ABS inbouwen bij een Yamaha R1

Tommy_R1

Rookie
16 nov 2020
4
1
Ik ben op zoek naar een gebruikte sportieve motor en zou graag ABS erop hebben, zodat ik bij een noodstop uit hoge snelheid veel meer kans maak om hem heel te houden. De Yamaha R1 spreekt mij behoorlijk aan, met zijn lage gewicht, goede reviews en behoorlijke vermogen.

Zonder ABS haal je een mooie 2004 in huis voor ongeveer 3000 euro.

Met ABS moet je origineel minimaal een 2015 in huis halen, die kost ongeveer 10.000 euro.

Verder lijkt een groot deel van de remmen uitwisselbaar, bijvoorbeeld de remschijven zijn even groot, de remklauwen zijn van beide puur hydraulisch en de remhendel en het rempedaal ook. Het grote verschil lijken mij de ABS ringen in de latere velgen, de sensors daarbij en de ABS module waar beide remleidingen een omweg doorheen maken. En natuurlijk de bekabeling van het ABS. (Mogelijk zijn de nieuwe velgen nodig om de ABS ringen te bevestigen.)


Kortom, als ik voor rond de 2000 euro de originele ABS onderdelen van de 2015 kan toevoegen op de 2004, dan heb ik denk ik een veel betere deal dan met een andere gebruikte motor. Ook is zo’n ABS upgrade als hij er eenmaal op zit, denk ik later eenvoudig mee te nemen naar een volgende R1 van dezelfde generatie.

Daarom mijn vragen:
- is dit wel eens gedaan?
- is daar misschien een omschrijving van?
- of is er misschien een bedrijf wat dit aanbied ofzo?
 
Wel een bijzondere eis... 200pk...
Ik rij op het moment met 150pk (met ABS) en ik kan je vertellen dat dit al bijzonder snel van zijn plek gaat, en dat je er gruwelijk snel mee in de problemen kan raken (ben al wel eens per ongeluk driftend een routonde over gereden omdat ik de snel het gas open draaide...)
 
Ik leende een tijd geleden even zo'n ZZR1400. Reed hem warm, draaide de A12 op en toen ik van de drie naar de vier schakelde, stond de teller al op 265 KM/h. Niks aan het handje, heel comfortabel. Maar mèh ... ik heb dat toch heel ni nodig ...

... want met mijn ouwe 122 PK BMW-tje rijd ik, met twee vingers in de neus, nog steeds TS volkomen het snot voor de ogen. En als ik mijn ABS uitzet, dan rem ik ook nog een stuk harder dan hij. _O-
 
Laatst bewerkt:
Je remcapaciteit kan je trainen, je (schrik)reactie waardoor je afwijkt van je normale gedrag is niet af te leren. trainingen als VRO e.d. zijn ingericht om je capaciteiten in afwijkende (verkeer) situaties te trainen, maar veranderen niets in wat er in je brein om gaat als het daadwerkelijk gebeurt. Als ik tijdens een VRO training over een balk moet rijden kan ik daarop anticiperen, voorbereiden enz. In een noodsituatie heeft je brein een fractie van een seconde om de situatie te analyseren en een oplossing te bedenken. Die oplossing is vaak de verkeerde op dat moment, bijvoorbeeld door de rem vol aan te grijpen, of "target fixation" dus enkel te blijven kijken naar waar je juist niet heel wil gaan.
Als er methoden zijn om dit te trainen, dan hoor ik graag welke. Ik zou daar namelijk niet alleen als motorrijder, maar bv ook op de mountainbike veel baat bij hebben.
OK, we zijn het dus op dat punt fundamenteel oneens. Geen punt, dat hou je toch.
Het gaat me ook niet om gelijk te krijgen, en ik kan je ook geen cursus aanbevelen want die ken ik niet. ;) :t

Ik weet wel dat ik in de loop van mijn leven heel anders ben gaan reageren, en dat die verandering bewust is bereikt. Veelvuldige exposure, langdurige meditatie, lichaamstraining, voedingspatroon, je leefomgeving radicaal durven aan te passen, je grenzen opzoeken en inzien, en misschien een héél klein beetje per keer verleggen, dat zijn de methoden waar ik op doelde. Om bij het motorrijden te blijven; ik weet hoe anders ik ben gaan reageren in de loop van de afgelopen 35 jaar rijden. Wanneer je je realiseert dat controle een illusie is, en vervolgens leert dat te accepteren, dan ben je onderweg. Niet reageren vanuit de wens om controle uit te oefenen, maar enkel om te reageren op wat er gebeurt. Het is denk ik, hoop ik, een (levens)lange weg. Maar dat is dan wel mijn perspectief.

Ik maak nog steeds soms foutjes, maar ik reageer er veel constructiever op dan vroeger.
 
Koop zoiets als dit:
BMW K1300R, 175 pk, naked en ABS.

Z1000, 139 pk en ABS

Supersports zijn kut op straat
 
En je kunt er gewoon mee op vakantie. En je hebt geen ketting. En wel handvat verwarming.
En met een doodsimpele tuning van €250 gaat het ineens ook naar 190pk met een flinke puist (25Nm) meer koppel dan die rijstracer.
 
Ik leende een tijd geleden even zo'n ZZR1400. Reed hem warm, draaide de A12 op en tien ik van de drie naar de vier schakelde stond de teller al op 265 KM/h. Niks aan het handje, heel comfortabel. Maar mèh ... ik heb dat toch heel ni nodig ...

... want met mijn ouwe 122 PK BMW-tje rijd ik, met twee vingers in de neus, nog steeds TS volkomen het snot voor de ogen. En als ik mijn ABS uitzet, dan rem ik ook nog een stuk harder dan hij. _O-

Dat is het grootste gevaar van moderne snelle motoren. Ze geven geen krimp: Kuip, blok, frame, alles lacht erom. Vergelijk dat eens mer vroeger. Een yamaha RD350, zie me nog gaan.

De mens is de zwakke schakel. De motor geeft geen krimp en dat misleid enorm...
 
Dat is het grootste gevaar van moderne snelle motoren. Ze geven geen krimp: Kuip, blok, frame, alles lacht erom. Vergelijk dat eens mer vroeger. Een yamaha RD350, zie me nog gaan.

De mens is de zwakke schakel. De motor geeft geen krimp en dat misleid enorm...
kh500...nylon lagerbussen in de achterbrug die van kauwgom was, conti 110 achterop van tuinslangenrubber....hahahahah
 
Deze zomer op een R1 gereden. Had ik nog nooit op gereden moet je 45 voor worden.

170 achterwiel pk aldus de eigenaar en stuk feller dan jouw fzs600 zei hij smalend. Mensen, kinderen nog aan toe wat een frikandel....

Ze kunnen mij een hoop vertellen maar er zijn maar heel weinig motorrijders die dat echt goed kunnen benutten.

Hannesen met remmen is op de bakfiets niet handig maar op zo'n frikandel maak je er een kamikaze vliegtuig van.....
 
Deze zomer op een R1 gereden. Had ik nog nooit op gereden moet je 45 voor worden.

170 achterwiel pk aldus de eigenaar en stuk feller dan jouw fzs600 zei hij smalend. Mensen, kinderen nog aan toe wat een frikandel....

Ze kunnen mij een hoop vertellen maar er zijn maar heel weinig motorrijders die dat echt goed kunnen benutten.

Hannesen met remmen is op de bakfiets niet handig maar op zo'n frikandel maak je er een kamikaze vliegtuig van.....
Er is nogal wat verschil tussen de eerste en de laatste R1. Welke heb je gereden? (Ik vin ze allemaal helemaal mooi trouwens... *D)
 
Er is nogal wat verschil tussen de eerste en de laatste R1. Welke heb je gereden? (Ik vin ze allemaal helemaal mooi trouwens... *D)
mijn zoon had die met de uitlaat onder het kontje 2006, en ik een FZS1000...onderweg ff ruilen..man wat zit je verkrampt op zo'n ding , hangen op de schouders...nee niks voor mij..lekker rechtop op een motor, gooi en smijten, en voldoende vermogen
 
Er is nogal wat verschil tussen de eerste en de laatste R1. Welke heb je gereden? (Ik vin ze allemaal helemaal mooi trouwens... *D)

2006 maar alles aan gedaan. Volledige akra's eronder, powercommander, quickshifter en nog veel meer.

Weet je hoe je er achterkomt dat een dergelijk ding levensbedreigend is?
Wanneer je de eerste keer 235 km/h op de klok ziet op een provinciale weg. Je krijgt horentjes op je hoofd van dergelijke motoren.
 
Dan heb ik liever die iets te zware ZZR1400, die wel met ABS komt. Is eigenlijk geen supersport, maar met minimaal 197 pk toch best wel snel.
Enkel in de bochten zal het harder werken zijn, met 75 kg eigen gewicht op een motor van dik 250 kg.
mietjesbrommer. zou er dan gerust 2000 euro voor over hebben om er een turbo op te zetten.
 
Okay, duidelijk. Ik laat de R1 maar gaan wegens boven budget met ABS.

Dan heb ik liever die iets te zware ZZR1400, die wel met ABS komt. Is eigenlijk geen supersport, maar met minimaal 197 pk toch best wel snel.
Enkel in de bochten zal het harder werken zijn, met 75 kg eigen gewicht op een motor van dik 250 kg.

Honda CBR1000RR is ook interessant, maar zodra hij de ABS optie heeft, gaat hij gelijk van ongeveer 6000 naar ongeveer 9000 euro.
(Of een paar 100 minder voor de veelkleurige retro versies.)

Misschien over een paar jaar dat die R1 met ABS wel lukt.
Ik begrijp wel dat je bij voorkeur een motor hebt met ABS, dat stond ook wel hoog op mijn wensenlijstje toen ik naar wat anders ging kijken.
Fijn als vangnet voor als je even zit te snoozen/slecht bezig bent.

Ik ben geen specialist op het vak, maar als ik na denk over de techniek zelf, die nog wel eens gekoppeld zit aan een IMU (wat ik wel verwacht in het geval van een 2015 R1), verwacht ik dat het wel heel veel moeite kost om het uberhaupt een plekje te geven en ook werkend te krijgen.
Met wat Google acties en filmpjes op YouTube kom ik hetzelfde verhaal tegen. Maar alles kan natuurlijk, als je echt wilt.

Oftewel, verstandig dat je overweegt te kijken naar iets waar al ABS op zit.
Je noemt een aantal motoren met een liter(+) motorblok. Of je gaat voor 100 of 200 pk laat ik aan jouw.
Als je niet het circuit op gaat met de machine, dan rijdt heb je op de openbare weg meer aan 100pk dan 200pk. Daarbij zit je op een naked of sporttour een stuk prettiger als je op de openbare weg rijdt.

Succes met je keuze!
 
Ik ben op zoek naar een gebruikte sportieve motor en zou graag ABS erop hebben, zodat ik bij een noodstop uit hoge snelheid veel meer kans maak om hem heel te houden. De Yamaha R1 spreekt mij behoorlijk aan, met zijn lage gewicht, goede reviews en behoorlijke vermogen.

Zonder ABS haal je een mooie 2004 in huis voor ongeveer 3000 euro.

Met ABS moet je origineel minimaal een 2015 in huis halen, die kost ongeveer 10.000 euro.

Verder lijkt een groot deel van de remmen uitwisselbaar, bijvoorbeeld de remschijven zijn even groot, de remklauwen zijn van beide puur hydraulisch en de remhendel en het rempedaal ook. Het grote verschil lijken mij de ABS ringen in de latere velgen, de sensors daarbij en de ABS module waar beide remleidingen een omweg doorheen maken. En natuurlijk de bekabeling van het ABS. (Mogelijk zijn de nieuwe velgen nodig om de ABS ringen te bevestigen.)


Kortom, als ik voor rond de 2000 euro de originele ABS onderdelen van de 2015 kan toevoegen op de 2004, dan heb ik denk ik een veel betere deal dan met een andere gebruikte motor. Ook is zo’n ABS upgrade als hij er eenmaal op zit, denk ik later eenvoudig mee te nemen naar een volgende R1 van dezelfde generatie.

Daarom mijn vragen:
- is dit wel eens gedaan?
- is daar misschien een omschrijving van?
- of is er misschien een bedrijf wat dit aanbied ofzo?
Wanneer wordt ABS het meest gebruikt? Bij schrikreacties. Als je, zoals je aangeeft bij hooge snelheid schrikt ben je (denk ik met 39 jaar motor ervaring) te laat of erg onhandig bezig.
ABS is geen wondermiddel. Leer gewoon rijden, wees niet overmoedig en anticipeer. Dan heb je de meeste kans lang te leven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan