ABS inbouwen bij een Yamaha R1

Tommy_R1

Rookie
16 nov 2020
4
1
Ik ben op zoek naar een gebruikte sportieve motor en zou graag ABS erop hebben, zodat ik bij een noodstop uit hoge snelheid veel meer kans maak om hem heel te houden. De Yamaha R1 spreekt mij behoorlijk aan, met zijn lage gewicht, goede reviews en behoorlijke vermogen.

Zonder ABS haal je een mooie 2004 in huis voor ongeveer 3000 euro.

Met ABS moet je origineel minimaal een 2015 in huis halen, die kost ongeveer 10.000 euro.

Verder lijkt een groot deel van de remmen uitwisselbaar, bijvoorbeeld de remschijven zijn even groot, de remklauwen zijn van beide puur hydraulisch en de remhendel en het rempedaal ook. Het grote verschil lijken mij de ABS ringen in de latere velgen, de sensors daarbij en de ABS module waar beide remleidingen een omweg doorheen maken. En natuurlijk de bekabeling van het ABS. (Mogelijk zijn de nieuwe velgen nodig om de ABS ringen te bevestigen.)


Kortom, als ik voor rond de 2000 euro de originele ABS onderdelen van de 2015 kan toevoegen op de 2004, dan heb ik denk ik een veel betere deal dan met een andere gebruikte motor. Ook is zo’n ABS upgrade als hij er eenmaal op zit, denk ik later eenvoudig mee te nemen naar een volgende R1 van dezelfde generatie.

Daarom mijn vragen:
- is dit wel eens gedaan?
- is daar misschien een omschrijving van?
- of is er misschien een bedrijf wat dit aanbied ofzo?
 
Mijn eerste reactie zou zijn: "goed plan, gaan kloten met je remmen, ik zie het wel in Hart van Nederland hoe dat afloopt..."

Dan de iets genuanceerdere reactie: niet aan beginnen. Het lijkt me niet fijn om erachter te komen dat het toch niet lekker werkt als je het het meest nodig hebt.

Motorrijden is anticiperen, anticiperen en anticiperen.

Goed remmen moet je oefenen/trainen, en als je ineens een noodstop moet maken bij zeer hoge snelheid dan doe je iets niet goed, anticiperen bijvoorbeeld.
 
Ik betwijfel nogal of je voor 2k€ alle noodzakelijke onderdelen gaat vinden, en zelfs als dat lukt is het nog de vraag of het allemaal gaat passen c.q. of je er ruimte voor gaat vinden: een 2015 R1 is namelijk nogal een andere fiets dan eentje uit 2004.

En verder wat @FZRene zegt: goed rijden en goed remmen kun je gewoon leren. Er zijn tenslotte een heleboel motorrijders die decennia lang zonder ABS reden - omdat het nog niet bestond - en dat gewoon overleefd hebben.

Als je perse een goedkopere sportfiets met ABS wilt hebben, kijk dan eens uit naar een Fireblade, want die waren eerder met (optioneel) ABS te verkrijgen dan de R1.
 
ABS werkend krijgen is denk ik nog wel te doen, maar je mist dan alle veiligheidssystemen die op een motor met fabriek af ABS zitten. De motor kan je dus niet vertellen of je ABS naar behoren werkt en dat lijkt me toch redelijk cruciaal als je erop wilt vertrouwen!

Je kunt die 2k beter investeren in een cursus of 2 om beter te leren rijden en zoals @FZRene zegt is anticiperen vele malen belangrijker dan hard kunnen remmen. Voorkomen is namelijk beter dan genezen.
 
Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.

Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.

@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.
 
Je klinkt als iemand die net zijn rijbewijs heeft en een R1 wilt, want R1 en goed voor de kroegpraatjes.
Ik zou lekker een motor kopen met fabrieksaf ABS er op, en misschien is het dan maar geod dat dat dan geen R1 is in jouw geval
 
Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.

Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.

@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.
Is het dan wel slim om op een R1 te starten als je de basis nog niet beheerst?

En voor ontopic te blijven, het zal vast met het nodige budget, tijd en werk mogelijk zijn maar als dat lukt met 2000€ is een andere vraag.

De conclusie = zoek een motor met ABS binnen je budget.
 
Yep, wat [-Tom-] zegt .... ABS is vooral fijn in het verkeer om als extraatje te hebben bovenop je vaardigheden als bestuurder, het kan incompetentie op vrijwel geen enkele manier compenseren. Je komt in je post op mij over als iemand die nog helemaal niet aan een R1 toe is, voor wat betreft inzicht en instelling.


Het zelf achteraf inbouwen van ABS op een supersport is een idee dat zo slecht is, om zoveel verschillende redenen, dat het ingaan op die redenen alleen maar uitlokt tot discussie over wat een non-onderwerp is.
 
Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.

Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.

@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.

Van een niet goed afgestelde ontsteking heeft nog nooit iemand zich dood gereden.

Beetje onzinnige vergelijking.
 
Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.

Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.

@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.
ABS is ook weer niet zaligmakend hoor. Ook met ABS kun je ongenadig hard op je smoel gaan.

Je klinkt als iemand die net zijn rijbewijs heeft en een R1 wilt, want R1 en goed voor de kroegpraatjes.
Ik zou lekker een motor kopen met fabrieksaf ABS er op, en misschien is het dan maar geod dat dat dan geen R1 is in jouw geval
:^
 
Toch een poging tot een serieus antwoord:

Je kunt alle ABS rommel van een andere motor halen en op een R1 schroeven. Je kan het ook functioneel krijgen.

Maar WERKT het dan ook als het er op aankomt?

Het wordt geregeld door een computer die rekening houdt met een motor waar het nu niet op gemonteerd zit. Weet jij met welke parameters dat ding werkt?

En het zijn je remmen hè, dus even geen ruimte voor aannames, alleen feiten.

Ik durf een hoop mechanische zooi over te zetten op een andere motor, ook remmen.

Maar geen ABS.

ABS is een nuttige aanvulling om van een goede motorrijder een nog betere en veiligere te maken.

Het is geen compensatie voor ontbrekende ervaring of angstgevoelens.

Ervaring met remmen kun/moet je leren. En als je angst heb moet je niet op een motor gaan zitten, ABS of niet.
 
Toen ik mijn R1 inruilde voor een R1100S heb ik heel wat keren extra meters nodig gehad om voldoende te kunnen remmen.
Op mijn huidige R1200S kan ik hem uitzetten, maar dat doe ik extreem zelden ... op de openbare weg is het vooral een safety feature die je bij normaal gedrag vaker redt dan dwars zit. Het grootste gevaar van ABS schuilt hem erin dat je erop gaat bouwen...
 
<knip>

ABS is een nuttige aanvulling om van een goede motorrijder een nog betere en veiligere te maken.

Het is geen compensatie voor ontbrekende ervaring of angstgevoelens.

Ervaring met remmen kun/moet je leren. En als je angst heb moet je niet op een motor gaan zitten, ABS of niet.
Dat is helemaal waar, maar voor de testosteronbommetjes waarschijnlijk te moeilijk om te accepteren. *D
 
Gezeik over ABS altijd leer gewoon remmen, pak een parkeerplaats en ga noodtops oefenen net zo lang tot je niet meer bang bent van je voorrem hard optrekken is leuk maar hard remmen ook het lijkt wel alsof niemand meer wil leren remmen tegenwoordig...
Dat je (goed) remmen kan oefenen staat buiten discussie, en is ook goed om je behendigheid er in op peil te houden. Een noodstop kan je echter niet trainen, hoe graag je het ook zou willen. Dat is namelijk niet alleen techniek, maar zit vooral tussen de oren. De schrikreactie is namelijk niet af te leren, en is menselijk. Als ik tijdens jou motorrit plots een balk hout voor je wielen gooi, zal je anders reageren dan tijdens de geplande noodstop. Zelf helaas ook mee mogen maken, ondanks 17 jaar ervaring op weg en circuit. Simpele schrikreactie was voldoende om mezelf knullig onderuit te remmen, niet wegens een balk hout overigens :P.

Voor TS, zoals eerder genoemd zou ik er niet aan beginnen. Naast alle onderdelen, zal ook de ECU er om mee moeten kunnen gaan, veiligheidssystemen ingebouwd zijn om eventuele storingen te signaleren enz. Zelfs al zou het kunnen, dan zou ik er persoonlijk nooit op durven vertrouwen, helemaal niet op het remsysteem.
 
Dat je (goed) remmen kan oefenen staat buiten discussie, en is ook goed om je behendigheid er in op peil te houden. Een noodstop kan je echter niet trainen, hoe graag je het ook zou willen. Dat is namelijk niet alleen techniek, maar zit vooral tussen de oren. De schrikreactie is namelijk niet af te leren, en is menselijk. Als ik tijdens jou motorrit plots een balk hout voor je wielen gooi, zal je anders reageren dan tijdens de geplande noodstop. Zelf helaas ook mee mogen maken, ondanks 17 jaar ervaring op weg en circuit. Simpele schrikreactie was voldoende om mezelf knullig onderuit te remmen, niet wegens een balk hout overigens :P.

Voor TS, zoals eerder genoemd zou ik er niet aan beginnen. Naast alle onderdelen, zal ook de ECU er om mee moeten kunnen gaan, veiligheidssystemen ingebouwd zijn om eventuele storingen te signaleren enz. Zelfs al zou het kunnen, dan zou ik er persoonlijk nooit op durven vertrouwen, helemaal niet op het remsysteem.
Daar ben ik het volledig mee oneens. Sterker nog, er zijn juist heel veel methoden om dat te leren.
 
Daar ben ik het volledig mee oneens. Sterker nog, er zijn juist heel veel methoden om dat te leren.
Je remcapaciteit kan je trainen, je (schrik)reactie waardoor je afwijkt van je normale gedrag is niet af te leren. trainingen als VRO e.d. zijn ingericht om je capaciteiten in afwijkende (verkeer) situaties te trainen, maar veranderen niets in wat er in je brein om gaat als het daadwerkelijk gebeurt. Als ik tijdens een VRO training over een balk moet rijden kan ik daarop anticiperen, voorbereiden enz. In een noodsituatie heeft je brein een fractie van een seconde om de situatie te analyseren en een oplossing te bedenken. Die oplossing is vaak de verkeerde op dat moment, bijvoorbeeld door de rem vol aan te grijpen, of "target fixation" dus enkel te blijven kijken naar waar je juist niet heel wil gaan.
Als er methoden zijn om dit te trainen, dan hoor ik graag welke. Ik zou daar namelijk niet alleen als motorrijder, maar bv ook op de mountainbike veel baat bij hebben.
 
Heel jammer, veel gezeik en weinig hulp.

Ik dacht dat het heel normaal was om je motor te tunen met meer vermogen, betere vering, betere remmen of een mooiere uitlaat. En natuurlijk is beunen niet handig, maar gezien de enorme meerprijs die er nu is voor ABS, had ik verwacht dat er ook serieuze opties zouden zijn.

Wel dank voor de paar mensen die wel iets on topic zeiden.

Probleem is idd dat mijn ervaring is op motoren met ABS en dat ik nu graag een snellere wil, maar dat als ik weer ABS wil, dat ik binnen budget enkel machines vond als de ZZR1400 of BMW K1200s, die 50 kg meer wegen dan ik gehoopt had.

En leren rijden op een motor zonder ABS?
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook, als je een motor koopt die 300 kan, dan wil je dat misschien wel uitproberen. Kun je met die snelheid nog wel zelf inschatten hoeveel remkracht het wegdek toelaat als er ineens een Picanto naar de linkerbaan komt?
 
Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.

Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.

@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.
Alleen als je gewoon even een parkeerplaats gaat opzoeken kun je heel goed je motor leren aanvoelen zonder ABS en ben je zo gewend om te rijden zonder ABS. Zoals al eerder aangegeven hebben hele generaties gereden zonder ABS.....
Daarnaast denk ik dat je een serieus probleem gaat krijgen met de verzekering bij schade als de originele remmen er niet meer opzitten en de motor niet gekeurd is door het RDW.....
 
Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?
Ook dan ga je gewoon keihard onderuit. ABS zorgt dat de remmen niet blokkeren maar ik heb tijdens lessen met een nat wegdek met ABS ook gewoon de motor laten schuiven. ABS geeft geen grip, dan zou ik zijwielen monteren.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan