ABS inbouwen bij een Yamaha R1

Tommy_R1

Rookie
16 nov 2020
4
1
Ik ben op zoek naar een gebruikte sportieve motor en zou graag ABS erop hebben, zodat ik bij een noodstop uit hoge snelheid veel meer kans maak om hem heel te houden. De Yamaha R1 spreekt mij behoorlijk aan, met zijn lage gewicht, goede reviews en behoorlijke vermogen.

Zonder ABS haal je een mooie 2004 in huis voor ongeveer 3000 euro.

Met ABS moet je origineel minimaal een 2015 in huis halen, die kost ongeveer 10.000 euro.

Verder lijkt een groot deel van de remmen uitwisselbaar, bijvoorbeeld de remschijven zijn even groot, de remklauwen zijn van beide puur hydraulisch en de remhendel en het rempedaal ook. Het grote verschil lijken mij de ABS ringen in de latere velgen, de sensors daarbij en de ABS module waar beide remleidingen een omweg doorheen maken. En natuurlijk de bekabeling van het ABS. (Mogelijk zijn de nieuwe velgen nodig om de ABS ringen te bevestigen.)


Kortom, als ik voor rond de 2000 euro de originele ABS onderdelen van de 2015 kan toevoegen op de 2004, dan heb ik denk ik een veel betere deal dan met een andere gebruikte motor. Ook is zo’n ABS upgrade als hij er eenmaal op zit, denk ik later eenvoudig mee te nemen naar een volgende R1 van dezelfde generatie.

Daarom mijn vragen:
- is dit wel eens gedaan?
- is daar misschien een omschrijving van?
- of is er misschien een bedrijf wat dit aanbied ofzo?
 
Ik begrijp wel dat je bij voorkeur een motor hebt met ABS, dat stond ook wel hoog op mijn wensenlijstje toen ik naar wat anders ging kijken.
Fijn als vangnet voor als je even zit te snoozen/slecht bezig bent.

Ik ben geen specialist op het vak, maar als ik na denk over de techniek zelf, die nog wel eens gekoppeld zit aan een IMU (wat ik wel verwacht in het geval van een 2015 R1), verwacht ik dat het wel heel veel moeite kost om het uberhaupt een plekje te geven en ook werkend te krijgen.
Met wat Google acties en filmpjes op YouTube kom ik hetzelfde verhaal tegen. Maar alles kan natuurlijk, als je echt wilt.

Oftewel, verstandig dat je overweegt te kijken naar iets waar al ABS op zit.
Je noemt een aantal motoren met een liter(+) motorblok. Of je gaat voor 100 of 200 pk laat ik aan jouw.
Als je niet het circuit op gaat met de machine, dan rijdt heb je op de openbare weg meer aan 100pk dan 200pk. Daarbij zit je op een naked of sporttour een stuk prettiger als je op de openbare weg rijdt.

Succes met je keuze!
Van die momenten dat je iets hoort dat je nog niet kende, terwijl je dacht dat je toch best redelijk op de hoogte was. :$

IMU ... dank voor het noemen Neelis. Interessant. :t
 
Okay, duidelijk. Ik laat de R1 maar gaan wegens boven budget met ABS.

Dan heb ik liever die iets te zware ZZR1400, die wel met ABS komt. Is eigenlijk geen supersport, maar met minimaal 197 pk toch best wel snel.
Enkel in de bochten zal het harder werken zijn, met 75 kg eigen gewicht op een motor van dik 250 kg.

Honda CBR1000RR is ook interessant, maar zodra hij de ABS optie heeft, gaat hij gelijk van ongeveer 6000 naar ongeveer 9000 euro.
(Of een paar 100 minder voor de veelkleurige retro versies.)

Misschien over een paar jaar dat die R1 met ABS wel lukt.
Ik zou mezelf doodrijden met zo'n ding. Weet je moeder ervan?
 
Aan de reacties van de TS concludeer ik dat mijn eerste reactie de enige juiste was: Ik zie wel op Hart van Nederland hoe dit afloopt.

Overmoedigheid, onkunde, onwilligheid om naar anderen te luisteren, braniegedrag en volkomen ontbreken van meer dan 3 seconden ervaring: daar worden motorrijders niet oud mee.

Succes en vul je donorcodicil vast in.
 
Ik zou mezelf doodrijden met zo'n ding. Weet je moeder ervan?
Ik ook.... heb aan de 95pk van mijn Tiger na 10 jr ervaring nog steeds genoeg. Grootste beperking is mijn eigen kunde.

Ja, rechtuit is ie zeker niet de snelste, maarja, je zit nog steeds in no-time boven de limiet. Enige waar ik echt merk dat ik achter blijf tov sterkere motoren is de snelweg oprit in Duitsland...
 
Dan heb ik liever die iets te zware ZZR1400, die wel met ABS komt. Is eigenlijk geen supersport, maar met minimaal 197 pk toch best wel snel.
Enkel in de bochten zal het harder werken zijn, met 75 kg eigen gewicht op een motor van dik 250 kg.
Ik rij met mijn Pan net zo schuin door de bochten als met de CBR.
Stepjes en laarzen gaan gewoon over de grond.....

326 kilo en eigen gewicht van 92 kilo......
 
Aan de reacties van de TS concludeer ik dat mijn eerste reactie de enige juiste was: Ik zie wel op Hart van Nederland hoe dit afloopt.

Overmoedigheid, onkunde, onwilligheid om naar anderen te luisteren, braniegedrag en volkomen ontbreken van meer dan 3 seconden ervaring: daar worden motorrijders niet oud mee.

Succes en vul je donorcodicil vast in.
Ben het niet helemaal met je eens.
De TS heeft al aangegeven te gaan zoeken naar een motor met ABS fabriek-af. Hij lijkt niet geheel onwillig te zijn in het luisten naar anderen.

Voor het grote deel ben ik het wel met je eens, ik hoop dat de TS in versneld tempo verstandiger wordt.
Wat nog zou kunnen is dat de TC heel anders over komt dan dat hij het bedoelt.
We gaan het meemaken denk ik.
 
OK, we zijn het dus op dat punt fundamenteel oneens. Geen punt, dat hou je toch.
Het gaat me ook niet om gelijk te krijgen, en ik kan je ook geen cursus aanbevelen want die ken ik niet. ;) :t

Ik weet wel dat ik in de loop van mijn leven heel anders ben gaan reageren, en dat die verandering bewust is bereikt. Veelvuldige exposure, langdurige meditatie, lichaamstraining, voedingspatroon, je leefomgeving radicaal durven aan te passen, je grenzen opzoeken en inzien, en misschien een héél klein beetje per keer verleggen, dat zijn de methoden waar ik op doelde. Om bij het motorrijden te blijven; ik weet hoe anders ik ben gaan reageren in de loop van de afgelopen 35 jaar rijden. Wanneer je je realiseert dat controle een illusie is, en vervolgens leert dat te accepteren, dan ben je onderweg. Niet reageren vanuit de wens om controle uit te oefenen, maar enkel om te reageren op wat er gebeurt. Het is denk ik, hoop ik, een (levens)lange weg. Maar dat is dan wel mijn perspectief.

Ik maak nog steeds soms foutjes, maar ik reageer er veel constructiever op dan vroeger.

Zelfde discussie vaak met mijn zus.. die in schrijk reactie ook altijd in de paniek schiet, die gelooft ook niet dat het is te trainen.
Ben het met je eens dat het zeker te leren is.. Grensen opzoeken (Niet perse met motoren), er van te voren over nadenken en noodsituaties drillen. Dat lijkt mij wel het belangrijkst. Ik weet niet in hoeverre je andere argumenten daar nog aan bijdragen.. Maar als het voor jou werkt, mooi toch.

Het lijkt me ook heel verstandig om als motorrijder, of andere sporten met een wat hoger risico er wat tijd aan te besteden.
Maar hoe goed je er ook in bent, in het controleren van dit soort situaties.. een backup systeem is altijd mooi meegenomen.
 
Ik denk geen 197 pk nodig te hebben. Reden dat ik dat noemde, was enkel om te bevestigen dat hij niets tekort komt, ondanks dat het geen supersport is.
Het koppel is wel heel fijn, merkte ik bij een proefrit op een ZZR1400. Hij trekt en trekt en trekt, zelfs in de verkeerde versnelling. Ook heel fijn dat hij niet bokt onderin, zelfs niet bij gas los en weer erop. Dus in een 30 km zone gaat alles ook vloeiend.

En je zit lekker uit de wind. Wel moet er van mij een "superbike" stuur op, want standaard zit je net iets te ver voorover. Een Naked heb ik ook al wel eens geprobeerd, maar dat vond ik kut boven de 100, je bent echt kracht aan het zetten tegen de wind in.

BMW maakt ook fijne motoren, zoals de K1300S. Maar die scheelt niet enorm van de ZZR1400 qua gewicht en vermogen, terwijl ik de ZZR1400 wel veel mooier vind. Voor mijn gevoel zijn die BMW modellen voor een wat oudere doelgroep. Enige BMW model wat ik echt mooi vind is de S1000RR. Ook ruimschoots snel genoeg, ook ABS, maar dat hebben meer mensen gezien, dus helaas te duur, ik zag ze pas vanaf 8000 euro.

Maar had er een ZZR1000 bestaan met ABS en 150 pk, bij een iets lager gewicht, dan zou ik de 1400 niet overwegen idd. Maar we doen het met wat er is. Dat het vermogen erin zit, betekent toch niet dat je het dagelijks moet gebruiken?
 
Het percentage mensen dat hier een vraag van TS beantwoord met een aanval(letje) op zijn persoon is net zo hoog als het percentage mensen dat een schrijf/reageerstijl interpretatie naadloos kan omzetten in een beoordeling van de rijkwaliteiten van TS. Goed dat hij netjes blijft reageren.

Een R1 die nooit mety ABS is geleverd ombouwen: zie de reactie van @Rody-rc30. En als je dan toch een motorfiets met veel vermogen koopt dan is ABS een goede aanvulling op je eigen vaardigheden, niet een vervanging.
 
Ik denk geen 197 pk nodig te hebben. Reden dat ik dat noemde, was enkel om te bevestigen dat hij niets tekort komt, ondanks dat het geen supersport is.
Het koppel is wel heel fijn, merkte ik bij een proefrit op een ZZR1400. Hij trekt en trekt en trekt, zelfs in de verkeerde versnelling. Ook heel fijn dat hij niet bokt onderin, zelfs niet bij gas los en weer erop. Dus in een 30 km zone gaat alles ook vloeiend.

En je zit lekker uit de wind. Wel moet er van mij een "superbike" stuur op, want standaard zit je net iets te ver voorover. Een Naked heb ik ook al wel eens geprobeerd, maar dat vond ik kut boven de 100, je bent echt kracht aan het zetten tegen de wind in.

BMW maakt ook fijne motoren, zoals de K1300S. Maar die scheelt niet enorm van de ZZR1400 qua gewicht en vermogen, terwijl ik de ZZR1400 wel veel mooier vind. Voor mijn gevoel zijn die BMW modellen voor een wat oudere doelgroep. Enige BMW model wat ik echt mooi vind is de S1000RR. Ook ruimschoots snel genoeg, ook ABS, maar dat hebben meer mensen gezien, dus helaas te duur, ik zag ze pas vanaf 8000 euro.

Maar had er een ZZR1000 bestaan met ABS en 150 pk, bij een iets lager gewicht, dan zou ik de 1400 niet overwegen idd. Maar we doen het met wat er is. Dat het vermogen erin zit, betekent toch niet dat je het dagelijks moet gebruiken?
en toch een super sport overwegen?
Daar hang je helemaal voorover?
 
Ik heb het idee dat Tommy R1 al veroordeelt is als hard rijder,terwijl dat helemaal niet duidelijk is.
Vooroordeel noemen ze dat.
Tommy lekker doe waar je gevoel goed bij is
Bij mij word ook gezegd oude lul op veel te snelle motor,maar ze lullen maar aan ,ik heb er altijd lol in met mijn 180pk
Heerlijk die power
 
Jammer dat er alleen maar gereageerd wordt waarom je een R1 nodig hebt, dat je zelf maar eerst eens moet leren remmen blablabla. Het zoveelste afzeiktopic. Gemiste kans, dit is juist een leuk topic om het te hebben over de technische mogelijkheden om achteraf ABS in te bouwen, die had ik nog niet eerder voorbij zien komen.
 
Als TS een beetje handig is gaat hij de sloperijen langs en gaat aan de fröbel. Daar heb je mf toch niet voor nodig.
Kan hij meteen een "how to" erbij maken.

Ook alie heeft veel onderdelen die handig kunnen zijn.
De TS had toch een duidelijke hulpvraag en lijkt zelf geen idee te hebben? En welke onderdelen op Ali zijn handig als je zelf ABS wilt bouwen (geen cynische opmerking, oprecht benieuwd).
 
Jammer dat er alleen maar gereageerd wordt waarom je een R1 nodig hebt, dat je zelf maar eerst eens moet leren remmen blablabla. Het zoveelste afzeiktopic. Gemiste kans, dit is juist een leuk topic om het te hebben over de technische mogelijkheden om achteraf ABS in te bouwen, die had ik nog niet eerder voorbij zien komen.
Dat niveau ligt veel te hoog voor MF.
Als er al 1 persoon op MF is die weet hoe je ABS achteraf installeert en afstelt op een motor dan is het al veel.
(dan heb ik het over ABS installeren op een model die het af fabriek nooit gehad heeft)

Ik ken toch wel redelijk wat over PID, hydraulica, elektronica en andere gerelateerde onderwerpen maar ik kan je zeggen dat ik er nooit aan zou beginnen en denk dat ik het niet tot een goed einde kan brengen.(enerzijds door gebrek aan specifieke kennis en (meet) gereedschap)
 
Jammer dat er alleen maar gereageerd wordt waarom je een R1 nodig hebt, dat je zelf maar eerst eens moet leren remmen blablabla. Het zoveelste afzeiktopic. Gemiste kans, dit is juist een leuk topic om het te hebben over de technische mogelijkheden om achteraf ABS in te bouwen, die had ik nog niet eerder voorbij zien komen.

Er zal misschien een goede reden zijn waarom er niet veel topics zijn met dit soort vragen...
 
Jammer dat er alleen maar gereageerd wordt waarom je een R1 nodig hebt, dat je zelf maar eerst eens moet leren remmen blablabla. Het zoveelste afzeiktopic. Gemiste kans, dit is juist een leuk topic om het te hebben over de technische mogelijkheden om achteraf ABS in te bouwen, die had ik nog niet eerder voorbij zien komen.
Dat is heel nobel, maar dan moet er wel een redelijke mogelijkheid zijn om het überhaupt in te kunnen bouwen.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan