ABS kunststof van cockpitje gescheurd - hoe repareren?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Ik heb een kunststof cockpitje van een Yamaha TTR600:
full


Er zit een scheur in, die ik graag zou repareren. Wat is de beste manier. Volgens mij is het ABS, dat staat er tenminste in op de achterkant. Iemand enig idee?
Hier heb ik even wat tussen de scheur gestoken om het duidelijker te maken:
full


Achterkant:
full


Het hoeft niet mooi, maar wel goed. Nieuw zijn die dingen hardstikke duur.
 
Pfiew... lastig plekje!

ABS is gewoon te lassen dus als je daar de ruimte voor hebt zou ik dat laten doen.

Als je dat niet red dan even goed kijken voor een lijm die enigszins flexibel blijft en uitstekend hecht op ABS.

Je kunt je daarvoor goed laten voorlichten. Ik geloof dat Pattex van die hele series heeft met speciaal lijmen.
 
Ik zou van al die hobby lijmen afblijven. Da's troep en hoogstens geschikt voor de korte termijn.

Ik zou beginnen om de scheur te lijmen met professionele secondenlijm.
Vervolgens zou ik de achterzijde versterken met professionele epoxy en een beetje mat, bijvoorbeeld van West System. Pas wel op met de handen want het is aggressief spul. Epoxy kun je krijgen bij werven of watersportwinkels. Die zitten er in jullie omgeving wel.

Ik zit aan de andere kant van Nederland, anders had ik je wel geholpen.
 
Ik zou van al die hobby lijmen afblijven. Da's troep en hoogstens geschikt voor de korte termijn.

Ik zou beginnen om de scheur te lijmen met professionele secondenlijm.
Vervolgens zou ik de achterzijde versterken met professionele epoxy en een beetje mat, bijvoorbeeld van West System. Pas wel op met de handen want het is aggressief spul. Epoxy kun je krijgen bij werven of watersportwinkels. Die zitten er in jullie omgeving wel.

Ik zit aan de andere kant van Nederland, anders had ik je wel geholpen.
Epoxy hecht niet goed op ABS -O-

Gewoon met PVC lijm lijmen. Gaat perfect en laat nooit meer los.
Bijkomend voordeel; je ziet er vrijwel niets meer van.
PVC lijm is voor PVC en niet voor ABS....

Ik zeg liefst lassen en anders lijmen met lijm welke geschikt is voor ABS
 
Epoxy hecht niet goed op ABS -O-PVC lijm is voor PVC en niet voor ABS....

Ik zeg liefst lassen en anders lijmen met lijm welke geschikt is voor ABS



Probleem is dat zuivere ABS eigenlijk nooit wordt toegepast. Het blijft altijd een beetje try and error bij verlijming. Maar ik heb met epoxy een scheur in m'n helm gelijmd toen hij uit de appelboom was gevallen en dat ging prima. Ik rijd d'r nog steeds mee en hij is waterdicht.
 
Laatst bewerkt:
De allerbeste en sterkste manier om ABS te repareren is lassen. Epoxy houdt niet goed, lijm meestal ook niet omdat het materiaal blijft werken.

Maak zowel aan de binnen- als buitenkant van de scheur een v-vormige groef (met schuurpapier, Dremel of een geschikt vijltje).

Je hebt een soldeerpistool nodig. Ik heb er één waar verschillende hulpstukjes bij zitten, bv. een verschroomd opzetstukje met een plat vlak, daar kun je plastic mee snijden en smelten. Uiteraard zijn er ook speciale lasapparaatjes voor kunststof te koop, maar die zijn nogal duur en met een soldeerpistool gaat het ook.
Dan moet je een stukje ABS hebben, dat mag niet zo moeilijk zijn. In veel verpakkingsmateriaal etc wordt abs verwerkt, plastic bouwmodellen zijn bv. ook van abs.

Om zeker te zijn dat het abs is kun je het testen op je te repareren werkstuk. Doe dat liefst op een plek die niet zichtbaar is. Neem een klein stukje van het reservemateriaal en smelt dat op je werkstuk. Kun je het er zo afvegen, dan is het geen abs.

Snijd of knip nu smalle langwerpige strookjes, iets breder dan de groef die je gemaakt hebt, van je reservemateriaal. Die smelt je vervolgens in de groef. De truc is dat het abs niet te heet mag worden. Gaat het verkleuren en bubbelen, dan is het zijn sterkte kwijt. Het moet smelten, meer niet..... Je vult nu aan de binnen- en buitenkant van de scheur de V-groef op.
Als je het goed hebt gedaan, is de scheur nu weer net zo sterk als de rest van je werkstuk. Werk de scheur nu glad af met schuurpapier, dremel of wat je ook wilt gebruiken. Vaak kun je met het mesje van een Stanley mes ook de ergste scherpe randen bijwerken.

Daarna kun je de zaak verder afwerken, spuiten of wat dan ook.

In dit geval zou ik de scheur met een likje zwarte verf "tamponeren". Dat geeft ongeveer het "bubbeltjeseffect" dat dit soort plastic heeft.
 
Ik heb een kunststof cockpitje van een Yamaha TTR600:
[afbeelding]

Er zit een scheur in, die ik graag zou repareren. Wat is de beste manier. Volgens mij is het ABS, dat staat er tenminste in op de achterkant. Iemand enig idee?
Hier heb ik even wat tussen de scheur gestoken om het duidelijker te maken:
[afbeelding]

Achterkant:
[afbeelding]

Het hoeft niet mooi, maar wel goed. Nieuw zijn die dingen hardstikke duur.

Wij hebben op de zaak ( vlakbij ) speciale lijm voor kunststof. Kan je echt alle kunststoffen mee verlijmen. Probleem is dat ik niet weet of dit momenteel voorradig is.
Daarnaast heb ik thuis glaslijm liggen voorruiten mee te verlijmen. Ook geweldig spul. Blijft alleen elastisch en je kunt er beter geen gewicht aanhangen.
Mocht je wat willen proberen. Geef maar een seintje dan post ik wel weer.
Ik woon dichtbij. Kijk alleen niet elke dag op Forum kan dus wat later reageren.
 
De allerbeste en sterkste manier om ABS te repareren is lassen. Epoxy houdt niet goed, lijm meestal ook niet omdat het materiaal blijft werken.

Maak zowel aan de binnen- als buitenkant van de scheur een v-vormige groef (met schuurpapier, Dremel of een geschikt vijltje).

Je hebt een soldeerpistool nodig. Ik heb er één waar verschillende hulpstukjes bij zitten, bv. een verschroomd opzetstukje met een plat vlak, daar kun je plastic mee snijden en smelten. Uiteraard zijn er ook speciale lasapparaatjes voor kunststof te koop, maar die zijn nogal duur en met een soldeerpistool gaat het ook.
Dan moet je een stukje ABS hebben, dat mag niet zo moeilijk zijn. In veel verpakkingsmateriaal etc wordt abs verwerkt, plastic bouwmodellen zijn bv. ook van abs.

Om zeker te zijn dat het abs is kun je het testen op je te repareren werkstuk. Doe dat liefst op een plek die niet zichtbaar is. Neem een klein stukje van het reservemateriaal en smelt dat op je werkstuk. Kun je het er zo afvegen, dan is het geen abs.

Snijd of knip nu smalle langwerpige strookjes, iets breder dan de groef die je gemaakt hebt, van je reservemateriaal. Die smelt je vervolgens in de groef. De truc is dat het abs niet te heet mag worden. Gaat het verkleuren en bubbelen, dan is het zijn sterkte kwijt. Het moet smelten, meer niet..... Je vult nu aan de binnen- en buitenkant van de scheur de V-groef op.
Als je het goed hebt gedaan, is de scheur nu weer net zo sterk als de rest van je werkstuk. Werk de scheur nu glad af met schuurpapier, dremel of wat je ook wilt gebruiken. Vaak kun je met het mesje van een Stanley mes ook de ergste scherpe randen bijwerken.

Daarna kun je de zaak verder afwerken, spuiten of wat dan ook.

In dit geval zou ik de scheur met een likje zwarte verf "tamponeren". Dat geeft ongeveer het "bubbeltjeseffect" dat dit soort plastic heeft.

Ik zat laatst te denken, kun je niet van zo'n hobbypistool hiervoorgebruiken? Ipv die doorzichtige lijmstaafjes een stuk ABS erin en dan kun je heel gericht werken met het opvullen na het maken van de groef.
 
Gisteravond komt mijn buurman langs, en hij ziet dit cockpitje. Ik uitleggen hoe en wat. Hij zegt: Daar heb ik goede lijm voor, wacht maar, ligt in m'n bus, ik pak wel even wat. Hij is bouwvarken bouwvakker namelijk.

Afijn, hij komt met een gewoon 1 componentenspul in een koker. Ik spuit er een paar klodders op, om te proberen of ik die klodders er 1 dag later makkelijk vanaf krijg.

Zojuist geprobeerd: Het zit zo vast als een huis!

Ik denk dat ik het hier maar mee ga proberen. Keep u posted.

full
 
Gisteravond komt mijn buurman langs, en hij ziet dit cockpitje. Ik uitleggen hoe en wat. Hij zegt: Daar heb ik goede lijm voor, wacht maar, ligt in m'n bus, ik pak wel even wat. Hij is bouwvarken bouwvakker namelijk.

Afijn, hij komt met een gewoon 1 componentenspul in een koker. Ik spuit er een paar klodders op, om te proberen of ik die klodders er 1 dag later makkelijk vanaf krijg.

Zojuist geprobeerd: Het zit zo vast als een huis!

Ik denk dat ik het hier maar mee ga proberen. Keep u posted.

[afbeelding]

Wat is dat voor een kit? Gewone montagekit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan