doen. ( dat geldt trouwens ook als je 80 rijdt op een binnendoor weg...)
 
Mijn eerste motorinstructeur (is nu ondertussen gestopt) die zei;

"ABS is leuk om te hebben; maar het is een laatste redmiddel als al het andere verkeerd is gegaan", en dan nog is het niet heilig.. je moet het blijven zien als een hulpmiddel/extra vangnet.

Als je een motor kan kopen met ABS zeker doen; want we zijn ook gewoon mensen met menselijke schrikreacties.. of je nou rijd op een 125cc MSX of een 1000cc CBR1000 is niet eens relevant.. Als jij met 80km/u op een landweg aan het cruisen bent en er schiet ineens een hert de weg op recht voor je neus; dan zal 99% van de mensen direct op de rem gaan.. in die milliseconden zal ABS ervoor zorgen dat de wielen niet blokkeren en je jezelf niet onderuit remt. Bij echte noodstoppen waar je nog kans hebt te anticiperen zal de remweg door ABS langer worden (Natuurlijk zal de ABS er wel voor zorgen dat snelheid uit de crash wordt gehaald die dan toch onvermijdbaar is).. maar dat is misschien dan beter dan jezelf onderuit remmen op dat moment; er zijn natuurlijk altijd rijders met veel ervaring die effectiever kunnen remmen en net de grens weten te vinden van wat mogelijk is op een motor; maar dat is aan de meeste stervelingen niet uitbesteedt...
 
Ik ben op zoek naar een gebruikte sportieve motor en zou graag ABS erop hebben, zodat ik bij een noodstop uit hoge snelheid veel meer kans maak om hem heel te houden. De Yamaha R1 spreekt mij behoorlijk aan, met zijn lage gewicht, goede reviews en behoorlijke vermogen.

Zonder ABS haal je een mooie 2004 in huis voor ongeveer 3000 euro.

Met ABS moet je origineel minimaal een 2015 in huis halen, die kost ongeveer 10.000 euro.

Verder lijkt een groot deel van de remmen uitwisselbaar, bijvoorbeeld de remschijven zijn even groot, de remklauwen zijn van beide puur hydraulisch en de remhendel en het rempedaal ook. Het grote verschil lijken mij de ABS ringen in de latere velgen, de sensors daarbij en de ABS module waar beide remleidingen een omweg doorheen maken. En natuurlijk de bekabeling van het ABS. (Mogelijk zijn de nieuwe velgen nodig om de ABS ringen te bevestigen.)


Kortom, als ik voor rond de 2000 euro de originele ABS onderdelen van de 2015 kan toevoegen op de 2004, dan heb ik denk ik een veel betere deal dan met een andere gebruikte motor. Ook is zo’n ABS upgrade als hij er eenmaal op zit, denk ik later eenvoudig mee te nemen naar een volgende R1 van dezelfde generatie.

Daarom mijn vragen:
- is dit wel eens gedaan?
- is daar misschien een omschrijving van?
- of is er misschien een bedrijf wat dit aanbied ofzo?
Of dit ooit gedaan is? Geen idee. Misschien passen de vorkpoten van de 2015 zo in de kroonplaten van een 2004? Dan is de grootste mechanische hindernis al uit de weg. Dan heb je nog de electrische kant van het verhaal, hoe regelt het systeem zijn enige functie? Heb je een complete CDI/ECU nodig of is het een autonoom systeem? Mocht het een autonoom systeem zijn dan zou het een vrij makkelijk koekje kunnen zijn. Dan alles netjes aansluiten en sierlijk wegwerken van de pomp en klaar ben je.

Of je dit binnen het gestelde budget kunt realiseren, vrij onwaarschijnlijk. Moet je ook niet boeien, gewoon voor gaan.
 
Heel jammer, veel gezeik en weinig hulp.

Ik dacht dat het heel normaal was om je motor te tunen met meer vermogen, betere vering, betere remmen of een mooiere uitlaat. En natuurlijk is beunen niet handig, maar gezien de enorme meerprijs die er nu is voor ABS, had ik verwacht dat er ook serieuze opties zouden zijn.

Wel dank voor de paar mensen die wel iets on topic zeiden.

Probleem is idd dat mijn ervaring is op motoren met ABS en dat ik nu graag een snellere wil, maar dat als ik weer ABS wil, dat ik binnen budget enkel machines vond als de ZZR1400 of BMW K1200s, die 50 kg meer wegen dan ik gehoopt had.

En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan komt?
Dat is ondanks dat ik computers geweldig vind en alles wat we er mee kunnen heel knap een behoorlijke onderschatting van wat je kunt als mens. Ik heb zowel een motor met abs, waar ik niet bang voor ben die te gebruiken ook als het niet hoeft, alsook eentje zonder abs. De abs remt niet perse beter dan dat ik zelf kan. Het enige voordeel zou die mexicano van links met een schrikreactie kunnen zijn.
Daarbij, heb je enig idee hoe hard je met een R1 kunt remmen? Heb je al eens van 260 naar 0 geremd met alles wat je durfde met het achterwiel een beetje los gehad van het wegdek komend? Ik wel, ik heb van 2007 tot 2015 een R1 uit ‘98 gehad. Je kunt echt beangstigend hard remmen. Ik voelde m’n hersens tegen m’n schedel drukken en keek bijna scheel. Dat laat abs dus nooit toe, is mijn ervaring.

Maar goed, in geval van een van links komende snack op wielen zou het iets kunnen toevoegen.
 
Okay, duidelijk. Ik laat de R1 maar gaan wegens boven budget met ABS.

Dan heb ik liever die iets te zware ZZR1400, die wel met ABS komt. Is eigenlijk geen supersport, maar met minimaal 197 pk toch best wel snel.
Enkel in de bochten zal het harder werken zijn, met 75 kg eigen gewicht op een motor van dik 250 kg.

Honda CBR1000RR is ook interessant, maar zodra hij de ABS optie heeft, gaat hij gelijk van ongeveer 6000 naar ongeveer 9000 euro.
(Of een paar 100 minder voor de veelkleurige retro versies.)

Misschien over een paar jaar dat die R1 met ABS wel lukt.
 
Of je leert gewoon remmen ik kan het niet begrijpen dat je duizenden euro's wilt uitgeven om een motor te verbouwen of een motor gaat kopen die je eigenlijk niet wilt omdat je te iets niet wil leren. 8)7
 
Okay, duidelijk. Ik laat de R1 maar gaan wegens boven budget met ABS.

Dan heb ik liever die iets te zware ZZR1400, die wel met ABS komt. Is eigenlijk geen supersport, maar met minimaal 197 pk toch best wel snel.
Enkel in de bochten zal het harder werken zijn, met 75 kg eigen gewicht op een motor van dik 250 kg.

Honda CBR1000RR is ook interessant, maar zodra hij de ABS optie heeft, gaat hij gelijk van ongeveer 6000 naar ongeveer 9000 euro.
(Of een paar 100 minder voor de veelkleurige retro versies.)

Misschien over een paar jaar dat die R1 met ABS wel lukt.
Waar wou je zo hard gaan rijden?
Ik ben blij dat ik eindelijk een motor heb waarmee je fatsoenlijk 30 kunt rijden.O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan